Proffsfoto

Sony A9: Proffskamera som tar 20 bilder per sekund

Sony Alpha 9 (A9) liknar till utseendet A7-seriens andra generation, men är kraftigare byggd och kan ta 20 bilder per sekund med en nykonstruerad 24-megapixelsensor. 

Många väntade sig nog att Sony A9 skulle bli större än A7-serien, likt som Panasonic låtit sina toppmodeller växa i storlek. Men Sony har prioriterat att hålla nere storleken och A9 har nästan identiska yttermått med A7 II-serien. Bredd och höjd är samma, men A9 är 3 mm tjockare. Kamerahuset väger 673 gram med batteri och minneskort.

Ett litet kamerahus kan inte ha ett jättebatteri. Sony A9 använder därför nya batterier med 2,2 gånger högre kapacitet än i A7-batterierna. Trots detta klarar kameran bara 480 exponeringar enligt Cipa-standarden på en laddning. 

Sony har dock lyckats få in dubbla SD-kortplatser (ett UHS-I och ett UHS-II) plus ett Ethernet-uttag för snabb dataöverföring vid exempelvis sportevenemang. Då räcker inte den inbyggda wifi-funktionen till.

Sensorn är naturligtvis mest central. Den är nykonstruerad för att ge snabb datautläsning. Sony säger att sensorns konstruktion är "stackad" på samma sätt som sensorerna i RX100 IV och V.

En fördel med snabb datautläsning är att man kan använda elektronisk slutare utan större problem med "rolling shutter", det vill säga att motivet hinner förflytta sig över sensorytan under utläsningen. Sony utlovar att sensorn ska ge helt distorsionsfria bilder, alltså utan rolling shutter. Det innebär alltså att Sony A9 i praktiken har en så kallad global slutare som läser ut alla pixlar samtidigt.

Sen elektroniska slutaren gör det möjligt för Sony A9 att ta 20 bilder per sekund och kontinuerlig autofokus. Det går att ta 241 råfiler eller 362 jpeg-filer i följd vid snabb serietagning. Med objektiv med A-fattning är maxhastigheten 10 bilder/s. Med mekanisk slutare är gränsen 5 bilder/s.

Det ska inte ske någon blackout under serietagning utan sensorn ger en kontinuerlig videoström till sökaren när elektronisk slutare används. Sökaren uppdateras 120 gånger per sekund så att det ska gå lätt att följa snabbrörliga motiv. Sökaren har 3,68 miljoner bildpunkter.

Sony A9 har också en mekanisk slutare. Den medger blixtsynkronisering med 1/250s som snabbaste slutartid.

Kameran har inbyggd bildstabilisering som uppges ha 5 stegs effektivitet.

På baksidan finns joystick/styrplatta för att välja AF-punkt. Totalt finns 693 fasdetekterande autofokuspunkter på sensorn. Kameran gör 60 fokus- och exponeringsberäkningar per sekund.

Som förväntat har Sony A9 4K UHD-video. Hela sensorbredden utnyttjas vid 4K. Från sensorn levereras en 6K-signal som sedan skalas ner till 4K.

Vid videotagning i full-HD går det att välja upp till 120 bildrutor per sekund. Den maximala datamängden är 100 Mbit per sekund.

Här finns fulla specifikationer.

Det svenska priset ligger på 53 000 kronor inklusive moms. Leveransstart i juli.

Nya tillbehör

Till Sony A7 lanseras även en rad tillbehör:

VG-C3EM vertikalgrepp med dubbla batteriplatser.

NPA-MQZ1K Multi-Battery Adaptor Kit. Externt batteripack med plats för fyra z-batterier. Fungerar även som snabbladdare. Levereras med två z-batterier.

GP-X1EM greppförlängning. Förlänger kamerans grepp. Tänk för personer med stora händer.

FDA-EP18 ögonmussla med låsmekanism.

BC-QZ1 snabbladdare. Laddar två Z-batterier på 2,5 timmar.

PCK-LG1 LCD-skydd. Extra glaslager som skyddar LCD-skärmens glas.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2017-04-19. Läst av 9422 personer.







