Kupp mot Fotografiska

Radioprofilen Kjell Eriksson har gjort en kupp mot Fotografiska som fångats på video. Se vad som händer.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2011-09-26. Läst av 14215 personer.
 
(Logga in för att skriva en kommentar)
2011-09-26 14:35   harryett
banksy? :P
Användarnamn:Morot   2011-09-27 07:08
Ja, det var det första jag tänkte när jag såg detta.
2011-09-26 14:39   Bee
Vore kul att höra hur länge den fick hänga där innan någon upptäckte den och tog bort den ;)
Svar från froderberg   2011-09-26 14:55
Jag har kontaktat Fotografiska. Får se om de återkommer med någon kommentar.
2011-09-26 15:17   pettisson
Han är så skön :D
2011-09-26 15:18   xandx
gerilla aktion :-)
2011-09-26 15:45   mali0611
Har aldrig gillat Kjell, han är dryg och inte alls rolig. Här ger han ju även bevis på sin brist på kreativitet. Detta är ju gjort förut... Som Simon skriver har Bansky gjrot det förut, och dessutom bättre. Nej bort med Kjell!
Slowfinger   2011-09-26 18:17
Håller med - har väldigt sällan hört eller sett honom göra något kul. Känns väldigt krystad som komiker tyvärr...
anbo Dalai   2011-09-27 11:08
Vem är han?

Om man vill göra en egen utställning finns det ju "plank".
Hela "aktionen" ger ett pubertalt och trist intryck. Hur mycket gerilla är det att hänga upp en tavla på ett museum egentligen?
2011-09-26 15:48   Mehrdad_foto
Jag undrar om det är lika lätt att ta bort en tavla! Det hoppas jag verkligen inte.
2011-09-26 16:22   Postergren
Förstår varken det intressanta eller roliga med detta.
2011-09-26 16:37   Lars Nordström
Bra initiativ!
Tiden är mogen för ett öppet galleri i ordets verkliga mening. Alltså inte någon utomhustillställning typ Planket utan inomhus och där vem som helst kan hänga upp en bild.
/Lars
MrKarisma   2011-09-26 16:44
Men snälla nån, då blir det ju bara en massa skit..
Användarnamn:Morot   2011-09-27 07:12
...eller? Kan bli riktigt spännande.
2011-09-26 17:23   Retsina
Det är mer ett uttryck för hans narcissismn än för något annat.
Vill han nu så gärna vara en person som jobbar för någon slags "kulturgerilla" så skulle han kanske gjort något på ett ställe där både konst och kultur lyser med sin frånvaro.

Han är en copy-cat och det är så trist.
(Radioprofilen? Jerring var en sådan - Kjell är mer en wannabe).
2011-09-26 18:13   xandx
Haha vilka torrbollar många av er är :-)
Men ni får så klart tycka vad ni vil... *cheers*
2011-09-26 18:52   Hwergelmer
Jag tycker inte särskilt mycket om Kjell och som ni säger har detta säkert gjorts många gånger förut, men vem bryr sig, klippet var roligt!
2011-09-26 19:07   Jonas Burman
Jag bryr mig föga vad alla tycker om Kjell, jag är som Bee mera intresserad av att höra hur länge den fick hänga kvar.
2011-09-26 20:19   Frans Erasmie
Nu hänger den där! upprepar han som ett barn som har lyckats med ett bus.
Det intresanta startar väl där - hur åskådarna reagerar och hur bilden mottas i sitt samanhang.
En missad chans till att få något med substans istället för bara barnsligheter.
Tyvärr, annars kunde det varit intressant.
2011-09-26 20:31   Makten
Kanske hänga rakt nästa gång? :-)) Så länge han inte tar ner andras bilder så är det ju en intressant grej. Det är många som bara sväljer en utställnings hela innehåll för att fotografen är känd, utan att reflektera över om innehållet verkligen är bra eller dåligt.
2011-09-26 21:19   fotomojje
Riktigt pinsamt, härma Ola på Rix FM,,,,

