Annons

Proffsfoto

Artiklar > Vi har provat Fujifilm GFX100

Vi har provat Fujifilm GFX100

Plus

Fujifilm GFX 100 är den mest flexibla mellanformataren hittills. Med bildstabilisering, snabb serietagning, kvick autofokus och bra bildkvalitet vid högt ISO är GFX 100 en kamera som kan ta sig an de flesta motiv. Vi har fått möjlighet att prova GFX 100 ordentligt. 


Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla Plus-artiklar för bara

20 kr

för en månad

Redan Plus? Logga in så kan du läsa denna artikel.

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om en månad och som sedan automatiskt förlängs med två månader i taget för 79 kr. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.


Publicerad 2019-05-28.

Fotosidan produktdatabas


Omdömen från medlemmar, testbilder och produktinformation

Fujifilm GFX 100
Ingen butik som bevakas av Prisjakt har produkten i lager.

20 Kommentarer

ctlindsten 2019-05-28 14:07  
Fin artikel. Tror dock ni gjorde ett fel(gissar på det iaf) På bilden som är uppdelad med berget fuji så står det att den till höger är rakt ur kameran medans den till vänster är behandlad i camera RAW, tror det ska vara tvärtom va? :)
Svar från froderberg 2019-05-28 15:53
Du har rätt. Har korrigerat bildtexten.
Flash Gordon 2019-05-28 15:45  
Bra artikel. Har känt till att den här sensorn varit på gång nu i några år.
Nu var Fuji först ut. Det kommer nog något liknande från Hasselblad i form av en X2D.

Fast vad man skall komma ihåg är att den här typen av kamera trots att den kommit närmare inte är lika allround som en bra dSLR.
Dessutom kostar objektiven oftast väldigt mycket mer. Det handlar fortfarande om få sålda system och det gör att priserna är höga.
Dessutom är MF objektiv oftast mycket tyngre. Det gör det mycket svettigare när man tar med sig ryggan och några objektiv.
Detta är säkert en fantastisk kamera och sensor fast inget för den som fotar lite av varje.
Faktiskt ser man liten skillnad om man publicerar på internet eller skriver ut med en A2 skrivare. Denna kameran är till för mycket mer avancerade bilder och större format.
Svar från froderberg 2019-05-28 15:56
Det stämmer att småbildskameror är ännu mer allround. De bästa objektiven till dessa system kostar dock också en hel del. Skillnaden är mer att det finns billigare alternativ om man önskar.
MagnusPe 2019-05-28 20:31
Hej Mats,
Jag skulle vilja flika in och ge min åsikt.
Jag jobbar som fotografassistent inom reklam och modevärlden. Jag jobbade senast idag med en Fujifilm GFX på en plåtning. Jobbar ofta med båda Phase Ones bakstycken och Hasselblads. Jag tycker mig se en väldig skillnad i tonalitet och detaljrikedom även "utzoomat" på skärm jämfört med en fullformatare. Att det är en stor sensor gör väldigt mycket för färger och detaljer. Inte enbart att det går att printa större utan kvalitetsförlust.
PMD 2019-05-28 18:01  
Är toppdisplayen en pekskärm? Dvs kan man vrida på de simulerade rattarna direkt på displayen?
Svar från froderberg 2019-05-28 18:04
Nej, skärmen speglar bara det man ställer in, antingen med de två inställningsrattarna eller från datorn.
Flash Gordon 2019-05-29 15:09
Redan med X-H1 började man gå i den här riktningen. Förmodligen var X-H1 lite av ett marknadsförsök för GFX 100.
Tycker Fuji löst det väldigt bra. Det är digitalt men med en analogkänsla.

Nu väntar jag på en X-H2 eller X-T4 med IBIS.
c5j 2019-05-28 21:10  
Kul att killen på första bilden i artikeln inte håller kameran i det INbyggda vertikalgreppet. :-)
unoengborg 2019-05-29 09:14
Ja, vertikalgreppet ser verkligen obekvämt ut, men i övrigt snygg design.
Svar från froderberg 2019-05-31 17:56
Vertikalgreppet är inte alls lika skönt som det vanliga greppet. Fujifilm överväger om de ska ta fram någon utbyggnad som greppet större.
Flash Gordon 2019-05-29 15:00  
Håller med om att MF format och 16-bitar ger fördelar. Fast man får ha bra skärmar och veta vad man skall leta efter.
Det är handlar ju inte bara om skärpa och upplösning.
Snarare om att se hur graderingarna i en enfärgad yta blir jämnare och mer harmonisk.
Det trevliga med GFX 100 är att kameran har blivit mycket mer allround.
Någon sportkamera är det inte och inget för flygande fåglar.
Med de priser som nya FF kameror kostar och deras objektiv så är prisskillnaden mellan en GFX och dess objektiv inte orealistisk. Om man nu fotar motiv där kameran fungerar och har stora fördelar av kamerans styrkor.
Vi är nog tillbaka till hur det var på 80-talet där en Hasselbladare med sina 6X6 cm gav klart bättre bilder. Fast till ett högre pris.
Flash Gordon 2019-05-29 15:52  
DPR har en ny video där de testar en förproduktions kamera lite mer.
Det intressanta tycker jag är att denna större sensor nu är mer lik en FF och givetvis har fördelar för vissa typer av motiv.
Fast någon allroundkamera som en de bästa FF kamerorna är den inte.
Fast för många som jobbar inom rätt motivområden kommer den nog ge bättre bilder.
https://www.youtube.com/watch?v=XJ2QoHlXOHY&feature=em-uploademail
Flash Gordon 2019-05-30 17:20  
Lite GFX 100 från Fujifilm. Här med Serkan Günes.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=5&v=kb-p3lJ0JEU
PMD 2019-05-30 18:30
Fiffiga (och snygga) wipes!

Nån som vet vad det är för musik?
david2 2019-05-30 20:23
Musiken är:
Missoula med Chris Bartels.
PMD 2019-05-30 22:22
Tack! Jag hade knappt väntat mig ett svar, och definitivt inte så snabbt.
Theia 2019-06-12 10:44  
Det är säkert en utmärkt kamera på många sätt men att jämföra den med Hasselblads H6D-100c och PhaseOne’s motsvarighet blir lite löjeväckande.
Du påstår att funktionen hos GFX-100 är den samma som hos dessa kameror.
Jag ifrågasätter detta starkt med tanke på att sensorstorleken på GFX-100 är avsevärt mindre (43,8x32,9 mm jämfört med 53,4x40,0 mm!), dvs. nästan hälften (48%) av Hasselblads och PhaseOne’s sensorer för 100 megapixel!

Det återstår noggrannare tester men det är ju självklart att det dynamiska omfånget på GFX-100 är märkbart mindre än Fujis GFX-50 och t.ex. Hasselblads X1D-50c och H6D-50c.
unoengborg 2019-06-12 18:06
Vet inte varför det skulle vara så självklart. GFX 100 har modernare bakbelyst sensorteknik som mycket väl skulle kunna slå X1D-50c/H6D-50c. Den som lever får se.
Flash Gordon 2019-06-12 18:26
Jag har provat de flesta sensorer som Hasselblad använt. Flera v de större använder CCD sensorer och ne ganska gammal teknik. De har fördelar när man fotar med väldigt låg ISO.
Själv gillar jag deras sätt att återge färger.

Den sensor som sitter i GFX 100 är CMOS och av upp till allt en sensor kan vara 2019.
Det gör skillnad.
Den som sitter i Hasselblad D1X eller Fuji GFX 50 är ganska gammal. Fast också CMOS. Provade den för flera år sedan. Den var inte dålig. Slog klart min Canon 5DS r.
Det största problemet var väl att den inte var gjord för spegellösa kamerorva
Det är klart den snart kommer en variant från Hasselblad om nu inte allt handlar om drönare.
PMD 2019-06-12 18:42
Jag tycker att det vore lite konstigt om DR hos GFX 100 är mindre än hos GFX 50S (och förmodligen också GFX 50R). Sensorerna är lika stora och 100 Mp-sensorn är nyare.

Jämförelsen med Hasselbladskameran med större sensor är dock en annan femma.

Men, som sagt, det återstår väl en del testande.
Theia 2019-06-12 21:46
Det är inte alls så konstigt. En kamera som GFX-100 som försöker trycka in alla möjliga finesser är så klart full av kompromisser.
Att en 100 Mp-sensor skulle ha större dynamik än den senaste 50 Mp-sensorn är högst otroligt. Färgrymd och bit-rate är saker som kan bli eftersatta t.ex. ...
Att jämföra en 24x36 mm-sensor med en 33x40 mm-sensor, som någon annan gjorde här, faller också på sin egen orimlighet.

Det ligger en övertro på att nyaste prylarna per automatik är bättre k alla avseenden. Jag är ingen halvledarexpert på sensorer, men så mycket har jag läst om sensorteknik samt erfarit av kameror att dynamiken från en sensor är omvänt proportionell mot pixeltätheten.

GFX-100 är säkert en fantastisk kamera, men den är ett uttryck för att ”klara alla fotouppdrag”, vilket den naturligtvis inte gör.
Att pressa in 100 Mp på samma sensoryta är inget annat än att fria med/locka kunder som tror att högre pixeltal ger bättre/skarpare bilder.

Fuji vill visa vad de kan och säkert kommer de att imponera på många.
PMD 2019-06-12 22:20
Jag skrev att det vore konstigt om GFX 100 hade mindre DR än GXF 50, inte att det vore konstigt om GFX 100 inte hade större DR än GFX 50. Sämre bitrate lär knappast påverka DR. Hur färgrymden skulle bli eftersatt är oklart för mig så det får du gärna förklara.

Att små pixlar sänker dynamiken tror jag inte stämmer så bra längre. Den ljussamlande ytan är förmodligen dominerande. Pixlarna i GFX 100 är iofs mindre än 4 mikrometer så det kanske fortfarande har viss betydelse. Vi får avvakta mätningar.

Det finns dock redan mätningar på dynamiken hos GFX 100, även om jag tror att vi bör betrakta nedanstående som preliminärt.

Det här diagrammet jämför några aktuella kameror.

Merläsning

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.