Fota av dina negativ istället för att skanna

Med en digital systemkamera och ett makroobjektiv kan du digitalisera negativ, diabilder och pappersbilder. Det kan gå snabbare och bli bättre än med en skanner.

Oavsett om du är en analogentusiast som framkallar filmer hemma i badrummet, eller om du sitter på familjens samlade bildarkiv med gamla negativ, diabilder och pappersbilder så finns det ett enkelt sätt att göra bilderna digitala. Du kan helt enkelt fotografera av dem. Faktum är att det exakt är vad många fotofirmor gör när du skickar in bilder för ”skanning”. Det går minst lika snabbt och blir minst lika bra. Förmodligen har du dessutom redan utrustningen som behövs och slipper därmed ännu en investering.

Det allra bästa är att använda en system­kamera med ett riktigt makroobjektiv, men en kompaktkamera med makro-möjligheter kan också fungera om du kan tänka dig att kompromissa något med bildkvaliteten. För många räcker det om bilderna blir bra på skärm och mindre utskrifter. Och man kan tänka så här: Det är alltid bättre att ha sina analoga bilder digitaliserade än att inte ha det. Även en digitalbild utan maximal kvalitet är bättre än en förlorad analog bild.

Med en systemkamera och ett makroobjektiv blir kvaliteten fullt jämförbar med riktigt dyra skannrar. Du kan utan problem få fram bildfiler som gott och väl tål att användas för både boktryck och för stora detaljrika fotoutskrifter. Det är inte helt ovanligt att utställningsbilder som från början är fotograferade med film är digitaliserade på det här sättet numera. Så du behöver alltså inte oroa dig nämnvärt över att metoden inte skulle hålla måttet, även om du är lite kräsen av dig.

Det här behöver du

– Digitalkamera med makroobjektiv
– Stativ som går att vinkla i 90 grader
– Ljuskälla som exempelvis en surfplatta
– Glasskiva ungefär i storleken av ett A4
– Distanser för att höja glasskivan
– Dammborttagare som till exempel en gummituta
– Eventuellt något för att hålla filmremsorna på plats

Fördelar

– Du behöver inte ha en skanner
– När du fått upp ångan går det snabbt
– Bildkvaliteten blir hög
– Du får bildfiler i kamerans råformat
– Det kostar dig nästan inget

Ljuskällan

Den allra bästa ljuskällan är ett klassiskt ljusbord, men det är något som få fotografer har hemma nu för tiden. Däremot har de allra flesta en mobiltelefon eller en surfplatta och dessa fungerar alldeles utmärkt för svartvita bilder. Det finns till och med speciella appar (program) som går att ladda ner och som förvandlar dina smarta apparater till ett ljusbord.

En viktig sak att tänka på här är bara att skärmar är uppbyggda av pixlar. Därför går det inte att lägga en diabild eller ett negativ direkt på en telefon eller surfplatta. Chansen finns nämligen då att pixlarnas raster sedan syns i den avfotograferade bilden. Därför behöver du höja upp filmremsan något från ljusskällan.

För färgbilder är det mer kritiskt att ljusskällan återger ett brett färgspektrum. Vissa billiga lågenergilampor kan ge färgproblem. En ljusskälla som garanterat ger bra färgspektrum är en blixt, men då kan det behövas en kompletterande ljus för se ordentligt när man ska ställa skärpan.

Det är viktigt att skärma av området runt bilden, annars kommer det ströljus i objektivet som sänker bildkvaliteten.

Filmhållaren

För att få filmen att ligga plant och helt stilla på glasskivan kan du behöva någon form av hållare. Det simplaste sättet är att platta till filmremsan med något tungt. För att inte riskera att repa filmen är det inte fel att skära ut ett hål som motsvarar bildens format i en tunn kartongskiva och lägga ovanpå filmremsan. Den skärmar också av ljuset underifrån vilket är klokt för att undvika onödiga motljusreflexer i objektivet.

En mer avancerad variant är att köpa en negativhållare av samma slag som används till förstoringsapparater. Om du vet med dig att du kommer att ägna dig åt det här regelbundet kan det vara en bra investering. Hanteringen blir både enklare och snabbare.

Ytterligare en variant är en så kallad diaduplikator. Det är en hållare för att fotografera av monterade diabilder och filmremsor. En diaduplikatorer kan monteras framför objektivet på en makrobälg. Den här typen av tillbehör finns knappt på marknaden länge, men kan hittas billigt på begagnatmarknaden. Med denna lösningen kan du också använda en vanlig lös blixt som ljuskälla. Du riktar blixten mot objektivet och utlöser den antingen med en sändare av något slag, eller via en traditionell blixtsynkkabel.
 
