Annons
Artiklar > Nina ska rädda lejonen med Klarna-miljoner

Nina ska rädda lejonen med Klarna-miljoner

Nina Siemiatkowski har fotograferar en flock lejon från en specialbyggd bil till och från under fyra års tid.

 

Den svenska naturfotografen Nina Siemiatkowski har startat en stiftelse för hotade naturområden tillsammans med sin make, Klarna-grundaren Sebastian Siemiatkowski. Detta sker samtidigt som hon ställer ut lejonbilder på Grundemark Nilsson Gallery i Stockholm.

Stiftelsen har inte fått sitt slutgiltiga namn än utan heter kort och gott "Nina och Sebastian Siemiatkowskis stiftelse”. Det återstår även en del juridisk byråkrati.

– Namnet är inte det viktigaste i det här skedet, utan det viktiga är att få upp stiftelsen så att pengarna som kommer ut från det här projektet landar i en stiftelse och går tillbaka till lejonen, säger Nina Siemiatkowski till sajten Breakit.

Nina Siemiatkowski kommer att ha det operativa ansvaret i stiftelsen som inte bara ska skydda lejon utan att rädda vilda naturområden, dess ekosystem och de djur som lever där. Hon har tidigare arbetat som marknadsdirektör för tobaksjätten Swedish Match, men sedan sadlat om till fotograf.

– Jag sade upp mig, delvis för att följa min dröm om att bli fotograf men också för att göra något mer meningsfullt, berättar hon för Breakit.

The Creation / Book of Leon. Foto: Nina Siemiatkowski

Fotat lejon under fyra år

Nina Siemiatkowski, tidigare Sundén, har under de senaste fyra åren ägnat fem månader åt att följa en flock lejon från en specialbyggd bil på savannen i nationalparken Masai Mara i Kenya.

Projektet kallas Book of Lion och premiärvisas just nu på Grundemark Nilsson Gallery på Östermalm i Stockholm. Utställningen pågår till och med den 6 september.

Dark Waters / Book of Leon. Foto: Nina Siemiatkowski



Publicerad 2016-08-29.

51 Kommentarer

gunte 2016-08-29 11:15  
Respekt..
/G
bebi 2016-08-30 17:54
Ställer mig i kön av beundrare "respekt"
Alf-Magnus 2016-08-29 11:31  
Ha här var det greenwashing på hög nivå. varför är just lejonas biotops så intresset när det finns en rad med hotade biotoper som antagligen är långt mycket viktigare än den Afrikanska savannen, får en känsla av något postkolonialt, den vita manens rätt att se och i längden fälla om än på ett hålbarr sätt de stora, Lite tankar om ett omskrivet företag känt för sina inkasso metoder som skaffar sig grön och kulturel godvill utan att det kostar särskilt mycket. Nä mig ger det inget respekt
Svar från froderberg 2016-08-29 11:58
Det finns ingen begränsning till savannen, vad jag kan se.
Alf-Magnus 2016-08-29 12:11
Nä men savannen hotar inte ekonomiska intressen utan är så där lagom snällt, den fins betydligt viktigare konflikter i vissa område i Afrika som både påverkar naturen och människor men som hotar att tydliggöra industrins och de globala ekonomiska intressena, våga invertera pengar för ett långvarigt dokumentation och undersökning då börjar det hända någon. Men vad gör Sebastian Siemiatkowskis jo han sponsrar sin fru Nina för att fotografer lite lejon ett djur med stark symbolkraft för makt och överhet.
PMD 2016-08-30 17:11
Arten Lejon klassificeras som sårbar av Internationella naturvårdsunionen så det är inte meningslöst att arbeta för att skydda arten bättre. Att Siemiatkowski inte väljer någon annan art gör inte att hennes arbete med lejon är gör skada.