(Logga in för att skriva en kommentar)
2017-04-19 19:29   j3n5
Ska bli ruskigt intressant att se de första åsikterna kring denna pjäs.
Svar från froderberg   2017-04-19 20:05
Ja, fram med popcorn-skålen!
jonas18z   2017-04-19 22:09
https://www.dpreview.com/news/0029597051/hands-on-with-the-sony-alpha-a9

Där har du första handson. Vet inte om fotosidan har hunnit testa den?
Svar från froderberg   2017-04-19 22:30
Vår utsände David Elmfeldt är i London ikväll och klämmer på A9:an.

Han har filmat presentationen och återkommer nog med mer bilder här: https://www.facebook.com/fotosidan
jonas18z   2017-04-19 23:19
jonas18z   2017-04-20 23:51
En video från eventet på fel ledd och ljudet kasst. :)
Svar från froderberg   2017-04-21 09:33
"En video från eventet på fel ledd och ljudet kasst. :)"

Jo, det blev lite improviserat. Min kollega åkte till London för att rapportera om Sonys fototävling. Vi visste inte om att Sony skulle ha presskonferens om en ny kamera. Men det blev ju en trevlig överraskning.
2017-04-19 20:05   Skrotfotaren 2.0
Hoppsan! Gick ju många rykten om att A9 skulle få en sensor på över 50mp...................Verkar som man börjar sansa sig nu å inte trycker in så många mp (så att datorerna "kroknar").
Svar från froderberg   2017-04-19 20:09
De har kanske känt att de saknar snabb serietagning mer än hög upplösning? 42 mp är ju ändå rätt mycket.
El-Bonko   2017-04-19 20:17
Det skulle inte förvåna mig om det kommer en A9R med löjligt hög upplösning vad det lider.
Makten   2017-04-19 20:35
Själv är jag lite putt över att RX1R II har så jävelusiskt hög upplösning att den blir ointressant för mig. Hade kunnat tänka mig en sån, men då måste jag köpa ny dator för att hantera gigantiska filer.

Så ja, visst finns det en vits med att inte trycka in så många pixlar det bara går. Särskilt om nu kameran är inriktad på sportfoto och liknande. Vi som inte har så bråttom lär nog inte uppleva några nämnvärda fördelar mot en A7II antar jag. Och då blir förstås priset märkligt högt för den här, även om det är förståeligt då det ska (kunna) skyfflas groteska mängder data per tid.
Jockos   2017-04-20 09:54
De nyttjar dessutom sina pixlar effektivt med 14 bit okomprimerad RAW, vilket inte nämns i artikeln, och jag inte tror att någon annan 35mm-kamera erbjuder i dagsläget!
Krille   2017-04-20 10:08
Joachim, både Canon och Nikon har erbjudit okomprimerad 14 bitars RAW under lång tid.
Svar från froderberg   2017-04-20 11:42
Jag har bestämt för mig att Canon kör med förlustfri komprimering. Jag har kollat med experter från flera kameramärken och ingen har sagt att okomprimerat råformat skulle vara bättre. Att Fujifilm GFX kan välja mellan komprimerad och okomprimerad är för att vissa mjukvaror inte har stöd för komprimerade filer från ett litet märke som Fujifilm.

Hur som helst är 14 bitar inte nytt alls.
Jockos   2017-04-20 12:09
Det var som attan! Har inte hängt med i digitalkamerascenen alls märker jag!
ztenlund   2017-04-20 13:13
Nikon har, åtminstone på fräsigare modeller, val mellan komprimerat, förlustfritt komprimerat och okomprimerat, samt 12 eller 14 bitar. Tidigare hade modeller längre ned mer begränsade valmöjligheter, men jag har inte sett efter hur det ser ut och var brytpunkten eventuellt går numera.
Sten-Åke Sändh   2017-04-20 22:47
Martin H: redan idag med exv. 24MP eller 36MP så har jag varit halvgalen på hur segt det är om man som jag lagrat RAW+JPEG (jag brukar köra så) i samma bibliotek i Windows 10. Har inte upplevt det på samma sätt med Windows 7 vad jag vet med mina Sony ARW som Win 10 verkar försöka läsa RAW-previews. Detta blir jättesegt. Men skapar man två bibliotek och lägger RAW och JPEG för sig, så går det ju fortsatt bra att snabbt gå igenom sina bilder men då faller ju delvis vitsen med att ha en JPEG-bild till hjälp vid gallring. Har du något annat bra knep? Men problemet är ju bara ett utforskarproblem för i RAW-konverterarna mina så funkar det ju fint.

Tror heller inte att detta kommer bli någon var mans kamera men det är väl inte alltför otroligt att den nya sensorteknikplattformen kommer att användas i nya versioner av A7:orna som kommer framöver och då kan ju fler få tillgång till de förbättringar vi nu ser i A9:an. Särskilt tror jag många väntar på en möjlighet att slippa rolling shutter-problemen vi sett i tidigare modeller för de har påverkat videofunktionernas användbarhet i vissa avseenden.

Tror också att en ny verkligt högupplöst variant ligger i röret och då kan vi återkomma om filestorlek om inget drastiskt skulle hända med komprimeringen.
2017-04-19 20:25   Poltergeist
Undrar hur intresset bland sportfotograferna är för den här och hur den kommer konkurrera mot Canon / Nikon på fotbolls-VM nästa år? Sportfotograferna har ju nu ett år på sig att testa den och ge feedback till Sony för eventuella missar eller förbättringar fram till dess.
Svar från froderberg   2017-04-19 20:41
Ett år är nog lite för lite för att Sony ska hinna utveckla 400/2,8, 600/4 och 200-400/4 som de professionella sportfotograferna vill ha.

Jag tror snarare att Sonys ambition är att erbjuda en modell som utvidgar kundkretsen till natur- och sportintresserade fotoentusiaster. Med A9 och A6500 finns två snabba kamerahus. Och den nya 100-400-zoomen matchar dem. Framöver kanske det kommer några supertelen också.
jonas18z   2017-04-19 22:13
Nu vet vi ju inte vad Sony har börjat utveckla?

Kan vara att de failar på AF men om de fått till en bra sådan och de släpper optik vad har de då mer de kan gått bet på?
Svar från froderberg   2017-04-19 22:38
@Jonas. Professionella sportfotografer är rejält kräsna och konservativa, så det är en lång väg att vinna över dem. Men det finns många andra att vinna över på vägen. Exempelvis natur- eller sportintresserade fritidsfotografer som hittills hållit sig till Nikon, Canon och Pentax. För dem är den 100-400:an helt rätt.

Supertelen är naturligtvis ett måste för professionella sportfotografer, och de tar lång tid att utveckla. Sony visade sitt 500/4 på flera internationella fotomässor under några år innan det blev klart.

Sportfotografen vill också ha saker som en kraftfull wfi-sändare med genomtänkt programvara. Ett kamerahus som fungerar med rejäla handskar. En Nikon D5 eller Eos 1D X Mark II kan du hantera med tumvantar. AF-ON-knappen på A9 är platt och intryckt i ett hörn, inte optimalt. Batteriprestandan i kyla ska gärna vara tillfredsställande också.

Ännu viktigare är att man upplever att den nya utrustningen ger bättre bildmöjligheter och inte bara likvärdiga. Det är ju trots allt väldigt stora summor det handlar om för två-tre kamerahus, några GM-gluggar och ett supertele.
Bengf   2017-04-20 17:54
Mycket bra förklarning Magnus, Sony kan utvidga sin kundkrets, kan själv inte se A9 som något hot alls mot 1DX II och D5, så väletablerade och gjorda efter önskemål från yrkes folket plus alla fina objektiv som ägarna redan har och hela köret av service med tillbehör.

Men jag vill ge ett extra plus för den lilla förlängningen som tillkommit för det femte fingret, det skulle jag önska att flera andra kamera modeller hade möjlighet att få.
unoengborg   2017-04-20 20:24
Natur och sportintresserade fritidsfotografer som är beredda att lägga ut så mycket på ett kamerahus vill troligen också ha längre ljusstark optik. Enklaste sättet att få till rimligt pris är att köpa begagnat, och det lär ju dröja ett tag innan det finns en sådan begagnat marknad för Sony med tanke på att sådana objektiv inte tillverkas ännu om man undantar 500/4 A-mount med adapter, men det objektivet är betydligt dyrare än t.ex. Nikons motsvarande finglas.
Mats Lillnor   2017-04-22 08:37
"Ett kamerahus som fungerar med rejäla handskar"

Det där gäller väl inte generellt som ett krav på en "proffskamera", utan bara för en delmängd av fotografer som arbetar i nordiska länder vintertid.