Som kuriosa kan också nämnas det extrema och snabba budgetalternativet. Det är att hålla upp negativet eller diabilden mot ett fönster och fotografera av det med din smartphone inställd i makroläge.

Bälg, makroobjektiv och diaduplikator inköpt för under tusenlappen på begagnatmarknaden. För att använda med en digitalkamera behövs en adapter. Det räcker med en billig för någon hundralapp. För närbildsfoto går det nästan att kombinera vilket fabrikat på bälg eller makroobjektiv med vilken kamera som helst.

Att tänka på:

– Dammsug och torka av platsen där du ska stå och fotografera så att den blir så dammfri som möjligt. Negativ och diabilder har nämligen en retfull förmåga att suga till sig damm.

– Se till att ha ett stabilt stativ och spänn skruvarna hårt.

– Använd vattenpass i båda ledder för att få kameran parallell mot negativet/diabilden.

– Ställ skärpan på filmens korn. Precis som med en förstoringsapparat.

– Om du ska fotografera många negativ, se till att ha en bra arbetshöjd så du slipper stå böjd med ryggen. Det kan nämligen bli ganska jobbigt efter några timmar.

– Skärma av från ljus utifrån så att det dominerande ljuset kommer underifrån.

– Många golv sviktar och rör på sig en del, även när du står stilla. Använd självutlösare (eller fjärrutlösare) och gå bort en bit från kameran när du ska exponera. När du fotograferar med makro kan mycket små vibrationer orsaka skakningsoskärpa. Med blixt som ljuskälla minimeras risken.

Fotografera av papperskopior

Det går också alldeles utmärkt att använda en liknande metod för att digitalisera pappers­kopior. Allra enklast är att utnyttja helt naturligt ljus från ett fönster som inte har direkt solsken. Stå så nära fönstret som möjligt och använd gärna en reflexskärm för att reflektera tillbaka något av ljuset. Reflexskärmen kan vara mycket enkel, som till exempel en vit kartongskiva.

Två lampor eller två blixtar som lyser i 45 graders vinkel från vars en sida mot bilden är annars det traditionella sättet. Det ska helst vara ett mjukt ljus och därför bör ljuset helst filtreras genom exempelvis vita fotoparaplyer. Det går också bra med ett så kallat ljustält som används för produktfotografering. Dessa finns att köpa för runt tusenlappen med tillhörande fotolampor. Om du fotograferar färgbilder, använd dagsljuslampor för att inte få färgstick i bilderna.



Joakim K E Johansson
Publicerad 2016-04-21. Läst av 30851 personer.

Samma negativ. Överst skannad med en filmskanner av medelkvalitet och underst samma negativ avfotograferat med en Canon Eos 5D Mark II och ett EF 100/2,8L IS USM. Den avfotograferade bilden har klarat av att återge mer av negativets toner och ger bättre detaljåtergivning.



Kornskärpa. Att fotografera av med ett bra makroobjektiv ger en detaljåtergivning och kornskärpa som bara de bästa filmskannrarna kan ge. Oavsett om du skannar eller fotograferar av är det viktigt att få filmen plan för att det ska bli skarpt över hela bildytan.



Falufotografen Erik Westling har tagit pelaren från en förstoringsapparat och bultat fast i sitt skrivbord så att den står riktigt stadigt. Som belysning använder han sitt gamla ljusbord.


2016-04-21 11:59   Ragnar Nyberg
Tips på bra ljuskälla:
Googla på (eller sök på Ebay):
Huion A4
Det är en LED-platta med stabilt, bra ljus med rätt OK färgtemperatur.
Den drivs med USB 5V.
Svar från Joakim K E Johansson   2016-04-22 11:07
Tack för tipset Ragnar!
2016-04-21 13:37   Peter Hugosson
Jag undrar vilket tillägg/datorprogram man behöver för:
- Lightromm för att kunna justera negativa färgbilder.
- Fristående program för att kunna justera negativa färgbilder.
Svar från Joakim K E Johansson   2016-04-21 14:00
Photoshop är förmodligen det allra bästa, annars har Google sitt gratisprogram Picasa som faktiskt också går att använda för viss justering.

Det går även att invertera bilder i Lightroom. Så här exempelvis:

http://www.phototips.biz/2013/08/how-to-invert-colors-in-lightroom.html
Hankki   2016-04-22 20:30
Picasa har gått i graven.
Peter Hugosson   2016-04-22 23:56
Tack för ditt svar. Jag har använt lightroom på det sätt som du beskriver.
Nästa steg är att justera färgerna, utan att behöva köpa photoshop.
Svar från Joakim K E Johansson   2016-04-29 16:43
Det kan du också göra i Lightroom.
2016-04-21 17:36   bentelkalb
Viktigt dock att påpeka att det inte går snabbare än med en dedikerad diaskanner med magasin, med ett knapptryck så kör sen hela magasinet själv. Har man en stor volym bilder går det inte att sitta och fota av en och en, om man inte råkar vara arbetslös möjligen.

