Sticans Fotoblogg

En fotoamatörs betraktelser om bilder och sånt

Lite "mobildnyheter" från Lindesberg

Hej nu är vi här igen efter en tids uppehåll

20230905_111213 kopiera

Så här ser vi ut taget med en sprillans ny mobiltelefon-kamera

I början av augusti bytte jag teleoperatör från Telia till Tele2 och det berodde till viss del att jag behövde en ny mobiltelefon och då vände jag mig först till Telia, som hade ett erbjudande, men det visade sig att det gällde endast nya kunder. Då vände jag mig till Tele2 som erbjöd mig ett bra pris på telefonen och jag undrade om jag samtidigt tecknade avtal om byte till Tele2 som teleoperatör vad det skulle kosta, då fick jag ett erbjudande som det var svårt att tacka nej till.

Att byta teleoperatör är ju inte gjort i en handvändning, försäljaren på Tele2 förslog att bytet skulle ske den 6 sep. och att en del hårdvara skulle komma på posten i god tid före skiftet, så jag sade upp avtalet med Telia efter några dagar till den 6 sep, mycket riktigt så fick jag ett sms från Tele2 att jag hade ett pkt. på posten men det var min nya mobiltelefon, men övrigt mtrl. saknades, så det blev att ta kontakt med Tele2, som berättade för mig att bytet kunde först ske den 21 sep. och orsaken till det var teknikerbrist. Det blev att ta kontakt med Telia och fråga om det var möjligt att flytta uppsägningen till den 21 sep. i stället och det gick bra.

20231025_125629.jpg-125629

Här ligger hårdvaru-paketen, det stora pkt. innehöll router, lite kablar och nätadapter det undre pkt. fjärrkontroll och trådlös mottagare till höger min mobiltelefon

Tele2 erbjöd också kostnadsfri hjälp med installationen av ett företag som heter "Hem-fixarna" och jag tog kontakt med dem som lovade att komma den 21 sep. Några dagar före så får jag ett meddelande att det finns ett pkt. att hämta på posten som innehöll routern bland annat, och den 20 sep meddelar Tele2 att en tekniker skall komma och installera fibern i en ny box.

På morgonen den 21 sep. kommer mycket riktigt en tekniker och demonterar den "gamla" Telia-utrustningen" och ansluter fiber-kabeln i den nya boxen, men "hem-fixaren" lyste med sin frånvaro och efter några fruktlösa samtal till "hem-fixarna" så gjorde jag installationen själv vilket inte var så svårt, att fästa routern på väggen, ansluta några kablar och den trådlösa mottagaren på TV:n slå på ström och sätta på TV:n sedan skötte installationen sig automatiskt men det blev ansträngande för mina gamla knän

Så från och med slutet av september är jag nu Tele2-kund med en ny Samsung S23, som har en bra kamera med 3 objektiv och en sensor som är 1/1,56 tum och 50Mp

Överst till vänster Tele2:s router under den sitter boxen som fiber-kabeln anslutits till, det ser inte så proffsigt ut med en massa ledningar men det skall snyggas till.

Men det ser något bättre ut än när Telias tekniker var färdig med Telias installation 2019

20231029_121036.jpg-121036

och här sitter Tele2:s trådlösa mottagare på plats i TV:n

20230906_095627

Dennis och några kossor på Lindesby Strandängar den 6 september då var det nästan sommarvarmt, skuggan i underkant av bilden är kanske mitt pekfinger som är nära linsen, jag får lära mig att hålla reda på var jag håller fingrarna i fortsättningen

20230908_085705 kopiera.jpg-

Den 8 september var jag på röntgenundersökning av min högra höft som under en tid ömmat men det fanns inget fel på höftleden så det blir ingen operation(nu har jag varit där med pekfingret igen) det var en rätt häftig kamera som fotade mitt bäcken med höftlederna

20230909_093433 Syrenhortensian 9 september 2023

Den 9 september började dagen med dimma men det blev en bild på Syrenhortensian som hade börjat skifta i rosa

20230912_120957

Röda höstlöv kanske är det Ask men jag är osäker

20230909_094518.jpg-094518

Förmiddagspromenad med Dennis på Lindesby Strandängar i dimma

20230909_095201.jpg-095201

Möte med ett par kompisar husse heter Nordmark hans hund är en Hamiltonstövare och heter Becker

20230928_104544

Vid sidan av entrédörren hade en liten spindel vävt ett fint nät med massor av daggdroppar

Närbild av en liten "Svärmare" som slagit sig ner på en Sedum som börjar skifta färg i rabatten

20230911_134425

Rosorna fortsätter att slå ut men det börjar sjunga på sista versen nu

20230912_121136 b

Det var växlande molnighet den 12 sep. och vi undrade om det skulle bli regn

20230921_123511

Ett par Blomflugor på varsin Höstaster

20230921_141011

Här är Svärmaren nu på en Höstaster

20230921_140901 kopiera

Är det en Kålfjäril som flyger bland Höstastrarna?

20230921_140915 kopiera

Här har den landat i sällskap med Bin eller Blomflugor

20230921_140942.jpg-140942

Kanske en Kålfjäril som söker mat på en på Höstaster

20230921_141200

Här har Kålfjärilen fått sällskap av en Citronfjäril

20231012_114536.dng-114536

Efter en månad så upptäcker jag att det går att ta Raw-bilder med Samsung S23 så ovanstående självporträtt är en Raw-bild framkallad i LR

Det var en samling mobil-kamerabilder några är beskurna eftersom de flesta är tagna i höjd-format för övrigt så har jag inte gjort några justeringar

önskar

Stig o Dennis

Postat 2023-10-31 08:49 | Läst 1480 ggr. | Permalink | Kommentarer (10) | Kommentera

För fyrtio år sedan

Det var 1983, då åkte min hustru Lena och jag på en två veckors semesterresa till Sicilien där vi bland flera aktiviteter gjorde en utflykt till vulkanen Etna. Den 21 maj i år hade Etna ett nytt utbrott, och när vi var där för fyrtio år sedan så hade Etna haft ett utbrott tidigare under året. För några år sedan (2018-08-20)  skrev jag en blogg om vår resa till Sicilien då beklagade jag att bilderna var skannade papperskopior på grund av att jag inte hittat negativen, nu har jag hittat negativen och skannat nya bilder men jag tänkte fräscha de gamla papperskopiorna med  hjälp av Lightroom och Topaz , och  bara byta  mot nyskannade bilder om det behövs i den här bloggen.

Nu blir det enbart bilder från besöket på Etna och några bilder från en annan utflykt vi gjorde till ön Vulcano som ligger norr om Sicilien och där finns också en aktiv vulkan som jag besteg

Scicilien 1983022 Leba ligger och pressar på Naxosstranden-SharpenAI-Standard

Medan Lena ligger och pressar på Naxos-stranden och Etna syns i bakgrunden, föreslår jag att vi bokar  en utflykt till Etna via resebyrån som på den tiden hette Fritidsresor numera heter den TUIScicilien 1983010 På väg upp till Etna.jpg--DeNoiseAI-low-light-SharpenAI-Standard

Från vår lägenhet i Naxos där vi bodde åkte vi först med en turistbuss, som tog oss genom en nationalpark upp till kanske ett par tusen meters höjd. På väg upp till Etna tog jag en bilden av nationalparken genom bussfönstret och toppen på Etna syns långt upp

Scicilien 1983007 Fyrhjulsdrivna bussar som tar oss till toppen av Etna.jpg--SharpenAI-Standard

Efter att vi åkt en stund på den branta vägen upp, så blev det dags att byta till fyrhjulsdrivna bussar som klarade den branta stigningen bättre och de tog oss nästan till toppen av Etna och här blev det dags att fortsätta till fots ett par trehundra höjdmeter

Sicilien020 kopiera.jpg--DeNoiseAI-standard

En bild av Etna på lite distans mellan bussarna

Sicilien 1983009 Etna.jpg--SharpenAI-Standard

Under promenaden så fick jag en hyfsat bra bild av Etna 3400 m.ö.h.

