Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Gatufotomästaren Henri Cartier-Bresson visas på Fotografiska

Gatufotomästaren Henri Cartier-Bresson visas på Fotografiska

Seville, Spain 1933 Copyright: Henri Cartier-Bresson/Magnum Photos

 

Den 8 mars öppnar Fotografiska en stor retrospektiv utställning om Henri Cartier-Bressons med fler än 250 bilder.

Det kommer att visas många klassiska gatubilder på utställningen, men även en del sällsynta bilder från andra perioder i Henri Carier-Bressons konstnärsskap.

Utställningen har producerats ihop med den legendariska bildbyrån Magnum Photos som Henri Cartier-Bresson var med att starta 1947. Magnums fotografer, inklusive Cartier-Bresson, bevakade många stora händelser under 1900-talet andra hälft.

– Som ingen annan person har Henri Cartier-Bresson varit ett vittne till 1900-talet, samtidigt är det ofta på gatan, i de obetydliga vardagsögonblicken, hans berättarkonst är som allra störst, säger Min-Jung Jonsson, utställningsansvarig på Fotografiska

Henri Cartier-Bresson hade en näst intill kuslig förmåga att med sin Leica fånga ögonblick ur livet. Han myntade begreppet ”det avgörande ögonblicket” – konsten att med perfekt tajmning, på exakt rätt bråkdel av en sekund, trycka ned slutaren. 

”Kameran är för mig ett skissblock”, skrev Cartier-Bresson, ”ett intuitionens och spontanitetens verktyg. För att det ska bli meningsfullt måste man vara engagerad i det man betraktar genom sökaren. Detta kräver koncentration, disciplin, lyhördhet och viss känsla för geometri.”. Henri Cartier-Bresson beskar exempelvis inte sina bilder, istället komponerade han dem i sökaren.

I den retrospektiva utställningen på Fotografiska visas bilder från alla perioder av skapande i Henri Cartier-Bressons liv. Från 30-talets konstnärliga och avantgardistiska bilder då Cartier-Bresson inspirerades av surrealismen, konkretismen och realismen, till fotojournalistiken och porträttfotografin.



Publicerad 2013-01-24.

24 Kommentarer

Joakim K E Johansson 2013-01-24 15:26  
Den där gubben kommer att hänga där för evigt några få centimeter ovanför vattenytan. Man undrar om han visste att han var med på denna historiska bild.
Svar från froderberg 2013-01-24 15:34
Intressant fråga. Man kan undra om bilden blev känd direkt eller om det tog några år. Någon som vet?
Benganbus 2013-01-24 17:09
Har funderat på plasket när han dimper ner i vattnet under några år! Jag har en stor affisch från utställningen i Louisiana 1983, hängande bredvid mig vid datorn. Å det finns säkert dom som funderat ännu längre än vad jag gjort! ;)
luminousoctaves 2013-01-24 19:19
I någon dokumentär berättar HCB själv att han tog bilden i smyg genom ett hål i ett staket, och att tajmingen med hoppet bara var ren tur. Men det finns så många historier kring den här bilden att det är omöjligt att veta vad som stämmer.

Den är ikonisk, absolut, men har också hyllats till sådan oändlighet att den känns nästan överskattad. Men fantastisk bild? Ja.
Benganbus 2013-01-25 17:21
Tur med en Leica? ;) Nu tänker jag förstås på det direkta avtrycket! När du trycker, så tas bilden! Ingen fördröjning som på en SLR eller digital.
luminousoctaves 2013-01-26 00:26
Hehe, jo, men även med en Leica är det svårt att måtta en centimeter från vattenytan vettu!
Benganbus 2013-01-26 11:55
Ok, det kan så vara...
Men skall nog pröva i sommar! :)
Lars Forslin 2013-01-27 22:09
Intressant plats! Fler megakända konstverk har gjorts på denna plats. Tänker på Edouard Manets kända bild med barnflickan, barnet och hunden vid järnstaketet som syns i bakgrunden på Cartier-Bressons bild:
http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/manet/manet.railroad.jpg
Josef Tiglezan 2013-01-29 21:06
Den där gubben kommer att hänga där för evigt några få centimeter under vattenytan som en spegling av den andra gubben som fryser fast i evigheten i luften ovetande att den där andra gubben där i bakgrunden på den där cirkusaffischen imiterar just honom. Om han hade sett fotografen som tryckte sin kamera mellan staketspjälarna skulle han säkert tänka att fotografen är bra konstig. Han är just i färd med att hoppa i en pöl och han vill säkert bli så lite blöt som det går... Han är ju koncentrerad att vara en människa...
alf109 2013-01-24 16:06  
Någon som vet om det kommer att visas mörkrumsprintar eller om det är bläckstråleutskrifter?
Svar från froderberg 2013-01-24 19:48
Kollat upp saken. Det är nygjorda/moderna mörkrumskopior som visas.
alf109 2013-01-24 19:50
Då får jag frångå mina principer efter fotografiskas debacle med de misshandlade fotograferna och smyga mig dit. :)
alf109 2013-01-24 16:23  
Eftersom det säkert kommer att komma upp är det väl lika bra att säga det på en gång, bilden på den hoppande gubben är en av ganska få som faktiskt är beskuren. Anledningen är att en staketspjäla skymde den vänstra delen av objektivet när han tog bilden. Senare kopierades denna bild med en fejkad svart kant för att den skulle se obeskuren ut, om detta gjordes på initiativ av H C-B själv eller av kopisten vet ingen, han kopierade ju inte själv. Hur som helst brukar detta lyftas fram av de som vill hävda att han inte levde som han lärde. Sanningen är dock att han själv alltid försökte fånga det han såg inom de ramar som gavs av kamera och objektiv och att han personligen förmodligen inte brydde sig så värst mycket efter själva tagningsögonblicket, åtminstone om man skall tro det han själv alltid sagt. Han försökte avmytifiera sig själv efter bästa förmåga, som när det gäller den hoppande mannan till exempel då han senare sa att han faktiskt inte såg någonting eftersom han stoppade in kameran mellan staketspjälorna och tryckte av.

Om vi tittar på bilden ovan med barnen tycker jag att den egentligen är ett bättre exempel på H C-B's storhet: så oändligt komplex men ändå så spontan och lätt att ta till sig.
Benganbus 2013-01-24 17:16  
Jag såg en utställning av HCB i Konstakademin för ett antal år sedan.
Å så har jag några böcker såklart...
Men visst e det kul att det visas bilder av HCB igen!
Gun-Inger Arvidsson 2013-01-24 17:59  
Så välkommet då måste det tas tur till Stockholm. Härligt nu får jag analogfotografen med mig så jag slipper resa ensam.
Blir pigg a att ha något se fram emot.
Gun-Inger
Jan Olof Härnström 2013-01-24 18:11  
Jag brukar inte vilja åka till Fjollträsk men nu finns det verkligen en anledning.
En av de största fotograferna.
jkm 2013-01-25 09:49  
Ett fotografiskt geni där bilden talar. Nu blir det att ta tåget upp till Fotografiska/Stockholm igen. Såg en dokumentär om HCB för ett par år sedan, inte ett ljud om kameror eller objektiv... Något för oss fotonördar att fundera på kanske? Ha det gött!
Johan Pihl 2013-01-25 12:07  
Vad kul! Bara att hoppas att utställningen når ner hit till Skåne också en dag :)
Benganbus 2013-01-25 17:23
Skåne ligger litet avsides, helt klart! ;) :)
Indy 2013-01-26 13:35
Haha Bengt ja avsides för världsmetropolen Stockholm, men nära till en massa småorter i Europa. Som byn Köpenhamn, Berlin och varför inte Paris kan vi ju ta som några små exempel och då uppstår ju frågan vilket som är avsides.
avslutad130917 2013-01-28 14:39
Men kalaga inte då :-) Vi har ett kommersiellt galleri som många i ren obetänksamhet höjer till skyarna och jag undrar vad de skall gör när det tömt världen på publikmagneter. Åker hellre till Berlin för att se på fotoutställningar en ser på Fotografiskas källarutskrifter
PatrickKarlsson 2013-01-25 17:48  
Oj. Detta är en av mina favoritfotografer utan att tveka. Ska absolut se denna utställning.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.