Men visst kan d gå snabbare att fota av om man har en sämre skanner där man får skanna bilden en och en. Men det är såklart en utrustningsfråga.
froderberg   2016-04-21 18:20
Det finns ingen lösning som är perfekt för alla alltid.

Kvalitetsambition är en faktor. Om man vill få ut maximal skärpa och slippa dammiga bilder så måste det ändå till en hel del manuell hantering som är mer tidsödande än själva fotograferingen.

Sen är väl inte Reflektaskannern optimal för negativremsor ...
bentelkalb   2016-04-21 18:29
Om du behöver manuell rengöring så tar ju det varken längre eller kortare tid beroende på vilken metod du väljer, rengöringen är ju densamma så det är ju inte speciellt relevant gällande metodval.

Har du negativ liggande så har du ju en poäng, eftersom då måste man ändå pilla i den en och en jag tänkte närmast på diabilder i ram. För där är den en enorm tidsbesparing med en diaskanner med magasin. Jag har själv kört igenom typ 10 000 gamla dia, det hade varit ogörligt med en kamera.
PMD   2016-04-22 00:56
Om rengöringen är dominerande för tidsåtgången så bör man välja den digitaliseringsmetod som ger bäst resultat, vilket förmodligen är avfotografering om man inte har en Imacon.

Annars är väl en lämplig arbetsgång (för dia) att köra igenom hela sitt arkiv i en Reflectascanner (som man sen säljer) och fotografera av de bilder man sen väljer ut för något ändamål. Det är väl rätt få som digitaliserar 10000 diabilder för att göra förstoringar av varenda en av bilderna?
bentelkalb   2016-04-22 09:36
Men att rengöra en dia är ju samma arbete oavsett om du fotar av eller skannar, rengöringen tar ju exakt lika tid oavsett hur du väljer att digitalisera eller hur?

Jag förstår heller inte var förstoring kommer in. Jag valde en reflecta för det är en gigantisk tidsbesparing mot att fota av och kvaliten blir utmärkt. Att jag vill ha alla bilder sparade i hög kvalitet har ju inget att göra med att jag ska förstora alla 10 000 bilder.

Jag förstår faktiskt inte diskussionen som förs fram av de som vill fota av. Det funkar bra på ett färre antal bilder, det tar längre tid och ger inte bättre kvalitet än en reflecta. Däremot blir det billigare.

Mycket mer än så är det ju inte att orda om. Sen väljer man det som passar efter det behov man har.
Svar från Joakim K E Johansson   2016-04-22 10:48
Alla har som sagt olika behov och olika möjligheter. Att digitalisera analoga bilder på ett ganska enkelt sätt med befintlig utrustning intresserar många. Du slipper också lära dig skanna, lära dig nya programvaror och du behöver inte göra ännu en investering. För den genomsnittlige fotografen som inte ska digitalisera tusentals och åter tusentals bilder är detta en mycket bra och användbar metod.
PMD   2016-04-22 14:17
Svar till Leif Nilsson 2016-04-22 09:36.

>Men att rengöra en dia är ju samma arbete oavsett om du fotar av eller
> skannar, rengöringen tar ju exakt lika tid oavsett hur du väljer att digitalisera
> eller hur?

Ja, det stämmer, och om denna tidsåtgång dominerar stort så spelar tidsåtgången för själva digitaliseringen mindre roll. Alltså väljer man den metod som ger bäst resultat.

> Jag förstår heller inte var förstoring kommer in. Jag valde en reflecta
> för det är en gigantisk tidsbesparing mot att fota av och kvaliten blir
> utmärkt. Att jag vill ha alla bilder sparade i hög kvalitet har ju inget att
> göra med att jag ska förstora alla 10 000 bilder.

Att göra en förstoring är ett exempel på användning. Lika lite som man använder alla digitala bilder man tar till något så använder man alla sina dior till något. Det är dock lättare att sålla ut användbara bilder om de är digitala. Om man har tusentals bilder att digitalisera är alltså mitt förslag på arbetsgång att använda en diascanner som tar magasin (typ Reflecta) och strunta i att göra rent varje dia individuellt (det här senaste är den gigantiska tidsbesparingen). Sen kan man gå igenom bilderna snabbt med en dator och välja ut lämpliga kandidater för användning. Dessa gör man rent noga och fotograferar av (om man inte har en Imacon).
Sten-Åke Sändh   2016-04-28 18:49
Ja det finns ju de som väljer att skanna igenom stora mängder bilder i sina ramar i skanners som kan mata magasin men min erfarenhet är att jag bara lurat mig själv en hel del för jag tycker den enda framkomliga vägen har varit att demontera ramarna och tvätta bilderna. Slarvar man med rengöringen och bara putsar de yttre glasen så är risken att man får renlighetsproblem som man senare måste lägga en massa tid på att ta hand om i datorn. Visst kan man grovskanna och sedan gallra men jag tycker det går lika bra att göra det direkt vid källan. De bilder som man inte tycker håller är ju bara att kasta direkt.

