Annons

Proffsfoto

Nya objektiv till Fujifilm GFX

Fujifilm GFX 50s har nyligen kommit ut på marknaden med tre objektiv. Fujifilm meddelar nu att ytterligare två objektiv är färdiga och offentliggör dessutom en roadmap som visar ännu fler kommande objektiv.

De två nya färdiga objektiven är supervidvinkeln GF 23 mm f/4 R LM WR och det korta telet GF 110 mm f/2 R LM WR. Vidvinkeln ger en bildvinkel motsvarande 18 mm med småbildsformat. Telet är främst tänkt för porträtt och mode och motsvarar ett 87 mm f/1,6 jämfört med småbildsformatet. 110/2 kan alltså ge ett mycket kort skärpedjup.

Fujifilm GF 23/4 R LM WR uppges ge mycket låg distorsion, vilket är särskilt efterfrågat för arkitektur- och inredningsfotografering. Konstruktionen består av 15 linselement i 12 grupper. Två linselement är asfäriskt formade, tre är gjorda av ED-glas och ett av super-ED-glas.

Bildvinkeln är 99,9 grader vilket gör att kraftiga ljuskällor lätt hamnar i bilden; och det är svårt att konstruera ett effektivt motljusskydd till en sådan kraftig vidvinkel. För att ge objektivet bra motljusegenskaper har objektivet så kallad Nano GI-antireflexbehandling. Objektivet är vädertätat och har 82 mm filterdiameter. Bländaren har nio rundade blad och totalvikten är 845 gram. Det rekommenderade priset är satt till 27 999 kronor.

Fujifilm GF 110/2 R LM WR har 14 linselement i 9 grupper, varav fyra är gjorda i ED-glas med högt brytningsindex. Bländaren har nio rundade blad och objektivets vikt är 1 010 gram. Filterdiametern är 77 mm och objektivet är vädertätat. Det rekommenderade priset är satt till 29 999 kronor.

Båda objektiven kommer ut på marknaden i juni. Ännu fler objektiv är under utveckling. Senare under 2017 kommer GF 45 mm f/2,8 R WR som motsvarar en 36 mm vidvinkel för småbildsformatet.

120 mm är den längsta brännvidden i GFX-systemet just nu. Detta tänker Fujifilm åtgärda under 2018 med ett något längre teleobjektiv som har stativfäste och som kan användas med en telekonverter.

I samband med objektivlanseringen berättar Fujifilm också att de sbart kommer med en firware-uppdatering (ver 1.10) till GFX 50s. Efter uppdateringen får kameran en ny funktion för att fjärrstyras via wifi. Fujifilm förbättrar också exponeringskompensationen och autofokusprestandan.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2017-04-19. Läst av 2788 personer.
(Logga in för att skriva en kommentar)
2017-04-19 08:35   Benganbus
De e ett bra tempo i Fujifabriken! :)
/B
2017-04-19 14:24   Calle S
En GFX50 med en 110/2 skulle var perfa. Väntar något år eller två då folk säljer sina:-)
2017-04-19 14:54   Flash Gordon
Ja Fuji håller verkligen tempo. Hasselblad X1D som jag kan följa på närmare håll hör man dock inte så mycket om.
Nu är de 2 kamerorna ganska olika. X1D är egentligen den lilla lätta och med mindre samt lättare objektiv. Fast det går inne komma i från att med större sensor kommer också mera att släpa på.
Fantastiska kameror och jag skulle gärna äga en om någon skänkte mig den.
Fast jag har provat. Det blir snabbt tungt i ryggan med kamerahus och några objektiv.
Sedan är dessa kameror inte särskilt allround. Objektivutbudet är begränsat och AF långt i från en dSLR.

Dessutom måste jag hålla i minnet varför jag gick över från Canon till Fuji X-Trans APS-C. För att släpa på mindre vikt!
Så jag säger som Fuji fotografen Lars Rask i sin recension av 110/2, "There is a reason why I switched to the small APS-C X-series cameras."

