Annons

Proffsfoto

TEST: EIZO CS240 – en skärm som visar rätt

Plus

En bra skärm som är kalibrerad ger dig full kontroll över bilden. Tills nu har bra skärmar varit dyra. Eizo Coloredge CS240 är inte den billigaste skärmen, men väldigt prisvärd för fotografer.

Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla plus-artiklar för bara 9 kr första månaden*

Fotosidan Plus kampanj 1 månad

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

  • Fri uppladdning av bilder
  • Obegränsad tillgång till alla artiklar, nyheter och video
  • Egen blogg och portfolio
  • Mindre reklam
  • Rabatt på kameraförsäkring hos Gefvert
  • Rabatt på tidningen Fotosidan Magasin
  • Rabatt på böcker i Fotosidans butik

* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om tre månader som automatiskt förlängs där månad två och framåt kostar 18 kr per månad. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka.



Stefan Ohlsson
Publicerad 2015-08-18. Läst av 12347 personer.
(Logga in för att skriva en kommentar)
2015-08-18 21:27   PMD
Jag hittar bara paket med programvaran ColorNavigator. Det behövs väl också ett mätinstrument för att man ska kunna kalibrera?
froderberg   2015-08-18 22:33
Det går att använda fristående kalibratorer, men här är ett paket med kalibrator. http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1007155933/eizo/bildskaerm-24-coloredge-cs240cal-svart-ex
PMD   2015-08-18 23:29
Tack! Den missade jag när jag tittade på SPs webplats. Bara 500 kr dyrare än utan kalibrator måste väl sägas vara rätt bra?
2015-08-18 23:09   martinot
Väldigt intressant skärm och prisläge för mig som amatör. Tack för ett bra test.
2015-08-19 02:29   larjo
Blir resultatet sämre med den den medföljande kalibratorn än med tex
i1 Display? Googlat lite men hittar inget bra svar.
Svar från stefohl   2015-08-19 08:43
I1Display PRO är en riktigt bra kalibrator. Den som följer med i paketet är en Spyder 4 eller Spyder 5. 4:an har en lite större variation från exemplar till exemplar än i1Display Pro. Hur det är med Spyder5 vet vi inte än, eftersom den är,så ny.
2015-08-19 08:50   erro.se
Detta med färgrymder och -profiler är fortfarande inte helt lätt att förstå. En av de saker jag inte begriper är hur det kan vara svårt för en skärm (som denna) att visa mörka färger? Exempelbilden ovan visar ju att den klarar väldigt mättade gröna färger, men inte mörka gröna. Hur hänger det ihop?
Svar från stefohl   2015-08-19 11:19
Ju mörkare färgen är, desto mer förlorar den i mättnad. Här tappar skärmprofien något lite mera än arbetsfärgrymden. Resultatet är ändå alldeles utmärkt. Du ska se andra skärmar, som anges täcka in 100% av Adobe RGB. Där är det stora grå fält som visar att skärmen inte alls klarar detta.
Grevture   2015-08-19 12:16
Tänk på att en mörk del av bilden är en del där du släpper fram mindre ljus, och det är ljuset som överför bilden och färgerna till oss.

För att göra en grov analogi: Ju lägre någon pratar (lägre ljudvolym), ju svårare blir det att återge budskapet exakt och det blir helt enkelt svårare att höra vad personen säger. Det blir lite samma i en skärm: När du sänker ljusvolymen tillräckligt långt blir det svårt att exakt återge färger.

Lcd-skärmar har dessutom det problemet att de har en fast lysande bakgrundbelysning (du kan tänka dig lcd-panelen som ett stort förändringsbart diapositiv på ett ljusbord). Man åstadkommer svagt ljus (mörka delar av bilden) genom att strypa ljusflödet, ju närmare svart man kommer, ju svårare blir det att göra detta exakt.

Jag vet inte om Stefan har haft chansen att mäta upp någon bra oled-skäm ännu (jag har inte gjort det), men i teorin borde det bli lite enklare att återge mörka toner bra där i och med att pixlarna så att säga är enskilda dioder som inte bara kan växla färg utan också öka och minska sin ljusstyrka.

Men grundproblemet att det alltid blir svårt att urskilja budskapet (i det här fallet färgen) när signalen (i det här fallet ljusstyrkan) är svag kvarstår - den delen är lite ofrånkomlig.
Svar från stefohl   2015-08-19 13:04
Jo, jag har mätt upp en skärm med OLED. Och den var ju rätt bra, men så kostade också ett sexsiffrigt belopp. Används framförallt för videoredigering, där man har stora krav på återgivningen av de mörka valörerna.
2015-08-21 23:13   moam72
Är det bättre med skärmupplösning 2560x1440 eller ännu högre 3840x2160,
när man bildredigerar ?
/Morgan
Svar från stefohl   2015-08-26 15:37
Den högre upplösningen är det som ofta kallas 4K, och där kommer det ju fler och fler skärmar som har den upplösningen. Jag skrev om för- och nackdelar med dessa skärmar i denna artikel.
http://www.sfoto.se/f/praktisk-teknik/skarmar-med-hog-upplosning-och-stort-fargomfang

Merläsning

Zeiss Milvus 35/1,4 är ljustark och videoanpassad

Det tionde objektivet i Zeiss Milvus-familjen är en ljusstark och väderskyddad vidvinkel, främst tänkt för reportage, gatufoto och video. Läs mer... 14

4K och nytt råformat i Canon Eos C200

Canon utvidgar sitt Cinema Eos-system med C200 som blir den billigaste modellen med 4K. Canon Eos C200 är först ut med det nya råformatet Cinema RAW Light. Läs mer... 6

Triss i vidvinklar från Nikon

Nikon lanserar tre nya objektiv – alla med kraftig bildvinkel. En ljusstark supervidvinkel, en prisvärd ultravidvinkelzoom samt en fisheye-zoom. Läs mer... 34

Vi provar Sonys nya zoomar

Fotosidan har fått möjlighet att prova Sonys nya vidvinkelzoomar FE 16-35/2,8 GM och FE 12-24/4 G samt den nya telezoomen FE 100-400/4,5-5,6 GM OSS. Tre imponerande objektiv som utökar Sonys sortiment i bägge ändar av brännviddsskalan. Läs mer... 8

Fel på AF i vissa Canon-objektiv

Canon har upptäckt att visa objektivserier har defekt autofokus. Det är gratis att att få objektivet reparerat. Här kan du se om du är drabbad. Läs mer... 1

TEST: Panasonic Lumix GH5

Plus Panasonics GH-modeller är bra stillbildskameror, men deras fokus har hela tiden varit video. Nya GH5 tar videoprestanda och videofinesser till nya höjder. Dessutom utlovar Panasonic att att GH5 ska få ännu fler funktioner framöver. Läs mer... 9

Två vidvinkelzoomar från Sony

Sony utökar sitt objektivprogram på vidvinkelsidan med två nya vidvinkelzoomar, ett G-objektiv och ett GM-objektiv. Läs mer... 10

Profoto B1X ger mer kraft

Profotos batteridrivna blixt B1 ersätts av B1X som ger mer kraft i batteriet, med inställningsljuset och i HSS-läge. Dessutom lanseras fler OCF-ljusformare. Läs mer...

Laddad för 2 minuters fotografering

Varje år fotograferar Bill Frakes galopptävlingen Kentucky Derby. Finalen är över på två minuter. För att få bilder ur olika vinklar använder Bill Frakes och hans assistent mer ett femtiotal Nikon-kameror. Läs mer... 14

Profoto-sändare med TTL för Olympus

Olympus och Profoto har tillsammans utvecklat en blixtsändare som ger TTL-automatik och High Speed Sync med Profotos nya blixtar ihop med flera Olympus-kameror. Läs mer... 1

Elinchrom ELB 1200 överglänser solen

Fotosidan fick chansen att prova Elinchroms nya batteriblixt ELB 1200. Trots sol från klarblå himmel orkade blixten ge mer ljus än solen, och även om vi använde kamerans snabbaste slutartider. Läs mer... 3

Canon centraliserar servicen till Göteborg

För tre år sedan stängdes Canon-verkstaden i Malmö. Nu har även verkstäderna i Stockholm och Linköping bommat igen eftersom Canon koncentrerar all service till Mölndal utanför Göteborg. Som kompensation bjuder Canon på frakten om man lämnar in utrustningen hos vissa fotohandlare. Läs mer... 4

Nya videoobjektiv från Sigma

Sigma fortsätter utvidga sitt utbud av objektiv för professionell video. De nya videoobjektiven baseras på stillbildsobjektiven 14/1,8 Art och 135/1,8 Art som nyligen lanserats. Läs mer...

Canon EOS 5D Mark IV får C-log

I vårt test av Canon Eos 5D Mark IV gav vi minus för att kameran saknade C-log. Canon har tagit fasta på kritiken och nu kan 5D Mark IV uppgraderas och få C-log, som bland annat kan ge större dynamiskt omfång. Läs mer... 4

Kompakt videozoom med EF-fattning

Canon CN-E 70-200mm t/4,4 L IS KAS S är en relativt kompakt zoom för filmning. Objektivet tecknar ut småbildsformatet och har motorzoom och bildstabilisering. Den motordrivna zoomningen kan fjärrstyras. Läs mer...

Sony A9: Proffskamera som tar 20 bilder per sekund

Sony Alpha 9 (A9) liknar till utseendet A7-seriens andra generation, men är kraftigare byggd och kan ta 20 bilder per sekund med en nykonstruerad 24-megapixelsensor. Läs mer... 59

Sony FE 100-400/4,5–5,6 GM OSS ger mer räckvidd

300 mm har hittills varit den längsta brännvidden hos Sonys objektiv med E-fattning. Nu kommer FE 100-400/4,5–5,6 GM OSS som ger ännu lägre räckvidd. Läs mer... 7

Nya objektiv till Fujifilm GFX

Fujifilm GFX 50s har nyligen kommit ut på marknaden med tre objektiv. Fujifilm meddelar nu att ytterligare två objektiv är färdiga och offentliggör dessutom en roadmap som visar ännu fler kommande objektiv. Läs mer... 5

TEST: Canon EF 24-105/4L IS II USM

Canon uppgraderar successivt alla sina L-zoomar eftersom kraven på skärpa och autofokus har ökat. Vi har testat Canon EF 24-105/4L II IS som är förbättrad på en rad punkter jämfört med sin 11 år gamla föregångare. Läs mer... 6

TEST: Canon EF 16-35/2,8L III USM

En uppdatering av Canons 16-35/2,8 har efterfrågats i flera år. Nu står det klart varför Canon inte stressat fram EF 16-35/2,8L III. De har utnyttjat tiden till att få fram en vidvinkelzoom med optiska prestanda som få objektiv med fast brännvidd når upp till. Läs mer... 1