Lenhults fotoblogg

Berättelser om mina fotoäventyr

Skottland, del 2

Våran resa igenom Skottland fortsatte västerut, mot isle skye. Så fram tills nu så hade vi fått uppleva skotsk mat, låg & högländerna, skotska knott (stora som fan och jobbiga).

Den brittiska maten är väl inte så känd som t.ex fransk mat och visst kan man tro att maten inte skulle så god. Men till våran förvåning så var den mkt god. Bilden ovan visar en yorkshire pudding. Någon form av paj/pannkaksdeg med kött och sky, tillsammans med potatis och grönsaker, fantastisk gott och mkt mättande :)

Vi var alltså på väg till Glen brittle camping, som låg på isle of skye, en lång bilfärd som gjordes oss väldigt sömniga, faktum är att de flesta av oss somnade nästan under varje bilfärd. Utom den duktiga chauffören förstås.

på vägen dit stannade vi till vid detta slott, som har synts i många filmer, bl.a Highlander (Christoffer lambert, Sean connery) & Harry Potter, m.m.

Vårat tält på Glen brittle camping.

Från campingen skulle vi besöka Tallisker destelleri (whisky), besöka ön Calla och se mer utav det skotska landskapet :) och även besöka fyren & utkiksplatsen längst ut på Isle of skye.

Efter många stopp på färden för att fota det skotska landskapet tyckte min kära sambo att det räckte och tog fram choklad.

Efter en lång färd genom hela Skottland, nästan i alla fall. 1600 mil hade vi åkt, for vi tillbaka till Edingburghs flyghotell för hemresa nästa dygn. Resan hade gott bra och var mkt uppskattad och vi åker gärna tillbaka till Skottland :)

Postat 2014-06-25 14:41 | Läst 838 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Skottland

Vid den här tiden för ett år sedan hade jag och min sambo påbörjat vår resa genom skottland tillsammans med ett gäng andra naturfotografer från Andys Nafo-kurs. Denna resa blev vår första resa tillsammans, så jag var ju lite nervös, skulle allt fungera med mat och husrum då vi skulle tälta och laga mat på spritkök.

Jag själv är van friluftsmänniska men min sambo var inte det. Förberedelserna gick ju sådär, att bara prova att sätta upp tältet en tidig vårdag med blåst, trött och hungrig sambo kanske inte var det bästa tillfället.

Packningen innan resan var ju ochså en pers, fotoutrustning skulle med, en hel del mat. så som t.ex torrprodukter, sminkväska (som lämnades hemma, istället kom pluntan med whiskey med)

Men när väl allt var klart och vi var på väg så gick allt bra :)

Vi skulle börja söder om Edingburgh och fortsätta upp till högländerna sedan ut till isle of skye och därefter hem igen.

Med tanke på hur det gick när vi provade att sätta upp tältet hemma i svärföräldrarnas trädgård så hade jag nog målat upp det värsta scenariot....men det gick förvånande bra, tältet var lätt och smidigt att sätta upp och det gick utan problem.

Första resestoppet gick till Bass rock, en fågelkoloni för att fota havssulor.

Bass rock gav många fotomöjligheter att komma nära havsulorna, lite för nära ibland, det var en spännande och lite kuslig upplevelse att gå bland flera hundratusen fåglar.

Eftermiddagen bjöd på äkta brittiskt mat, Fish and chips :) och ett besök på St. Abbs head.

Reservatet innehöll fin natur, storslagna vyer och höga kullar.

Nästa dag åkte vi norrut, vår destination var högländerna, Glen Coe.

Vädret var inte det bästa men vi slapp regnet :)

Vi gjorde ett stopp in till de stora bergen och fotade ca 3 timmar, kanske lite för långt då jag & min sambo inte är så jätte-intresserade utav landskapsfotografering, men tröttnar man får man göra det bästa av situationen :)

Trots det trista vädret och lite långtråkigt fotande så var det ändå mäktigt att vara bland högländerna.

Nästa dag fortsatte vi vår resa till  Isle of Skye, mer om det i nästa inlägg :)

Postat 2014-06-12 11:14 | Läst 948 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera