Sony RX10 IV: Långt tele och 24 bilder/s

Sony har stegvis utökat räckvidden hos sina RX10-modeller, från motsvarande 200 mm till 600 mm. Sony RX10 IV klarar dessutom att ta 24 bilder per sekund och uppges ger snabbare autofokus än sina föregångare.

Autofokusen har 315 punkter med fasdetektering. Det innebär att Sony RX10 IV kan ta 24 bilder per sekund med kontinuerlig autofokus i råformat. Sony uppger att sökarens fördröjning ska ha kortats jämfört med tidigare modeller för att göra det lättare att följa snabbrörliga motiv.

Zeiss-objektivet 8,8-220 mm f/2,8-4 ger en bildvinkel motsvarande cirka 24-600 med fullformat. Den ekvivalenta ljusstyrkan är f/8-11. Det innebär att du får samma skärpedjup vid 220 mm och f/4 som med 600 mm och f/11 med fullformat. Den optiska bildstabiliseringen uppges ge 4,5 steg effektivitet.

Den elektroniska slutaren ska ge minimal distorsion (rolling shutter) och 1/32 000 som kortaste slutartid. Det går också att aktivera mekanisk slutare.

Sony RX10 IV kan lagra nersamplad video i 4K UHD-storlek (3840 x 2160 pixlar) utan pixel-binning med 24 eller 30 bildrutor per sekund. Datamängden är maximerad till 100 Mbit. Videofunktionen bjuder bland annat på S-log3, bildprofiler, gammajustering, tidkod med mera.

Liksom sin föregångare är kameran damm- och vädertätad. En annan likhet är inbyggd wifi med NFC-anslutning och bluetooth.

Sony RX10 IV (DSC-RX10M4) börjar levereras i oktober. Vi har ännu inte något svenskt pris. USA-priset är 1 700 dollar, vilket indikerar ett svenskt pris runt 17 000 kronor.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2017-09-12. Läst av 2711 personer.


Denna annonszon syns endast för oinloggade eller ej Plus-medlemmar. Plus kostar från 14 kr / månad
2017-09-12 18:03   hornavan
Med en dåres envishet hävdar jag att det är missvisande att skriva
”Den ekvivalenta ljusstyrkan är f/8-11”, när ni egentligen menar; att det ekvivalenta skärpedjupet är f/ 8-11.
Det känns så fel att framhäva skärpedjupet framför exponeringen.
Lite som att varna för att köpa slalomskidor för att de har så dåligt fäste.

För de allra flesta (gör gärna en enkät) så så tror jag att det är det viktigare att veta att, motsvarande 600 mm bländare 4 ger samma exponering som faktisk 600 mm f/4 glugg.

Själv tänker jag aldrig i termen skärpedjup om det inte gäller en specifik bild som kräver ett visst skärpedjup.

Har själv en RX10 mk3 och det är en alldeles utmärkt kamera för vad den är.
Svar från froderberg   2017-09-12 18:29
Ljusstyrkan är lika lite f/11 som brännvidden är 600 mm. Detta är bara jämförelsetal och inget som kan användas för inställning av exponering.

Det är inte bara skärpedjupet som påverkas av den mindre sensorn utan även hur mycket ljus som sensorn fångar totalt sett. Detta ger högre brus, vilket begreppet ekvivalens beskriver.

Exponeringen blir samma efter sensorerna beter sig lika per kvadratcentimeter. Men fler kvadratcentimetrar ger större total ljusinsamling.
Erik Normark   2017-09-12 18:30
Ja, det är inte bara missvisande, det är direkt felaktigt. Skillnaden i skärpedjup har inget med ljusstyrkan att göra.
howlingsun   2017-09-12 19:38
Vi kan väl ändå inte börja beskriva sensorns storlek genom objektivets egenskaper! Hur bakvänt får det bli?
Svar från froderberg   2017-09-12 20:07
"Vi kan väl ändå inte börja beskriva sensorns storlek genom objektivets egenskaper! Hur bakvänt får det bli?"

Det handlar om att beskriva hur bilderna blir. För mig räcker det gärna med att prata om 220 mm f/4 med 1-tumssensor. Men kameraindustrin är väldigt glada för att jämföra med småbildsformatet. Sony pratar hellre om "motsvarande 600 mm" än 220 mm, men de vill inte översätta ljusstyrkan på samma sätt. Vårt jobb är att peta hål på marknadsförarnas snack och visa på vad det egentligen handlar om.
Grevture   2017-09-12 22:21
Johan, vi har redan haft flera diskussioner om detta och jag tror nog du vet ganska väl vid det här laget att det handlar om mer än skärpedjup :-) Det handlar också om ljusinsamling, och ekvivalent bländare råkar vara ett bra sätt att beskriva den vilket i sin tur innebär att man på ett konkret sätt får en uppfattning om hur mycket brus man kan förvänta sig.

