Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Våra första intryck av Sigmas nya objektiv

Våra första intryck av Sigmas nya objektiv

Fotosidans teknikskribent Martin Agfors fick möjlighet att prova Sigmas tre nya objektiv efter presskonferensen i Köln. Hans första intryck är mycket positiva. 

Sigmas nya 85:a intresserar många. Vad kan du berätta om den?

– Sigma 85/1,4 Art känns ruskigt prisvärd om prestanden är så bra som Sigmas VD påstod under presskonferensen. Fritt översatt sa han: "Zeiss Otus är ett benchmark för prestanda, men vår 85 skall vara den bästa med autofokus".

– Objektivet har stor filterdiameter och är större än Nikon AF-S 85/1,4G och Sony 85/1,4 GM. Det är och till och med större än Canon EF 85/1,2L II. Men objektivet känns ändå inte speciellt klumpig.

Är den nya vidvinkelzoomen lika stor och tung som Canons 11-24/4L?

– Nya 12-24/4 Art har en rejält välvd frontlins, fast motljusskydd, rejäl diameter, men är överraskande kort med tanke på prestandaambitionen. Canons EF 11-24/4L är rejält mycket större. Den måttliga storleken kan nog vara resultatet av de avancerade och stora asfäriska linselementen.

Hur tungt är egentligen det nya supertelet?

– 500/4 Sport känns häpnadsväckande lätt när man först håller i det. Sigma uppgav ingen vikt i siffror och jag hade ingen våg med mig, så vi får nöja oss med att det känns lätt. Det här är ett objektiv som går bra att handhålla, även om du idealt vill ha det på enbensstativ eller gimballed.

– Sigma visade ett MTF-kurvorna för objektivet. Det var inte så mycket till kurva, utan bara raka streck! Detta är Sigmas första stillbildsobjektiv med vädertätning. Det är lite konstigt att de andra två nya objektiven inte är tätade.

Läs alla nyheter från Photokina 2016 här.



Publicerad 2016-09-20.

16 Kommentarer

Lars Parbring 2016-09-20 11:29  
Varför är vikten inte angiven under tech spec? Nånstans står det TBD
Vet dom inte vad det väger ännu...?
snakebunk 2016-09-20 11:39
Det bästa är nog att titta på Sigmas egen sida, här är info om 500-objektivet:
http://www.sigma-global.com/en/lenses/cas/product/sports/s_500_4/specifications
Lars Parbring 2016-09-20 13:25
Ja jag håller med dig och det var det jag gjorde igårkväll och även nu nyss på 85/1,4
Där står det TBD.....
Så får se vad den kommer att väga när de bestämt sig...
snakebunk 2016-09-20 14:08
Det har du rätt i. Konstigt, men det dyker nog snart upp.
ATJ 2016-09-20 11:56  
En 12-24 vore kul om den får ett vettigt pris och är bättre än den gamla. Har varit sugen på en supervidvinkel zoom länge men tycker Canons är alldeles för dyr.
Grevture 2016-09-20 12:13
När Sigmas VD pratade om objektivet så var det nog just personer som dig han syftade på , du sammanfattar ganska precis de punkter han använde för att beskriva objektivet :-)
ATJ 2016-09-20 12:47
Då får vi hoppas att objektivet håller vad han lovade :-)
Såg också att Zoom ringen går åt samma håll som på Canon, det är ju ett stort plus. Sigmas zoom ringar har gått åt "fel" håll förut.
jontemannen 2016-09-20 12:56  
Vad innebär "prisvärd"?
Finns ngn prisindikation?
Svar från froderberg 2016-09-20 13:09
Surgeon 2016-09-20 18:16  
Hoppas på ett någorlunda vettigt pris på 12-24 då den funkar med MC-11
Aasenheim 2016-09-20 20:37  
Jag har tidigare haft flera objektiv ur Sigmas toppserie. 70-200/2,8, 10-20/3,5 och 18-50/2,8 bland andra. Jag har alltid blivit besviken på byggkvalité och oftast på prestandan. Det har varit allt från linselement som suttit löst till autofokus som slutat att fungera.

Prestandamässigt har några varit ok men de flesta har hart varit sämre än original vad gäller motljus, skärpa och autofocusens prestanda. Långsammare och mer nervös än original. Har de fixat detta med sin Art-serie tycker ni som har dem. De har ju flera intressanta objektiv men jag har egentligen lovat mig själv att aldrig mer köpa Sigma.
Grevture 2016-09-20 21:53
Sigma före och efter Art-serien är på flera sätt två olika saker. Ingen är ofelbar, men de har tagit ett ganska ordentligt tag i kvalitetskontrollen numera.
JoakimOlsson 2016-09-21 13:55  
Har Sigma löst sina AF problem?
De har ju uppenbarligen grymt glas, speciellt i "Art"-serien, men vad hjälper det om AF inte är konsekvent? :)
EJM68 2016-09-23 19:46  
Hur tas dessa tokstora objektiv emot av konsumenterna? Canon och Nikon har ökat storleken på sina objektiv lite mer behärskat, men snart krävs en motordriven fotoväska för att gå ut och fotografera. Jag gillar småbildsformatet, men de nya objektiven börjar bli groteskt stora.
Grevture 2016-09-23 21:07
Jag skulle nog påstå att både 12-24/4 och 500/4 är rätt kompakta objektiv. Var hittar du jämförbara objektiv som är mindre?

85/1,4 är lite större, men av allt att döma inte nämnvärt mycket tyngre än Canons och Nikons motsvarigheter.

Jämfört med många andra moderna objektiv tycker jag det känns hårt att kritisera just den här trion för sin storlek :-)

Sedan är det en allmän trend mot större objektiv, det kan jag hålla med om. Men det handlar väldigt mycket om att vi konsumenter efterfrågar allt bättre optiska prestanda. Vilket tillverkarna försöker (och ofta lyckas) leverera. Men storleken blir lidande.
Svar från froderberg 2016-09-23 21:59
Hittills har Sigmas nya kvalitetsobjektiv mottagits mycket väl. Det tycks som många prioriterar bildkvalitet framför vikt och storlek. Sigma 50/1,4 Art har nog sålt bättre än den mindre föregångaren 50/1,4 EX. Det tycks som Canon- och Nikon-ägare som tidigare varit trogna respektive märke börjat köpa Sigmas Art-objektiv.

Men det ska också sägas att Sigma skulle kunna göra sina objektiv något lättare. Objektiven är gjorda metall istället för lättare kompositmaterial. Det ger å andra sidan en högre kvalitetskänsla.
EJM68 2016-09-23 23:05
Kanske jag har fel, men efter att Art serien lanserades har flera tillverkare byggt större objektiv. Tänker på bla Leicas SL objektiv, Sony GM, Zeiss Otus etc. Om större objektiv är enda receptet för att kunna utnyttja de bättre presterande sensorerna lär väl också snart de enklare objektiven behöva göras större? Storleksmässigt har objektiven varit ganska lika sedan småbildkamerans barndom, men helt plötsligt växer de. Hur tror tillverkarna att objektivdesignen kommer förändras de 10 närmsta åren?

Nikons 300/4 PF gjordes mindre än tidigare generation och enligt tester även bättre. Har den tekniken klara begränsningar och nackdelar?
Grevture 2016-09-24 00:24
Trenden med mer högpresterande och därmed större objektiv har så att säga varit på gång ett bra tag, Sigmas Art-serie är bara en av flera manifestationer av den trenden. Det handlar nog mycket om att hela systemkameramarknaden förändrast: att tillverkarna idag lägger mer prioritet på sina entusiastkunder (och den utrustning de frågar efter), detta eftersom den breda försäljningen av enklare kameror (och dito objektiv) gått ned ganska kraftigt, medan entusiastsegmentet inte minskat lika mycket (eller alls).

Sedan finns det en motsatt trend bland stora superteleobjektiv som redan var tekniskt mycket bra (så de behöver inte växa för att kunna göras bättre), men där man med smarta optiska optimeringar och exotiska material (kolfiber etc) faktiskt fått ned vikten ganska rejält.

Nikons 300 PF är ju precis som Canons DO-objektiv lite av särfall där man använder en mycket speciell teknik som så vitt jag vet endast används just för teleobjektiv (tvivlar på att sådana linslösningar skulle bidra med något positivt för vidviklar).

Enklare objektiv kommer nog fortsätta vara lätta, det finns ju inget självändamål för en tillverkare att fördyra ett objektiv med mer material om de ändå inte tänker göra det bättre och ta mer betalt för det. Däremot kan jag tänka mig att man gradvis utvecklar färre enklare objektiv och fler påkostade (och större/tyngre), alltså att produktmixen ändras.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS