Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Merläsning
Good morning, America. Hasse Persson
Utställning
Hasse från Hyssna utanför Borås bildjournalistik ligger i gränslandet mellan det dokumentära och det konstnärliga. Mest uppmärksamhet har hans bilder från New Yorks mytomspunna diskotek Studio 54 fått. Vernissage, inkl DJ, fredagen den 18 oktober kl 17-20. Konsthallschef Johan Petterson inviger utställningen tillsammans med Hasse Persson kl 17.30.
Läs mer...
Nordiska museet digitaliserar 100 000 hotade bildminnen i nya projekt
Fotografer
Nordiska museet fortsätter att rädda och digitalisera fotografier från sina stora bildsamlingar. Under perioden 2024-2026 pågår två digitaliseringsprojekt med syfte att säkra material som riskerar att annars brytas ner. Bilderna görs även tillgängliga för forskare och allmänhet.
Läs mer...
Test: Ramverk Pro Sling - smidig och praktisk
Fotosidan testar
Plus
Trenden med multifunktionella väskor håller i sig. Och visst är det smartare med modulära system som går att kombinera för allt från resa och fotografi till fritid och skola. Db Journey Ramverk Pro Sling är en smidig axelremsväska som blir en kameraväska på ett litet kick.
Läs mer...
40 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Klimp= MFT
Klump=FX
MFT är så pass bra och erbjuder ”allt” man behöver av en kamera så varför köpa onödigt stor o dyr kamera. Min GX80 med tillhörande smågluggar har fått min D800 mesta tiden att fungera som hylltrofé. Visst fattar jag exakt till minsta detalj skillnader mellan telefon-MFT-FX men ser nästan aldrig behov av att gå längre än MFT. Jag tolkar försäljningssiffrorna som att många väljer en kamera av den anledning som jag redovisade ovan.
Sen är ju bildkvalité bara en av flertalet anledningar att använda kamerautrustning istället för mobil. Man får ju också mycket bättre ergonomi, mer kontroll, en EVF/OVF och en större mångsidighet.
Men visst, för de flesta människors behov så är ju såklart en smartphone det mest optimala.
Vi minns hur man böjer ordet statistik.
Statistik - lögn - förbannad dikt
(Läses med glimt i ögat)
Olympus har ju tappat på senare år enligt BNC awards historik och är nu nummer tre bland spegelfria kameratillverkare, bakom Sony och Canon.
https://photorumors.com/2021/01/18/the-2020-bcn-ranking-japanese-camera-market-share-report-is-out/
För en relativt sparsam ekonomi så kan man få en allsidig och kompakt utrustning med M43-systemet.
Det handlar inte om versus ditten och datten.
Försäljningssiffrorna är intressanta, Canon behöver konkurrens. Det är bra att M43 rullar på i Japan.
Lumix GH5, GH5 S och G9 kanske kan förbättras men ganska marginellt.
Vad Panasonic behöver är nog bättre AF som idag är en Akilleshäl.
Det verkar dröja innan GH6 (eller vad den får för namn) kommer.
Och det är klar att det är skillnad. Förstorar man upp bilden tillräckligt mycket så ser man till slut skillnad på pixelnivå. Frågan är bara när man i övrigt skulle göra det? Och hur ska man hantera, eller använda, de förstoringarna? Diskussionen blir löjlig.
Jag hävdar att på normalt betraktningsavstånd, med rimlig förstoring - säg A2 - ser man naturligtvis ingen skillnad på MFT och exempelvis FF.
Sen finns det andra skillnader; ljusstyrka, möjlighet att få så kort skärpedjup som möjligt etc, men det är hanteringsskillnader i fotograferandet, och går att komma runt.
Men MFT innebär ofta mindre och lättare utrustning med bibehållen fotokvalitet, vilket jag tro ligger bakom de presenterade försäljningssiffrorna . Och det är väl bra?
Sen låt de som vill bry sig om skillnaden på pixelnivå, vi som ställer oss på normalt betraktningsavstånd får ju fortsätta med våra MFT-grejor. Och låt var och en fotografera med den utrustning vederbörande känner sig bekväm med.
Annars är ju de främsta fördelarna med en större sensor lägre brus på höga ISO och större dynamiskt omfång. Samt som du även nämner att det blir enklare att uppnå riktigt kort skärpedjup.
Utöver dessa saker så är ju objektivet viktigare än sensorn och det finns ju riktigt bra objektiv till alla system.
Det är minst lika "löjligt" att påstå att skillnaderna inte syns bara för att man inte kan se dem själv. Du kanske får uppgradera till en högupplöst skärm? ;-)
Sen går det faktiskt att i praktisk fotografering komma runt det korta skärpedjupet och även i viss mån sämre ljusstyrka med MFT, även om det naturligtvis aldrig blir detsamma som med en större sensor.
Såklart är tanken med alla prylar vi köper att dessa ska jämföras men till slut hamnar vi i ett läge där vi bokstavligen letar efter skillnader med ett förstoringsglas av en storre kaliber även i sammanhang där dem klart inte har någon som helst vettig praktisk betydelse. Ser vi inga skillnader direkt då är det bara att komma ännu närmare i Photoshop för att berättiga vårt senaste inköp. Det är inget fel med det men behöver ses i rätt sammanhang och inte vara bas för en vettig diskussion.
Såklart kräver olika jobb ibland olika verktyg men att det alltid behövs större format för att det alltid syns på slutprodukten är en generalisering utan förankring.
Försök inte med fler ”tips” att skaffa skärm med ”högre upplösning”, det är bara delvis roligt dock inte så konstruktivt. ;-)
Varför är högupplöst skärm ett dåligt exempel? Det är det jag tittar på och för mig är utskrifter totalt ointressant. Gissar att de allra flesta kollar på bilder på skärm betydligt oftare än de skriver ut bilder, och det borde vara rimligt att anta att skärmarnas upplösning blir högre. I mitt fall 27" och 5k, vilket "bara" är 15 miljoner pixlar. Ändå ser man ordentlig skillnad mellan olika bra objektiv, olika sensorstorlekar och så vidare.
Även om man kan få kort skärpedjup (vilket också är direkt kopplat till mängden ljus man samlar in, och därmed avsaknad av brus) så är det betydligt svårare att korrigera aberrationer vid hög ljusstyrka. Alltså kommer en större sensor i praktiken innebära skarpare objektiv under samma omständigheter (slutartid, skärpedjup), eftersom de inte behöver vara lika ljusstarka. Detta samband tycks ganska få vara medvetna om, trots att det är den största skillnaden till att formaten ger bilder som ser olika ut.
För mig är en stor, högupplöst skärm "rätt sammanhang". För nån annan är det en utskrift som man inte ens tittar särskilt nära på. Därför är det fånigt att påstå att det bara är i jätteutskrifter man kan se skillnad, eller att det bara är då som utrustningen är relevant. Det är direkt felaktigt.
Dina antaganden om det tekniska låter jag vara obesvärade då du även där svävar ut och antar mycket genom att veta lite och gissa mycket om att du ”kan” men inte den du pratar med. Det blir meningslöst att diskutera vidare.
Hela poängen är att det är meningslöst att extrapolera sina egna preferenser på alla andra. Vilket merparten av alla som kommenterar den här artikeln, gör. Exempelvis Göran, som jag svarade här ovan.
MFT är ett väldigt smidigt system. Numera lämnar min Nikon D800 sällan hemmet och istället är det min Olympus OM-D E-M1ii som jag tar med mig. Jag blir glad när jag hör att MFT lever ett gott liv i Japan. Det borde borga för att systemet inte tynar bort. Det är bra med mångfald. Omfamna det i stället för att dömma ut olika märken/system.
Detta YouTube klipp, där Carl Taylor prata om utrustning, kan vara nyttigt att titta på innan man funderar på om annan kamera är lösningen.
https://www.youtube.com/watch?v=4GflhBUSpdQ
https://youtu.be/PHYidejT3KY
https://youtu.be/RsGItKe6cbA
#1: Han använde en bra kamera med ett bra objektiv och antagligen en bra film. Det hade inte alls sett lika bra ut med ett skitobjektiv eller ett mindre filmformat.
#2: De flesta av bilderna är av sådant slag att det är innehållet som räknas. Det betyder inte att alla bra bilder är av den typen. Det finns massor av fotogenrer där det inte händer ett jota i bilden, och där teknisk kvalitet är av ganska stor vikt.
Han drar alltså, som så många andra, slutsatser om hur andra tänker "fel", baserat på _hans_ typ av fotograferande. Dessutom har han tydligen inte ens förstått att det han faktiskt använde är ekvivalent med de fräsiga kameror av idag som han påstår inte tillför något. Vad den kameran kostar _idag_ har ju noll betydelse. Den var apdyr när han köpte den.
https://youtu.be/FOm2A8u-_9A
Ser man sen till vad sakerna kostar så inser man att med samma budget så får man 5 objektiv till MFT och men bara 2 till FF, så jag skulle tro att den genomsnittlige MFT-fotografen har fler objektiv än dito FF.
Sen skall man inte glömma bort att MFT varit duktiga på att hitta fler tillämpningsområden som breddar formatet ordentligt och där pris/prestanda är en viktig komponent.