Ekvivalent bländare är helt enkelt ett träffsäkert och bra sätt att beskriva och jämföra de konkreta effekterna på bildresultatet man får med olika sensorstorlekar.

Det roliga är att så många glatt accepterar ena halvan av ekvivalensen: den ekvivalenta brännvidden. Men när man tar upp andra halvan av ekvivalensen, den ekvivalenta bländaren, då sparkar plötsligt många bakut och tycker plötsligt att ekvivalens är tramsigt :-)

Man kan liksom inte ha det ena utan det andra. Och för att upprepa något jag nog har skrivit 100 gånger i artikelkommentarer, foruminlägg och artiklar vid det här laget: Nej, lika lite som ekvivalent brännvidd innebär att brännvidden faktiskt ändrats, så innebär inte heller ekvivalent bländare att bländaren faktiskt ändrats. Det är bara ett sätt att beskriva resultatet av en viss brännvidd och bländare ihop med en viss sensorstorlek.

Det är faktiskt så att det konkreta bildresultatet du får med en RX10 IV (eller med dess föregångare RX10 III som har lika stor sensor och samma optik) är mycket likt det du får om du sätter ett 24-600 mm f/8-11 på en småbildskamera - sett till bildvinklar, skärpedjup och brus i bilderna. Det är det som ekvivalent brännvidd och ekvivalent bländare berättar.

Ni som vill diskutera ekvivalens, läs gärna den här forumtråden först. Den är lång och mycket åsikter flyger omkring, men jag tror nog den kan vara rätt lärorik:
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=165697
Mats Lillnor   2017-09-12 22:33
Vilket tjafs!

Det är väl bra att de räknar om till ekvivalent brännvidd och bländare.

Nu är ju det här inte nån allmän diversetidning, utan Fotosidan som läses av fotografer och fotointresserade och alla här har någorlunda bra koll på de här optiska begreppen. Tror knappast nån skulle få för sig att det motsvarar 600/4 på småbild. Sådana pjäser tenederar att bli aningen större, tyngre och dyrare...

Riktigt fina specar annars! Skulle kunna vara en perfekt resekamera.
Är väl en direkt konkurrent till Nikon P9000. Ett jämförelsetest skulle vara intressant.

Har den här kameran förresten samma häftiga super-slow-motion video med 1000 fps som föregångaren? Det nämns inte i texten och borde i så fall vara en sak att uppmärksamma tycker jag.
Har den här kameran det också?

Tycker ni nämner videoegenskaperna bara litegrann i förbifarten. Det är väl annars en av de riktigt fina grejerna med de föregående modellerna med speciella finesser som tyst steglös bländare mm. Det ligger nära till hands att det är en filmkamera i första hand och att stillbildsfunktionen är det sekundära.
PMD   2017-09-12 23:47
Martin skrev:
"Ni som vill diskutera ekvivalens, läs gärna den här forumtråden först. Den är lång och mycket åsikter flyger omkring, men jag tror nog den kan vara rätt lärorik:
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=165697"

Eller om man inte vill halka runt bland en massa, ibland intressanta men ofta missvisande, åsikter så kan man läsa den här artikeln på Dpreview:
https://www.dpreview.com/articles/2666934640/what-is-equivalence-and-why-should-i-care

Artikeln är grundlig och lärorik. Den har även med demonstrationer av vad resultatet blir vid verklig fotografering. För den som tvivlar lite på teorin så kan det vara en ögonöppnare.
PMD   2017-09-12 23:53
Martin skrev:
"Det roliga är att så många glatt accepterar ena halvan av ekvivalensen: den ekvivalenta brännvidden. Men när man tar upp andra halvan av ekvivalensen, den ekvivalenta bländaren, då sparkar plötsligt många bakut och tycker plötsligt att ekvivalens är tramsigt :-)"

Intressant snarare än roligt, skulle jag formulera det, och det beror förstås på att de som förnekar att ekvivalensbeskrivningen har effekter även på bruset inte riktigt har satt sig in i frågan. Det går ju att visa både teoretiskt och praktiskt hur det hänger ihop. Se länken till Dpreview-artikeln ovan.