Det är lätt att bli förförd av den tekniska kvalitén och upplösningen. Fast den kommer till ett pris av en tyngre utrustning som är mindre allround.
En utrustning som mest lämpar sig för mycket planerade bilder där man har tid att sätta upp bilden.
En fördel som också först kommer till sin rätt när man printar bilder riktigt stort.
Live är fullt av kompromisser. Tittade just igenom Moderskeppets intervju med Serkan Günes.
Han har länge fotat med Fuji X-trans kamera i APS-C. Resultat är svårt att anmärka på.
Jag har också sett hans test av Fuji GFX som givetvis ger ändå högre bildkvalité.
Hans typ av fotografering borde också vara rätt för en sådan kamera.
Å andra sidan går eller åker han skidor genom stora områden. Då spelar vikt en stor roll.
Så vi får se om han går över till en liten MF sensor eller kör vidare med det mindre lättare systemet.
Själv fotar jag inte som Serkan. Så för mig är valet lätt. Jag hade ett skäl att gå till en lättare utrustning och det argumentet är fortfarande lika aktuellt.
Med en teknisk kvalitét som kanske inte är det bästa som går att få men som räcker väldigt långt.
Makten   2017-04-19 21:33
X1D verkar ha en del mjukvaruproblem om jag förstår de recensioner jag läst rätt. Att den är oändligt seg under vissa omständigheter rimmar ju inte så bra med dess nätta storlek och därmed möjligheterna att använda den till fotografering utan planering och stativ. Själv tycker jag att de gjorde en mycket stor miss när de valde att inte ha en vinklingsbar skärm. En sådan är för min del mer värt än en sökare. Särskilt om man fotar statiska motiv och vill ha kontroll över räta linjer (vilket oftast är lättare med kameran i en lägre position).

Vad gäller bildkvalitet och habegär håller jag med dig. Suktar själv efter en GFX trots att det är helt onödigt. En del av det beror dock på att jag avskyr 3:2-förhållandet och nästan alltid beskär mina bilder, vilket gör den effektiva sensorstorleken på de flesta kameror mindre. Och med det blir även många objektiv "för långa" i förhållande till vad jag önskar; särskilt kring normalområdet.

Edit: Sen använder jag själv en Sony a7 som är utmärkt, men jag _avskyr_ användargränssnittet. Den känns som en jäkla dator. Inte något som en fotograf varit med och utvecklat. Hysteriskt trist att använda. Där tror jag både Fuji och HBL ligger bättre till.
Svar från froderberg   2017-04-19 22:27
En vinklingsbar skärm hade gjort X1D större, och det vill de nog undvika. Trots att GFX och X1D delar samma sensor och båda är spegelfria, så är det helt olika tänk bakom.

Fujifilm gör en kompetent yrkeskamera som får vara stor och Hasselblad gör ett komplement till sina stora yrkeskameror som ska vara så litet och attraktivt som möjligt. Hasselblad vill locka rika amatörer (och några proffs som redan har en större kamera) medan Fujifilm vill locka proffs. Båda vidgar sina målgrupper.
Flash Gordon   2017-04-19 22:53
Du träffar nog helt rätt där. Nu har de äntligen tillgång till demokameror så jag får väl se till att testa en.

Merläsning

Zeiss Milvus 35/1,4 är ljustark och videoanpassad

Det tionde objektivet i Zeiss Milvus-familjen är en ljusstark och väderskyddad vidvinkel, främst tänkt för reportage, gatufoto och video. Läs mer...

4K och nytt råformat i Canon Eos C200

Canon utvidgar sitt Cinema Eos-system med C200 som blir den billigaste modellen med 4K. Canon Eos C200 är först ut med det nya råformatet Cinema RAW Light. Läs mer... 6

Triss i vidvinklar från Nikon

Nikon lanserar tre nya objektiv – alla med kraftig bildvinkel. En ljusstark supervidvinkel, en prisvärd ultravidvinkelzoom samt en fisheye-zoom. Läs mer... 34

Vi provar Sonys nya zoomar

Fotosidan har fått möjlighet att prova Sonys nya vidvinkelzoomar FE 16-35/2,8 GM och FE 12-24/4 G samt den nya telezoomen FE 100-400/4,5-5,6 GM OSS. Tre imponerande objektiv som utökar Sonys sortiment i bägge ändar av brännviddsskalan. Läs mer... 8

Fel på AF i vissa Canon-objektiv

Canon har upptäckt att visa objektivserier har defekt autofokus. Det är gratis att att få objektivet reparerat. Här kan du se om du är drabbad. Läs mer... 1

TEST: Panasonic Lumix GH5

Plus Panasonics GH-modeller är bra stillbildskameror, men deras fokus har hela tiden varit video. Nya GH5 tar videoprestanda och videofinesser till nya höjder. Dessutom utlovar Panasonic att att GH5 ska få ännu fler funktioner framöver. Läs mer... 9

Två vidvinkelzoomar från Sony

Sony utökar sitt objektivprogram på vidvinkelsidan med två nya vidvinkelzoomar, ett G-objektiv och ett GM-objektiv. Läs mer... 10

Profoto B1X ger mer kraft

Profotos batteridrivna blixt B1 ersätts av B1X som ger mer kraft i batteriet, med inställningsljuset och i HSS-läge. Dessutom lanseras fler OCF-ljusformare. Läs mer...

Laddad för 2 minuters fotografering

Varje år fotograferar Bill Frakes galopptävlingen Kentucky Derby. Finalen är över på två minuter. För att få bilder ur olika vinklar använder Bill Frakes och hans assistent mer ett femtiotal Nikon-kameror. Läs mer... 14

Profoto-sändare med TTL för Olympus

Olympus och Profoto har tillsammans utvecklat en blixtsändare som ger TTL-automatik och High Speed Sync med Profotos nya blixtar ihop med flera Olympus-kameror. Läs mer... 1

Elinchrom ELB 1200 överglänser solen

Fotosidan fick chansen att prova Elinchroms nya batteriblixt ELB 1200. Trots sol från klarblå himmel orkade blixten ge mer ljus än solen, och även om vi använde kamerans snabbaste slutartider. Läs mer... 3

Canon centraliserar servicen till Göteborg

För tre år sedan stängdes Canon-verkstaden i Malmö. Nu har även verkstäderna i Stockholm och Linköping bommat igen eftersom Canon koncentrerar all service till Mölndal utanför Göteborg. Som kompensation bjuder Canon på frakten om man lämnar in utrustningen hos vissa fotohandlare. Läs mer... 4

Nya videoobjektiv från Sigma

Sigma fortsätter utvidga sitt utbud av objektiv för professionell video. De nya videoobjektiven baseras på stillbildsobjektiven 14/1,8 Art och 135/1,8 Art som nyligen lanserats. Läs mer...

Canon EOS 5D Mark IV får C-log

I vårt test av Canon Eos 5D Mark IV gav vi minus för att kameran saknade C-log. Canon har tagit fasta på kritiken och nu kan 5D Mark IV uppgraderas och få C-log, som bland annat kan ge större dynamiskt omfång. Läs mer... 4

Kompakt videozoom med EF-fattning

Canon CN-E 70-200mm t/4,4 L IS KAS S är en relativt kompakt zoom för filmning. Objektivet tecknar ut småbildsformatet och har motorzoom och bildstabilisering. Den motordrivna zoomningen kan fjärrstyras. Läs mer...

Sony A9: Proffskamera som tar 20 bilder per sekund

Sony Alpha 9 (A9) liknar till utseendet A7-seriens andra generation, men är kraftigare byggd och kan ta 20 bilder per sekund med en nykonstruerad 24-megapixelsensor. Läs mer... 59

Sony FE 100-400/4,5–5,6 GM OSS ger mer räckvidd

300 mm har hittills varit den längsta brännvidden hos Sonys objektiv med E-fattning. Nu kommer FE 100-400/4,5–5,6 GM OSS som ger ännu lägre räckvidd. Läs mer... 7

TEST: Canon EF 24-105/4L IS II USM

Canon uppgraderar successivt alla sina L-zoomar eftersom kraven på skärpa och autofokus har ökat. Vi har testat Canon EF 24-105/4L II IS som är förbättrad på en rad punkter jämfört med sin 11 år gamla föregångare. Läs mer... 6

TEST: Canon EF 16-35/2,8L III USM

En uppdatering av Canons 16-35/2,8 har efterfrågats i flera år. Nu står det klart varför Canon inte stressat fram EF 16-35/2,8L III. De har utnyttjat tiden till att få fram en vidvinkelzoom med optiska prestanda som få objektiv med fast brännvidd når upp till. Läs mer... 1

TEST: Sony FE 50/1,4 ZA, 50/1,8 och 50/2,8 Macro

Sony har fått en del kritik för att de varit långsamma med att bygga upp ett objektiv­utbud till sina spegelfria kameror. Men i en del av utbudet har du gott om alternativ: normalobjektiv. Vi har testat tre nya normaler från Sony med tydligt skilda egenskaper. Läs mer... 2