Medier
2019 gjorde vi spaningen "stå över Facebook - satsa på Instagram, blogg och podd" och det verkar varit tre av fyra rätt så här fyra år senare. Facebook tappar ytterligare men vill du nå pensionärer så är det rätt kanal. Poddar ökar rejält och sen 2019 så har TikTok tillkommit som är stark kanal bland framförallt yngre tjejer. Formatet blogg är däremot helt dött.
Som fotograf så gäller det att välja vilken kanal man skall satsa på för att få uppmärksamhet. Att finnas i sociala medier är utan tvekan viktigt då 85 procent använder sociala medier varje dag. Användandet är högt men det varken ökar eller minskar jämfört med 2022.
Poddlyssnandet har ökat från 2022 (43%) till 2023 (48%). Även lyssnandet på podd varje vecka och varje dag har ökat i samma omfattning. Podd är en kanal som ligger jämnt mellan män och kvinnor vilket är lite ovanligt när det gäller sociala medier. Poddlyssnandet har ökat allra mest bland 80-talisterna. För Fotosidan Poddradio så märker vi också ett svagt ökande. Vi ger rekommendationen köp.
Youtube är en kanal där de fotografer som lyckas kan få riktigt stora följarskaror. Spaningen är att det blir svårare och svårare att nå ut i kanalen och skall man ha någon chans så bör man ha sin kanal på engelska. Samtidigt är Youtube favoriten bland sociala medier hos svenska folket. Var fjärde svensk har Youtube som favorit. Som kanal så varken ökar eller minskar användandet år 2023. Vi ger rekommendation behåll.
Facebook är fortsatt en gigantisk plattform men som kämpar med att behålla användarna. Färre använder Facebook år 2023 men kanalen är stark bland äldre och pensionärer. Spaningen är att det är i grupper och chat-funktionen Messenger som gör att folk hänger kvar på Facebook men att de två funktionerna inte lämpar sig som kanal att marknadsföra sig i. Vi ger rekommendationen sälj.
Plattform Twitter (numer X) har sen några år haft ett antal "skeppet sjunker, alla bra har slutat, det är ingen ide att vara här, jag har flyttat Y (tex Mastodon eller Bluesky Social)" och detta ökade när Elon Musk köpte plattformen. Men klagosången verkar inte ha förankring i statistiken då andelen som använder Twitter år 2023 (20%) har ökat jämfört med år 2022 (18%). Tillväxt sker även på vecko- och daglig nivå. Det är framför allt fler män som har börjat använda Twitter år 2023 men noterbart är att endast 3 procent av svenskarna har Twitter som favorit bland sociala nätverksplatser. Vi ger rekommendationen sälj.
Instagram varken ökar eller minskar år 2023 men är den kanal som bäst lämpar sig bäst för fotografer, just för att det är bilder som delas. På Instagram är det fler kvinnor (74%) än män (54%) som är aktiva. Dilemmat med Instagram är att stillbilder numer inte premieras utan rörligt pushas hårdare i användargränssnittet, vilket skapar kritik bland fotografer. Instagram ägs av Meta (som äger Facebook) och Meta är inte intresserad av vad fotografer tycker är bäst utan Metas mål är att inte tappa trafik till TikTok (där rörligt är avgörande). Även om Instagram blivit svårare att nå ut på så finns det ändå exempel på fotografer som lyckas. Ett exempel är Magnus Berggren som vann Eisa Maestro. Han har sedan 2019 skapat ett konto med nästan 80 000 följare. Vi ger rekommendationen Köp.
LinkedIn är en kanal som kan vara intressant. Linkedin kan betraktas som en skolkatalog över vem som jobbar på vilket företag och är man aktiv så kan man skaffa sig rejäla följarskaror. 4 av 10 som arbetar använder Linkedin och betydligt fler i privat sektor (47%) än i offentlig sektor (32%) är på Linkedin. Linkedin används mest av personer födda på 70-, 80 och 90-talet. Kvinnor födda på 90-talet minskar sitt användande av Linkedin medan de jämnåriga männen istället ökar sin användning. Vi ger rekommendationen Öka.
