Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Merläsning
Fotoskola: Effektiv användning av Lightroom på resa
Fotoskola
Plus
Arbetar du i Lightroom på din dator hemma eller i studion, samtidigt som du ofta är på språng och behöver spara, katalogisera och arbeta med bilder på din laptop? Tycker du att det är svårt att synka dina olika kataloger och ändringar, samt se till att du inte förlorar bilder? I den här artikeln går vi igenom olika strategier för att använda Lightroom på resa.
Läs mer...
2
Through Tinted Glasses, Bryan Adams
Utställning
Som självlärd fotograf inledde Adams sin karriär med att dokumentera sitt eget arbete på turné innan han blev professionell fotograf i slutet av 1990-talet. Adams har fotograferat många kollegor och personer i vår tid, inklusive dagens mest hyllade och älskade musiker, skådespelare, modeller, idrottsmän och politiker.
Läs mer...
Test: OM SYSTEM M.Zuiko Digital ED 150-600mm f/5-6,3 IS - för dig som vill komma nära
Fotosidan testar
Plus
För Micro Four Thirds-systemet motsvarar 150-600 ett utsnitt jämförbart med upp till 1200 mm för småbild, ett imponerande omfång. För den som är intresserad av sportfoto eller att komma riktigt nära fåglar och andra små djur kan detta stabiliserade objektiv av rekordlängd vara högintressant. Men frågan är om det är värt strax över 30 000 kr?
Läs mer...
8 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Är det rentav samma yttre?
Det är kanske att hoppas på för mycket, men det vore enormt smidigt om jag kunde använda nya kameran i samma undervattenshus som den gamla.
Skillnaden i brus mellan olika storlekar av pixlar kompenseras av att pixlarnas visas mindre i en bild med fler pixlar.
Läs mer här: https://www.fotosidan.se/cldoc/fotoskolan/sa-fungerar-sensorer.htm
Antagligen är LX100 baserad på den gamla 16-megapixelsensorn och LX100 II på den nya 20-megapixelsensorn. De ger väldigt lika bildkvalitet, men en liten skillnad i detaljåtergivning.
Generellt spelar pixelstorlek ingen egentlig roll för prestanda i svagt ljus, du måste upp på extremt stora (typ 2 megapixel i en småbildssensor) eller extremt små (mobilkamerapixlar, dvs motsvarande 400-500 Mpix i en småbildssensor) för att storleken på något tydligt sätt skall spela någon roll.
Jämför du med många systemkameror har dessutom inte heller version 1 speciellt stora pixlar, den har faktiskt marginellt mindre pixlar än en D850 med 45 megapixel :-)
Slutsatsen är att man kan få likvärdig brus-prestanda oavsett sensor-storlek om man använder så kallad "pixel-binning", alltså att man tar medelvärdet av tex. 4 pixlar för att bilda 1 pixel. Nyttigt på kameror med mycket hög upplösning, men på LX100 II skulle detta resultera i 4,25 megapixel, vilket känns lite tråkigt.
Det jag tänker då är att om man vill ha en 12 megapixel stor bild så passar det sig ändå bäst med en 12 megapixel sensor.
Men då sensorn på denna nya kamera har några års försprång är den väl förmodligen bättre oavsett vilken metod man använder för att skala ner bilden.
Binning är tyvärr inte helt okomplicerat heller ... :-) Tänk på att du i varje uppsättning av fyra pixlar har två gröna, en röd och en blå. När du då börjar slå ihop mätvärden från de pixlarna blir det svårt att få med färginformationen på ett bra sätt. Man brukar säga att riktigt effektiv binning snarare bör baseras på grupper om nio (3x3) eller ännu hellre 16 (4x4) pixlar. Och då sänks ju upplösningen rejält ...
Den enkla sanningen är det Magnus uttryckte - de viktigaste för brusprestanda är hur stor insamlingsyta (sensoryta) man använde för att skapa bilden. Mer yta innebär mer insamlat ljus = mer data att skapa bilden från = mer teknisk kvalitet (t.ex. mindre brus).