Sticans Fotoblogg
Några ord om min fotoliteratur.
I min ungdom läste jag mycket, kanske inte så mycket skönliteratur, utan det handlade mest om "deckare" och det var amerikansk pocketliteratur som t.ex. Mickey Spillane och Raymond Chandler som var populärt. Det handlade ju inte så mycket om foto precis, det var mera hårda killar, snygga brudar och ond bråd död. Men min mamma var kanske mer framsynt än vad både hon och jag trodde, för jag fick Stieg Trenters böcker i julklapp under många år, och där fanns ju Harry Friberg som var fotograf och han hade sin ateljé i Norra Kungstornet i Stockholm.
Boken Aldrig Näcken som kom ut 1953 var nog den första boken jag fick i julklapp av min mamma, signerad av Stieg Trenter.
Det var nog inte den literaturen som var grunden till mitt fotointresse för det kom mycket senare i livet, men det är ju ett lustigt sammaträffande i alla fall. Långt senare läste jag att som förebild till Harry Friberg hade Stieg Trenter valt sin gode vän K.W. Gullers.
Stig Trenter (till höger) med sin romanfigur Harry Friberg (Fotografen K. W. Gullers).
En av de stora behållningarna med Trenters böcker var ju kanske hans fenomenala Stockholmsbeskrivningar, och för mig som är född och uppväxt i Stockholm var det extra roligt att läsa om platser som jag kände till.
En annan som har skildrat Stockholm i ord och bild är fotografen Jeppe Wickström och författaren Jan Lundgren i boken Perspektiv på Stockholm, som visar Stockholm förr och nu, den fick jag i födelsedagspressent av min hustru Lena.
Slussen från Katarinahissen. Den övre bilden från 1904 och den undre bilden av Jeppe Wickström 1997-98
Utsikt-från-Katarinahissen-över-Slussen-och-Gamla-Stan tagen av mig i juni 2009 Panasonic Lumix DMC-LX3
Som vuxen läste jag lite mer av skönlitteratur och det var nog en följd av att min förra fru var med i någon bokklubb som jag fick upp ögonen för annat än "deckare". Men till varje jul så kom Tomten med en ny Trenter och något senare efter Stieg Trenters död, även av Ulla Trenter.
Så här ser en del av min överbelastade bokhylla ut med fotoliteratur en del databöcker några diamagasin och mina gamla kameror. I flera år har jag tänkt att skaffa en större bokhylla så att böckerna kan få plats, och kanske ett lämpligt vitrinskåp för mina kameror.
Fotoböcker har jag köpt bara under de senaste 20 åren, tiden före var det inte aktuellt att läsa om fotografi. Men efter de fotokurser jag gick under 80-talet började mitt intresse för fotoliteratur efter tips från kursledarna. Från början var det mest olika handböcker i och om kamerateknik och bildkomposition. Senare blev det en del literatur om fotografer.
Men innan jag började köpa fotoliteratur så köpte jag reseskildringar och liknande och de innehöll ofta mycket fina bilder om landskap och natur som jag blev intresserad av i samband med mitt första besök i den Lappländska fjällvärlden 1985.
Ett par av de första böckerna var Tore Abrahamsson´s "Detta är Kebnekaise" och Svante Lundgren´s "Vandra i Sarek". Båda böckerna innehåller mycket vackra miljöbilder från fjällen i Kebnekaise och Sarek. Det mesta i svart vitt. Det har aldrig blivit någon resa till Sarek fast lusten har funnits under många år, men till Kebnekaise har jag rest två gånger. 
Förutom vackra bilder så ger Svante Lundgren fototips för fjällvandraren. Min första fjällvandring gick till Padjelanta och en del hjälp hade jag av Svante Lundgrens fototips när jag fotograferade mina fjällvyer.
Akka och Akkajaure från Ritsems fjällstation1985 Canon FT obj. Tamron 35-70 mm. 1:3,5
Andra böcker som varit en stor inspirationskälla är "Med Kameran i Naturen" av Hannu Hautala, "Lanskape Photography" a Kodak Guide och "Fjällvärld" av Tore Abrahamsson. De här böckerna köpte jag och njöt av bilderna från vår vackra natur, och kanske drömde jag att själv kunna få ta lika bra bilder.
Hautalas bok skrevs 1986 och han beskrev på ett trevligt och lättsamt sätt hur han en gång började med en enkel utrustning att fotografera fåglar, för att så småningom skaffa mer avacerad utrustning med superlånga teleobjektiv.
Under senare delen av 80-talet gjorde jag några försök att fota fåglar med skiftande resultat och enklast var ju att fota änder och duvor för de var ju nästan tama. Den här andhonan tog jag i Observatorielunden 1987.med Nikon 501 Obj. 35-135 mm. 1:3.5-4.5. Neg. Fuji 100 ISO. När jag blev medlem här på Fotosidan så blev jag intresserad på nytt av fågelfoto och jag har laddat upp en del nyare bilder under rubriken Fåglar.
Efter resan till Padjelanta så blev jag intresserad av landskapsfotografering och jag hade tidigare läst Per Lundqvists bok om landskapsfotografering så jag blev rekomenderad att skaffa Kodaks utgåva av Landscape Photography som gav lite andra tips och lite reklam för sina egna produkter förståss. På min profilsida har jag laddat upp lite lanskapsbilder både inhemska och utländska motiv under Landskap.
Utsikt mot Porto da Cruz och den så kallade Örnklippan på Madeira 1986 Canon T70 obj. Tamron 35-70mm. 1:3.5 och Kodak Ektachrome
1987 åkte jag till Kvikkjokk på en naturfotkurs med Peter Ugander som handledare och han talade mycket om sin tid i Kalifornien hos Ansel Adams och självklart fångade det mitt intresse att läsa vidare om honom och hans bildkonst. Även om drömmen finns någonstans att skapa bilder som åtminstone påminner något så när, så blir det nog en dröm. Men några av hans böcker har jag köpt och läst så gott det nu gick med min knackiga skolengelska. Om jag inte förstår allt så kan jag ialla fall njuta av bilderna.
Ansel Adams skrev en fantastisk serie om bildbehandling från kamera till färdig bild i 3 böcker som behandlar var sitt område Kamera, Negativ och Bild. Som jag nämnt så har jag tragglat mig igenom samtliga böcker och med stor behållning. Sen har jag nog inte kunnat omvandla teorin i praktiken i brist på det mörkrum som aldrig blev verklighet.
Den här storformatskameram är från boken Landscape Photography.
I boken The Camera berättar han om olika kameratyper och om sina storformatkameror som han använde, och det var inte några små fotoapparater som han släpade omkring med. Ansel Adams använde flera olika format på kameror t.ex 8x10 tum och 5x7 tum viewcamera.
Boken The Negative handlar till stora delar om mörkrumsarbete och bildbehandling och hur han tar fram detaljer och valörer från negativen. Desutom redogör han för Zonsystemet.
The Print handlar mycket om mörkrummets utseende, inredning och utrustning. Där berättar han om olika papperstyper
Ansel Adams fotograferade nästan bara i svartvitt och boken Yosemite innehåller just svartvita bilder av hög klass som är en njutning för ögat. I boken Examples beskriver han varje bild och hur han har gått tillväga för att framställa dem. Men jag har även sett en del bilder i färg fast jag föredrar nog hans svartvita.
Här är en bild från 1987 av sjön Hersen som ligger i Roslagen, taget med Mamiya 645 obj. 80 mm. 2,8 och Kodak Ektachrome 6x4,5.
Mycket vill ha mer och jag handlade böcker om vår svenska fjällvärld och läslusten var lika stor som reslusten.
Så 1991 åkte jag till Kebnekaise på en vecka och vandrade runt i Kebnekaises omgivningar och tillsammans med ett 25-tal andra gjordes en tur upp till Kebnes sydtopp, men vädret var ganska dåligt och det var täta moln så några vackra vyer blev det inte. Nikon F801 obj. 35-135 mm.
1997 var jag där igen och då såg jag i alla fall toppen, och här är det från Tarfalladalen. Nikon F801 obj. 35-135 mm.
Och dessa besök i Kebnekaise resulterade i ett par böcker av Sven Hörnell
Sven Hörnnells böcker är riktiga praktverk och innehåller så mycket vackra bilder från den Lappländska fjällvärlden. Förutom att han var en skicklig fotograf så hade han flygcertifikat och eget flygplan, många av bilderna är just tagna från luften.
Ett bilduppslag från Sven Hörnells bok Mitt Lappland
Den här bilden tog jag 1994 med Nikon F 801 35-135 mm. Kodak Ektachrome 100 ISO
Under ett antal år så var jag prenumerant på tidningen Aktuell Fotografi som så småningom slogs ihop med tidningen Foto, jag vet inte hur länge jag hade prenumererat på Aktuell Fotografi innan sammanslagningen, men jag köpte ett antal böcker genom tidningen och det var bl.a. en samling på 12 volymer som omfattade Skandinaviska fotografer klassiska och nutida.
En annan bok som jag köpte genom Aktuell Fotografi var Picasso och Jacqueline av fotografen David Douglas Duncan. Duncan bodde och levde tillsammans med Picasso och Jacqueline under ett år och fotograferade deras arbete och vardag.
Detta var några exempel av min fotoliteratur och det finns fler böcker, men det är mest handböcker om fototeknik men även några biografier. Min ambition med fotoliteraturen har varit att lära mig och ta intryck från andra fotografer. Men som någon klok man skrev i en blogg för en tid sedan är att träna och åter träna, och efter några 10 000 tal bilder så har jag kanske kommit en liten bit på vägen att bli en bättre fotograf.
Slutligen kan jag meddela att min Nikon Pronea S har kommit och även zinkluft batterierna.
Så här ser den ut lite snett från ovan med ett Nikkor 30-60 mm. 1:4-5,6. Det går naturligtvis att använda andra Nikkor-gluggar och eftersom det är en APS-kamera så undrar jag om det blir samma eller liknande förlängningsfaktor som på min D90:a(c:a 1,5 ggr.).
Med följde en batterikammare som rymmer 4 st. AA 1,5 Volt batterier i stället för 2 st. CR2 3 Volt. Antagligen praktiskt eftersom AA batterier är lättare att få tag på .
Zink/luftbatteri från Wein Cell.
Detta var allt jag hade att berätta om för den här gången, och jag kommer att ta en paus från bloggandet på obestämd tid, detta på grund av att min hustru är mycket sjuk, och situationen här hemma har blivit totalt förändrad. Men i mån av tid så kommer jag att höra av mig igen. Även om jag inte kommer att få tid att skriva själv så kommer jag att försöka läsa de bloggar som jag har följt under den tid jag varit medlem på Fotosidan.
Ha det gott.
Stig
Nikkor 28 mm 1:2,0 och en Pronea S
Efter några dagar med en kraftig förkylning där det rann som en vårflod ur näsan så kan jag berätta att nu har den anlänt min Nikkor 28 och så här ser den ut på Nikon F Photomic, och snart är det dags att ladda med film, och den här gången blir det Tri-X.
Mina zink/luftbatterier har inte kommit ännu så jag tänker testa med en rulle Tri-X så får jag se såsmåningom på resultatet. Vet inte om skillnaden på exponeringen blir så stor med de alkaliska batterierna som sitter i nu.
Så ser min 28:a ut lite grand snett bakifrån.
Så här ter den sig snett framifrån, och här finns mer att läsa om Nikkor 28/2,0.
Under en kort period hade jag en Nikon Pronea S som är en APS-kamera, men jag gjorde mig av med den när jag köpte min första digitalkamera 2003. Nu såg jag att en Pronea fanns på Tradera, och jag lade ett bud och jag vann budgivningen. För några timmar sedan fick jag ett mail att den finns att hämta på ett utlämningsställe, så det blir en utflykt i morgon.

Det var meningen att Pronean skulle vara ett komplement till min andra Nikonkamera(F801) och som en resekamera(eller reskamrat), och den var med på en golfresa till Italien år 2000 men det blev inte så många bilder tagna på den resan. Det blev över huvud taget inte många rullar tagna, jag har kollat nu och det blev bara 5 stycken, och det är lite tråkigt så nu får jag väl råda bot på det om det går att få tag på film. På Scandinavian Photo finns det Fuji Nexia A200 för leverans Men här är ett par bilder från Tarantobukten som ligger i Syd-Italien. Tarantobukten ligger som sagt i Syd-Italien och lite vulgärt skulle man säga att den ligger i hålfoten på den Italienska stöveln.
På golfklubben fanns det cyklar att låna och Lena och jag tog oss ned till stranden som visade sig vara en jätte lång sandstrand med förmodligen jättesköna bad om det vore rätt årstid. Vi var där i Mars månad och vattnet var allt annat än behagligt.
Men om det inte gick att bada så kunde vi leta snäckori alla fall.
Det finns tre bildformat på Pronean och bilderna ovan är tagna med panoramaformatet. Men jag tog även bilder i något som man kan likna vid normalt småbildsformat sedan finns även ett fullformat som är den egentliga orginalbilden, de övriga är maskade i kameran.
Här är en vy över taken på staden Locorotondo som ingår i det s.k. världsarvet p.g.a sina egendomliga hus som är runda och har tak som är toppformade.
Det som är lite tråkigt är att jag kan i nuläget bara scanna in kopiorna och inte direkt från negativen och det är möjligt att bilderna skulle kunna bli något bättre om det var möjligt. För några år sedan så använde jag en Minolta dia/neg. scanner men jag skaffade aldrig någon APS- adapter till den och det kan jag kanske ångra i dag. Minoltascannern har jag faktiskt kvar men den används inte längre p.g.a. att det inte fanns något Digitalt ICE filter så om det fanns mycket dammkorn på dior eller neg. så blev det mycket jobb att ta bort dem sedan. Har sökt på Tradera och e-Bay efter APS-adapter men det verkar inte finnas någon för närvarande.

Minolta Dual IV
Det var allt för nu.
Ha det gott.
Stig
Nikon F Photomic FTN och en nygammal glugg
I torsdags förra veckan anlände min nygamla Nikon F Photomatic FTN och upp-packningen skedde vid köksbordet. Den var väl embalerad med massor av plastdukar runt om kameran och över, under och på sidorna av kartongen, men den såg lite naken ut och ett stort hål som gapade. Men för övrigt såg den väldigt fin ut, inga skavsår och repor på klädseln eller några bucklor. Några små repor finns på undersidan av huset, men som sagt i mycket bra skick.
I brist på orginaloptik så har jag skruvat på ett Nikon AF 28/2,8 objektiv tillsvidare, och av mina bud på objektiven på Tradera , så har jag vunnit auktionen på ett Nikkor 28 mm. 1:2,0, nu får jag vänta ytterligre några dagar innan kameran blir komplett.
Nu har jag bekantat mig lite med kameran och allt verkar nog vara i bra kondition. Frågan är om jag kan använda mitt AF-objektiv med en lös exponeringsmätare i stället. Det borde väl kunna fungera för så har jag gjort med min gammla Zeiss och med Yashican.
Men nu över till mitt problem med batterier till prismasökarens ljusmätare. här syns batterikammaren på prismasökaren i Photomatic, och batterierna är som synes Alkaliska på 1,5V. Thomas Meldert poängterade att det var viktigt att spänningen är just 1,35V och inte 1,5V.
Thomas skriver: "Originalbatteriet hade en spänning på 1,35V medan silveroxidbatterierna har 1,5V. Man kan tycka att det inte skiljer så mycket men det påverkar exponeringen. Man kan köpa adaptrar som tar ner spänningen till 1,35V från ett silveroxidbatteri eller köpa zink/luftbatterier med samma storlek som kvicksilverbatteriet". Slut på citatet.
Så det blir till att skaffa zink/luftbatterier antingen från LP-foto eller från USA . LP-foto tar 100 kr. styck för dem. Från USA kan man kanske få dem något billigare, men det tar kanske lite mer tid. Nu har det gått upp för mig att jag har köpt fel batterier till både min Canon FT och till min Luna Six 3, så för att råda bot på mina försyndelser blir jag tvungen att köpa minst 5 stycken zink/luftbatterier. Det blir en nätt affär på 500 kr. hos LP foto.
På Goggle sökte jag på MRB 625 Wein Cell och jag fick napp på ett företag som heter "The Small Battery Company" i England och nu har jag beställt 5 stycken zink/luftbatterier där i från .
Ha det gott
Stig
En ny bok och en nygammal kamera
I förra veckan kom en ny fotobok( för mig i allafall) med posten, och det är "Svart på vitt om Tio fotografer" av Per Lindström. Det är ganska många år sedan jag köpte en "fotobok" och den här var intressant av det skälet att Harry Dittmer var en av grundarna av gruppen Tio Fotografer, desutom var han god vän till mina föräldrar, men framför allt var det intressant att få veta hur det startade.
När jag stod inför valet att köpa min första kamera i början av 50-talet så sökte jag upp Harry Dittmer, i hans ateljé på Drottninggatan i Stockholm, för att få hans råd och omdömme innan jag bestämde mig, och han synade kameran och ansåg att det inte var någon dålig affär. Kameran som jag skulle köpa var en beg. Zeiss Ikon 521/16 i mycket gott skick.
När jag blädrat igenom boken så upptäckte jag att jag ovetandes tagit en snarlik bild av en spiraltrappa som just Harry Dittmer tagit. Ett roligt sammanträffande.
Vid några tillfällen så blev vi fotograferade i hans ateljé på Finn Malmgrens Plan i Hammarbyhöjden. Här nedan en bild på min mamma och mig antagligen omkring 1942.
Min pappa i uniform och den bilden är också från början av 40-talet
För några dagar sedan så besökte jag Tradera och hittade denna Nikon F Photomic och jag lade ett bud och i torsdags förra veckan blev den min. Det saknas objektiv och det får bli nästa investering. Nu antar jag att det bör vara ett AL-objektiv för att exponeringsauttomatiken skall fungera, eller?.
Nu återstår bara att vänta på postlveransen, och jag får se i morgon vad som händer. Nu börjar det närma sig sängdags.
Ha det gott
Stig
Mer vinterbilder och en ny kamera
Vintern håller i sig och någon större föändring verkar inte vara på gång ännu på ett tag, men nu har jag iallafall sluppit att skotta garageuppfarten på några dagar.
Nikon D90 18-200 mm. F=8 1/250 sek. ISO200
Men våra hundar tycks ha kul i snön och här är det full fart så att snön ryker.
Nikon D90 18-200 mm. F=5 1/250 sek. ISO200
Nikon D90 18-200 mm. F=5,3 1/250 sek. ISO200
Nikon D90 18-200 mm. F=5,6 1/160 sek. ISO200
I förgår var jag med min sonhustru Eva och hjälpte henne att välja kamera, och det blev ännu en Panasonic, men denna gången blev det en av deras många kompaktkameror, som har modellbeteckningen Lumix DMC-TZ7, med 10 Mpixel, 12xzoom, 3,0" LCD med 460 000 pixlar, Videoinsp. i AVCHD etc.
För ett år sedan hade vi också snö på backen men inte sådan mängd som nu, och här sitter vi ute den 9 feb. och inte en snöflinga på vår uteplats.Men det kom lite mer snö senare under februari.
I går tog jag några bilder med Lumix GF1:an på hundarna för att se hur de blev och här är resultatet. Bilden nedan är på Doglas 6 år en strävhårig kille.
GF1 20 mm. F=2,2 1/1600 sek. ISO 100 
Bilden nedan är på Vanja som är 9 månader och är en släthårig tik.
GF1 20 mm. F=2,2 1/1300 sek. ISO 100
Det var allt för nu.
Ha det gott
Stig



















