Klassificeringen:
https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6dlistning
Alf-Magnus 2016-08-30 18:59
Jo jag vet att lejon är ett hotat djur, det är snarare syftet som med att gå in med pengar och inte gå in i något som gör verklig skillnad. I mina ögon så gör inte det här det utan ger bara en oförtjänt goodwill
PMD 2016-08-30 19:03
Hur skulle fotografen och hennes stiftelse göra för att "göra skillnad", menar du? På vad sätt är deras arbetssätt suboptimalt för att förbättra skyddet för lejonen?
Alf-Magnus 2016-08-30 19:24
Anser nog att det handlar om uppmärksamhet än ett långsiktigt arvet för en hålbar värld. Det ger goodwill vilket är mera intressant än faktiskt resultat. Låt säga en djuplodade forskning med fotografer inblandade för att kildia den global uppvärmningens konsekvenser. Skälvning av Amasonas och vilka ekonomiska intressen som är inbladade där. Plasten konsekvenser för haven och des ekosystem Oljeindustrins rovdrift i Västafrika eller den digetaliserad världens jags på mineraler och edskonsekvenser för djurliv och människor. Nä på med lite söta leon på savannen så vi kan dröna kolonial drömmar om Afrika
PMD 2016-08-30 19:34
Men hur tycker du att stiftelsen borde arbeta? Och vad är fel i dess nuvarande inriktning på arbetet. Själv vet jag inte hur stiftelsen arbetar. Jag lyckas inte ens hitta en websida för den.

De alternativ du räknar upp har föga med lejon att göra så jag får intrycket att du tycker att det är dåligt av stiftelsen att ägna sig åt att förbättra skyddet för lejon. F.ö. ska ju stiftelsen skydda mer än bara lejon, enligt artikeln ovan.
Alf-Magnus 2016-08-29 11:53  
Voops så filantropiskt är det

http://www.va.se/nyheter/2015/02/13/fran-bidragstagare-till-miljardar---och-nu-filantrop/

Ett citat från artikel i Veckans Affärer

"För mig är filantropi ett spännande verktyg för att kunna påverka, eller bidra. och kunna visa tacksamhet för det samhället har gett mig." För några år sedan hoppade Sebastian Siemiatkowskis fru Nina av sitt jobb som marknadschef på Swedish Match.

Skulle var intressantas i fall de verkligen investerar pengarna i projekt som gör skillnad istället för att låta sin fru åka på lång safir med kameran och få det att sett som filantropi och ge firman goodwill, jag mår illa mycket illa
Christian Hemborg 2016-08-30 17:50
Jag vill också "åka på lång safir" (vad det nu är)!
Fast det är klart, om jag också skulle få "åka på lång safir" skulle säker vissa bli avundsjuka och gnälla om det också - även om jag gjorde det för mina egna pengar.
Tony Johansson 2016-08-29 12:51  
Även om jag inte vill uttrycka mig så krasst som Alf Jagnell, så får jag ändå hålla med om att det hela verkar lite skumt. Dessutom tycker jag att nämnde Alf har en poäng med formuleringen, jag citerar;

"varför är just lejonens biotops så intresset när det finns en rad med hotade biotoper som antagligen är långt mycket viktigare än den Afrikanska savannen, får en känsla av något postkolonialt" och "för att låta sin fru åka på lång safari med kameran".

Dessutom är Sebastian Siemiatkowski inte miljardär av en slump, if you know what I mean ;-). Nä, jag är nog lite tveksam till det egentliga skälet bakom denna påvisade "goodwillen", men jag har haft fel förr och så kan det vara även i detta fall.
Henrik Nilsson 2016-08-29 15:34
Jag är besviken över reaktionerna här. Varför tro det värsta om folk trots relativt dålig insyn i den faktiska situationen hemma vid datorn?

För det andra är Sebastian Siemiatkowski miljardär för att han med sina medgrundare jobbade stenhårt vid Handelshögskolans entreprenörsinkubator istället för att faktiskt studera, han har gjort fler uppoffringar än vad de flesta har gjort för att skapa en tjänst som kan tillgodose ett behov därute som bevisligen uppskattats
Benganbus 2016-08-29 14:26  
Håller med Alf....
Och konstigt att dom själva inte fattar att några i alla fall, ursäkta mej,
genomskådar det här nypåtagna filantropiska intresset...
Som sagt! Ursäkta! :)
J0£L 2016-08-29 16:15  
Är det bara jag som tycker att många av kommentarerna luktar klassisk Svensk avundsjuka och en smula jante?
Mrdoderhult 2016-08-29 16:29
Lite kanske.. :-) jag hade också velat haft cash så man kan köpa massa prylar o dra ut på nått projekt som verkar skoj, utan tänka på morgondagen... :-) Är man smart så är man då får man belöning för det.
fina bilder är det alla fall...
Dubbelolle 2016-08-29 16:47  
Hehe, ja med nåra miljarder är det lätt att börja känna sig lite filantropisk, man blir rörd....LO
Anders F. Eriksson 2016-08-29 22:37
Vore det bättre om miljardärer som Bill Gates & hans gelikar avhöll sig från att skänka bort pengar (och inte så lite heller)? Har för mig att just han och hans fru skänker bort nästan hälften av allt de drar in, vilket faktiskt gör skillnad.
erdeljan 2016-08-30 06:30
Anders, din kommentar verkar alldeles för blåögd. Googla angående Zika virus och hur Bill Gates kontrollerar befolkningsökningen ;)

Ang fina bilder och så: Ja, med ett sk obegränsat budget och mycket fritid så kan det vara enkelt: Bra kamera och objektiv, lokala guider och klart det blir fina bilder. Varför har inte jag sådana foton i mitt portfolio? :D
PMD 2016-08-30 17:05
» Googla angående Zika virus och hur Bill Gates kontrollerar befolkningsökningen ;) «

Pling! Nu aktiverades min konspirationsteoridetektor.
erdeljan 2016-08-30 23:02
Det jag skrev var svar på att Bill Gates skänker bort pengar. Vad ville du säga?
PMD 2016-08-31 00:02
Det jag skrev var svar på att Bill Gates kontrollerar befolkningsökningen. Vad ville *du* säga?
MikaelSB 2016-08-31 00:35
"Googla angående Zika virus och hur Bill Gates kontrollerar befolkningsökningen ;)"

Jag kommer inte ens göra så mycket som att söka på det. Eftersom det bara tycks vara en invit till konspirationsteorier. Sedan är ju Zika-viruset vidrigt överrapporterad. Medan malaria dödar otaliga människor varje år så går folk och oroar sig över Zika som i sammanhanget mest är lite otrevlig.
alfin 2016-08-29 18:04  
Ja, man ska inte tjäna pengar här i livet, iallafall inte i Sverige. Då blir man lätt misstänkliggjord oavsett hur goda intentioner man har.
hbengtsson 2016-08-29 18:05  
Sverige måste vara det enda landet i världen där jantelagen och avundsjukan är så nyanserad så man inte ens kan göra något godhjärtat utan att komma undan. Otroligt oklädsamt. Man får ju skämmas...

Till Nina: Keep it up!
abbebus 2016-08-29 19:52  
Mycket fina bilder! Brukar ha svårt för "safaribilder" på lejon o annat men de här gillar jag verkligen!
Jonas Nimmersjö 2016-08-29 20:30  
Visst är jag också avundsjuk på Nina. Jag hade gärna sett att min äkta hälft kunnat finansiera mina safariresor ... Men det räcker inte med pengar för att ta bra bilder. Och Ninas bilder som visar här är mycket vackra. Så att hon har pengar och råd med bra utrustning gör ju henne inte till en sämre fotograf.

Och vad gäller lejonen. Så är de viktiga för de afrikanska ländernas ekonomier. Att bevara lejonens habitat och miljö hjälper länderna. Jo, det är för att vi i väst vill se dem ... men vi betalar mycket för att se dem. Pengar som hjälper folk som bor i länderna. Skulle lejonen försvinna skulle ländernas viktigaste exportindustri (vilket turism är) säkert halveras. Vem vill åka till en park där det bara visas lejon på bild? En miljö som är bra för lejonen är bra för alla djuren. Och människorna i närheten kan dra nytta av turismen.