Pinsamt
mvh
Morgan Larm
Elin Bryngelson   2011-09-26 22:08
Och så har Ola härmat Banksy så det går la runt runt. Men jag håller med (kanske inte skulle använda ordet Pinsamt, men originellt är det ju knappast längre)
2011-09-26 22:14   Helena Wiking
Måste man alltid vara först med något för att det ska ha ett värde?
Som komik är väll detta sådär, men som statement är detta ganska intressant. Vem avgör om en bild ska få visas? Är dessa personers åsikter mer viktiga än din och min?
Frans Erasmie   2011-09-26 22:41
Problemet är ju bara att det inte var menat som ett "statement" utan som ett typiskt "bus" från någon av våra underbara kommersiella kanaler. Vi får den kvaliteten som vi förtjänar antar jag..
Kanske roande, men inte mer.

Om det vore ett så kallat "statement" så vore väl reaktionerna från besökarna intressantare än om han lyckades hänga upp en bild som var det som fokuserades på vilket är så ointressant som det kan bli.
aplog1   2011-09-26 23:05
Håller helt med dig i din frågeställning.
För visst är det väl så, att s.k "etablerade" fotografer och konstnärer inte alltid producerar vad jag och säkert flera med mig uppfattar som bra alster.
Någon i denna tråd efterlyste ett museum öppet för icke etablerade fotografer, vilket jag tycker skulle vara ett bra initiativ.
Dennes inlägg kommenterades genast med att "då blir det bara en massa skit". Men måste man ha en kulturell utbildning, gjort sig ett namn i sin genre, och vara en av kultureliten för att få chansen att visa sina alster?
Och är dessa då alltid bra?
Blir ett foto av torsdagens tallrik med ärtsoppa automatiskt bra bara för att jag är en etablerad, känd fotograf?
Ett tilltag som detta får en faktiskt att börja fundera, rätt bra gjort av kjell :)
starnut   2011-09-27 00:32
Peder: Det finns väl inga regler som säger att det bara är personer med kulturell utbildning, som gjort sig ett namn i sin genre, och är en person av kultureliten som får visa sina bilder på exempelvis fotografiska som det handlar om i det här fallet? Dom lär ju knappast ringa dig och fråga om du vill ställa ut dina bilder om dom inte vet vem du är, du får ju kämpa som alla andra. Det verkar vara en typisk åsikt här på fotosidan att man ser ner på ykesfotografer och deras bilder, oftast hade man gjort bättre bilder själv. Ja men gör det då, och sälj in det till någon som vill visa det. Ett annat problem här på fotosidan är att många är så låsta i sina mallar om vad som är en bra bild. En bild på torsdagens ärtsoppa kan vara en jättebra bild, i sitt sammanhang, med rätt tanke bakom. Om man plockar ut en bild och dissekerar den ner i småbitar så har man inte förstått att det handlar om en helhet.
aplog1   2011-09-27 06:54
Naturligtvis är det så, jag provocerade lite i min kommentar vilket fick önskad effekt!
Ser inte alls ner på någon speciell grupp eller på yrkesfotografer.
Men visst undrar man väl i det stora hela, vem och vilka som vars åsikter om konst och bilder har en "tyngre" röst än andra?
Lite intressant tanke :)
xandx   2011-09-27 08:01
"Men visst undrar man väl i det stora hela, vem och vilka som vars åsikter om konst och bilder har en "tyngre" röst än andra?"

Enkelt svar, de som har pengarna :-)
progma   2011-09-27 19:32
Då vill jag mena på att de med mycket pengar isf har dålig smak :) Var själv på fotografiska när invisible man ställdes ut. Kom dit och hoppades på mer än bara invisible man. Men ack så fel jag hade. resten anser jag (personlig åsikt) var varken originellt eller speciellt intressant. Bilder på nakna män och kvinnor i ett tråkigt utryck och porträtt på folk som stirrar in i kameran med en likgiltig blick. Om det ska vara naket så kanske det borde hålla klass med en utställning som var i berlin där dom hade placerat ut nakna människor i olika miljöer och snyggt ljussatt och efterbehandlat. Kan inte minnas vad fotografen hette eller exakt hur bilderna såg ut. Men det var inte bara en naken man/kvinna i framför en grådassig bakgrund. Men det är iaf den upplevelsen jag fått av fotografiska.

