Annons

Proffsfoto

Artiklar > Kameradrönare prövas i domstol

Kameradrönare prövas i domstol

Ett trädgårdsföretag i Skåne fick nej av länsstyrelsen när de sökte tillstånd för att fotografera trädgårdar från ovan med kameradrönare. Nu drar de fallet till förvaltningsrätten.

Länsstyrelsen motiverade sitt beslut med att kameradrönaren räknades som en övervakningskamera. Lagen är egentligen skriven för andra sorters kameror. Rätten kommer att få vrida och vända på varje ord i lagtexten.

– Det kommer ny teknik nu där man använder kameror på annat sätt än vad man hade tänkt förut. Det har ju inte varit uppe till prövning innan, så det kommer att bli väldigt intressant, säger Malin Ricknäs, jurist på Datainspektionen till TT.

I lagen står att tillstånd för övervakningskameror kan ges om syftet med kameran är att förebygga eller avslöja brott, olyckor eller liknande. Att dokumentera trädgårdar räknas inte som sådan samhällsnytta.

Två begrepp i lagen är helt avgörande – huruvida en kamera anses vara monterad för övervakning och om den är varaktigt placerad.
Även om en drönare ska flyga upp och fota från hög höjd där inga människor kan identifieras mer än som små prickar så anses drönare i dag kunna utgöra personövervakning.

– Om en kamera är uppsatt så att den kan användas för personövervakning, då ska den också omfattas av lagen, förklarar Malin Ricknäs på Datainspektionen.

Läs även:
Därför ska du inte önska dig en kameradrönare i julklapp
Förbjudet med kameradrönare enligt länsstyrelsen



Publicerad 2015-03-22.

18 Kommentarer

Lellekidd 2015-03-22 22:23  
"monterad för övervakning och varaktigt placerad"
Kan knappast gälla flygande farkoster

Jag ser inte problemet...

Men Länsstyrelsen ser problem överallt!
Num Vistbacka 2015-03-23 00:38
Problemet här, liksom med folks obotliga paranoia, är att folk inte vet skillnad på potentialen hos utrustningen och syfte för användningen:

De två extremerna är: 1) Detta är inte en övervakningskamera, för den är fastsatt på en flygande farkost och används för kommerciellt syfte (antar detta fall var för det)

eller 2) Men Usa använder konstant drönare för att spionera på sina krigsfiender - alltså är alla drönare övervaknings-/spionapparatur.

Sen är också, precis som Flink säger, lagarna (i nästan alla länder) baserade på tiden då kameror för fotografer var manuellt styrda och endast bolag hade råd med självinspelande och fjärrstyrda kameror.

Antar att jag borde ha ansökt om övervakningstillstånd när jag gjorde timelapse av stjärnhimlen där en åker också syntes där kameran stod ensam i 4½ h och fotade... o.0
PMD 2015-03-23 22:20
Ja, din time-lapse-fotografering var definitivt olaglig. Det var väl bara tur att inte polisen beslagtog din kamera. Om någon hade sett kameran och anmält det till polisen (eller om polisen hade sett det själva) så hade det kunnat gå så här:

http://www.op.se/blaljus/polisen-beslagtog-hans-gopro-kamera
Lellekidd 2015-04-06 11:37
Enligt den där polisen begår man ett brott om man monterar sin kamera på ett stativ för att fotografera sig själv? Eller hur långt från kameran skall man befinna sig för att göra sig skyldig till brott?
PMD 2015-04-06 20:34
Det är nog en bedömningsfråga och en åklagare måste väl göra den bedömningen (och en domstol dömer sen).

Spontant tror jag att det är rimligt att man hela tiden ska ha kameran under uppsikt för att inte bryta mot lagen, men jag är inte jurist.
Lellekidd 2015-04-10 17:31
Då borde det inte vara nåt problem med drönare så länge man ser den från sin position.
PMD 2015-04-10 18:52
Jag tror att man enligt luftfartslagen ändå alltid måste ha uppsikt över en fjärrstyrd flygfarkost.
Lellekidd 2015-04-13 22:01
Vilket man per definition har om man ser den från marken.
jag&bilden 2015-03-22 22:28  
Jag skulle vilja ha det prövat hur långt ifrån en uppställd och filmande/stillbildsfotande kamera man får vara vid fjärrutlösning/styrning av den innan det faller under kamera övervakning.

Med tanke på att alla moderna video- och stillbildskameror som har inbyggda system för fjärrstyrning av systemet och bildöverföring.

I det här tempot av lagreglering vi ser i dag faller väl snart även en självutlöst kamera under övervakningslagarna och ska polisanmälas.

Med domen mot piratebay om medhjälp så borde Nikon, Canon, JVC, Dji et al. omgående anmälas för medhjälp!
PMD 2015-03-23 22:29
I Piratebay-rättegången kunde man inte visa på något specifikt huvudbrott och ändå fälldes de åtalade för medhjälp.

Om någon upptäcks när denna fjärrstyr sin kamera så är huvudbrottet uppenbart så det borde rimligen då vara ännu lättare att fälla de som har möjliggjort huvudbrottet för medhjälp (dvs de som har sålt fjärrstyrningsutrustningen).
sam-berg 2015-03-23 09:33  
Varaktig placerad?
Borde inte timelapse fotografering vara tillståndspliktigt då?
Folk tar ju kort på vägar, torg mm där personer rör sig och skulle kunna bli identifierade enligt länsstyrelsens tänkande, då dessa är "varaktigt" placerade...

Runt 20 minuters flygtid är väl vad många drönare har i flygtid,, hoppas dom inte får för sig att det är varaktigt..
Då får jag väl fråga myndigheterna om jag skall ändra adressen till mitt badkar som jag periodvis vistas varaktigt?
PMD 2015-03-23 22:32
Ja, timelapse-foto är definitivt olagligt om man gör det utan tillstånd och utan att personligen övervaka kameran. Se länken ovan om den beslagtagna Go-Pro-kameran.
präntare 2015-03-23 16:15  
Det är inte folks obotliga paranoia det de handlar om är våra folkvaldas paranoia, med ett ord puckade beslut.
Va faen har man inte viktigare saker att lösa tex krisen med Förenade Arabemiraten, krig, svält och katastrofer i vår omvärld. Det är väl satan att våra skattemedel skall gå till sådan här rappakalja. Alla och då menar jag alla som har en kamera i någon form fotograferar idag och dessa alla är inte ett fåtal, snacka om övervakning. Mobilen skulle väl också då kunna betraktas som varaktigt placerad men då i var mans hand. Och förbjud den som vågar.
Makten 2015-03-23 22:10  
Samma framstegsfientliga idioti som teveavgift för datorer. Datorn blir inte en teve för att den KAN visa teveprogram, lika lite som drönaren blir en övervakningskamera för att den KAN övervaka. Suck och stön.

Hur vore det om man lagstiftade mot övervakning istället? Alltså att man inte får övervaka folk, hur fan man än bär sig åt. Ungefär som att man dömer folk för mord oavsett om det begåtts med en dynggrep eller ett lasersvärd.
PMD 2015-03-23 22:36
Men Martin, varför vill du införa rationalitet i politiken och lagstiftningen? Det skulle ju göra en massa folk arbetslösa.
kiwi 2015-03-24 11:03  
Jag förstår inte varför företaget öht ansökte om tillstånd. Ser man till blanketten som ska fyllas i, så är det flera saker som inte ens går att ange – vilket företaget själva reagerade över.

Det här är som om SVT skulle ansöka om tillstånd för kameraövervakning när de ska spela in Antikrundan ute i någons trädgård. Finns ingen mening eller poäng med det heller.

Finns inte möjligheten från Länsstyrelsen att i stället för »beviljas« eller »avslås« säga att ansökan »lämnas utan åtgärd« eller liknande? Det vill säga att man säger att detta inte har med kameraövervakning att göra och därför inte tar något beslut i frågan. Jag menar, om man ansöker om tillstånd för kameraövervakning för att man ska fotografera katten inomhus med en handhållen stillbildskamera, så kan ju inte den ansökan varken beviljas eller avslås – eftersom inget av kriterierna för vad som krävs för att söka ett tillstånd från första början är ju uppfyllt.

Nästa fråga är vad som händer om Länsstyrelsen vinner (och beslutet vinner laga kraft). Innebär det då att det slutligen är förbjudet att filma/fota från en drönare, eller handlar det bara om att en drönare åtminstone inte kan få ett tillstånd för kameraövervakning? I första fallet är det riktigt illa. I andra fallet är det ju strunt samma.
Svar från froderberg 2015-03-24 11:11
Det tycks som företaget velat vara väldigt korrekta i och med att de även sökt tillstånd hos Transportstyrelsen och Försvarsmakten, vilka de fått.

Datainspektionen har tidigare gjort ett uttalande om att de ser kameradrönare som övervakningskameror, så det är lite svårt att låtsas som att det regnar.
Joi 2015-03-30 21:50  
Om jag går med min systemkamera på magen är det då en övervakningskamera?Man kan ju filma folk med den när man går på stan.
Anders F. Eriksson 2015-04-13 17:15  
Nu har förvaltningsrätten i Malmö upphävt Länsstyrelsens beslut :) http://www.forvaltningsrattenimalmo.domstol.se/Templates/Pages/DV_Press.aspx?id=45626&epslanguage=sv

Merläsning

ANNONS