Arri Alexa 65 är värstingkameran i spelfilmsbranschen - en ny 6K-videokamera med mellanformatssensor. Objektiven delar optisk konstruktion med Hasselblads HC/HCD-objektiv.
Cmos-sensorn i Arri Alexa 65 kallas A3X och påstås vara den största sensorn för spelfilmsvideo på marknaden. Den aktiva ytan är 54 x 26 mm vilket är något större än motsvarande 65 mm filmformat (ex. med Arri 765). Sensorn levererar videofilmer med dimensionerna 6560 x 3102 pixlar.
Videofilerna lagras i okomprimerat råformat, 20-27 bildrutor per sekund och 6800 Mbit data per sekund. Ett lagringsminne på 480 GB räcker till 11 minuters film. Det dynamiska omfånget uppges vara större än 14 steg.
Objektiv med brännvidderna 24 till 300 mm och optisk konstruktion från Hasselblad.
Hasselblads optikexpert Per Nordlund har hjälp till med anpassningen för Alexa 65-systemet. Arri använder sitt eget system för lagring av objektivdata. Det går även att bygga om äldre Arri 765-objektiv så att de passar kameran. Fattningen kallas XPL.
Från januari kommer det att gå att hyra kameran med en uppsättning objektiv.
Se där, en CMOS-sensor i storleken 54,12 mm x 25,59 mm! Kan nu inte någon köpa rättigheten att använda den till att äntligen skapa en digital Xpan?!? :)
Som regel, men priset kan vara oklart till en början. Vet inte vad kostar att köpa företaget Arri och komma över kamerorna.
Skämt åt sidan. Spelfilmsbranschen jobbar i projekt och då är det praxis att hyra det mesta när man drar igång ett nytt filmprojekt. Då får man moderna servade prylar och bokföringsmässigt har det säkert sina fördelar. Det produktionsbolag som skulle köpa in en sådan här kamera skulle riskera att den står ovanvänd i ett halvår i väntan på nästa film. Då kan kostnaden per projekt bli högre att köpa än att hyra.
Jag tycker de är riktigt lika objektiv från Schneider-Kreuznach. Men saxat från Alexas hemsida: "The ... lenses ... utilize state-of-the-art optics from Hasselblad, housed in classically robust and uniform lens barrels co-developed with IB/E Optics."
Vet ej. Hasselblad har i alla fall ingen egen tillverkning. Här handlar det om så små volymer att objektiven kan handbyggas av någon mindre firma. Då köper de antagligen in valda komponenter från Fujinon.
Ett annat exempel på detta är en liten firma som ligger 100 meter från Leicas fabrik i Wetzlar och som modifierar vanliga Leica-M-objektiv för filmning som ett lågprisalternativ till Leicas dedikerade filmprojektiv.
Oj - så är vi åter tillbaka till det analoga. 11 minuter sen "BRYT" :) I dokumentären Side by Side men Keanu Reeves (som för övrigt gick på kunskapskanalen med namnet "från starwars till avatar" så togs just tidsaspekten på klippen upp. Med de digitala kamerorna så blir det inga naturliga* avbrott i filmningen utan man kan rulla på i en timme. Ett analogt filmmagasin låg på runt 9 minuter och sedan var man tvungen att byta.
*Vad som anses naturligt ligger nog i vad man är van vid, en yngre generation kommer aldrig sakna det.
Uppgift om fotograf saknas nästan alltid för produktbilder. Å andra sidan finns det sällan någon fotograf eftersom produktbilder sällan är tagna med en kamera numer. Nästan alla är helt skapade i datorn, precis som bilderna i Ikea-katalogen.
Bilderna på köttbullarna i senaste reklambladet från mataffären är säkert tagna av en fotograf och själva bladet har snickrats ihop av en "kreatör". Och jag är helt ointresserad av vad de heter.
Köttbullsfotografers namn i veckobladen intresserar inte mej heller, men just denna bild som inledde artikeln tyckte jag var så enastående så därför dök frågan upp.
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.
18 Kommentarer
Logga in för att kommentera
http://www.arrirentalgroup.com/alexa65/
Skämt åt sidan. Spelfilmsbranschen jobbar i projekt och då är det praxis att hyra det mesta när man drar igång ett nytt filmprojekt. Då får man moderna servade prylar och bokföringsmässigt har det säkert sina fördelar. Det produktionsbolag som skulle köpa in en sådan här kamera skulle riskera att den står ovanvänd i ett halvår i väntan på nästa film. Då kan kostnaden per projekt bli högre att köpa än att hyra.
Ett annat exempel på detta är en liten firma som ligger 100 meter från Leicas fabrik i Wetzlar och som modifierar vanliga Leica-M-objektiv för filmning som ett lågprisalternativ till Leicas dedikerade filmprojektiv.
http://gmpphoto.blogspot.se/2014/06/the-other-companies-at-leitz-park.html
*Vad som anses naturligt ligger nog i vad man är van vid, en yngre generation kommer aldrig sakna det.