För många fotografer spelar det å andra sidan ingen större roll. Jag brukar inte fundera så mycket på saken när jag fotograferar, men jag är alltid medveten om ungefär vilka ISO-gränser jag inte bör passera (uppåt) för att få bilder som andra än jag står ut med att titta på. Dessa gränser varierar en hel del med vilken sensorstorlek den aktuella kameran har och det är precis det som är konsekvensen av ekvivalent bländare.
PMD   2017-09-12 23:57
Mats skrev:
"Är väl en direkt konkurrent till Nikon P9000."

Njae, RX10 IV är väl ungefär tre gånger så dyr som P900 och har betydligt bättre specifikationer på i stort sett allt utom brännviddsomfånget (där P900 slår RX10 IV med mer än en faktor tre).
El-Bonko   2017-09-13 07:13
Ett 600/4-objektiv har en ingångspupill på 15 cm. Med det i åtanke tycker jag det vore direkt missvisande att påstå att detta objektiv motsvarar en sådan pjäs. Om det gjorde det skulle ljusinsamlingen (och storleken) bli en helt annan.
Mats Lillnor   2017-09-13 08:52
Anton skrev:
"Ett 600/4-objektiv har en ingångspupill på 15 cm. Med det i åtanke tycker jag det vore direkt missvisande att påstå att detta objektiv motsvarar en sådan pjäs."


Men det påstås ju inte det!
Det som FS redaktörer föredömligt skriver är att det motsvarar 600/11.

Alltså, det är riktigt bra att de tar upp det. Objektivet är 8.8-220mm f/2,4-4 och sensorstorleken 1tum.
Sony uppger då att brännvidden motsvarar 24-600 på en småbildskamera, men de låter bli att nämna något om ekvivalent bländare så då blir det ju missvisande. Därför är det bra att FS tar upp detta.

Sen som jag skrev tidigare tror jag inte det finns någon här på FS just, eftersom vi är fotografer med ett intresse för detta och relativt väl insatta i jämförelse med "medelsvensson", så att någon här skulle få för sig att det motsvarar 600/4, vilket ju är extremt stora tunga dyra grunkor.
El-Bonko   2017-09-13 09:09
"Men det påstås ju inte det!
Det som FS redaktörer föredömligt skriver är att det motsvarar 600/11."

Jag vet, och jag håller med. Mitt svar riktade sig mot den första kommentaren i tråden, och mer generellt mot vad tillverkarna brukar vilja påskina.
2017-09-13 00:33   PerKr
Har lite svårt för den här kameratypen. Speciellt till det här priset. Hade den haft kontroll-layouten från A77/A99, dubbla kortplatser och pc-kontakt hade jag nog sett den som ett intressant alternativ, nu blir jag mest tveksam... Skulle egentligen spendera en vecka med en för att se vad det är folk blir så begeistrade över
2017-09-13 21:20   Anders F. Eriksson
Ekvivalensförnekarna borde nog läsa på lite om hur sensorstorlek, brännvidd, maxbländare och bildresultat faktiskt hänger ihop. Det här är ju inget Fotosidan hittat på utan grund.
2017-09-15 14:02   belo
Jag hänger tydligen inte riktigt med på terminologin vad gäller videofilmning. Vad är "pixel-binning" för något? Finns det någon motsvarande svensk term?

(Ja, jag kan förstås googla. :-) Men jag tänkte mer på att uppmärksamma skribenten på att det kanske är fler än jag som är relativt nya på det här med att använda sin kamera att även filma med, och kanske behöver lite mer handhållning än vanligt. Eller också är det bara jag. :-) )
Grevture   2017-09-15 14:14
Pixel-binning är en sådan halv-vanlig teknikterm som funnits länge eftersom tekniken använts lika länge som vi haft digitalkameror. Dessutom har den fått lite förnyad aktualitet just kring videofilmning med stora sensorer, så för de videointresserade är nog inte termen så mystisk :)

Men enkelt uttryckt handlar det om att man ibland väljer att läsa ut data från fler än en pixlel i taget men behandla dem som en pixel. Man kan "binna" 2:1 (två pixlar läses ut som en), 4:1, 8:1, 16:1 osv. Nikons nya D850 är ett exempel på en kamera som använder pixel-binning så när den läser ut 4k-video, detta ses som ett något sämre alternativ till att göra så som Sony gör med RX10 IV där de istället läser ut alla pixlarna och sedan interpolerar ned resultatet till 4k. Men å andra sidan är pixel-binning bättre än det man framför allt gjorde i början av eran med systemkameravideo, att bara läsa ut ett urval av pixlarna och sedan interpolera upp resultatet till den önskade videostorleken.
belo   2017-09-15 14:32
Aha, tack för förklaringen. Jag har fotograferat med DSLR sedan 2001 och har aldrig hört termen förrän en handful gånger nu under det senaste halvåret eller året eller så, därav att jag trodde det var något nytt. Men det sammanfaller med mitt väckta intresse för att videofilma, så det mejkar ju sense.

Exempelvis så använder min annars vansinnigt trevliga Panasonic-kompakt (Lumix TZ100) en tredje variant, nämligen läser ut alla pixlar 1:1 men från ett utsnitt (crop) i mitten av sensorn, vilket gör att minsta brännvidd går från 25 mm i fotoläge till 37 mm i 4K-läge (och 31 mm i 1080p).
2017-09-15 16:22   leif.almlof
Världens första kompaktkamera för naturfotografering låter det som.
Grevture   2017-09-15 16:36
Nja, dels har förra versionen, RX10 III, samma optik, men inte riktigt lika snabb sensor (och därmed lite långsammare AF och sökaruppdatering), men redan den var en lyckad kompaktkamera för naturfoto. Sedan har Panasonic FZ1000 och dess efterföljare FZ2000 också varit kompaktkameror som är ovanligt lämpade för naturfoto, de har lika sto sensor som RX10, men "bara" motsvarande 400 respektive 480 mm som längsta brännvidd. Och Canon G3 X kan vara användbar för naturfoto, den har lika stor sensor och lika lång maxbrännvidd som RX10, men man bör köpa till den lösa sökaren.
Fredrik Klintberg   2017-09-16 08:27
Leica V-Lux har väl liknande egenskaper fast med ett kortare tele?

Och er ekvivalens är alldeles utmärkt för att fatta skärpedjupet.
Grevture   2017-09-16 11:04
Den första Leica V-lux är en Panasonic FZ1000 (som jag nämnde ovan) med Leica-logga.

Sedan har de släppt V-lux 2 som är en Penasonic FZ100 som är en lite annan typ av kamera med mer zoom, men en mindre 2/3-tumssensor. Sedan har jag för mig att de släppt ytterligare V-lux som är Panasonic FZ150 som också har liten sensor.

Merläsning

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 9

Världspremiär för nya Tunbjörk-bilder

Lars Tunbjörk hann aldrig visa sina bilder från Paris Fashion Week innan han plötsligt gick bort. Den 13 oktober visas bilderna upp för första gången i samband med invigningen av ett Lars Tunbjörkrum på Borås Konstmuseum. Läs mer... 2

Mindepartementet stänger för gott

Mindepartementet Art and Photography på Skeppsholmen i Stockholm öppnade för 1,5 år sedan med stora ambitioner. Nu behöver eldsjälarna bakom koncentrera sig på annat och Kungliga Konsthögskolan tar över lokalerna. Läs mer... 7

Är kvinnliga fotografer sämre än manliga?

När en stor kameratillverkare utser 32 ambassadörer och alla är män, innebär det att män är bättre fotografer än kvinnor? En del hävdar att det ligger något i det. Anders F Eriksson bloggar om saken. Läs mer...

Tamron 100-400/5-6,3 Di VC USD - tätad telezoom

Efter framgångar med sina 150-600-zoomar kommer nu Tamron med en kompaktare telezoom som är lättare att ha med sig på resan: Tamron 100-400 mm f/5-6,3 Di VC USD. Läs mer... 7

Så fungerar sensorer

Plus Bland alla teknikdiskussioner kring kameror så finns det en kategori som dyker upp hela tiden: sensorer. Hur bra olika sensorer är, hur viktiga olika egenskaper är, hur de fungerar och vilken storlek man bör ha. Här får du en rejäl genomgång från grunden. Läs mer... 9

Projekten i fokus på fotofestivalen Spegla

Årets upplaga av fotofestivalen Spegla i Norrköping hålls den 20-22 oktober och fokuserar på olika fotografers pågående projekt. Programmet innehåller en lång rad utställningar, workshops och föreläsningar. Läs mer...

Polaroid gör comeback

Direktbilder är extremt trendigt idag. För många är detta synonymt med Polaroid. Därför gör Polaroid nu comeback med ny film och en kamera. Läs mer... 5

Phase One Trichromatic ger exaktare färger

Tillsammans med Sony har Phase One utvecklat ett färgfilter framför sensorn som ska ge mer exakta färger än tidigare filter. Det gör premiär i det nya bakstycket Phase One IQ3 100MP Trichromatic. Läs mer...

Perfekt precision vid kloning i PS

Peter Györffy viasar hur du med full precision kan maska olika delar av bilden med banor innan du ska klona. Då uppstår inga problem med att klonverktyget "kladdar över". Läs mer...

Elinchrom Deep Umbrella Promotion