... så oavsett hennes makes metoder att få pengar, vilket jag inte vet något om ... så tycker jag det är bra med projekt som kan rädda lejonen.
esbtse 2016-08-29 20:48  
Lyxhustru, rädda naturen i skandinavien istället
Anders F. Eriksson 2016-08-29 22:34
Personligen tycker jag det är bra om det räddas natur oavsett var. Att kalla fotografen "lyxhustru" känns både otrevligt och ovidkommande i sammanhanget då det antyder något helt annat än något som har med fotografi att göra.
Grevture 2016-08-29 23:38
Lite härligt gammaldags kvinnoförakt höjer ju nivån på alla diskussioner ...
gwsp 2016-08-29 22:46  
Visst är det fantastiskt att se dessa savanner med sitt utbud av exotiska djur, som lever ett liv som dessa djur gör på en savann. Lejonet är inget undantag och utgör inget extra exotiskt. Alla djur är lika exotiska. Jag kan uppleva att lejonet är ganska "harmlöst", om det har ätits sig ordentligt mätt och får ligga i grupp och slappa. Dock ej ofarligt. Nej man får vara väldigt försiktig. Men att ligga i en bil, uppriggad med kameror, av senaste slag och dra av hundratals bilder, för att sedan dra där ifrån och kolla resultatet i en dator, är för mig mer ett jobb än ett sätt att rädda lejonet. Det finns som sagt andra djur som behöver uppmärksamhet, inget nämnd och inget glömt. Men visst är det fina bilder och jag tror att adrenalinet har pumpat i kroppen. Min åsikt.
Grevture 2016-08-30 00:12  
Googlade runt lite och det är många bra bilder tagna av en uppenbart duktig fotograf.

Visst är det nyttigt att se på vad andra gör (och säger att de gör) med en kritisk blick och våga ifrågasätta. Men del del av kritiken här känns ganska ... Avundsjuk?

Som så ofta kan man konstatera att i varje sammanhang finns det två grupper av människor som syns och hörs: De som gör något. Och de som gnäller på de som gör något.
Jonas Nimmersjö 2016-08-31 20:44
Huvet på spiken! :)

Bara bilderna här visar ju att hon är duktig fotograf ...
Alf-Magnus 2016-09-01 10:09
Nu har ni nog missförstått alternativt inte företåt kritiken, den handlar inte om fotografens kvalitet eller möjlighet at resa till savannen för ett länge projekt. Det handlar om syftet med att ett stor framgångsrik och kritiserat företag går in och sponsra, och hur pengarna används. I mitt öga på ett ganska populistiskt sätt som inte kommer ge ett något resultat vare sig för lejons eller miljö. Vill man ha funderingar kring dokumentär fotografi rekommenderar jag en läsning av Aperture 214Documentary, Expanded och P1 kulturs inslag från Landskrona festivalen ”Fotofestival diskuterar dokumentära fotografiets betydelse” http://t.sr.se/2bYJJKa
PMD 2016-09-01 12:39
Varför tror du att stiftelsen kommer att misslyckas?
ctlindsten 2016-08-30 00:33  
Svenskar är roliga. Dom ska belåna sig upp till öronen för att kunna köpa dom senaste lyxprylarna, för att visa grannarna och alla på facebook hur coola dom är. Men när någon faktiskt har tjänat ihop en bra summa pengar och vill visa upp det för olika anledningar, då dyker avundsjukan och skitpratarna upp från höger o vänster.
kiwi 2016-08-30 09:54
Håller med helt och hållet! Mycket unkna och avundsjuka kommentarer här. För att inte bara säga *sjuka* kommentarer.

Hade Minecraft-skaparen Markus Persson skänkt tre miljarder kronor till Hemlösas hus, så hade han fått kritik för minst två saker:

1) Varför just till Hemlösas hus, när det finns så mycket annat som behöver stöd?
2) Snålt att bara skänka tre miljarder, när han har flera miljarder kvar i plånboken.
Dubbelolle 2016-08-30 01:06  
Ja vi ska kanske i takt med att skatterna minskar börjar förlita oss mer o mer på välgörenhet, det är kanske nån, eller flera såna där nyrika miljardärer som plötsligt vill börja bygga studentbostäder, eller billiga hyreslägenheter till fattigpensionärer, ja det finns stort behov för "charity" när ett fåtal berikar sig på de många i samhället, här finns utrymme för många innovativa ideer faktiskt, det gamla receptet med ett mera löneutjämnat o rättvisare samhälle är ju tydligen inte gångbart längre.......LO
mats lindfors 2016-08-30 11:22  
Helt fantastiska bilder med en helt annan känsla i än jag sett tidigare av lejonbilder. Det får bli ett utställningsbesök.

Berörs smått illa av småsinta och underliga kommentarer. För mig handlar det om man har något att säga med bilderna eller inte.
RickErik 2016-08-30 12:35  
Otroligt vackra bilder och massor av märkligt hat här? Förbryllad över småsintheten hos vissa individer...
Arne Bivrin 2016-08-30 14:16  
Afrikas lejon är hotade och minskar kraftigt. Det ödet delar de med många av de afrikanska djuren, på grund av tjuvjakt och habitatförlust. Här har vi en uppenbart duktig fotograf som faktiskt försöker göra något för att vända trenden. Fantastiskt, säger jag. Jättebra att starta en stiftelse i syfte att göra något för lejonen. Ännu bättre om stiftelsen får ett bra startkapital.
Johan Mårtensson 2016-09-05 14:11
Jag håller med dig till fullo Arne!
Benganbus 2016-08-30 14:43  
Ok, har inte varit här på ett tag, men diskussionen fortsätter ser jag!
Å vad jag kan tycka vara litet konstigt de e att det är ofta knegare som håller miljardärerna om ryggen! Å se'n om nå'n har synpunkter om miljadärpengarna, så kommer det där ständiga mantrat, avundsjuka, jantelag osv! ;)
Men de e klart, miljardärerna gillar nog den här stöttningen från ickemiljardärerna! ;)
Klart slut!
Arne Bivrin 2016-08-30 15:29
Vem håller någon om ryggen? Det gäller väl att skilja på sak och person? Syftet är ju för att förbättra lejonens situation. Här är det en duktig fotograf som försöker göra något för att vända en negativ trend. Hur kan det vara dåligt?

Det är alltid ont om pengar som används i ett gott syfte.
MattiasL 2016-08-30 17:46
Jag tycker kritiken här hamnar väldigt konstigt. Visst kan man kritisera ett samhälle som gör att vissa är miljardärer och andra svälter. Jag fattar och delar också kritiken mot att samhället riskerar att i för hög grad förlita sig på rika människors godtyckliga engagemang snarare än lagstiftning.

Men i det här fallet måste jag bli en av de knegare som håller miljardärerna om ryggen. Dessa människor är ju de facto miljardärer, och då måste jag ställa mig frågan hur man kan vända det till något negativt att de använder sina tillgångar till att göra en insats för miljön. Bra gjort från deras håll, och inte något som gör någon förtjänt av epitetet "lyxhustru".
Alf-Magnus 2016-08-30 18:55
Jo trist nivå på argumentationen, kan räkna upp en rad rika filantroper inom konstvärden som jag både beundrar och respekterar. Men när det som i detta fal både luktar cultur och greenwashing då blir jag kritisk. Ni som pratar om jante och avundsjuka kom med bättre argument jag blir varken lessen eller upprörd, bara så trött på låg argumentations nivå som bygger på personangrepp.
knobloch 2016-08-31 08:41
@alf: Varför luktar det greenwashing? Menar du att Klarna bedriver miljöfarlig verksamhet?
Alf-Magnus 2016-09-01 10:14
Greenwashing gör kritiserade företag för att förbättra sin goodwill, se even Culturwashing
knobloch 2016-09-01 11:06
Greenwashing är när företag försöker framstå som mer miljövänliga än vad de i själva verket är.
hbengtsson 2016-08-31 09:54  
Ni får nog förtydliga paralellen lite för oss som sitter på mindre information. Greenwashing? Vad är det hennes man står för i näringslivet som innebär att Nina och hennes projekt per automatik måste svartmålas?

För övrigt, kommentarerna om att "låta sin fru åka på Safari med kamera" är smaklöst, bittert, nedlåtande och inte minst felaktigt.

Ang Jante? Nej, det är förstås helt i sin ordning att skjuta ner projekt som många av oss (med handen på hjärtat) gärna hade gjort men som helt eller delvis finaniseras tack vare en mycket god privatekonomi.

Men den dörren var svår att öppna så då kommer jag tillbaka till argumentet om greenwashing. Förtydliga gärna tack...
Alf-Magnus 2016-08-31 10:10
Som sagt var det handlar inte om pengar, beundrar och uppskattar det Robert Weil har gjort för att placera Stockholm på den seriösa internationella konstscen. Magasin tre har en mycket generös inställning till sinna besökare och har ett djupt och långvarigt samarbete med Stockholms universitet. Där i mot förbehåller jag mig rätte att inta en kritik attityd till många företagare som grundar små filantropiska projekt när de samtidigt har ett behov att tvätta ett skamfilat rykte som Klarna eller Lundin med sina kulturprojekt.
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS