TEST: Tre små spegelfria

Foto: Erik Thor

Vad får man ge upp för att få en liten och smidig kamera? Vi har testat tre av marknadens minsta systemkameror.

Vill man hålla nere storleken på en kamera så innebär det bland annat att man får hålla igen på sensorstorleken. När vi valde ut tre riktigt små systemkameror blev det därför två Micro Four Thirds-kameror och en med entumssensor. Vi hade kunnat ta med någon av Pentax Q-kamerorna som är ännu extremare med sina 1/2,3- eller 1/1,7-sensorer men där känner vi att man får ge upp för mycket sensorprestanda.

Roligt nog är våra tre testdeltagare ganska olika kameror, utöver små yttermått har de bara några få likheter. Alla tre har inbyggd wifi, Nikon J5 dessutom med nfc. Alla tre kan köpas i paket med en mycket kompakt paketzoom som bidrar till att hålla totalstorleken nere. Alla tre har tretums bildskärm. Men i övrigt har tillverkarna gjort olika val och prioriteringar.

Både Panasonic GM5 och Olympus E-PL7 har en Four Thirds-sensor på 16 megapixel, medan Nikon J5 har en ungefär hälften så stor entumssensor på 20 megapixel. GM5 och J5 kör med optisk stabilisering, E-PL7 med sensorstabilisering. J5 har en inbyggd blixt och E-PL7 har blixtsko och lösa blixtar, Panasonic skickar dessutom med en blixt med GM5. Nikon J5 och E-PL7 har vinklingsbara skärmar, vilket GM5 saknar.

Men Panasonic GM5 är i gengäld ensam om att ha en inbyggd sökare. Till E-PL7 kan du köpa till en lös sökare medan J5 helt förlitar sig på skärmen. Nikon J5 är en rejält snabb kamera med en mycket bra autofokus som faktiskt kan följa rörliga motiv. Panasonic GM5 har en slät, kompaktkameraliknande utformning med ganska få yttre reglage, de andra två har mer knappar och rattar. Paketobjektiven till E-PL7 och J5 har motorzoom medan det till GM5 har en helt mekanisk zoom.

Kort sagt: Alla tre testdeltagarna har någon eller några egenskaper som de andra två saknar, ingen av de tre har allting. Vi börjar att kika på hanteringen, hur smidiga kamerorna är när du fotograferar. Här är Nikon J5 och Olympus E-PL7 ganska lika, bägge saknar sökare, men har vinklingsbar skärm, gott om yttre reglage och ett hyfsat grepp. Panasonic är mer kompaktkameralik, med ett slätare yttre och färre reglage.

Å ena sidan har J5 och E-PL7 bättre hantering där det är enklare att ändra exponeringskompensation, justera iso, byta bländare med mera. Å andra har GM5 en stor fördel med sin sökare. Visserligen är den trång och mörk, men skall du följa ett rörligt motiv är den överlägsen en skärm. Dessutom har paketobjektivet till GM5 en mekanisk zoom vilket är mer direkt och exakt. Motorzoomen i Olympus paketzoom är sladdrig och oprecis, medan den till Nikon J5 fungerar ovanligt bra.


Begränsat zoomomfång. Four Thirds-sensorn i Panasonic GM5 fina bildfiler att arbeta med. Här har vi har lyft skuggorna lite drygt ett steg. Men vi hade gärna haft tillgång till längre brännvidd i detta fall. 32 millimeter (motsvarande 65 mm med småbildsformat) är lite i minsta laget. Bilddata: 12-32/3,5-5,6, vid 32 mm, f/5,6, 1/1000 och iso 200. Foto: Martin Agfors.

Den överlägset rappaste och bästa autofokusen har Nikon J5. Olympus E-PL7 är inte direkt rapp, men den missar sällan. Panasonic GM5 fokuserar lite kvickare än E-PL7, men missar lite oftare. Skall du fotografera rörliga motiv är J5  överlägsen de andra två. Utöver snabb autofokus har den seriebildstagning med 20 bilder/sekund, den kan till och med ta korta skurar i 30 eller 60 bilder/sekund utan autofokus.

