TEST: Tamron SP 35/1,8 Di VC USD

Kvalitet lockar. Precis som Sigma vill Tamron locka nya kunder genom att erbjuda hög optisk och mekanisk kvalitet utan att det kostar som de dyraste premium­objektiven.

Tamron har naturligvis noterat Sigmas succé med Art-serien och funderat på hur de kan nå samma framgång, men samtidigt erbjuda fördelar jämfört med Sigma. Ledningen för Tamron såg att Sigmas Art-objektiv är tunga och saknar både bildstabilisering och vädertätning. Tamrons pånyttfödda SP-serie håller nere vikten genom att minska ljusstyrkan med två tredjedels steg jämfört med motsvarande Sigma Art-objektiv. Tamron-objektiven har också vädertätning och inbyggd bildstabilisering.

De nya objektiven har, lite förvirrande, fått beteckningen SP, precis som befintliga prestandamodeller från Tamron. Men de fyra nya objektiven skiljer sig i alla fall åt till det yttre med en silverring närmast kamerahuset. Först ut i den nya SP-serien är vidvinkeln SP 35 mm f/1,8 Di VC USD och normalobjektivet SP 45 mm f/1,8 Di VC USD. Vi har bara haft möjlighet att testa det förstnämnda, men vet att båda är mycket lika i konstruktion, utseende och prestanda.

Riktigt skarpt ända ut i kanterna. Distorsionen är låg och vi ser knappt någon CA. (f/14, 1/40s, ISO 160)

Perfekt för reportage och gatufoto

35 mm och småbildsformat är en klassisk kombination för reportage och gatufoto. En reportagefotograf kan sakna den den extra ljusstyrkan och det kortare skärpedjupet som ett f/1,4-objektiv ger. Gatufotografer jobbar som regel med större skärpedjup och går runt med sina kameror i timtal, då är kompaktare format och lägre vikt en fördel. Och inbyggd bildstabilisering är aldrig en nackdel.

Det finns lättare 35:or, som Canon EF 35/2 IS USM och Nikon AF-S 35/1,8G, men dessa är inte lika robust byggda och saknar vädertätning. Nikon-objektivet saknar dessutom bildstabilisering.

Nästan jämnt lopp. Alla bilder ovan är tagna vid f/2 och visar ett extremt utsnitt av hela bilden. Tamron till vänster. Canon 35/1,4 II i mitten och Canon 35/2 IS till höger. Tamron är skarp vid f/1,8 och riktigt skarp vid f/2. Vårt referensobjektiv Canon EF 35/1,4L II är knappt märkbart skarpare. Canon EF 35/2 IS står sig bra mot båda och presterar mycket likt Tamron-objektivet. Tamron uppvisar låg kromatisk aberration (CA).

Imponerande kantskärpa

Tamron SP 35 mm f/1,8 Di VC USD tål att jämföras med alla 35 mm-objektiv för spegelreflexkameror. Det enda vi saknar är en blixtsnabb autofokus. Skärpan är bra på full bländaröppning f/1,8, men blir mycket bra redan vid f/2. Då är det svårt att skilja skärpan mot de bästa konkurrenterna. Kantskärpan är ett starkt kort och redan vid f/2,8 är skärpan tillfredsställande och vid f/4 riktigt bra. Många vill jämföra Tamron-objektivet mot Sigma 35/1,4 och det senare är knappt märkbart bättre rent optiskt.

Jämfört med Canon 35/2 IS är Tamron optisk likvärdig, det blir en fråga om byggkvaliteten är värt de extra kronorna. Det är tydligare skillnader mot Nikon 35/1,8G. Tamron är skarpare och uppvisar mindre kromatisk aberration (CA).



Magnus Fröderberg
Publicerad 2016-06-27. Läst av 7587 personer.

Merläsning

Jämnare ljus i Lightroom och Photoshop

Peter Györffy visar hur du jämnar ut ljusheten i en bild i Photoshop och Lightroom. Läs mer...

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 12

Världspremiär för nya Tunbjörk-bilder

Lars Tunbjörk hann aldrig visa sina bilder från Paris Fashion Week innan han plötsligt gick bort. Den 13 oktober visas bilderna upp för första gången i samband med invigningen av ett Lars Tunbjörkrum på Borås Konstmuseum. Läs mer... 2

Mindepartementet stänger för gott

Mindepartementet Art and Photography på Skeppsholmen i Stockholm öppnade för 1,5 år sedan med stora ambitioner. Nu behöver eldsjälarna bakom koncentrera sig på annat och Kungliga Konsthögskolan tar över lokalerna. Läs mer... 9

Är kvinnliga fotografer sämre än manliga?

När en stor kameratillverkare utser 32 ambassadörer och alla är män, innebär det att män är bättre fotografer än kvinnor? En del hävdar att det ligger något i det. Anders F Eriksson bloggar om saken. Läs mer...

Tamron 100-400/5-6,3 Di VC USD - tätad telezoom

Efter framgångar med sina 150-600-zoomar kommer nu Tamron med en kompaktare telezoom som är lättare att ha med sig på resan: Tamron 100-400 mm f/5-6,3 Di VC USD. Läs mer... 7

Så fungerar sensorer

Plus Bland alla teknikdiskussioner kring kameror så finns det en kategori som dyker upp hela tiden: sensorer. Hur bra olika sensorer är, hur viktiga olika egenskaper är, hur de fungerar och vilken storlek man bör ha. Här får du en rejäl genomgång från grunden. Läs mer... 9

Projekten i fokus på fotofestivalen Spegla

Årets upplaga av fotofestivalen Spegla i Norrköping hålls den 20-22 oktober och fokuserar på olika fotografers pågående projekt. Programmet innehåller en lång rad utställningar, workshops och föreläsningar. Läs mer...

Polaroid gör comeback

Direktbilder är extremt trendigt idag. För många är detta synonymt med Polaroid. Därför gör Polaroid nu comeback med ny film och en kamera. Läs mer... 5

Phase One Trichromatic ger exaktare färger

Tillsammans med Sony har Phase One utvecklat ett färgfilter framför sensorn som ska ge mer exakta färger än tidigare filter. Det gör premiär i det nya bakstycket Phase One IQ3 100MP Trichromatic. Läs mer...

B+W Polariastionsfilter HTC