Vinnarbild i World Press Photo väcker debatt

Vinnarbilden "World Press Photo of the Year" har väckt många reaktioner. Inte så mycket för sitt motiv utan för den bristande tekniska kvaliteten. Flera svenska fotografer belönas i tävlingen.

Warren Richardson från Australien har tagit vinnarbilden som föreställer en man som lyfter en baby mellan taggtrådarna på gräsen mellan Serbien och EU-landet Ungern.

Bilden är tagen med en Canon Eos 5D Mark II på 1/5 sekund och ISO 6 400. Det ger ränder över bilden (bandning) och rörelseoskärpa. Idag finns det många kameror som klarar ISO 6400 utmärkt, men det gör inte 5D Mark II.

Flera fotografer har gjort inlägg på Facebook där de ifrågasatt valet av vinnarbild. En etablerad bildjournalist menar att det finns flera liknande bilder med högre teknisk kvalitet och att den här helt enkelt är för tekniskt dålig för att användas.

Andra påpekar att Robert Capas berömda bilder från Dagen D under Andra världskriget inte heller var tekniskt bra. En fotograf skriver så här på Facebook:

"Visst är det häftigt att en tekniskt sett så usel bild kan säga så mycket. Och kännas i magen.. Otroligt bra och en värdig vinnare!"

Vilka kameror är det då som används av de belönade fotograferna. Sajten Petapixel har gjort en sammanställning.

Övriga belönade bilder kan du se här. Sverige är som vanligt väl representerat.

Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet.

DN-fotografen Paul Hansen har tagit andrapris i klassen "Genereal news" och Aftonbladets Magnus Wennman kom trea i klassen "People Story" efter att bildbyrån AP dragit in sitt bidrag. Jonas Lindqvist på DN kammar hem en tredjeplats i sportklassen och frilansaren Nicklas Hammarström får samma valör i klassen "Spot News".



Magnus Fröderberg
Publicerad 2016-02-22. Läst av 7716 personer.
 
2016-02-22 13:23   SallyIV
Suck, ett foto är en helhet av motiv, fotografens förmåga att ta i rätt ögonblick och teknik. Att då ondgöra sig över korn/brus, skak mm och låta det överskugga en bild av en verklig (otrevlig) händelse, de kommentatorerna kan ju köpa nästa kameramodell och gulla med den.
Hade det varit perfekt rent tekniskt och i färg hade man nog ifrågasatt om det var arrangerat!

-J!
2016-02-22 14:04   x-country
De ska "fotografer" som ifrågasätter att bilden kan vinna pga teknisk kvalitet är inga riktiga fotografer. De är bara avundsjuka och det är märkligt att de själva inte inser att det är så de framstår när de gnäller om detta. In your face!
Svar från froderberg   2016-02-22 18:47
Nu läste du nog lite för snabbt. Bildjournalisten ifrågasätter om det inte fanns bättre tekniskt bilder från samma händelse och ville diskutera om var den undre gränsen går för teknisk kvalitet.
2016-02-22 14:15   A I Nikolis
Gud vad löjligt. Visst, jag är också en nörd som ofta njuter av omfånget hos min D800, men aldrig att jag skulle värdera teknisk kvalitet över konstnärlig. Jag kan till och med tycka att bruset passar i vinnarbilden. I så svagt ljus så kan även vår egna syn bli något brusig, och det luddiga intryck som bilden har tycker jag perfekt illustrerar den panik och oklarhet som man upplever i flyktsituationer.
Nu må jag låta påhoppande, men jag tror verkligen inte att de fotografer som ifrågasätter bilden är särskilt intresserade av fotografi som konstform egentligen.
SallyIV   2016-02-22 15:09
.jag k..om på en sak till - ljuset.

Det kan vara tur eller erfarenhet hos fotografen, men de ljusa zonerna på mannen och babyn ger ju innehållet.

Med lågbrus (och färg) hade allt detta gått förlorat! Med färg hade man ju kunnat diskutera färgbalans för att ytterligare ifrågasätta det tekniska, så drt är ju synd det är S/V ;-)

-J!
2016-02-22 15:06   Der Steppenwolf
Stämmer in i kören och säger att dom enda som bryr sig om den tekniska biten är folk som möjligen äger massor av kameror men kan inte kallas för fotografer.
Att gnälla över det tekniska i en sådan bild är som att skratta åt kvaliteten på duken Mona Lisa är målad på. Det visar bara att den som klagar är en idiot.
mombasa   2016-02-22 16:17
Stämmer också in i kören men för ordningens skull är Mona Lisa målad på pannå (träskiva) som brukligt va på den tiden.
Der Steppenwolf   2016-02-22 17:34
Tack för rättningen Gunnar. Iof var jag mer ute efter att illustrera exempel men det är alltid roligt att lära sig :)
2016-02-22 15:15   Benganbus
Den här bilden behöver text, så betraktaren förstår vad bilden innehåller. (Och var den e tagen kan även underlätta)
Se'n kan man tycka vad man vill om bildvalet, jag tycker inte bilden e så speciell, man kanske kan kalla den nymodern, med kornliknande struktur å litet action och oskärpa å sån't.
Allt e ju en smaksak.
Capa tog sin bild med en analog kamera, och skakade så han knappt kunde hålla kameran stilla,
för det va en del beskjutning där Capa va och fotade, å så missade man en del se'n i framkallningen,
om man nu skall jämföra bilder från olika tider.
tormig   2016-02-23 10:20
Till skillnad från förra årets vinnarbild, som inte sa just någoting alls, klarar sig den här ganska bra utan bildtext. Såvida man inte varit isolerad från omvärlden förstås och inte har en aning om vad som pågår.
Fredrikpersson   2016-02-23 14:57
Bildtext skulle väl inte göra någon skada för bilden men jag tycker definitivt inte att det behövs. Jag vet inte var eller när bilden är tagen men kopplar omedelbart till att sammanhanget är människor på flykt och den pågående flyktingkatastrofen. Jag tror att det bland icke-fotointresserade och personer under 40-50 kanske är fler som kan placera årets vinnarbild i ett sammanhang men inte koppla Capas bild till något specifikt sammanhang utan hjälp av bildtext.

Jag håller med Bengt om att bilden kanske inte är nyskapande i uttrycket men innehållet tycker jag står sig bra på egen hand utan hänsyn till teknik eller jämförelse med Capa m.fl.

F
2016-02-22 15:31   joakim d
Bilden har ett väldigt starkt innehåll och kompositionen är bra men nog tycker jag att det totala intrycket påverkas negativt av den dåliga kvaliteten, den digitala bandningen tar bort lite av närvarokänslan.
2016-02-22 15:37   J O Härnström
En värdig vinnare.
Bilden är tagen under knepiga förhållanden för foto.
2016-02-22 15:38   iSolen.se
Tycker det suddiga tillför bilden, det är bättre så här än i färg och utan motion blur etc.

Jag är iofs partisk, fotar mycket "sudd" själv. Bruset gillar jag dock inte.

Förstår att en del blir provocerade, här lägger folk ner massor med tid och pengar på att lära sig få max skärpa och upplösning, köper dyra objektiv, lär sig om komposition etc etc och så kommer någon som har mage nog att vara på rätt plats och sinnesnärvaro nog att kunna ta en närbild av dramatiken :-)

Jag skäms inte för mina suddbilder men jag slutar inte försöka krama max ur kameran i andra änden.
2016-02-22 17:06   bentelkalb
Seriöst, hur kan man komma på tanken att jämföra med Robert Capas bilder från d-day? Under mycket kraftig eldgivning, folk skjuts och sprängs till höger och vänster, tagna med stenåldrig utrustning. Den som framför den liknelsen kan inte ha alla bestick i lådan.
luminousoctaves   2016-02-22 17:29
Den första bilden jag kopplade till (utan att ha läst texten) var just Capas D-day. Ska dubbelkolla besticklådan, men tror att allt ligger där det ska.
bentelkalb   2016-02-22 18:12
Krigshistoria och i synnerhet Andra världskriget är ett av mina största intressen. Om du ens tänker tanken på att jämföra förhållandena under landstigningen vid en gräns mot Serbien så visar du prov på en totalt bottenlös historisk okunskap. Det är en så tokig jämförelse att det finns inte. Det finns inga likheter i att ta bilder under de två förhållandena, whats so ever. Att Robert Capa ens klarade av att ta bilder under de förhållandena är fantastiskt. Klart hans bilder inte håller högsta tekniska kvalitet..... no shit. Men det finns inga likheter ALLS vad gäller förhållanden. Inte utrustning heller för den delen. Ingen likhet mellan prestationerna.
Svar från froderberg   2016-02-22 18:42
Leif, du har helt missat grejen. Det handlar inte om att jämföra händelser utan att teknisk kvalitet inte alltid är nödvändig och dålig bildkvalitet rent utav kan bidra till ökad autencitet.
2016-02-22 18:18   Fredrikpersson
Jag betvivlar inte att det finns kritiker med invändningar mot bildens tekniska kvalitet, men vilka är dessa egentligen? Och hur representativa är kritikerna för den allmänna opinionen?

Om man publicerar en sådan här artikel tycker jag att det är lite journalistiskt klent att hänvisa till "flera fotografer på Facebook" och en "känd bildjournalist"? Vi kan väl åtminstone få veta vem den sistnämnde är. Eller har han/hon uttalat sig anonymt?



F
Svar från froderberg   2016-02-22 18:39
Bildjournalisten som åsyftas jobbar för en av Sveriges största tidningar, är själv prisbelönad och har gjort många reportage från liknande händelser. Jag tror att denne persons poäng har gått förlorad bland kommentarerna. Hen menar att det borde finnas andra bilder från samma plats med samma innehåll, men med bättre teknisk kvalitet. Vi går inte ut med namnet eftersom hen tycks ha tagit bort diskussionstråden från Facebook.
zingiber   2016-02-22 21:36
"..det borde finnas andra bilder från samma plats med samma innehåll, men med bättre teknisk kvalitet."
Isåfall borde väl någon av de bilderna vunnit istället..?
Med det underlag som står oss till förfogande (dvs att just denna bild vann) är det rimliga att anta att den faktiskt var bästa bild.
2016-02-22 19:59   Tomasz
Det verkar som att alla, alltså ALLA, bilder är dåliga åtminstone en period av sin "livstid."
Men samtidigt finns det alltid någon som gillar dem, det tycker jag är skönt.
Och hur skulle livet vara om vi inte hade bilder att tycka något om? Så tråkigt det skulle vara.
2016-02-22 20:53   marregurra
Märkligt. Hur skulle fotografen tänkt? "Jäkligt starkt motiv jag har här, men ja visst ja, min 5d MkII är ju inget vidare på höga iso. Räckans att jag inte investerat i en nyare version. Ja, ja, jag får väl plåta nåt annat när det blir ljust igen." Att juryn ser förbi teknisk kvalitet som brus/bandning, som ju i huvudsak är något som är beroende på kamerans prestanda, inte fotografen, tycker jag känns helt rätt i detta sammanhang.
2016-02-23 07:47   snakebunk
Snygg, dramatisk och tankeväckande bild! Jag skulle nog vilja säga att det är ett foto med hög kvalité, men det är såklart subjektivt. Tycker bandningen ger en känsla av rörelse och ansiktena är ljussatta på ett fint sätt.
2016-02-23 08:18   Lenas Photo
En bild ur verkligheten. Gripande, fängslande, dokumentärt. Ett överräckande av ett barn från otrygghet till trygghet. Känslosam. Och jag skiter totalt i om bilden är suddig och full med rörelseoskärpa. Det finns ett samförstånd mellan de två männen. Och bilden är en vinnare.
2016-02-23 08:40   per-erik åström
Det är en jäkligt bra bild. Den kommer att stå sig över decenier precis som de tekniskt tveksamma bilder som blivit en del av vårt kollektiva minne från t ex Vietnamnkriget. Barnet, skräcken i den vuxnes blick, den blanka taggtråden... jag vågar påstå att den just genom att vara tekniskt operfekt tillför något extra. Den skulle på något sätt kunnat vara tagen av vem som helst som råkade vara där och just då. Otroligt bra bild helt enkelt.
2016-02-23 10:22   tormig
De som klagar på den tekniska kvaliten på bilden måste vara dessa fågelfotografer som får st ... går igång på skärpa!
2016-02-23 10:35   snap01
Nu har jag ingen åsikt om bilden i sig har inte sett dom andra men det viktigaste är att vinnarbilden vinner på innehåll o känsla o inte teknisk kvalitet. Bruset tycker jag är helt ok det tillför stämning o känsla i ett dystert motiv däremot hur mycket man vill så tillför inte bandningen något men är innehållet i bilden tillräckligt starkt så ska det inte påverka vinstchansen. Sedan håller jag med Leif att som fotograf att ta en bild vid ett stängsel går inte att jämföra med att fota vid en krigsfront du mister knappast livet vid stängslet vid serbien/ungern så man kan inte skylla bort tekniska brister på platsen för fotot.
Sedan ser det ut som vanligt vilka kameror som används till vinnarbilderna
canon 28
Nikon 10
Sony 1
pentax 1
fuji 1

grand slam som vanligt för canon. Det som tydligt syns är att sony har rasande svårt att ta plats upp på toppen tillsammans med ca/NI o att canon har ett starkt fäste bland yrkesfotografer trots sämre DR o så vidare. Frågan är varför Nikon trots bra kameror aldrig når ända fram? Där canon alltid varit bättre är på ergonomi o objektiv linjen visserligen är det jämnare på optik sidan men dom har oftast en edge där.
Att andra fotografer klagar på bilden känns mer som dåliga förlorare o just inom foto där en jury ska utse vilken bild som är bäst är ett lotteri hur dom ska döma. Men oavsett så måste bilden innehåll gå före teknisk kvalitet men det måste självklart finnas en brytpunkt där bilden till slut kan vara för dålig i tekniken o var den går får juryn avgöra. I detta fall tycker jag att det är ok men på gränsen för min grundtanke är att en bild ska se naturlig ut o brus är alltid ok typ som korn men bandning? det är inget naturligt inslag en bild om man inte kör canon 5D mark 2.
bentelkalb   2016-02-23 11:18
Eftersom fler kör Canon så vore det konstigt annars. Sen kan man ju undra hur många i juryn som är Canonanvändare, lär väl kunna påverka det med. Är ju bara o kolla på svenska fotosidor hur Canon och Apple favoriseras hos den lilla "eliten"
Svar från froderberg   2016-02-23 16:19
Leif. den här typen av jurybedömning brukar ske anonymt. Men ibland kan vissa bilder kännas igen eftersom det ofta rör sig om publicerade bilder. Men att juryn skulle bry sig om vilka kameror som används är långsökt.

Jag känner en av medlemmarna i juryn. Han är Nikon-ambassadör och det har inte framförts några skäliga misstankar om att det skulle påverka urvalet. Eftersom det inte syns på bilderna så blir det ju faktiskt rätt svårt att förfördela ett visst kameramärke.
Jottas   2016-02-23 17:50
Fast man kan ju generellt ifrågasätta varför någon med ett särintresse som att vara ambassadör för ett kameramärke ska sitta i juryn, det finns iaf en skälig tanke om att det kan påverka. Det ger ju bra publicitet om en bild är tagen med ett visst märke och vinner. Tycker det är naivt att tro att det inte finns oegentligheter inom fotografin, som det gör inom de flesta områden i samhället.
J O Härnström   2016-02-23 20:16
Nu vet inte jag hur juryn är sammansatt. Men jag kan tänka mig att de finns kanske fler i juryn som har något särintresse av något slag och att någon någonstans har invändningar mot dem i så fall.
Förhoppningsvis så sitter Nikonambassadören med i juryn pga sina kvalifikationer.
Sten-Åke Sändh   2016-02-25 22:49
Att någon skulle kunna se vilket kameramärke en viss bild är tagen med låter ju helt märkligt om det nu inte gäller just bandning (Canons "adelsmärke"?) och i just detta fall så är det ju inget som skulle styrka just detta bidrags aktier att vinna. Så att den ändå vann kan man kanske se som ett friskhetstecken trots allt. Teknisk perfektion är väl förväntat standardläge idag med proffsgrejor, men teknisk perfektion i sig kan ju i värsta fall uppfattas som total "karaktärslöshet" eftersom "alla" "fel"av den typen i stort kan anses bortbyggda idag om kameran sitter i händerna på en som kan hantera den.

De yttre förhållandena är så dåliga att inte ens riktigt bra grejor räcker till för att åstadkomma teknisk perfektion och det ger oss en bild som skulle varit något helt annat om förhållandena varit lite bättre. Jag tycker bilden vunnit i intresse mycket just på bristen på perfektion.

Jag har sett sånt i andra sammanhang också där exv. en kvinnlig franska fotograf tagit isbjörnsbilder under verkligt svåra förhållanden (på Svalbard tror jag) som blivit helt magiska inte minst för att bildens brus förstärkte effekterna av det snöfall som just pågick i det mycket sparsamma nordliga vinterljuset.
marregurra   2016-03-04 10:16
Är vi inte i samma läge för kameror och bildkvalitet, som för datorer och MHz? Det fanns en tid då ALLT handlade om MHz i datorvärlden, men med tiden har datorerna blivit så kraftfulla att MHz tappat betydelsen för de flesta. Idag ger alla moderna systemkameror kanonfina bilder, vilket de flesta, även professionella fotografer, är fullt nöjda med. Bara pixelpeepare och fotografer med specialintressen (eller prylfantaster) bryr sig om lite extra dynamiskt omfång eller någon miljon extra pixlar. För pressfotografer lär andra saker väga tyngre, som objektivutbud, ergonomi, pålitlighet etc. Och där verkar ju Canon, just nu, vara valet för de flesta.
iSolen.se   2016-03-04 18:41
Jag har aldrig sett en dator som är snabb nog, så länge som cpu-bearbetningen av olika arbetsuppgifter blir dubbelt så snabb varannat år kommer folk vilja uppgradera sina datorer. Blanda inte ihop detta med megahertsracet som har fått ny riktning, racet är ingalunda över. Datorer blir fortfarande snabbare även om cpufrekvensen inte ökar längre.

De som inte spelar, photoshoppar elelr håller på med video bryr sig förstås inte lika mkt om racet.

På kamerasidan, racet fortsätter, många tror att nu är de flesta nöjda och tittar bort ett tag och så plötsligt kommer kameror som är extra ljuskänsliga, brusfria eller spegellösa...utvecklingen står inte still även om de stora stegen tagits. Vem säger nej till en kamera som kan fota i en fjärdedel av ljuset än vad som var vanligt för tre år sedan med bibehållen kvalitet?
2016-02-23 11:05   MrKarisma
Va? Skulle brusnivån avgöra om bilden är bra eller inte? Det är väl stämningen och berättelsen som betyder nåt i en sån här bild? Börjar Foto-klubbs-gubbarna ta över journalistiken?
2016-02-23 14:31   Christer2
Ynklig utveckling bland Fotografer (eller "fotografer").
"En etablerad bildjournalist menar att det finns flera liknande bilder med högre teknisk kvalitet".

Ja, men vad kul!
Ger dessa "liknande" bilder exakt samma upplevelse för betraktaren?
Är det ISO-inställningen, ljuskompositionen, antalet pixlar eller något annat som den "etablerade" navelskådaren upprörs över??

Hur många gånger skulle mannen behöva lyfta barnet genom taggtråden för att denne "etablerade" bildjournalist skulle bli nöjd?

Kom in den riktiga världen där verkliga händelser utspelar sig, utan att någon har tid eller kraft att regissera !!
2016-02-23 14:57   reboot81
Den brusiga bilden en värdig vinnare, bl.a. då den tydligt visar att den är äkta och nästintill orörd. Men främst för att den belyser den oerhört svåra roll nyhetsfotografer har - att skildra utan att påverka. Jag tänker på att han medvetet valt bort blixt.
"…you can’t use a flash while the police are trying to find these people, because I would just give them away. So I had to use the moonlight alone." -Warren Richardson
ztenlund   2016-02-23 20:48
Förmodligen hade polisen hundar med en särskild förmåga att lukta sig fram till kameror med moderna sensorer också. ;)
iSolen.se   2016-02-28 09:14
Haha. Plus ett på den kommentaren!
2016-02-23 16:14   Gun-Inger Arvidsson
En bild som berör mig intill tårar.
Varför skall det finnas en enda pappa som måste ta sitt barn genom stängsel.
Vad det gör ont i mitt hjärta.
Vi bör alla som slipper uppleva detta känna stor tacksamhet
även till fotografen som visar oss denna verklighet.
Gun-Inger som förstår juryn.
2016-02-23 19:28   forstheim
Brus och oskärpa tycker jag inte behöver spela någon som helst roll för hur bra en bild är. I stället kan det i rätt sammanhang förstärka känslan. Vad beträffar vinnarbilden anser jag att bruset och oskärpan inte gör så mycket, även om jag personligen faktiskt hade föredragit något mindre brus och lite mer skärpa i den. Bandningen däremot tycker jag faktiskt stör en hel del - inte minst i en sådan här bild där huvudmotivet är så pass oskarpt som det är. Huruvida bilden var värd att vinna har jag ingen aning om då jag inte har sett övriga bidrag. // Hälsningar från en bandningsfri Canon-ägare.. ;-)
2016-02-23 20:35   stpo
Varför vinner denna bild? Upplys mig!
Är det genomslagskraften i den? Är det att det händer något starkt? Är det att den påverkar världen?
Anledningen till att jag frågar är för att jag ställer vinnarbilden mot bilden med den döda och uppsköljda Aylan (Alan?) och tycker inte vinnarbilden har påverkat omvärlden alls som pressbild utan har gått igenom helt anonymt tills nu…iaf jämfört med Aylanbilden, som inte ens får ett hedersomnämnande.
Det var väl ändå Aylanbilden som belyste hur illa flyktingkatastrofen var, det var väl ändå Aylanbilden som gjorde flyktingsituationen till en världsnyhet, det var väl ändå Aylanbilden som gjorde att folk delade bilder på döda barn på Facebook för att visa hur illa det var, det var väl ändå Aylanbilden som gjorde att frivilligorganisationerna samlade in rekordstora belopp, det var väl ändå Aylanbilden som…
Jag säger inte att denna bild är dålig, men det är väl inte denna bild folk hade kommit ihåg om det inte var för denna tävling…eller har jag helt fel?

Eller är det någon som inte vet vilken bild jag menar?
ztenlund   2016-02-23 20:57
Vet du att den bilden skickades in?
stpo   2016-02-23 21:06
Good point! Ingen aning faktiskt! Eller hade det räckt med nominering?
stpo   2016-02-23 21:39
Men man kan väl vända på det:
Ifall Aylanbilden var med i tävlingen: då undrar jag ovanstående.
Ifall den INTE var med: då urholkar det väl statusen på tävlingen? ”Njae, de starkaste bilderna var inte med pga…

Men som sagt: jag har ingen aning om bilden var med öht. Jag känner bara att Aylanbilden slog hårdare än vinnarbilden.
luminousoctaves   2016-02-23 22:43
Intressant resonemang, Aylan-bilden är ju på många sätt (förra) årets viktigaste bild, det håller jag med om. Men jag tänker att man inom WWP tar hänsyn till både bildens genomslagskraft och fotografens intentioner. Aylan-bilden är i mina ögon en ganska slarvigt tagen bild av någonting oerhört drabbande. Det var kanske till och med delvis därför den slog igenom så kraftigt i mediebruset.
tormig   2016-02-23 23:05
Jag vet inte vad är syftet med tävlingen är. Är det att vaska fram en bild som står för sig själv, som klarar sig någorlunda på egen hand utan en beskrivande text? Eller skall det vara en bild som stöder en text på ett kraftfullt sätt.

Om det är det förra är årest vinnande bild överlägsen "Aylanbilden". För Aylanbilden säger faktisk väldigt lite om vad som har hänt. Det kan vara vad som helst, en misslyckad fisketur t.ex. Som stöd till en text om flyktingkatastrofen är den förstås utmärkt men på egen hand inte särskild intressant.
tormig   2016-02-23 23:44
Jag vet inte vad syftet är med tävlingen. Är det att vaska fram en bild som står för sig själv, som klarar sig någorlunda på egen hand utan en beskrivande text? Eller skall det vara en bild som stöder en text på ett kraftfullt sätt?

Om det är det förra är årest vinnande bild överlägsen "Aylanbilden". För Aylanbilden säger faktisk väldigt lite om vad som har hänt. Det kan vara vad som helst, en misslyckad fisketur t.ex. Som stöd till en text om flyktingkatastrofen är den förstås utmärkt men på egen hand inte särskild intressant.
stpo   2016-02-23 23:55
Fast det gäller väl även slumpmässig kines som ställer sig framför en militärparad eller en flicka som springer ifrån ett brinnande hus. Lite bakgrund så visar det sig vara ett studentuppror som slås ner av militär och att det är flickans by som napalmas sönder i Vietnam.
På samma sätt som den här bilden som visar hur tufft det är att ta sig in i USA då Obama ökat gränsbevakningen till…ehhh…Kanada?
Alla dessa bilder behöver väl sin bakgrund för att bli starka?
Personligen tycker jag att Aylanbilden står för sig själv. Men ja, det är inte samma händelserika scen.
Men Aylanbildens stillsamhet tycker jag visar MINST lika mycket vad flyktingarna går igenom.

Jag har dessutom absolut ingen aning om vilken text Aylanbilden stödjer.
luminousoctaves   2016-02-24 06:22
Bakgrunden/förklaringen till en nyhetsbild måste anses som obligatorisk. Annars kan väl bilden knappast ses som en nyhetsbild? Det ligger liksom i sakens natur.

På något sätt måste fotografens skicklighet och intentioner spela in i juryns bedömning, annars skulle en automatisk övervakningskamerabild eller ett satellitfoto som avslöjar något viktigt kunna plocka hem förstapriset.

Nyhetsfotografens kanske viktigaste förmåga är att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt, det gäller både Himmelska Fridens torg, napalmflickan och Aylan.
2016-02-24 23:41   JoakimOlsson
Borde inte en svartvit bild anses vara i högsta grad manipulerad?
Svar från froderberg   2016-02-25 08:59
Nej det kan man inte säga. Manipulera innebär ju att man försöker lura betraktaren. Att lägga till och ta bort element i en bild är att manipulera läsaren av bllden, men att görar en bild till svartvit är bara bildredigering som är okej enligt reglerna. WPP har ovanligt stränga regler mot kraftig bildredigering, men då handlar det om att mörka områden så att viktiga detaljer försvinner, som ett exempel.
JoakimOlsson   2016-02-25 11:39
Jo fast man tar ju bort färgerna. Det är inte hur det såg ut på plats.
Skulle det gå lika bra att ändra färgerna? Göra en grön jacka röd?
Har själv inget emot svartvitt, men det blir ju ändå en slags manipulation tycker jag - det skapar en helt annan känsla i efterbehandlingen än den ursprungliga färgbilden.
Borde vara en egen kategori kanske :)
luminousoctaves   2016-02-25 18:19
Är det inte väldigt svårt att urskilja färger i mörker?
tormig   2016-02-25 18:48
Jo, våra ögon manipulerar bilden i mörker, illa..
JoakimOlsson   2016-02-25 23:14
Det ska vara bra mörkt för att det ska bli svart (vitt). Annars tycker jag du ska gå till optikern, eller kanske en läkare ;)
luminousoctaves   2016-02-26 06:44
Jag har fått lära mig att ögat består av två olika typer av ljuskänsliga celler, tappar och stavar. Den ena används dagtid och kan urskilja färger bra. Den andra är ljuskänsligare men kan inte urskilja färger.

Vinnarbilden är tagen med månen som enda ljuskälla. Med det i åtanke tycker jag att bilden överensstämmer ganska bra med verkligheten och beskrivningen längst ner.

Min poäng är det troligen är mycket svårt att särskilja en grön jacka från en röd jacka i månljus. Och att våra ögon mer eller mindre skulle uppfatta omgivningen som svartvit.
En mycket skarp och brusfri färgbild skulle, sett genom mänskliga ögon och dess begränsningar, vara mer orimlig än vinnarbilden.

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96ga#Tappar_och_stavar
>>Stavarna är mycket ljuskänsliga, vilket gör att de fungerar även i mörker. Det är de här cellerna som gör att människor och djur kan se i exempelvis månljus. Dock kan de inte skilja mellan olika färger, och de har dålig synskärpa (det vill säga de har svårt att skilja på detaljer). Det är därför som saker verkar få mindre färg, ju mörkare omgivningen blir.<<
2016-02-27 13:10   Boiundrom
De som klagar kanske är vana att ta produktbilder till kataloger och reklam. Då ställs andra krav på bilderna än det konstnärliga.
iSolen.se   2016-02-28 09:11
Tror inte det.

Det ska tydligen finnas liknande bilder med mycket bättre kvalitet. Gissar att det faktiskt är den dåliga kvaliten som gjort att denna bild vunnit. Och då är det lite oavsiktligt pga kamera och ljus.

Jag vet fotografer som tycker en bild ska vara planerad och inte bara fångad.

Själv gillar jag ögonblicksbilder även om jag störs av ovan bilds kvalitet samtidigt som jag ser att bilden gör sig bättre "dålig".

Merläsning

Nikon satsar på ljusstyrka

Nikon presenterar ett nytt kort porträttele för proffsen, Nikon AF-S Nikkor 105 mm f/1,4E ED, och låter gamla Nikkor AF 105 mm f/2 DC gå i pension. Läs mer... 9

Har du tagit bilder med snyggt ljus?

Ta chansen att publicera dina bästa bilder i Fotosidan Magasin. Till nummer 6/2016 är våra teman "Snyggt ljus" och "Porträtt". De publicerade bilderna får feedback från en professionell fotograf. Ladda upp här!
Annons

Yvonne älskar att skapa surrealistiska bilder i datorn

Fotosidan.se har en massa spännande medlemmar som tar intressanta, vackra, nyskapande och bra bilder. Variationen på stilarna är stor. Vi har kollat läget med Yvonne Heinonen. Läs mer... 6

Två stora bildsajter byter ägare

Telekombolaget Verizon köper Yahoo, som i sin tur äger bland andra fotosajten Flickr och fotobloggen Tumblr. Hela affären går på 4.83 miljarder dollar och ska genomföras tidigt 2017. Läs mer...

Inte bara natur på Planket i Säterdalen

Över 30 fotografer ställer ut på Säterdalens fotofestival den 30-31 juli. Liksom tidigare år hålls flera bildföreläsningar. Tyngdpunkten ligger fortfarande på natur, men det visas betydligt mer än det. Läs mer... 3

Fotoplank i Gnesta för sjunde året

Mer än tusen fotointresserade väntas besöka årets upplaga av fotoplanket i Gnesta. I år visas bland annat klassiska reportagebilder från revolten i Ungern 1956 och internationellt uppmärksammade gatufoton. Läs mer... 8

Fototuren till mossen gav fantastiska bilder

Ing-Marie Sjödin tog nyligen en morgontur till Knuthöjdsmossen med kameran. I sin blogg berättar hon om hur hon gjorde för att fånga sina fantastiska bilder. Läs mer ...

2256 exponeringar sammanfogade till en rundtur

Malmöhus slott visas i Nordens första 360-graders virtuella rundtur. Totalt har 2 256 exponeringar från 188 fotopositioner sammanfogats. Den digitala rundturen öppnar även nya dörrar till slottet. Läs mer... 7

Ny led-belysning - liten som ett kredikort

Videolampan Aputure Amaran AL-M9 är liten, tunn och lätt. Den är mini på riktigt och kan även användas till stillbilder. Läs mer... 11

Inbyggd belysning i Sliks nya stativserie

Slutstökat med utrustningen i mörkret - nu kommer stativen med inbyggd led-belysning. Läs mer... 3



Aifo AB - Elinchrom Quadra Living Light Set