Slutligen kikar vi på TikTok, en kanal som känns främmande för medelålders och uppåt. Många har nog aldrig besökt kanalen, men det är en kanal som trots allt ökar. Tiktok är populärast bland tonårsflickor men det är endast 5% som har den som favorit. Vår rekommendation är ett försiktigt köp (det kan finnas luckor att fylla).
Summering för 2024
Glöm Facebook och satsa på Instagram och poddar. Youtube kanske. Linkedin öka. TikTok är svårbedömt.
20 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Instagram med sina uppenbara svagheter att presentera bild på ett bra sätt är precis som ni skriver ändå den kanal som är bäst att för att hålla sig ajour med vad som händer med fotografi man är intresserad av. Och att marknadsföra sin fotografi. Man får också ta del av fotografi men också av info om evenemang och dylikt som kan intressera en. Givetvis måste man se till att man följer rätt saker och konton.
Att få publik till en egen blogg verkar vara svårt och kräva mycket jobb. Det är nog YouTube som man ska satsa på om man skall göra sig ett namn. Kanske är det lika svårt/lätt att skriva en blogg som att filma sig själv när man snackar om nåt? Men, förmodligen en mycket större publik i det senare fallet skulle jag gissa!
Men sedan dom gjort om sin algoritm för tusende gången och bara pushar rörligt innehåll, så är det inte direkt lättare att bli upptäckt eller hitta andra intressanta att följa baserat på rekommendation.
Det känns som att det finns ett behov av en vettig plattform för stillbilder. Jag hoppas att det kommer något framöver.
Nätverk som är gjorda enbart för fotografer finns ju redan, t.ex 500px eller 1x, men dessa har ju effekten av att vara ekokammare där bara fotografer nätverkar sinsemellan snarare än att nå ut till kunder och vanligt folk. Ett nytt socialt nätverk enbart för fotografer skulle antagligen ha samma problem.
Så nej, jag tycker nog redan Instagram är väldigt optimalt, bortsett från deras större fokus på videor.
Jag laddar upp mina bilder genom datorn och lägger svart runt bilderna. Laddar upp dem i 2000x2000 pixlar så är jag säker att hela bilden blir med och centrerad även om bilderna inte är fyrkantig från början.
Allt är relativt men alla är inte intresserade av att producera videos bara för att försöka synas. Meta vill ju bli TikTok och allt handlar om videos numera. Gör man inte videos så är man körd eftersom algoritm i princip bara pushar för det.
Visst man kan se det som en form av reklam för sig själv. Men det är ju stillbilder man vill syssla med.
Det hade varit en sak om man hade ett val. Men nu är det snart mer eller mindre som att man likaväl kunde hängt på TikTok.
... men det kanske är så att folk använder tredjepartsverktyg för sånt??
Nå ut kan man göra på många sätt. Jag når ut även genom att jag underhåller ca 25 olika infofält också i XMP. De gör ju att man kan hitta en hel del av mina bilder vid vanliga sökningar i en browser, vare sig de legat i en portfolio eller använts i någon av de bloggberättelser jag skrivit.
I det förstnämnda är det absolut viktigt att jaga följare och exponering men då behöver man böja och slava sig inför algoritmerna och jaga det ”populära” för stunden.
I det senare kan du gott göra precis vad du vill. Jag har själv återgått mer och mer till min egen hemsida/galleri. Inte en blogg utan mina egna favoriter i ett enkelt galleri. Går inte att kommentera på, följa eller knappt interagera med annat än att se.
De fotografer som inte blir hjälpta, utvalda och lyfta av algoritmerna på socialmedia lär knappast lyckas där. Jag läste någonstans att bara 1% väljs ut. Det låter väldigt tufft.
I en blogg kan man visa bilder, vilket man inte kan en podd så en blogg borde väl vara bättre än en podd för en fotograf som vill visa bilder?
Generellt så blir ju allting mer centrerat på sociala medier. Fotografer har ju betydligt mer besökare på sociala medier än på sina egna hemsidor.