Oavsett om detta som kjell gjort har gjorts tidigare så är det alltid kul med dessa aktioner för att påminna oss om något riktigt roligt :) Jag är oxå nyfiken på hur länge tavlan satt uppe :) Och antagligen så tyckte någon att bilden höll hög klass och tyckte den var snygg i tron om att det var den välkände fotografen som ställde ut i just den lokalen. Tänk va ovetskapen kan göra med vår smak :)
2011-09-27 11:53   Pettran
Ja fan va det var många som verkar lite förstoppade, det var väl en kul grej, men det är klart att man inte får vandalisera fotografiska!, denna INSTUTITION! slappna av grabbar & tjejer.
2011-09-27 13:11   peber
Nu har Fotografiska "svarat" på facebook...

"Vi har blivit utsatta för en kupp. Häromdagen sattes en främmande tavla upp i utställningen Lowlands av Martin Bogren. Kuppen filmades (tack till er som tipsat!) och ni kan se klippet genom att gå in på adressen nedan. Nu funderar vi på vad vi ska göra med tavlan. Sätta upp den i smyg på Moderna? Vad tycker ni att vi ska göra?"

De verkar ta det med humor... :)

/Per
patrik_p   2011-09-27 20:03
varför inte ta det med humor? Jag tycker ni är lite fjantiga här faktiskt.. Lite sådär halvtråkiga svensson som bara klagar på allt som råkar stå ut lite..
Num Wistbacka   2011-10-03 23:14
Jag håller fullständigt med dig, att de flesta här är så otroligt tråkiga.

Jo han verkade vara lite barnslig med sitt lilla leende, men ta detta för det som det är; ett bus. Det gjorde t.o.m. Fotografiska. Och kredits till Kjell för att han inte döljer sitt ansikte, jämfört med Banksy.
Och till dem som kallar detta vandalism: Okej. Rent tekniskt sett så är det väl kanske det. Kan inte lagen. Men han busade genom att tillföra, inte förstöra.

Men.. Kanske jag gillar detta för att jag själv är så barnslig? :P
Magnus Calmervik   2011-10-04 21:10
Fasen vad bra svar. Kul att dom har humor!
2011-09-27 21:21   Anders Östberg
Barnslig egotripp, se vad ball jag är - "mission completed". :-/
2011-09-28 09:47   jfahlstrom
En äkta Kjellsy!!! :-)
2011-09-28 12:45   werdis
Jag tycker att det ska framgå i texten och i kommentarerna att detta är ett UPPDRAG som folk har röstat på så det är inget Kjell själv har hittat på.
Anders Östberg   2011-09-28 13:23
Tja, även om någon annan har skapat det infantila uppdraget så har väl Kjell som vuxen människa alla möjligheter att avstå från att utföra det. Så jag ser inte varför det skulle vara någon förmildrande omständighet att det är ett UPPDRAG?
Michael f8   2011-09-29 19:19
Det är juh själva POÄNGEN, att utföra infantila och pinsamma uppdrag som inte du och jag skulle utföra i första taget.

*SUCKAR*
Anders Östberg   2011-09-29 19:20
Hmm, om du och jag inte skulle göra det varför är det bra när någon annan gör det? Är det någon sorts protest eller ska det föreställa "farligt" och tufft på något sätt? Jag tycker det mest är patetiskt, men ska det föreställa humor så är det säkert andra som tycker det är väldigt kul. :-/
xandx   2011-09-29 22:59
Det är okej, du behöver inte tycka det är roligt men vi andra kan kanske göra det, om det är ok för dig asså, är det det, får vi tycka att det är roligt?
Anders Östberg   2011-09-29 23:13
Självklart, du får naturligtvis tycka precis vad du vill. Läs vad jag skriver, det står ingenstans att någon annans åsikt inte är tillåten, bara vad jag anser. Så berätta gärna vad du tycker, om det är ett bra eller dåligt påhitt att hänga en tavla i en annan fotografs utställning. Jag tycker egentligen det är rätt respektlöst, vad tycker du?
xandx   2011-09-29 23:35
Tja vad skall man säga, hade jag haft en utställning och Banksy hängt en tavla där hade jag nog blivit smikrad och det hade varit lite roligt om någon annan gjort det också men så klart beror det på vad det varit för motiv? Jag har lite distans till mig själv känner mig inte speciellt hotad av ett litet spratt.

Däremot så skulle jag utan problem kunna hänga ett av mina alster på fotografiska utan att blinka, fast jag skulle använt sättlim som sitter som berg :-)
2011-09-28 15:15   pettisson
Han är skön för att han är så virrig! :P

Merläsning

TEST: 10 nyttiga fotoappar

Fotografer skrattar inte längre åt mobilkameror. Vi testar 10 fotoappar som gör mobilen till ett nyttigt verktyg för fotografen. Läs mer... 3

Astronaut inviger Hasselblads månutställning

Den svensk-amerikanska Nasa-astronauten Jessica Meir besöker Göteborg och inviger Hasselblad centers permanenta utställning "Hasselblad and the Moon". Läs mer...
Annons

Vinn sista biljetten! Kryssnings-fotoresa i Eldslandet

Alla som köper/uppgraderar/förlänger en prenumeration eller ett guld-medlemskap under perioden 20 nov - 19 dec 2016 samt svarar rätt på en fråga kan vinna en resa till Eldslandet (värde 29 600 kr). Resan arrangeras av Eldslandet.com och utgår från Punta Arenas den 29 januari 2017. Kryssningen är "all inclusive", men det ingår inte flygbiljett till Punta Arenas (ca 12 000 kr) eller dricks till besättning. Läs mer...

Fujifilm med modern design

Fujifilms retrodesignade kameror har gjort succé de senaste åren, men nu kommer Fujifilm X-A10 med en med avskalad och modern design. Läs mer... 2

Publicera din bästa stadsbild!

Nu har du möjlighet att få med din favoritbild i Fotosidan Magasin och få feedback från ett proffs. Teman för nummer 2/2017 är "Stad" och "Studio". Läs mer ...

TEST: Canon Imageprograf Pro-1000

Canon har utvecklat en A2-skrivare som är enkel att hantera utan krångel eller att den torkar igen. Bildkvaliteten är dessutom i toppklass. Läs mer... 9

TEST: Sigma 20/1,4 DG HSM Art

Vi börjar med slutsatsen: Sigma 20 mm f/1,4 DG HSM Art är en av världens bästa vidvinklar. Läs mer... 16

DN i domstol för bildstöld på Facebook

UPPDATERAD. KD-politikern Sara Skyttedal har stämt DN efter att de har hämtat bilder på hennes Facebook-sida och publicerat. DN kräver i gengäld Sara på 370 000 kronor för juridiska kostnader. Läs mer... 231

Tävla och vinn i Fotosidan Masters 2016-2017

Fotosidan Masters är en fototävling där du kan delta i tre olika klasser: natur, porträtt och ögonblick. Vinnarna får kameror från Nikon. Den 8 januari stänger vi uppladdningen till den tredje etappen. Läs mer ...

En kamp mot tjuvjägarna

I fjorton år har fotografen Tom Svensson kämpat mot tjuvjägare och illegal handel med djur med kameran som vapen. Nu är han aktuell med en utställning på Hotel Diplomat i Stockholm och en ny fotobok. Läs mer... 14
Senaste nyheter


Senaste blogginläggen
Senaste kommentarerna


Annons


Aifo AB - Elinchrom Quadra Living Light Set