En stor fördel tycker jag också det är att få bilderna i RAW. Med min skanner får man dem i stora TIFF:ar eller JPEG. Genom det får man ju samma slutbehandlingsförfarande som med alla andra bilder man får direkt ur kameran.

Att använda kamera ger oss tillgång till det senaste i sensorteknik och vi vet ju att det skett massor de senaste 5 åren bara med sensorerna. Utvecklingen av skanners har väl inte varit särskilt dramatisk vad jag vet. Den marknaden är ju en bråkdel i jämförelse med systemkameramarknaden.
2016-04-21 20:28   Kent Helgesson
En mycket bra artikel. Informativ och bra.
För mig själv ett guldkorn med tanke att jag
just håller på att digitalisera en herrejösseshög med gamla negativ. En sak saknas i artikeln...vilken brännvidd på macroobjektivet är att föredra?
Svar från Joakim K E Johansson   2016-04-22 11:02
Tack! Roligt att du uppskattar artikeln, Kent.

Själv använde jag ett 100 mm makro som fungerade utmärkt. Ju mer tele du har, desto kortare skärpedjup får du (vid samma bländare). Närgränsen påverkas också, du kommer alltså inte lika nära med tele som med exempelvis ett 50 mm-makro

Vidvinkel-makro som finns på vissa kompakter är dock inte att rekommendera. Då blir bilderna tunnformade och konstiga.

Så från låt säga 50 mm till ungefär 100 mm är kanske bäst.
Anders F. Eriksson   2016-04-22 20:35
Fast om du har ett makroobjektiv som ger skala 1:1 blir det samma skärpedjup oavsett brännvidd, eftersom avbildningsskalan är densamma och du får ett längre arbetsavstånde med exempelvis 100mm än 50mm.
Kent Helgesson   2016-04-22 21:26
Jag tackar och bugar för tipset Joakim. Nu vet jag och nu skall jag.. :-)
2016-04-21 21:18   PeterWem
Har beställt ett ljusbord och införskaffat ett 100 mm makroobjektiv. Får se hur det går.
Svar från Joakim K E Johansson   2016-04-22 11:04
Lycka till Peter!
2016-04-22 00:29   999
Svar från Joakim K E Johansson   2016-04-22 11:05
Tack P-A!

Kul metod! Bra sätt att återanvända grejer på :-)
Peter Hugosson   2016-04-23 10:39
Vad har du för programvara att justera vitbalansen r konvertering till positiv.
999   2016-04-24 14:57
Jag kör PS och LR =)
2mach   2016-05-03 17:20
bra vitbalans: det finns en fantastisk histogram funktion i bilddatabasprogrammet thumbsplus som heter "equalize". med den blir hela histogrammet som en rak linje. så länge du har bra dynamiskt omfång i bilden så ökas kontrasten (inte så eftersträvansvärt kanske) men ljuset blir också helt neutralt. (kan också användas till att ställa tillbaks bilden om man har färgmanipulerat den...)
2016-04-22 05:26   trax
Hm, köpte ljubord för ett tag sen och testat detta ett otal ggr. Fotande går hyfsat snabbt efter en hel del förberedelse men efterbearbete att få till färgerna från negativen tar forever. Fotar genom lightroom med egna förinställning som inverterar bilden.
Svar från Joakim K E Johansson   2016-04-22 11:06
För några år sedan satt jag och skannade flera tusen diabilder och negativ och det var ett enormt bök att få färgerna bra. Så det där är ett typiskt problem oavsett hur du väljer att digitalisera, skulle jag vilja hävda.
2016-04-22 11:11   Calle S
Har testat men tycker inte upplösningen från en D800 räcker till. Testade då att plåta 4X5-neg i omgångar och stitcha ihop i Photoshop, men det blir inte bra; speciellt raka linjer utmed bildens kanter kan få fel former.
Svar från Joakim K E Johansson   2016-04-22 11:15
Vad som "räcker" beror ju enbart på behov och användningsområde. Jag har fotat med en 5D Mk II och det räcker mer än väl för printar upp till en meter och till boktryck.
Calle S   2016-04-22 16:08
Ja, men jag plåtar mycket 4X5 och 8X10 och vill ha stora filer att jobba med. Lösningen skulle såklart kunna vara att plåta negativet i omgångar, men det blir inte bra, tyvärr. Nöjer man sig med lägre upplösning är det ju en annan sak.
froderberg   2016-04-23 11:03
Det beror ju på om vi siktar på att skapa bildfiler som är tillräckligt bra för att återges i en viss storlek, eller om vi vill ha samma återgivning av kornskärpan i större format som i mindre format.

Alltså om vi begränsar oss till en tillräcklig output eller om vi vill ha optimal input (även om det i de flesta fall är overkill)
Calle S   2016-04-23 12:27
Självklart. Men på ett förhållandevis enkelt sätt får jag riktigt bra resultat med scanner. Avfotografering skulle jag troligtvis försökt trimma in, jobba på och få in ett bättre flöde på om det inte vore för stitchproblematiken. För visst finns det fördelar. Men jag gav upp, helt enkelt. För mig, på storformat, är en scanner mer lämpad.
2016-04-22 18:20   Peter Hugosson
Har tidigare efterlyst ”tillägg/datorprogram man behöver för:
- Lightromm för att kunna justera negativa färgbilder.
- Fristående program för att kunna justera negativa färgbilder”
Skulle vara bra med ett forum för efterbehandling av spec. färgerna efter omvandling från negativ till positiv som har föregått avfotografering med kamera.
Hankki   2016-04-22 20:29
I lightroom kan du svänga kurvan till nedförsbacke så inverteras den. Stefan ohlsson har i en tråd en förinställning att applicera i samband med importering så inverteras de automatiskt, sitter med ipad nu så det är lite svårt att söka.
2016-04-22 20:23   Hansanders
Med Canons gratisprogram "Utilities" kan man enkelt köra med kameran direktansluten till datorn.
Förutom att köra bilderna direkt till hårddisk, så är det jättelätt att förstora den live wiew-bild man får på skärmen och ställa fokus exakt.
Eftersom avtryckaren finns på dataskärmen så eliminerar man skakoskärpan helt.
froderberg   2016-04-23 11:05
Bra tips. Även Lightroom, Capture One med flera kan användas på detta vis.

Skakningsoskärpan elimineras dock inte helt. Dels för att det finns en mekanisk slutare och dels för att det kan finnas annat som rör sig.
Hansanders   2016-04-23 18:21
Med uppfälld spegel är det väl inte så mycket mera som rör sig.... om man låter bli att skaka på bordet.
Vid 1/100-del kan jag inte se någon skakningsoskärpa.
PMD   2016-04-23 18:55
Man bör undvika att använda kamerans avtryckare eftersom man introducerar vibrationer i kameran då.
En fjärrkontroll, helst trådlös, är att föredra.
Hansanders   2016-04-23 19:48
Med kameran kopplad till datorn så använder man datorns mus som avtryckare.
Trådlös fjärr behövs alltså inte...
PMD   2016-04-23 23:37
Javisst. Jag trodde att du menade att det räcker med att fälla upp spegeln.
2016-04-22 23:34   Jimfear
Kul artikel. Har aldrig sett avfotografering som ett vettigt alternativ till skanner men efter att ha läst detta skall jag testa att göra en jämförelse för att se resultatet. För mellanformat är det nog inte tillräckligt men för småbild verkar det ju bli bra resultat.
PMD   2016-04-22 23:48
Det beror väl vilken mellanformatskamera man använder för avfotograferingen? :-)

Det viktiga är att ha tillräcklig upplösningsförmåga i hela det optiska systemet som används, så om optiken och sensorn räcker till på den punkten så tror jag inte att sensorstorleken spelar så väldigt stor roll, faktiskt.
froderberg   2016-04-23 10:59
Det finns två sätt att förhålla sig till det här med större format.

1. Ju större filmformat desto mer krävs det av kamera och objektiv för att återge varje korn i filmen perfekt.

2. Jag väljer kamera för avfotograferingen utifrån hur stort jag vill kunna återge en bild. För att trycka en bok i A4-format behöver jag inte ha fler pixlar än vad de en modern systemkamera kan ge.
2016-04-23 14:30   bengt-re
En gammal bildskärm som man tar bort tft-ekementet och polarisatorn från blir en utmärkt ljuskälla. Det har har gjort sedan många många år tillbaka med gott resultat.
2016-04-23 15:16   Grevture
En inte allt för dyr diaduplikator är valfri Nikons ES-1, https://store.nikon.se/accessories-accessories-for-dslr-close-up/slide-copyer-es-1/FHW00301/details

Nikon själva rekommenderar att köra den på valfri FX-kamera med 60 mm Micro eller 55 mm Micro plus mellanringar, här en bra beskrivning:
http://www.scantips.com/es-1c.html