Sicilien010-gigapixel-very_compressed-scale-2_00x

Här går Lena på vägen som börjar bli brantare upp mot toppen av Etna och det var nog under 10+grader och blåst så det kändes ganska kallt

Sicilien048.jpg-048 kopiera-DeNoiseAI-low-light

Långt nere på slutningarna ser man folk som kämpar sig upp och samlas på en platå för att hämta andan

Sicilien011.jpg-011

Det är tungt att gå på 3000 m höjd kanske mycket beroende på den tunnare luften, syrenivån sjunker till 80 % redan vid 2000 m. så det är inte på grund av dålig kondition som man tror utan det är tungt att andas

Sicilien012.jpg-012.jpg-012

Det var vidsträckta vyer från toppen av Etna

Scicilien 1983008 Kraterkanten på Etna-DeNoiseAI-standard

Äntligen framme vid krater-kanten på Etna, vår reseledare sade att det var c:a 1000 m. till botten av kratern

Sicilien015.jpg-015-SharpenAI-Standard

Här är ett höjd-format av kratern och det man ser är svavelröken som stiger upp ur innandömet på Etna

Scicilien 1983002 Lena och Stig  vid kraterkanten på Etna-DeNoiseAI-low-light kopiera

Här står Lena och jag vid kraterkanten på Etna och det blåste kallt och trycket gjorde ont i öronen på grund av höjden

Några dagar senare anmälde vi oss till en utflykt till ön Vulcano som ligger några timmars bussfärd från vårt boende i Naxos

2023-06-11 Aoliska öarna

De Eoliska öarna

Sicilien040.jpg-040-2

Framme vid färjan som skall ta oss till ön Vulcano

Sicilien043.jpg-043 kopiera Lena på väg mot Vulcano 1983

Lena i morgonljus på färjan till Vulcano en lite ö utanför Sicilien

Sicilien 1983 040 Nu ser vi ön Vulcano-SharpenAI-Standard

Sicilien031 kopiera.jpg--DeNoiseAI-standard

2023-06-16 Termiskt bad på Vulcano.jpg-

Sicilien050.jpg-050.jpg-050

Här får vi prova på att bada i ett hälsobad i gyttja och fumaroler som sprutar ut svavelgaser

Efter gyttjebadet så tog vår reseledare med oss till havet där vi kunde tvätta av leran och även där fanns det fumaroler som sprutade svavelgaser  på botten där hittade vi även pimpsten som väl kanske var en vulkan-produkt jag har inte några bilder därifrån men däremot har jag bilder på både pimpsten och en lavasten som jag tog som souvenir

Sicilien004.jpg-004 kopiera-DeNoiseAI-low-light

Här har vi slagit oss ned på den svarta stranden

Scicilien 1983043 Lena på Vulkanos badstrand och i bakgrunden en annan av de Lipariska öarna-DeNoiseAI-standard.jpg-

Lena njuter på Vulcanos badstrand medan jag klättrar upp på vulkanen, och i bakgrunden syns en annan av de Lipariska öarna kan nog vara Liparo som ligger ganska nära

Sicilien029 kopiera.jpg--DeNoiseAI-low-light-SharpenAI-Standard

Jag fick klättra upp till toppen av Vulcanos vulkan ensam och det doftade starkt av svavelångor som sipprade ut lite över allt

Sicilien035- Här står en som bestigit Grand Crater på Vulkano 1983-SharpenAI-Standard-DeNoiseAI-low-light kopiera

Här står en som bestigit Gran Cratere på Vulkano 1983

Sicilien005 Kratern på vulkanen på Vulcano-SharpenAI-Standard kopiera

Kratern på vulkanen på Vulcano i botten har någon ristat in en freds-symbol

Sicilien038-DeNoiseAI-low-light Utsikt från toppen av Vulcano

Utsikt från toppen av Vulcano

P1079069 en bit Pimpsten från Vulcano och en bit Lava från Etna på Sicilien 1983

En bit Pimpsten från Vulcano och en bit Lava från Etna på Sicilien 1983 blev några souvenirer jag tog med hem

Skärmbild 2023-06-28 121235-DeNoiseAI-standard

Detta var min fotoutrustning en Canon FT och två objektiv ett Canon FL 50 mm. 1:1,8 och ett Tamron 35/70 mm. 1:3,5 samt Kodak Safety Film på vår resa till Sicilien 1983

Det blev en fantastiskt resa som bl.a. bjöd på dessa två vulkan-utflykter och skickar en tacksamhetens tanke till min lika fantastiska hustru Lena som stod ut med alla strapatser där hon nu finns.

