Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
18 Kommentarer
Logga in för att kommentera
40 procents ökad linjär upplösning är i teorin. I praktiken blir det något lägre.
100 megapixel är nog en nivå där mellanformatstillverkarna vill ligga på nu när det finns småbildskameror på 50 megapixel. 150 megapixel blir något för toppmodellerna.
Per: som en tumregel brukar man säga att en monokromsensor ger runt 20-25 % mer upplösning än en bayer-färg-sensor. Eller för att citera Red som ju är en av alla de som bygger en monokrom-kamera:
"monochrome sensors are able to achieve a slightly higher resolution"
(http://www.red.com/learn/red-101/color-monochrome-camera-sensors)
Fördelen i upplösning är mindre än man kan tro, bayer-intepolation är överraskande effektiv :)
Om en fördubbling av antalet pixlar ger 40% mer upplösning i teorin motsvarar då en 20-25% ökning av upplösningen ungefär en en ökning av antal pixlar med en faktor 1,5? T.ex en 24 Mp monokrom sensor har ungefär samma upplösning som en 36 Mp vanlig sensor.
Ungefär så. Men glöm inte den viktiga reservationen "i teorin". I praktiken blir skillnaden oftast mindre och i takt med att vi har allt högre sensorupplösningar så betyder ökningen - i praktiken - mindre och mindre.
När vi gick från 3 till 6 megapixel gjorde 40 % (i teorin) mer linjär upplösning enorm praktisk skillnad. När vi gick från 6 till 12 megapixel gjorde samma procentuella skillnad fortfarande stor praktisk skillnad. Att gå från 12 till 24 megapixel innebar en tydlig, men kanske inte lika dramatisk praktisk skillnad. Att gå från 24 till 50 märks, men det är nog bara ibland man har någon tydlig nytta av skillnaden. Att gå från 50 till 100 ger ännu mindre viktig praktisk skillnad osv. Den teoretiska skillnaden är den samma för varje fördubbling, men den praktiska nyttan avtar hela tiden.
Sony är mycket dominerande, särskilt sedan de köpte Toshibas sensortillverkning, men det finns fler tillverkare.
Canon gör egna sensorer till sina systemkameror, men köper in sensorer till kompakterna. Leica köper in sensorer från CMOSIS. Det finns även Aptina som bl.a. sålt till Nikon tidigare.
Sensorer används idag till mycket mer än bara vanliga kameror. En ny bil kan ha 10-15 kameror. Industrimaskiner har inbyggda kameror för att styra processor. Och marknaden för övervakningskameror växer. Om Sony-sensorer även dominerar för den här typen av kameror vet jag inte.
Nikon verkar ju blanda Sony och deras egna sensorer?
Läste någonstans att D500 och D5 har Sony sensor, men någonstans i bakhuvudet minns jag att Sony använde Nikonsensorer, jag tror det var i uppstarten ev deras e-mount serier.
Sony har så vitt jag vet aldrig använt någon specifikt Nikon-designad sensor :-)
Saken är att Nikon - tillsammans med Pentax, Fujifilm, Haselblad, Phase One och ibland andra - ofta använder "standardsensorer" från Sony där de gör sina egna små tillägg och justeringar. Som egen design av färgfilter eller filterstack, men där grunddesignen är Sonys. Men det finns också sensorer som Nikon designat helt och hållet själva, men där man låter andra, numera troligen oftast Sony, fysiskt tillverka dem. Mycket tyder på att sensorerna i D5 och D500 faller i den senare kategorin.
Men framförallt väntar jag mig betydligt fullödigare svartvitbilder än vad som är möjligt att få från en färgkamerasensor.
Är väl tyvärr inte så realistiskt, förmodligen skulle försäljningen av sådana FF-sensorer inte räcka för att få igen ställkostnaderna. Det är ju skillnad på mellanformatskameror, där går det förstås att få ut betydligt högre styckpris för sensorerna.
Och priset för en typ 4.2 mellanformatskamera ligger mycket högt över mina ekonomiska ramar...
.
Att ta bort färgfiltret ger inte en upplevd fördubbling av upplösningen, som tumregel snarare runt 20-25 procent. Se min kommentar till Per tidigare.
Men känsligheten bli som sagt bättre, och man slipper ju moiré :-)
Hur är de i astrosammanhang, hoppar man över IR- och UV-filtreringen där dessutom? Det borde ju ytterligare lite extra känslighet.
Leica gör väl en monokrom 24MP FF kamera? :)
Och om det är därför lanseringen av en efterträdare till Nikon D810 dröjt rätt lång tid?
Det var ett rykte baserat på en kombination av missförstånd och möjligen lite dålig översättning från en intervju med Sony nyligen. Vilket några dagar senare togs tillbaka:
http://www.sonyalpharumors.com/sony-interview-imaging-resource-re-posted-online-important-corrections
Sony har idag en enormt stark och dominerande ställning på marknaden för stora sensorer - dvs den typ av sensorer vi på FS tenderar att vara intresserade av. Men det finns andra företag som kan leverera sådana sensorer om Sony inte skulle uppfattas som en tillfredsställande leverantör. Kort sagt: de undviker sannolikt noga att reta upp sina externa kunder i onödan.
Ved du något om när Nikon D900 kommer och prestanda på Sensorn? Hoppar över 810 och satsar på efterträdaren.
Eller inte.