Men intressant nog är det ännu enklare med en DX-kamera och Nikons DX 40 mm Micro, då du slipper mellanringar.
2016-04-23 15:42   StenRosendahl
Har precis skaffat en Kaiser diaduplikator till min Canon DSLR, kom med 52mm skruvgänga och en adapter för 58mm. Använder en ljusbordsapp i min iPad som vit bakgrund men en helt vit ficklampsfunktion funkar bra med. Hade en annan diaduplikator förut men dess diahållare klarade inte de gamla tjockare ramarna till gamla glasmonterade diabilder som fanns till Kodak Carousel. Scannerfunktionen i min skrivare blir mycket sämre, dels så är det inte högupplöst och den avancerade programvaran funkar bara med proffsmodellerna men dia och negativ blir mörka och dammiga jämfört med diaduplikatorn som fixar det mycket bättre.
Vad gäller Reflektas magasinskanner så är det ohemult dyr, och det finns ingenstans i Stockholmområdet där man kan hyra den vad jag vet.
leifb   2016-04-27 11:26
Hej! Hittar ingen ljusbordsapp. Vad skall jag söka på?
Hankki   2016-04-28 18:56
Till android finns denna t ex
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bbqarmy.lightbox

Till windows phone finns denna. Jag har denna och den innehåller även andra "bra att ha" verktyg. Krashar dock ibland.
https://www.microsoft.com/en-us/store/apps/photographerstools/9wzdncrdpb04

Till IOS
https://itunes.apple.com/us/app/light-pad-hd/id417146667?mt=8

Sök på light box, light table eller något ditåt.
2016-04-23 16:55   fotothure
Hur får man bort repor och damm? En neg-scanner plockar bort detta och du spar massor av tid.Att fota av neg och dia
tillhör stenåldern.
froderberg   2016-04-23 17:43
Att tvätta filmen i kemiskt ren bensin tror jag är en metod. När jag jobbade i labb så använde vi något som hette något i stil med periklor. Jag använder även tryckluft ibland.

Dammborttagning brukar inte funka med alla filmtyper som Kodachrome och svartvit film. När jag fingranskar den funktionen i mina skannade bilder så blir det inte alls lika snyggt som om man manuellt tar bort dammet i Photoshop.
2016-04-24 22:20   Lennart Falk
Håkan på Crimson visade mig för några år sedan hur han fotograferade av dior. I början experimenterade jag en hel del. Hade Micronikkor och bälg sedan 70-talet, provade även med mina gamla förstoringsobjektiv som ju är gjorda för repro på korta avstånd. Provade även olika ljuskällor men fastnade till slut för följande utrustning som jag fotat flera tusen dia med.
Har ett reprostativ sedan länge (ser ut som en förstoringsapparat utan ljushuvud) som jag sätter kameran på med objektivet lodrätt. Köpte ett 40 mm Micronikkor och en lös Nikonblixt. Har riggat en mjökglasskiva med en fastklistrad vinkel på där jag passar in diat. Blixten placeras under skivan och ställs in på "remote". Den inbyggda blixten ställs in på "manöverläge" och 1/128 del av full effekt för att spara batteri. Kameran ställs in på 2 sek exponeringsfördröjning. Exp tid 1/200 sek bl 11. Kameran ansluts med sladd till datorn och Lightrooms "Direktfångst". När jag använder blixt behöver jag inte mörklägga vilket är en stor fördel.
Jag ställer skärpan manuellt när jag börjar för dagen och kollar kornet i datorn, sedan stänger jag av AF så att objektivet inte behöver ställa skärpan vid varje exponering.
I Lightroom har jag gjort en förinställning som automatiskt justerar framkallningsinställningarna till Skuggor +50 och Högdagrar -50 eftersom dior har så hög kontrast. Dessutom skärps bilderna.
Fantastiskt vad dåliga dior blir bra i Lr! Dior som varit så underexponerade att jag knappt sett vad de föreställer blir strålande bra med lite trixande. Har även provat HDR på besvärliga dior men knappt värt besväret. Bruset minskar en del men Lr;s skugg-
reglage är otroligt bra.
Det diskuteras mycket om tidsåtgång här i forumet.
Mesta tiden går trots allt åt när jag försjunker i gamla bilder från 50-talet och framåt som jag inte sett sedan de framkallades. Fantastiskt roligt !
2016-04-25 10:55   saint19
Dum fråga kanske, men jag vill väldigt gärna veta:

Om vi bortser från tid- och arbetsåtgång, mervärdet i att skaffa ett makroobjektiv och andra yttre faktorer och i stället BARA fokuserar på bildkvalitet, kan jag då få ut mer ur färgnegativen (35 mm) med kameradigitaliseringsmetoden* jämfört med att skanna negativen med en riktig filmskanner*** i prisklassen 5000 kr till ~10 000 kr?

*Förutsatt att jag har en hyfsad DSLR samt annan nödvändig utrustning.