Alla tre kamerorna ger bra bildkvalitet, med god detaljnivå. Här ligger begränsningen mer hos paketzoomarna än i kamerorna. Olympus 14-42 mm f/3,5-5,6 har en hel del kromatisk aberration, ger lite spökbilder och är inte så skarp i kanterna. Panasonics 12-32  mm f/3,5-5,6 är lite skarpare, men har mycket kraftig distorsion i vidvinkeländen och saknar lite räckvidd i teleänden. Plus att närgränsen inte är så bra. Klumpigast objektiv har paradoxalt nog Nikon J5, trots en mindre sensor, men i gengäld presterar den bäst med bra skärpa redan på full öppning och bra närgräns.

Ser du till dynamiskt omfång så ligger Olympus E-PL7 och Panasonic GM5 ungefär ett steg före Nikon J5. Du kan till exempel lyfta skuggor nästan ett steg mer innan det börjar se fult ut. De har ungefär dubbla sensorytan, så ett steg bättre är helt logiskt. Samma med prestanda på högiso där du får brusiga men helt ok bilder på iso 3200 med de två Four Thirds-kamerorna och en ungefär liknande kvalitet på iso 1600 med J5.

Ser vi till videokvalitet så sköter sig Panasonic GM5 bäst, Nikon J5 ligger strax efter medan Olympus E-PL7 inte ger riktigt lika lugn och levande bild. I teorin borde J5 ha trumf på hand med 4k-upplösning, men där klarar den bara 15 bilder/sekund vilket är en underlig begränsning hos en kamera som kan spotta ur sig 20 megapixel stora råfiler i 30 eller 60 bilder/sekund.

Alla tre kamerorna har inbyggd wifi, hos Nikon J5 dessutom med nfc vilket förenklar uppkoppling. Alla tre har pekskärm, som är ett bra komplement hos så här små kameror med ont om plats för knappar. Med alla kamerorna medföljer lös laddare vilket är en fördel om du vill ladda ett batteri medan du fotograferar. Här kan nämnas att Panasonic har det minsta batteriet kan ta märkbart färre bilder per laddning än de andra två.


Foto: Erik Thor

SLUTSATS

Det går inte att peka ut en tydlig testvinnare. Vilken deltagare som är bäst beror på vad och hur du gillar att fotografera. Föredrar du sökare, ja då är Panasonic GM5 given. Gillar du kort skärpedjup och du ofta fotograferar i svagt ljus bör du välja någon av de två Micro Four Thirds-kamerorna. Vill du kunna fotografera flygande fågel eller barnen när de spelar fotboll så är J5 bästa valet. Vill du ha bra manuell kontroll och justera saker medan du fotograferar så är det enklare med Olympus E-PL7 eller Nikon J5.



Martin Agfors
Publicerad 2015-09-23. Läst av 8806 personer.
Denna annonszon syns endast för oinloggade eller ej Plus-medlemmar. Plus kostar från 14 kr / månad
2015-09-23 21:22   Adam hellmansson
Hur menar du att det är enklare att göra inställningar som iso och exponeringskompensation på J5 och E-PL7? GM5 har ju en dedikerad ISO-knapp och för exponeringskompensation är det bara att trycka in kommandoratten. "Å ena sidan har J5 och E-PL7 bättre hantering där det är enklare att ändra exponeringskompensation, justera iso, byta bländare med mera."
Svar från Grevture   2015-09-24 01:48
De har större och tydligare reglage vilket gör dem mer lättjobbade.

Det här är den ständiga balansgången när man gör kameror kompakta och utan allt för mycket utstickande detaljer - fördelen är att det blir smidiga att ha med sig och ha i fickan. Men det har ett pris i form av försämrad hantering medan man fotograferar. GM5 är inte svåranvänd, men inte heller så lättjobbad som E-PL7 och J5 som i gengäld är klumpigare.
2015-09-24 00:14   hornavan
Vad menar du med att Olympusen får minus för dåligt objektivutbud, medan Lumixen slipper detta? Bägge har tillgång till samma vid det här laget enorma utbud av objektiv från en rad tillverkare, samt att alla spegelfria kameror kan utnyttja i stort sett alla objektiv som finns.
Mycket märkligt påstående.
Hela testet andas skrivbordsprodukt som baseras på vad som finns att googla på nätet.
Svar från Grevture   2015-09-24 01:41
Ett redigeringsfel, Olympusen råkade få samma minuslista som Nikon J5 (som har ett begränsat objektivutbud), det skall nu vara fixat med rätt nackdelar.
2015-09-24 00:20   hornavan
Enligt denna länk fanns det i juni i år mer än 70 objektiv till m43, varav 46 med autofokus.
http://hazeghi.org/mft-lenses.html
2015-09-24 21:19   MrKarisma
Har man vant sig vid nikon 1 systemets rappa AF och härliga raw-filer (när det gäller svartvita bilder då ;)) och dessutom den roliga funktionen att kunna göra egna custom-bildprofiler (tex lägga en egen kurva) i Picture Control Utility så man får mer färdiga jpegs direkt ur kameran så är det svårt att byta :) Gillar dock m43 sensorn mycket mer för färgbilder.. Ser fram emot att uppgradera mig från J3 till J5 i vår när priset sjunkit :)
2015-09-25 15:07   jonasfx
snygg gruppbild där på slutet, erik thor!

Merläsning

Är en av de bästa analoga kamerorna på väg tillbaka?

Ihärdiga rykten på nätet påstår att en av världens kanske bästa analoga kameror är på väg att göra comeback. Läs mer...

Bildmanipulering - vad är det?

Fotosidan har sedan starten ett dokument som beskriver vad vi menar med manipulation. Ordet i sig är negativt laddat och ramarna för det är alltid debatterat. Ansel Adams ansåg skapa rena bilder ("pure photography") men manipulerade han bilder enligt vår definition? Läs mer... 13

TEST: Sigma 135/1,8 DG HSM Art

Plus Sigmas Art-serie har blivit synonym med hög kvalitet. Nya Sigma 135/1,8 Art är inget undantag. Objektivet är faktiskt bättre än bra med extremt hög optisk prestanda. Läs mer... 7

Adobe gör rekordvinst

Adobe har återigen kommit med en kvartalsrapport med rekordvinst. Omsättningen ökade 26 procent och vinsten har ökat cirka 50 procent. Läs mer... 12

Vinn workshop med Magnus Nyman/N

Tillsammans med Olympus anordnar Fotosidan en fototävling med tema rovfågel, där vinsten är att få åka på workshop med Magnus Nyman/N, redovisa bilder och bli publicerad på Fotosidan. Tävlingen är öppen och sista dag att ladda upp är 31 oktober. Läs mer...

Loppis och internationell fotografi på Uppsala Fotofestival

Årets upplaga av Uppsala Fotofestival bjuder på ett brett program med allt från kameraloppis till paneldebatt till utställningar av etablerade utländska konstfotografer. Festivalen pågår 21-24 september. Läs mer... 1

Fotosidan-medlem vinner fotografins fredspris

19 000 bilder från 165 länder hade skickats in till Alfred Fried Photography Award på temat "Hur ser fred ut?". Fotosidan-medlemmen Cletus Nwadike fick ta emot medalj och 10 000 euro under en ceremoni i Österrike nyligen. Läs mer... 10

Jämnare ljus i Lightroom och Photoshop

Peter Györffy visar hur du jämnar ut ljusheten i en bild i Photoshop och Lightroom. Läs mer...

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 17

Världspremiär för nya Tunbjörk-bilder

Lars Tunbjörk hann aldrig visa sina bilder från Paris Fashion Week innan han plötsligt gick bort. Den 13 oktober visas bilderna upp för första gången i samband med invigningen av ett Lars Tunbjörkrum på Borås Konstmuseum. Läs mer... 2

Lastolite Ezybox SpeedLite 2 Joe Mc Nally