Här är t.ex. en bild på fotografer som bevakar OS i Peking.
http://blogs.reuters.com/photographers-blog/2012/04/16/olympic-dreams/

Jag kan inte se en enda som har vantar på sig och de är betydligt fler än de som fotograferade bandyfinalen mellan Bollnäs och Edsbyn.
martinot   2017-04-22 13:16
OS finns i två varianter; sommarspelen och vinterspelen.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Olympiska_spelen
2017-04-19 20:26   Surgeon
Klar "vill ha" kamera,

men 53.000 är lite för mycket för min plånbok även om det priset kommer att sjunka lite efter lanseringen
2017-04-19 20:38   PMD
Vilken bildfrekvens klarar kameran med kontinuerlig autofokus?
Svar från froderberg   2017-04-19 20:43
20 bilder per sekund.
PMD   2017-04-19 21:25
Koolt. Nu har Minolta ... eh, jag menar Sony, verkligen "pulled out all the stops".

Jag gissar att man verkligen, verkligen ansträngde sig för att komma över 18 bilder per sekund för att inte vara näst snabbast. :-)
2017-04-19 21:14   tjompen
Om den har så kallad global slutare, borde man inte kunna köra snabbare slutartid med blixt då? High speed sync?
Svar från froderberg   2017-04-19 21:21
Sony nämner inget om global slutare, bara att det inte ska uppstå rolling shutter. Det kanske finns en liten fördröjning som inte är synbar, men som gör att det inte kan kallas verklig global slutare.
martinot   2017-04-22 13:21
Den har ingen global slutare vad jag förstått.

Den har som de flesta kameror en eletronisk slutare och mekanisk slutare (fem bilder per sekund gällande den mekaniska). Nytt är snabbare avläsning av sensorn för den elektroniska slutaren.
Sten-Åke Sändh   2017-04-23 11:44
Men det kanske inte är den målgruppen med gamla Minolta-objektiv som detta kamerahus riktar sig till. De som har rätt objektiv kommer ju inte att besväras av begränsningarna i gammal teknik som finns främst av kompatibilitetsskäl.

Man måste ju inte köra gamla MS-DOS -program i Windows fast det går heller.

En del av målgruppen för denna kamera är ute efter de snabbaste seribildtagningsprestanda som till dags dato uppmätts med någon FF-kamera - d.v.s. 20 bilder per sek. Inget mekaniskt rassel är med i den hastigheten och det sker så ljudlöst att man t.o.m. lagt in en option på ett artificiellt slutarljud så man ska veta när kameran faktiskt arbetar - den andra stora gruppen som kan ha nytta av av denna kamera är alla som är trötta på standardproblemet vid systemkamerafilmning d.v.s. rolling shutter och faxande speglar som får sökaren att ge någon form av fantombild av motiven istället för en klar bild som man nu kan få.
martinot   2017-04-23 12:38
Det låter bra (även om jag själv ännu inte haft en chans att testa detta i praktiken).

Oavsett det så tycker jag att det är bra att Sony kompletterat sitt program med ett kamerahus som har rejälare grepp för de ofta större och tyngre ljusstarka småbildsobjektiven.

Tycker det varit en missbalans där tidigare, där de antingen sumpat bort fördelarna med FF med ljussvag optik, eller har fått total ergonomisk obalans med små platta/grunda kamerahus tillsammans med tunga objektiv).

A9 är helt klart ett steg i rätt riktning för att få lite mer balans mellan kamerahus och objektiv på FE-mountsidan.

Sedan så är det även trevligt att Sony äntligen börjat med något som länge varit självklart (ivf. i de bättre kamerahusen) på DSLR-sidan och även hos Sonys på SLT-sidan; nämligen dubbla minneskortfack. Hurra!
PMD   2017-04-23 13:44
En del av Sonys spegelreflexkameror hade dubbla minneskortplatser (åtminstone A700 och A900).
martinot   2017-04-23 14:55
@Per:
Tack, bra exempel. Ja, det var det bla. det jag syftade på, men inser att jag kanske skrev lite otydligt där. Det är som vi både är inne på, mer eller mindre standard på alla bättre DSLR:er (inklusive Sony, Canon, Nikon, Pentax, etc), och dessutom även på Sonys bättre SLT:er.

Däremot så har det varit märkligt dåligt med det fram tills nu på den spegellösa sidan, och då speciellt hos Sony som med A9 som blir den första E-mountkamera att få det (vad jag känner till ivf.).
2017-04-19 21:21   _OLLE_98
Inte allt för mycket nyheter på video sidan dock!
Svar från froderberg   2017-04-19 21:25
Nä, men video är ju redan Sonys starka sida. Idag har de förstärkt en svag sida.
Mats Lillnor   2017-04-19 21:32
4K med hela sensorn utan crop och utan pixel binning interpolerat från 6K readout med utlovat obetydlig rolling shutter, eller full HD med hela sensorn i 120 fps slomo.

Vad är det du saknar?

http://www.eoshd.com/2017/04/sony-a9-pro-camera-4k-6k-sensor-readout-full-analysis/
MickeyT   2017-04-20 10:49
4k60fps, 10bit, h.265..
EJM68   2017-04-20 11:30
Nu när flera TV-skärmar och laptops börjar stödja 10 bits färgdjup borde också nya kameror med video erbjuda sådant.
Svar från froderberg   2017-04-20 11:45
@Erik. Sony A7S II är toppmodellen för video för närvarande. A9 är främst tänkt för stillbildsfotografer som behöver snabb seriebildstagning och avancerad autofokus.
Sten-Åke Sändh   2017-04-20 23:12
Olle O: Det är väl en jätteviktig nyhet att man löst "rolling shutter" problemen hur man nu än gjort det. Det kan man se som en klar vattendelare som direkt kommer ge nya möjligheter och synliga resultat. Jag tror vi fortfarande vet lite för lite om vad den nya "stackade sensortekniken" verkligen ger för nya möjligheter på alla plan. Diskussionen om global shutter i vanliga stillbilds systemkameror i huvudsak med ett stillbildsarv, har väl tidigare förts utan att den nya sensorarkitekturen varit på plats. En helt tyst elektronisk slutare är ju något även många stillbildsfotografer kommer glädja sig åt för nu kommer nog de tidigare prestandarestriktionerna vi har i de tidigare kamerorna såsom exv. A6300 och A6500 med "silent mode" förmodligen att vara undanröjda.
Mats Lillnor   2017-04-21 21:42
-den har ingen global shutter.
Sony kallar finessen anti distortion shutter eller nåt och det är mjukvara inblandat som korrigerar stillbilder verkar det som.

A9 lider också av rolling shutter-fenomenet vid filmning. Dock inte lika groteskt mycket som i A7SII och inte heller lika mycket so i våra APS-C-modeller, men det finns där fortfarande.

Spola fram till 5:38 i den här filmen så får du se
https://www.youtube.com/watch?time_continue=7&v=AREGOD7jf2s
2017-04-20 00:46   unoengborg
Frost i helvetet! Två minneskortplatser! Inte en sekund för tidigt!
martinot   2017-04-22 13:25
Kan bara hålla med. Riktigt bra!

(Hoppas att Sony inför det även på sina kameror som kostar under 50 lax.)
2017-04-20 08:17   A.Dent
En recension av en sportfotograf som fotat med den över en månad.
http://www.diyphotography.net/first-sony-a9-review/
480 exponeringar verkar vara en stor underdrift. Fotografen ovan fick ut flera tusen bilder utan att laddat ur batteriet.
jag_petter   2017-04-20 09:34
Jag har för mig att CIPA inkluderar bildskärmsanvändning efter bilderna vilket ger låga siffror men ganska konsumentnormala. För fotografering med långa och snabba serier utan champinjoner hela tiden kan man ta rejält många flera bilder.

@Fröderberg
Däremot undrar jag över texten "nya batterier med 2,2 gånger mer ström "
Jag antar att det handlar om 2,2 gånger högre kapacitet?
jag_petter   2017-04-20 18:44
"champinjoner" suck. Skrev chimping men rättstavningen hade en annan idé.
2017-04-20 12:47   Håkan Lindgren
Ett logiskt nästa steg efter spegellösa kameror är att avskaffa slutaren helt. Det här är ett intressant steg på vägen.
2017-04-20 13:39   Sabud
A9:an är sannerligen prissatt som en proffskamera men jag gissar att den blir sällsynt bland fotoproffsen på världens sportarenor. Det tar tid att bli stor i dessa sammanhang;)

Dessutom tycker jag att Sony har `fegat ur´ när de inte gjort kameran 10-15% större för att bättre matcha stor tung optik, trots allt, denna kamera har ju tydliga sportkamera-ambitioner.

Själv skulle jag nöja mig med den senaste A7:an med A9:ans bildstabilisering.

/Stephan
Mats Lillnor   2017-04-20 14:42
Den kommer knappast att ersätta verktygen som proffsfotografer använder.
Däremot inte alls troligt att det blir ytterligare ett verktyg i deras arsenal också.

"Sportfotografer" fotograferar ju inte enbart idrottshändelser på arenor, utan det är en hel del annat runtomkring såsom presskonferenser, enskilda intervjuer mm. och i såna lägen kan en annan kamera med andra egenskaper, som t.ex. att den är liten och lätt och tyst, vara sådant som gör den till ett bättre verktyg i det fallet.
Sten-Åke Sändh   2017-04-20 23:17
Ja och så har den vikbar display också som gör att man slipper skjuta helt i blindo som många verkar göra när de höjer sina kameror med fasta displayer över huvudena för att ta bilder över huvudena på folk i folksamlingar :-). Tänk att man kan få sånt också 2017.
PMD   2017-04-21 00:47
Tyvärr tror jag det är en sån sak som kommer att avskräcka press/sport-fotografer från den här kameran. De tycks inte gilla sånt.
Svar från froderberg   2017-04-21 09:48
"Tyvärr tror jag det är en sån sak som kommer att avskräcka press/sport-fotografer från den här kameran. De tycks inte gilla sånt."

Som pressfotograf skulle jag säga att det vore välkommet med en vridbar skärm, men det får inte göra kameran mindre hållbar. Men för att plåta med kameran över huvudet behövs ingen vinklingsbar skärm, tittvinkel på dagens lcd-skärmar är så bra så att man kan komponera och fokusera rätt ändå. Stod nyligen med min kamera över huvudet på utrikesminister Margot Wallström utan problem.
martinot   2017-04-22 13:31
@Stephan:

Jag vet inte. Jag tycker det känns som Sony lagt A9 på en både vettig och förväntad storlek för sin målgrupp av användare.
PMD   2017-04-22 14:06
@Magnus:

Ja, det tycks ju gå att bygga rätt robusta vridbara skärmar. Se bara på Pentax K-1. Det visades en del halsbrytande övningar med den när kameran lanserades. Hur skärmen håller efter en tids användning vet jag dock ej.
2017-04-20 14:42   torbeno
Nu har jag kollat igen typ alla recensioner av detta underverk, stor vill-ha-känsla :-)
Är EVF:n lika stor och bra som på A7rII med 0.78x förstoring?
Svar från froderberg   2017-04-20 16:31
Samma förstoring 0.78x. 3,68 miljoner bildpunkter.
2017-04-20 21:03   x-country
Det kanske kommer en R och S version också?
Svar från froderberg   2017-04-20 22:17
Ja, och en Mark II-generation om ett år ;)
Mats Lillnor   2017-04-22 18:10
Ett år???
Nä, nu går utvecklingen kvickare än så :-)

Får se vad de presenterar imorgon...
http://www.sonyalpharumors.com/hey-folks-are-you-ready-for-the-next-sony-announcement-tomorrow/
2017-04-20 23:29   Sten-Åke Sändh
Jag tycker det är bra att de tagit tag i batterifrågan nu också på allvar för de som tyckt den varit ett verkligt problem. Nu finns ju som ni säkert sett även ett externt batteripack som rymmer 4 batterier av den nya typen och det innebär ju att man får en kapacitet på över 8 ggr den med ett batteri av den mindre typen i A7 II:orna. Om man stoppar ett sånt i fickan eller sätter det på stativet i en studio borde man kunna få ut ansenliga mängder bilder vilket nog krävs med den seribildtagningsfrekvensen och 4K-filmning i längre sekvenser.

Liknande dummyplugglösningar finns ju även numera för kamerorna med de mindre batterierna från exv. Jupio, även de motsvarande fyra standardbatterier.
Svar från froderberg   2017-04-21 09:43
8 gånger högre kapacitet innebär inte 8 gånger fler bilder. A9 verkar dra mer ström.

Jag hade ett externt batteripack till min Canon Eos 5 på 90-talet. Ingen höjdare med en lös sladd som allt möjligt kunde fastna i. Men Sonys batteripack verkar ha stativfästen och plåtar man med stativ går det ju att fästa det i stativet. Jag tror de flesta nöjer sig med vertikalgreppet. Misstänker att det externa batteripacket mest är tänkt för filmare. De har ju ändå en massa prylar och videofilmning brukar dra en massa batteri.
2017-04-21 08:35   x-country
Ska bli kul att testa den nya sökaren. Låter bra på pappret.
2017-04-21 08:39   A.Dent
En film när man tar 20 fps i 9sek. Det varken syns eller hörs någonting. Ser man på en i helskärm så ser man en ram i displayen som blinkar snabbt.
http://www.diyphotography.net/20-fps-shooting-looks-like-sony-a9/
2017-04-21 17:11   Bengf
Såg någonstans att LA-E3 adaptern skall få ny FW, som gör att man kan köra 10bps med A-mount objektiv på nya A9. Någonstans i vimlet av alla sajter som huserar runt A9 nu.
2017-04-22 09:02   torbeno
Toby Northrup som har testat kameran på riktigt är mycket positiv. Skriver bland mycket annat gott om den så här gällande autofokus "Checking results, Sony a9's focusing equals 1DX, D5 & D500 (the best in the world) + higher framerate (10-20 FPS real world) + no blackout 👏"
Anders F. Eriksson   2017-04-22 19:02
Tony Northrup är ett klickmonster som lever på att folk läser hans dravel. Det har sällan så mycket med verkligheten att göra ;)
martinot   2017-04-23 12:56
För kameratester så har jag aldrig någonsin brytt mig om vad Northrup slänger ur sig, men däremot så måste jag säga till hans försvar, att även om han ibland/ofta lyckas med konststycket att helt röra till det kring vissa delar av kamerateorier och praktisk fotografering, så har jag faktiskt gillat några enstaka förklaringar som han lyckats få till korrekt och kunnat förklara både bra och pedagogiskt.
2017-04-23 15:54   unoengborg
Kan inte låta bli att tänka på Samsung NX-1. när man läser om den här kameran. Superbra teknik i kamerahuset, men få lämpliga objektiv för sportfoto och dåligt utbyggd support.

Merläsning

Nya videoobjektiv från Sigma

Sigma fortsätter utvidga sitt utbud av objektiv för professionell video. De nya videoobjektiven baseras på stillbildsobjektiven 14/1,8 Art och 135/1,8 Art som nyligen lanserats. Läs mer...

Canon EOS 5D Mark IV får C-log

I vårt test av Canon Eos 5D Mark IV gav vi minus för att kameran saknade C-log. Canon har tagit fasta på kritiken och nu kan 5D Mark IV uppgraderas och få C-log, som bland annat kan ge större dynamiskt omfång. Läs mer... 4

Kompakt videozoom med EF-fattning

Canon CN-E 70-200mm t/4,4 L IS KAS S är en relativt kompakt zoom för filmning. Objektivet tecknar ut småbildsformatet och har motorzoom och bildstabilisering. Den motordrivna zoomningen kan fjärrstyras. Läs mer...

Sony FE 100-400/4,5–5,6 GM OSS ger mer räckvidd

300 mm har hittills varit den längsta brännvidden hos Sonys objektiv med E-fattning. Nu kommer FE 100-400/4,5–5,6 GM OSS som ger ännu lägre räckvidd. Läs mer... 7

Nya objektiv till Fujifilm GFX

Fujifilm GFX 50s har nyligen kommit ut på marknaden med tre objektiv. Fujifilm meddelar nu att ytterligare två objektiv är färdiga och offentliggör dessutom en roadmap som visar ännu fler kommande objektiv. Läs mer... 5

TEST: Canon EF 24-105/4L IS II USM

Canon uppgraderar successivt alla sina L-zoomar eftersom kraven på skärpa och autofokus har ökat. Vi har testat Canon EF 24-105/4L II IS som är förbättrad på en rad punkter jämfört med sin 11 år gamla föregångare. Läs mer... 6

TEST: Canon EF 16-35/2,8L III USM

En uppdatering av Canons 16-35/2,8 har efterfrågats i flera år. Nu står det klart varför Canon inte stressat fram EF 16-35/2,8L III. De har utnyttjat tiden till att få fram en vidvinkelzoom med optiska prestanda som få objektiv med fast brännvidd når upp till. Läs mer... 1

TEST: Sony FE 50/1,4 ZA, 50/1,8 och 50/2,8 Macro

Sony har fått en del kritik för att de varit långsamma med att bygga upp ett objektiv­utbud till sina spegelfria kameror. Men i en del av utbudet har du gott om alternativ: normalobjektiv. Vi har testat tre nya normaler från Sony med tydligt skilda egenskaper. Läs mer... 2

TEST: Nikon AF-S 70-200/2,8E FL ED VR Låst artikel

Nya Nikon AF-S 70-200/2,8E FL ED VR är inte bara optiskt förbättrad. Även hantering och AF-prestanda har blivit bättre. Resultatet är riktigt imponerade. Läs mer... 16

Nikon D750, D7200, D810 och D810A får stöd för WT-7

Nikon har gjort om mjukvaran till kamerorna D750, D7200, D810 och D810A så att de får stöd för wifi-sändaren WT-7 som lanserades till D500. Läs mer... 5

Fyra kommande objektiv till Hasselblad X1D

Hasselblad fortsätter utöka objektivsortimentet för den nya kameran X1D. Utöver de tre första objektiven berättar Hasselblad nu om fyra kommande objektiv. Läs mer...

Elinchrom ELB 1200 - Lätt, kraftfullt och vädertätat

För den som behöver mer kraft än ELB 400 kan ge kommer nu en liten storebror: ELB 1200. Som levererar 1200 Ws, men inte väger mer än 3,6 kilo med batteri. Läs mer...

Snabbare SD-kort från Sony

Sony säger sig ha skapat världens snabbaste SD-kort: Sony SF-G. De säljs i storlekarna 32, 64 och 128 GB. Läs mer... 4

Fujifilm berättar om kommande objektiv

Fujifilm lanserar fem nya objektiv med X-fattning under 2017 och 2018, utöver alla de mellanformats-objektiv som de redan berättat om. Läs mer... 2

Fyra objektiv från Sigma

Sigma lanserar fyra nya objektiv, tre i Art-serien och ett Contemporary, inför fotomässan CP+ i Japan. Alla tecknar ut småbildsformatet och säljs med fattningar för Canon, Nikon och Sigma. Läs mer... 11

DI säger nej till lättnader för drönarkameror

Datainspektionen går emot regeringen och säger bestämt nej till justitiedepartementets förslag om undantag i kameraövervakningslagen för kameradrönare. Läs mer... 14

Epson 12000XL skannar stora bilder

Epsons nya flatbäddsskanner Expression 12000XL kan skanna bilder upp till A3-storlek och har filmhållare för format upp till 4x5 tum. Läs mer... 3

Brons i pressfoto-VM för Paul Hansen

DN-fotografen Paul Hansen kammade hem en tredjeplats i klassen "Årets pressfotograf" i tävlingen Pictures of the Year International (POY). Det är en av två tävlingar som kan liknas med VM i pressfoto. Läs mer... 1

Radiostyrd blixt från Sony

Sony HVL-F45RM är en ny blixt från Sony som kan radiostyras. Den kan också styra en annan blixt och är vädertätad. Läs mer... 3

Anrik fotoutbildning läggs ner

Många svenska reklam- och modefotografer har gått Fotoskolan i Gamleby. Efter att YH-myndigheten återigen ger yrkesfoto-utbildningen avslag så läggs den nu ned. Kvar finns kursen "Gestaltande foto". Läs mer... 19