***Exempel på skannrar jag hade i åtanke: Nikon Coolscan LS-4000D (begagnad, givetvis), Reflecta Proscan 7200, Reflecta RPS 10M.
froderberg   2016-04-25 11:08
Jag har själv en Nikon Coolscan 4000 och den ger väldigt bra skärpa om filmen är plan. För priset av en sådan får du flera äldre begagnade makroobjektiv. Jag har köpt Canon FD 50/3,5 Macro för 500 kr.

För att få ut maximalt av mina Nikon-skannrar (4000 och 9000) så behöver jag sampla fyra skanningar. Annars uppstår det bandning. Det innebär att skanningstiden blir extra lång. Det finns en inställning i programvaran (VueScan eller Silverfast) för detta.
saint19   2016-04-25 14:01
Hej Magnus!

Jag citerar texten ovan:

-Med en systemkamera och ett makroobjektiv blir kvaliteten fullt jämförbar med riktigt dyra skannrar.

Två frågor på detta:

Syftar ” dyra skannrar” på riktiga proffskannrar som Imacon osv? Inkluderar påståendet om kvaliteten även 35 mm-färgnegativ, eller gäller det bara s/v?

Hälsningar,
Anders
froderberg   2016-04-25 14:32
Nej, vi menar inte Imacon/Hasselblad utan nivån under med de populära skannrarna från Nikon, Plustek med flera.
2016-04-25 19:44   Kent Helgesson
Jag har lyckats få mycket bra resultat ( i min värld) med en flatbädd för tusen kronor. Epson V370. Är man väldigt noga med att ta hand om dammet på filmen så kan det bli riktigt bra.
Fort går det inte , men det blir billigt.
...förutom film och ev framkallning då uhhh...!

Men man får öva mycket innan de eventuella bilderna visar sig från bästa sida.
Hur kul som helst att ta fram 60-70 år gamla negativ och få ut en hyfsad bild av det.
Testa detta och du är såld .....
saint19   2016-04-26 11:19
Ja det blir mkt trial & error, vilket iofs är lite roligt eftersom man hela tiden lär sig nåt nytt. Dock så är fokusering (alternativt problem med filmhållare) samt upplösning två områden där jag upplever att min flatbäddskanner inte riktigt räcker till. Har lääänge kikat på Reflectan (den som heter RPS 10M) och har autofokus, men det har kommit annat emellan :). Det står mellan en sån eller att börja fota av negativen enligt metoden ovan.
MrKarisma   2016-08-25 07:47
När jag skannar svartvita negativ på min flatbädd så blir kornet från mellanformat helt enormt, när jag fotar av dem så blir det i den storlek man kan förvänta sig.. Färgnegativ blir extremt mycket bättre på flatbädden och jag får även nästan kornskärpa på mellanformat.. Förstår inte varför kornet på svartvit film förstoras upp så enormt i en flatbädd!? (Epson V750)
2016-04-26 08:25   greggan
Jag håller på med ett projekt som består av en DSL+Macro+gammal dia projektor+lite kod i Python som jag knåpat ihop. (fritt att ladda ned och testa).

Projektet är inte riktigt klart ännu (Tidsbrist) fortsättning följer till hösten :)

Här:http://www.stockholmviews.com/speedscanner/
saint19   2016-04-26 11:20
Ser lovande ut. Ska följa ditt projekt.
2016-04-28 18:23   Sten-Åke Sändh
Jag har testat många varianter och kommit fram till följande:

Skippa trebensstativ om du värderar din tid och din själsfrid, även om det på papperet är det billigaste. Har du ett så ställ det aldrig direkt på golvet heller om det är ett parkettgolv du har för det rör sig.

Skaffa hellre ett reprostativ för det är mycket enklare att ställa in än ett trebensstativ. Skippa invägning med vattenpass. Kör istället ner objekjtivet helt mot plattan på stativet och lägg fyra pappersbitar under objektivet och känn med dessa att objektivet ligger lika hårt an åt alla håll.

Skaffa ett skarpt och bra makroobjektiv. Helst 100mm för att få viss distans till motivet. Jag kör med Samyangs manuella 100mm är tycker det varit jättebra för detta eftersom det är just manuellt. Manuella makroobjektiv kan ofta ställas med högre precison är AF-varianterna eftersom de ofta har en lägre stigning på fokusgängan.

Använd inte ljussvaga ljusbord eller surfplattor. Skaffa en blixt du kan fjärrstyra med radiofjärrenhet på kameran (Nissins kan du få för drygt ett par tusen). Belys filmen underifrån genom plattan och en diffusor (finns en i blixten som funkar bra).

Genom att använda blixt får man rätt färgtemperatur och dessutom tillräcklig effekt för att kunna ha tillräckligt liten bländare (typ 11) för att skärpedjupet inte ska vara för kort och att man ska slippa lämna bas-ISO där DR är bäst. Använd alltså inte auto-ISO.

Har du dian och har oturen att ha valt ramar med klister (typ Agfa) så går det bra (med viss försiktighet - sörj för god vädring) att lösa klisterresterna med kemiskt ren bensin. Klistret släpper efter ca 5 minuter i bensinbad. Blås (och torka om du ser att bilden behöver det). Att mekaniskt få bort klisterrester går inte utan att riskera bilderna.

Håll efter dammet. Det spar massor av tid att slippa behöva klona bort skit vid efterbehandlingen för att man är slarvig med renligheten. Skaffa ett program med bra tetheringstöd. Jag tycker Capture One är det bästa jag sett hittills. Funkar t.o.m. för de senaste Sony-kamerorna med förstoras preview direkt i programmet. Tillåter att man styr processen valfritt från kamera eller programmet.
2016-04-29 14:37   martinator
Vill absolut avråda från tipset i artikeln om telefon/eller padda som ljusbord. Detta efter att jag faktiskt provat detta praktiskt och inte bra tagit det för givet för att det låter bra... Nedan ser ni en Apple Retinaskärm - inte så jätteroliga högdagrar. Har även provat med ett ljusbord som hade en aningen skrovlig opak yta och även detta syntes tydligt i högdagrarna. Så min erfarenhet är att endast ljusbord med helt slät opak yta fungerar.
https://www.dropbox.com/s/onvkf1ofrcy8pzy/skarm_som_bg.jpg?dl=0
Svar från Joakim K E Johansson   2016-04-29 16:34
Jag har använt den här metoden med mycket bra resultat. Men det krävs som sagt att man lägger negativen/diorna på en glasskiva som är någon centimeter ovanför skärmen. Det måste alltså vara ett avstånd mellan skärm och bild. Själv använde jag en Ikearam som distans.

Här kan du förresten se en exempelbild: https://www.dropbox.com/s/yp0p12ojn86tfwv/Exempelbild.jpg?dl=0
2016-05-02 11:55   Evut
En annan intressant lösning:
http://goranbength.blogspot.com/2013/12/digitalisera-diabilder.html
som jag inte provat själv men tänker leta upp min gamla Leitz Pradovit ca 2500. Är det någon annan som har testat denna varianten?

Merläsning

Jämnare ljus i Lightroom och Photoshop

Peter Györffy visar hur du jämnar ut ljusheten i en bild i Photoshop och Lightroom. Läs mer...

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 12

Världspremiär för nya Tunbjörk-bilder

Lars Tunbjörk hann aldrig visa sina bilder från Paris Fashion Week innan han plötsligt gick bort. Den 13 oktober visas bilderna upp för första gången i samband med invigningen av ett Lars Tunbjörkrum på Borås Konstmuseum. Läs mer... 2

Mindepartementet stänger för gott

Mindepartementet Art and Photography på Skeppsholmen i Stockholm öppnade för 1,5 år sedan med stora ambitioner. Nu behöver eldsjälarna bakom koncentrera sig på annat och Kungliga Konsthögskolan tar över lokalerna. Läs mer... 9

Är kvinnliga fotografer sämre än manliga?

När en stor kameratillverkare utser 32 ambassadörer och alla är män, innebär det att män är bättre fotografer än kvinnor? En del hävdar att det ligger något i det. Anders F Eriksson bloggar om saken. Läs mer...

Tamron 100-400/5-6,3 Di VC USD - tätad telezoom

Efter framgångar med sina 150-600-zoomar kommer nu Tamron med en kompaktare telezoom som är lättare att ha med sig på resan: Tamron 100-400 mm f/5-6,3 Di VC USD. Läs mer... 7

Så fungerar sensorer

Plus Bland alla teknikdiskussioner kring kameror så finns det en kategori som dyker upp hela tiden: sensorer. Hur bra olika sensorer är, hur viktiga olika egenskaper är, hur de fungerar och vilken storlek man bör ha. Här får du en rejäl genomgång från grunden. Läs mer... 9

Projekten i fokus på fotofestivalen Spegla

Årets upplaga av fotofestivalen Spegla i Norrköping hålls den 20-22 oktober och fokuserar på olika fotografers pågående projekt. Programmet innehåller en lång rad utställningar, workshops och föreläsningar. Läs mer...

Polaroid gör comeback

Direktbilder är extremt trendigt idag. För många är detta synonymt med Polaroid. Därför gör Polaroid nu comeback med ny film och en kamera. Läs mer... 5

Phase One Trichromatic ger exaktare färger

Tillsammans med Sony har Phase One utvecklat ett färgfilter framför sensorn som ska ge mer exakta färger än tidigare filter. Det gör premiär i det nya bakstycket Phase One IQ3 100MP Trichromatic. Läs mer...

B+W Polariastionsfilter HTC