Sedan kan man kanske fråga sig varför skriva en blogg om sånt jag redan bloggat om för några år sedan, kanske det var för att testa om det gick att göra något bättre av de gamla negativen och det har väl lyckats i bland, annars var det väl mest för att ha något att sysselsätta mig med när det har varit för varmt att vistas ute (28-29 grader varmt), jag har tagit lite bilder på lite blommor i trädgården men det har blivit korta stunder på grund av värmen. Nu skall vi försöka leva vidare den här sommaren och det har ju kommit lite regn tack och lov så nu blir det lättare att vara ute, kanske jag återkommer när jag har några nya bilder som är värda att visa upp.

Om någon är intresserad så finns hela vår resa till Sicilien här

Det var allt jag hade att bjuda på

Stig

Postat 2023-07-07 15:30 | Läst 2583 ggr. | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

Tjugohundratjugotvå några bilder under ett år

Januari

Namnlöst_Panorama1 Trettondagsaftons morgon kopiera

Trettondagsaftons morgon

P1033957 En Talltita vid fröautomaten-DeNoiseAI-severe-noise.jpg-

I februari började en del vinterfåglar besöka min uteservering här har en Talltita hittat fröautomaten

P1034959 Två små fåglar på en gren-DeNoiseAI-standard

och i mars satt två små fåglar på en gren och undrade om det blir någon mat

2022-11-09 Dennis tittar på snöovädret den 1 april 2022

Den första april tittar Dennis på snöovädret och här finns lite mer aprilbilder

P1050821 kopiera.jpg-

Den 1:a maj beundrar vi utsikten från den gamla "Västra Loppholmsbron"  fler vårbilder finns i "Några promenadbilder med Lumix LX3"

P1045905 Årets första Pion-DeNoiseAI-standard

En av Sommarens första Pioner slog ut den 29 juni

P1056307 kopiera-SharpenAI-Standard-SharpenAI-Standard

En Humla på väg mot en Blå Bolltistel i juli, och det var en mycket varm månad som jag skrev om i "Några varma dagar i juli"

P1056363 Solbelyst moln över hustaken-DeNoiseAI-standard

Ett  solbelyst moln svävar över höghustaken den 1 augusti fler augustibilder finns här

P1056967 Syrenhortensian 2 september 2022

Syrenhorstensian har börjat skifta i rosa den 2 september 2022

Under oktober var det väl mest sånt som hände i rabatterna som blev fotat t.ex. en Humla och en Amiralfjäril bland Höstastrarna, men på min och Dennis promenader var det andra händelser den här månaden som rivningen av "Västra Loppholmsbron" och lyftet av den nya Loppholmsbron på plats som blev fotograferat

P1060138 Dennis på vägen genom Lindesby Sjöängar-SharpenAI-Standard

På promenad med Dennis genom ett dimmigt Lindesby Strandängar i november

Nyårsafton vid Bottenån här är andra bilder från december

Det var vad jag och Dennis hade att visa från vår lilla del av världen vi lägger det bakom oss och hoppas att 2023 blir ett bättre år

Stig och Dennis

Postat 2023-01-05 23:42 | Läst 3240 ggr. | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

Decemberbilder från Lindesberg

P1057700 Morgonvy från altanen

Morgonvy från altanen det har blivit svårare att få med kyrkan på bild på grund av grannens björk som har vuxit upp och en del grenar på mitt plommonträd som inte blev klippta i höstas

P1057837 Lindesbergs Kyrka, jpg--DeNoiseAI-standard

En solbelyst Lindesbergs Kyrka med skuggor av grenar som delvis skymmer

P1057673-DeNoiseAI-clear kopiera

Men en del av nyheterna kommer från "Black Friday" Jag passade på att skaffa ett par nya vinterskor med dubbar som är ut och infällbara

P1057687 Godox MS300 Studioblixt-DeNoiseAI-clear

och så köpte jag även ett Godox MS300 Studioblixt-paket på den svarta fredagen

P1078085 Godox MS 300 med Bounser-DeNoiseAI-standard

Med Godox MS 300 och en Softbox skall jag försöka skapa lite porträtt, och min kompis Dennis får vara försöksmodell till en början

P1057877.JPG-1057877-DeNoiseAI-standard kopiera

Här en bild på Dennis ständigt på spaning  det blev både dagsljus och lite studio-blixtljus

P1060191 Vägen genom Lindesby Strandängar.jpg--DeNoiseAI-standard

På vår förmiddagspromenad  genom Lindesby Strandängar var det sparsamt med snö

P1060195 Kajor och Änder på Dennis badplats-DeNoiseAI-clear.jpg--SharpenAI-Standard

Kajor och Änder hade samlats på Dennis badplats den 4 dec

P1060199 Lindesjön och Lindesbergs Kyrka 5 dec-DeNoiseAI-clear-

Lindesjön och Lindesbergs Kyrka 5 dec.

Den 6:e dec. invigdes den nya Västra Loppholmsbron och Lindenytt var där

P1060202 Dennis på vägen genom Lindesby Strandängar-DeNoiseAI-low-light

Dennis och jag är på väg genom Lindesby Strandängar till Den nyöppnade Loppholmsbron den 7 dec.

P1060207 Nu är nya Loppholmsbron öppen för allmänheten.jpg--DeNoiseAI-low-light

Nu är nya Loppholmsbron öppen för allmänheten och vi tog en premiärtur över till Loppholmen

P1060206 En vy mot Lindesjön från nya Loppholmsbron.jpg--SharpenAI-Standard.jpg 2

Vyn mot Lindesjön från nya Loppholmsbron ser ungefär likadan ut som för några månader sedan

P1060211 En vy från pontonbron av Nya Loppholmsbron.jpg-

Sedan tog vi en sista tur tillbaka över pontonbron och tog en bild av nya Loppholmsbron

P1060227 Rivning av den provisoriska bro över Bottenån-DeNoiseAI-standard

Den 12 dec. hade den provisoriska bron över Bottenån gjort sitt och den demonterades på några timmar dagen efter var allt återställt

P1060240 Här låg den provisoriska bron-DeNoiseAI-standard.jpg-

Här låg den provisoriska bron, och huset i bakgrunden är "Kirurgen" som var Lindesbergs första lasarett

P1060230 Dennis har hittat något spännande i snön.jpg--DeNoiseAI-standard

Den 15 dec. går vi på vår dagliga förmiddagspromenad och trots att det är 14-15 grader kallt så klarar Dennis kylan ganska bra här har han hittat något spännande i snön

P1060231 Vinterväglag genom Lindesby Strandängar.jpg--DeNoiseAI-standard

Vinterväglaget genom Lindesby Strandängar har fått lite mer snö, det är ganska kallt om fingrarna när jag skall fota så det blir sparsamt med bilder

P1060238 Utsikt över Lindesjön och Kanotbryggan-DeNoiseAI-low-light.jpg--2

Utsikt över den isbelagda Lindesjön och Kanotbryggan

P1060234 Dennis på väg mot Lindesby Strandängar-DeNoiseAI-low-light.jpg-

Några dagar senare (19 dec.) är jag och Dennis på väg mot Lindesby Strandängar då är det bara 2 grader kallt och nästan ingen snö kvar vädret är ganska omväxlande

P1060243 Här har vi träffat några bekanta-DeNoiseAI-standard

På hemväg träffar vi några bekanta som måste kollas förstås

P1060247  Julaftonspromenad på Lindesby Strandängar-DeNoiseAI-standard

Julaftonspromenad på Lindesby Strandängar det har kommit några snöflingor och det blev en vit jul i alla fall

P1058032 Mitt minimalistiska julbord-DeNoiseAI-standard

Så såg mitt minimalistiska julbord ut, i år jag har hoppat över "Janssons frestelse" och sill med nubbe, när jag är ensam denna jul så räckte det gott och väl

P1057920 kopiera-DeNoiseAI-low-light

Avslutar med ett självporträtt av mig och Dennis tagit på julafton med handhållen kamera och studio-blixt

Med dessa bilder önskar vi alla foto-vänner ett Gott Slut och ett Gott Nytt 2023

Stig och Dennis

Postat 2022-12-30 23:33 | Läst 2712 ggr. | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

Några nyheter från Oktober

Fint ljus över Lindesjön den 21 oktober

P1060004 Dennis på promenad genom Lindesby Strandängar-DeNoiseAI-standard.jpg-

På promenad med Dennis genom en lövmatta på Lindesby Strandängar i slutet av oktober

P1060006 Linesjön ligger nästan spegelblank-DeNoiseAI-standard kopiera

Det är nästan vindstilla och Lindesjön ligger spegelblank

P1060012 Här monteras en jättekran för den kommande bromonteringen-DeNoiseAI-standard

Här monteras en Jättekran(på närmare 400 ton) för att lyfta den nya Västra Loppholmsbron på plats över Bottenån

P1060026 Nu syns Jättekranen på långt håll-DeNoiseAI-standard

Några dagar senare syns Jättekranen på långt håll

P1060027 Framme vid Lindesbergs Arena ser man storleken på kranen-DeNoiseAI-standard

Framme vid Lindesbergs Arena ser man storleken på kranen

P1060045 kopiera-DeNoiseAI-standard

Den 27 oktober anländer den 40 m. långa bron från Sölvesborg med en extra lång transport och kranen gör sig redo

P1060046 Det var pressfolk från Nerikes Allehanda och Lindenytt på plats-DeNoiseAI-standard

Det var pressfolk från Nerikes Allehanda och flickan mitt i bild heter Jennie är journalist från Lindenytt som tar bilder och skriver en artikel i Lindenytt

P1060048 Fästanordningar är på plats för det stora lyftet-DeNoiseAI-standard

Fästanordningar är på plats för det stora lyftet

P1060050 Dennis undrar över denna uppståndelse-DeNoiseAI-standard

Dennis undrar över denna uppståndelse och flickan med WSP på ryggen är teknisk konsult från Örebro

P1060051 Nu hänger den 42 ton tunga bron i luften-DeNoiseAI-standard

Nu hänger den 42 ton tunga bron i luften, WSP blir här intervjuad av Nerikes Allehanda

P1060059 kopiera-DeNoiseAI-standard

Kranen börjar nu rotera med sin last mot målet

P1060061 Lyftet går över träden-DeNoiseAI-standard

Lyftet går över träden

P1060064.jpg-.jpg--DeNoiseAI-standard

Nu börjar bron sänkas ned till rätt nivå

P1060069 Bron börjar vridas på plats med hjälp av ett rep-DeNoiseAI-standard

Bron börjar vridas på plats med hjälp av ett rep

P1060077 Nu är bron på plats-DeNoiseAI-standard

Nu börjar bron komma på plats

P1060079 Bron är nu på plats-DeNoiseAI-standard

och nu är bron på plats

P1060090 kopiera-jpg--DeNoiseAI-standard

På kvällen den 28 oktober tog jag den slutliga bilden av att den nya  bron är på plats, nu återstår en del asfalteringsarbeten vid brofundamenten och om det blir någon invigning vet jag inte men jag får säkert reda på det så småningom

Till sist vill jag säga att det kändes fel att inte rapportera den här händelsen, för Dennis och jag promenerar förbi här varje dag och med min lilla Lumix var det ändå lite kul att ta lite bilder, men det blir nog som jag skrev i min förra blogg ett uppehåll i bloggandet, fast man vet aldrig det kanske händer något annat intressant att skriva om.

Stig och Dennis

Postat 2022-11-03 15:50 | Läst 2795 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera