Annons

Proffsfoto

Proffsfoto portfolio: Lina Haskel

Luleå. Foto: Lina Haskel

Lina Haskel har precis sammanfattat fem års arbete i en utställning på Galleri Kontrast, och jobbar just nu med nästa steg. Bildsamlingen ”Folkets Hus – Space in common” ska bli en fotobok.

Foto: Lina Haskel

Allt låter så självklart när Lina Haskel berättar om sitt arbete. Hur hon efter tre års multimediastudier på Stockholms universitet kom på att hon läst fel ämne och i stället bestämde sig för att flytta till New York. Att hon sökte och kom in på Kulturama som ett medel att nå målet, och att kursledaren ovetandes tipsade henne om att söka in på prestigeskolan International Center of Photography. Sedan, när hon åkt till sina drömmars stad för att lämna in ansökningshandlingarna till ICP följde hon flyttplanen trots att hon upptäckt att hon vid första besöket inte trivdes i the City. Hur hon visserligen behövde bearbeta redaktören i flera månader, men att hon slutligen ändå fick göra praktik som bildredaktör på Rolling Stone Magazine, precis som hon ville. Och sedan hur hon följde magkänslan när den tog henne tillbaka till Stockholm.

 Lina ser närmast förvånad ut över frågor som »varför«, som om hon inte ens tänkt tanken att hon hade ett alternativ. Kring hur hon jobbar med sina egna mångåriga projekt till exempel.

– Fördelen med att jobba länge med ett eget fotoprojekt är ju att man ger sig tid att tänka och komma på hur man ska göra för att hamna rätt, säger hon efter några sekunders funderande.

– Nackdelen är att ingen pushar på.

 2008 tappade Lina sugen på att fortsätta med sitt projekt om Folkets Hus, en idé hon kommit på tre år tidigare under en sommarvistelse i Sverige.

– Jag bestämde mig för att göra antingen eller, antin­gen lägga av eller göra ett ryck. För att öka pressen på mig själv gick jag ut och berättade om projektet, och när omgivningen visade intresse för jobbet kunde jag inte dra mig ur.

Anledningen till att Lina började jobba med Folkets Hus-projektet 2006 berodde egentligen på en slump: året innan fick hon vetskap om något hon över huvud taget inte funderat över tidigare.

 – Jag fick upp ögonen för Folkets Hus. Jag lärde mig hur Folkets Hus hade sitt ursprung i det sena 1800-talet, då arbetarrörelsen behövde möteslokaler. Arbetarna byggde själva sina möteslokaler eftersom fackföreningarna motarbetades av arbetsgivarna. Nöjesverksamheten finansierade bygget och den fackliga verksamheten: arbete och nöje kom att bli beroende av varandra i Folkets hus. 

Historien fångade Linas intresse. De flesta husen jagade Lina rätt på själv, och genom sitt engagemang i en dansbands- och schlagertidning träffade hon artister som kunde tipsa om lämpliga fastigheter runt om i landet.

 – Även om de vanliga jobben inte har styrt mig har jag försökt att hinna med mitt privata projekt när det varit möjligt. Hade jag ett uppdrag i Örnsköldsvik tittade jag vilka Folkets Hus som låg i närheten och tog kontakt. Gick det inte ringde jag till lokalen som stod som andravalet på min lista, ända tills jag fick en kontakt.

Under fem års tid reste Lina genom landets samtliga 25 landskap och fotograferade ett sjuttiotal Folkets Hus, hela vägen från Lappland ner till Skåne.

De rena motiven visar spåren av människorna som bevistat lokalen snarare än människorna själva. Bilderna är varma samtidigt som de ger ett litet hjärtnupet intryck, med stolar pedantiskt uppradade framför åldrade träpaneler och dammdoftande gardiner.

 – Jag ser mig inte som en hardcore reportagefotograf, men jag har medvetet låtit bli att ändra något på platserna som jag har besökt. Det skulle ha känts fel. Jag undersökte heller aldrig i förväg hur husen som jag skulle fotografera såg ut. För att själv få plats i rummet kan jag ha makat på en stol, eller möjligen dragit en gardin åt sidan för att få ett bättre ljus på motivet jag velat avbilda. Men i stort har jag låtit allt vara som det var när jag kom.

Den 24 september plockades utställningen »Folkets Hus – Space in common« ner från väggarna på Galleri Kontrast där 58 bilder visats under drygt en månad.

När Lina bokade in utställningen till galleriet visade hon de 35 bilderna som nominerades till Scanpix Stora Fotopris 2011. I somras reviderade hon urvalet tillsammans med Mia Klintewall och Marcus Erixson.

– Jag hade skrivit ut 65 bilder, och så valdes några bort när när vi ramade utställningen. Det gick så smidigt, på bara tre dagar hängde alla tavlorna uppe.

Ett av kraven Lina hade inför utställningen var att samtliga landskap skulle vara representerade i bilderna. Från början tjänade regeln som piska för att tvinga ut henne i landet. Under utställningen handlade det om att visa respekt för publiken.

– Det hade inte varit roligt om en besökare letade efter fotografiet från sitt landskap och inte hittade det.

Var utställningen ska ta vägen härnäst är fortfarande inte riktigt bestämt, även om Lina är mycket tydlig med att hon inte gjorde utställningen för att den bara skulle visas i Stockholm.

– Jag vill att den ska visas ute i landet, och håller på att ta kontakt med lämpliga utställningsplatser där bilderna når en intresserad publik.

Parallellt med utställningen har Lina jobbat med boken med samma namn. Målet är att presentera den i handeln under vintern 2012/2013. Att fotografera egna projekt är både dyrt och tidskrävande. Likaså att göra utställnin­gar och fotoböcker.

– Jag finansierar mina projekt ur egen ficka samt med stipendier. Det första stipendiet för Folkets Hus-projektet fick jag 2009, i fjol tog jag emot Bildkonstnärsnämndens arbetsstipendium och nu i november tar jag emot Arbetets Museums dokumentärfotopris.



Amy Lagerman
Publicerad 2012-10-25. Läst av 5232 personer.

Artikeln är publicerad i Proffsfoto #2 2012, och finns som PDF här..

Du hittar tidningen i butik just nu!



Foto: Johanna Norin

FAKTA LINA HASKEL

Ålder: 34 år

Bor: Stockholm

Bakgrund: Multimedia: Teknik – Pedagogik på Stockholms universitet i tre år/fil.kand. Fyra år i New York där hon även studerade på ICP. 2008 flyttade hon tillbaka till Stockholm igen.

Utrustning: Helst använder Lina en Canon Eos 5D Mark II och objektivet 24-70mm f/2,8.

Webb: www.linaphoto.com



Haparanda. Foto: Lina Haskel

Gullbrandstorp. Foto: Lina Haskel

Järna. Foto: Lina Haskel

Skönsberg Ortviken. Foto: Lina Haskel

Haparanda. Foto: Lina Haskel

Långed. Foto: Lina Haskel
(Logga in för att skriva en kommentar)
2012-10-25 12:18   Nils-Erik Larsson
Härliga bilder och en jättefin dokumentation. Berömvärt att avstå från arrangemang utan låta verkligen opåverkad tala själv. Hoppas jag får tillfälle att besöka utställningen.
2012-10-25 18:21   luminousoctaves
Igen? (nä, inte riktigt samma då, men nästan)
http://www.fotosidan.se/cldoc/lina-haskel-pa-turne-med-lasse.htm
2012-10-25 18:24   luminousoctaves
Igen? (nä inte exakt samma då, men nära)
http://www.fotosidan.se/cldoc/lina-haskel-pa-turne-med-lasse.htm
2012-10-25 20:06   Makten
Mycket fint och det är en fröjd att för en gångs skull se någon som lyckas behärska enkelhet som koncept (även om det kanske inte var tanken). Jag är också säker på att bilderna provocerar vissa betraktare, lika mycket som mycken ”konstfotografi” med halvnakna kvinnor i usla kompositioner provocerar mig.
2012-10-28 01:09   Rikard_L
Intressant artikel. Alltid inspirenande att läsa om folk son vågar satsa och fullfölja sina projekt. Kanske inte den typ av fotografering jag är mest intresserad av, men ändå. Mer sådant tack!
2012-11-07 19:30   Gun-Inger Arvidsson
Jag blir så glad när jag läser om Lina och hennes dokumentation. Jag hoppas nu att många kommuner ute i landet vill ta emot utställningen för den måste vara mycket sevärd.

Vårt Folkets Hus i Hässleholm finns i min bok som handlar om allt som revs när vansinnet tog fatt i våra politiker. Var likadant i många kommuner det skulle sopas bort spår. Ett Domus kom till på den gata där vi hade alla små butiker.

Jag vet att det kostar mycket att trycka böcker. 105 000 kronor har jag betalt genom lån. Jag ångrar absolut inte detta.

Måste säga grattis till dig Lina de bilder du visar här är suveräna. Jag tycker naturligtvis mycket om Folkets hus i Gullbrandstorp där du visar det du säkert såg på många ställen.
Hälsningar Gun-Inger

Merläsning

Zeiss Milvus 35/1,4 är ljustark och videoanpassad

Det tionde objektivet i Zeiss Milvus-familjen är en ljusstark och väderskyddad vidvinkel, främst tänkt för reportage, gatufoto och video. Läs mer... 13

4K och nytt råformat i Canon Eos C200

Canon utvidgar sitt Cinema Eos-system med C200 som blir den billigaste modellen med 4K. Canon Eos C200 är först ut med det nya råformatet Cinema RAW Light. Läs mer... 6

Triss i vidvinklar från Nikon

Nikon lanserar tre nya objektiv – alla med kraftig bildvinkel. En ljusstark supervidvinkel, en prisvärd ultravidvinkelzoom samt en fisheye-zoom. Läs mer... 34

Vi provar Sonys nya zoomar

Fotosidan har fått möjlighet att prova Sonys nya vidvinkelzoomar FE 16-35/2,8 GM och FE 12-24/4 G samt den nya telezoomen FE 100-400/4,5-5,6 GM OSS. Tre imponerande objektiv som utökar Sonys sortiment i bägge ändar av brännviddsskalan. Läs mer... 8

Fel på AF i vissa Canon-objektiv

Canon har upptäckt att visa objektivserier har defekt autofokus. Det är gratis att att få objektivet reparerat. Här kan du se om du är drabbad. Läs mer... 1

TEST: Panasonic Lumix GH5

Plus Panasonics GH-modeller är bra stillbildskameror, men deras fokus har hela tiden varit video. Nya GH5 tar videoprestanda och videofinesser till nya höjder. Dessutom utlovar Panasonic att att GH5 ska få ännu fler funktioner framöver. Läs mer... 9

Två vidvinkelzoomar från Sony

Sony utökar sitt objektivprogram på vidvinkelsidan med två nya vidvinkelzoomar, ett G-objektiv och ett GM-objektiv. Läs mer... 10

Profoto B1X ger mer kraft

Profotos batteridrivna blixt B1 ersätts av B1X som ger mer kraft i batteriet, med inställningsljuset och i HSS-läge. Dessutom lanseras fler OCF-ljusformare. Läs mer...

Laddad för 2 minuters fotografering

Varje år fotograferar Bill Frakes galopptävlingen Kentucky Derby. Finalen är över på två minuter. För att få bilder ur olika vinklar använder Bill Frakes och hans assistent mer ett femtiotal Nikon-kameror. Läs mer... 14

Profoto-sändare med TTL för Olympus

Olympus och Profoto har tillsammans utvecklat en blixtsändare som ger TTL-automatik och High Speed Sync med Profotos nya blixtar ihop med flera Olympus-kameror. Läs mer... 1

Elinchrom ELB 1200 överglänser solen

Fotosidan fick chansen att prova Elinchroms nya batteriblixt ELB 1200. Trots sol från klarblå himmel orkade blixten ge mer ljus än solen, och även om vi använde kamerans snabbaste slutartider. Läs mer... 3

Canon centraliserar servicen till Göteborg

För tre år sedan stängdes Canon-verkstaden i Malmö. Nu har även verkstäderna i Stockholm och Linköping bommat igen eftersom Canon koncentrerar all service till Mölndal utanför Göteborg. Som kompensation bjuder Canon på frakten om man lämnar in utrustningen hos vissa fotohandlare. Läs mer... 4

Nya videoobjektiv från Sigma

Sigma fortsätter utvidga sitt utbud av objektiv för professionell video. De nya videoobjektiven baseras på stillbildsobjektiven 14/1,8 Art och 135/1,8 Art som nyligen lanserats. Läs mer...

Canon EOS 5D Mark IV får C-log

I vårt test av Canon Eos 5D Mark IV gav vi minus för att kameran saknade C-log. Canon har tagit fasta på kritiken och nu kan 5D Mark IV uppgraderas och få C-log, som bland annat kan ge större dynamiskt omfång. Läs mer... 4

Kompakt videozoom med EF-fattning

Canon CN-E 70-200mm t/4,4 L IS KAS S är en relativt kompakt zoom för filmning. Objektivet tecknar ut småbildsformatet och har motorzoom och bildstabilisering. Den motordrivna zoomningen kan fjärrstyras. Läs mer...

Sony A9: Proffskamera som tar 20 bilder per sekund

Sony Alpha 9 (A9) liknar till utseendet A7-seriens andra generation, men är kraftigare byggd och kan ta 20 bilder per sekund med en nykonstruerad 24-megapixelsensor. Läs mer... 59

Sony FE 100-400/4,5–5,6 GM OSS ger mer räckvidd

300 mm har hittills varit den längsta brännvidden hos Sonys objektiv med E-fattning. Nu kommer FE 100-400/4,5–5,6 GM OSS som ger ännu lägre räckvidd. Läs mer... 7

Nya objektiv till Fujifilm GFX

Fujifilm GFX 50s har nyligen kommit ut på marknaden med tre objektiv. Fujifilm meddelar nu att ytterligare två objektiv är färdiga och offentliggör dessutom en roadmap som visar ännu fler kommande objektiv. Läs mer... 5

TEST: Canon EF 24-105/4L IS II USM

Canon uppgraderar successivt alla sina L-zoomar eftersom kraven på skärpa och autofokus har ökat. Vi har testat Canon EF 24-105/4L II IS som är förbättrad på en rad punkter jämfört med sin 11 år gamla föregångare. Läs mer... 6

TEST: Canon EF 16-35/2,8L III USM

En uppdatering av Canons 16-35/2,8 har efterfrågats i flera år. Nu står det klart varför Canon inte stressat fram EF 16-35/2,8L III. De har utnyttjat tiden till att få fram en vidvinkelzoom med optiska prestanda som få objektiv med fast brännvidd når upp till. Läs mer... 1