Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Katastrofdom

Katastrofdom

En fotograf som lämnar in en film för framkallning till en tidning måste nu begära skriftliga garantier av tidningen att de ansvarar för framkallningen.
Det är konsekvensen av en dom i Svea Hovrätt.


En frilansfotograf fick i uppdrag av Norrtelje tidning att förse tidningen med bilder från ett 40-årigt brojubileum. För att tidningen skulle kunna hinna med att få in bilderna i sin måndagstidning begärde tidningen att frilansfotografen lämnade in filmerna för framkallning hos tidningen på söndagen samma helg som jubileet.

När filmerna skulle framkallas förstördes en rulle i tidningens framkallningsmaskin. Tingsrätten i Norrtälje och Svea hovrätt anser nu att tidningen inte har något ansvar för förstörandet av filmen och inte behöver ersätta fotografen.

I sin dom hävdar Svea hovrätt att frilansfotografen inte lyckats visa att tidningen skulle haft något ansvar för framkallningen av filmen eller att tidningen varit vårdslös.

Istället döms nu fotografen att betala Norrtelje tidning 1 250 kr i rättegångskostnader.

Det svenska rättssystemet har ibland anses gå emot den lille i samhället och tings- och hovrättens dom i detta fall avviker inte från mönstret.

Hade frilansfotografen varit privatperson och inte företag hade domslutet blivit ett annat. Konsumenter som fått sina filmer förstörda i vanliga smålabb – jämfört med ett proffslabb inom en tidning – har fått ersättning i rättsliga utslag.
Men i det här sammanhanget skall det lilla frilansföretaget visa att det större tidningsföretaget varit vårdslöst, trots att det är helt klarlagt att tidningen haft filmrullen i sin vård och att den förstörts under denna vård.

Tänk er det lilla handelsbolaget som lämnar in sin tjänstebil för service på verkstaden. När bilen skall hämtas återstår bara ratten. Är det då handelsbolaget som skall visa att den stora märkesverkstaden förfarit vårdslöst. Tanken svindlar.

Hovrätten tycks ha alltför vag uppfattning om hur fotobranschen fungerar.
Många gånger arbetar fotografer under tidspress och litar på att tidningsföretaget framkallar deras rullar på rätt sätt. De litar också på att de får ersättning om företaget skulle förstöra rullen. I en förlikning efter stämning i Stockholms tingsrätt ersatte nyligen kvällstidningen Expressen för förstörda negativ, som förstörts av tidningens underleverantör.

Det blir allt viktigare för fotograferna att kräva garantier när de lämnar sitt originalmaterial till tidningar.

Samma sak kommer också att gälla digitala original. Många gånger har fotografer levererat sina kamerakort med sina digitala original till tidningen för att resa vidare på nya jobb. Innan man gör så i fortsättningen bör man kräva besked om att tidningen garanterar att de har ansvaret. En tecknare som hade gjort sina original på en hårddisk lämnade för ett antal år ifrån sig hårddisken till en sommarvikarie på en större landsortstidning. Tecknaren och journalisten kom överens om att hon inte behövde kopiera innehållet och skicka det till tidningen utan det gick bra att lämna hårddisken. Såväl sommarvikarien som hårddisken försvann och först efter diskussioner och inblandning av en advokatbyrå förliktes parterna.

Hovrättsdomen om Norrtäljes ickeansvar är en katastrof för den lilla människan, men också en varning till fotograferna. Lämna ej ifrån er original utan garantier.

Publicerad 2005-07-27.

12 Kommentarer

Kijana 2005-07-28 16:49  
Tyvärr lämnar artikeln åtminstone två centrala frågor obesvarade. På vilket sätt förstördes filmrullen? Varför betraktas inte den misslyckade framkallningen som vårdslös?
fletell 2005-07-28 18:32  
Vad spelar det för roll hur rullen förstördes?
zlice 2005-07-28 18:51  
mm.. lagen passar sällan småföretagare :(
Bra att du lagt upp den här informationen här, annars hade jag nog aldrig fått reda på det. Tummen upp för det, tummen ner för domen.
toffie 2005-07-28 18:57  
mycket bra artikel! och väldigt viktigt att tänka på !! // Chris
Haraldus 2005-07-28 21:21  
Det är väl ingen skillnad om en fotograf lämnar sin film till ett labb för framkallning. Domen borde väl bli liknande även då?
Vad skulle det vara för garantier och vill någon skriva på sådana? Jag har aldrig förstått att någon kan lämna ifrån sig en film eller skicka iväg en film för framkallning. När det gäller negativ färgfilm så är ju C41-processen numera nästan lika enkel som svartvitt. Domen kanske påskyndar en övergång till fotografering med digitalkameror
/Harald
NCR 2005-07-31 01:11  
Dra lärdom och skaffa digitalkamera med andra ord. :-)
tonykollberg 2005-08-01 16:15  
Jepp det är riktigt illa hur det fungerar ibland, har varit med om liknande saker. Råkade en gång ut för att en tidning bistod med en bärbar dator där vi dumpade över alla bilder inför ett viktigt jobb, dag två tar tidningen med sig bärbara datorn på en mässa och datorn blev stulen med alla bilder.. Hej hopp vad det kan gå, och tidningen ansvarar för backupen men, ingen på tidningen gjorde någon i tid. Hur ska man kunna förutse sånna saker?
Teste 2005-08-01 18:56  
Tack för alla värdefulla inlägg. Jag vill gärna ge några svar till alla de frågor som kommit fram i kommentarerna. Målet är FT 2570-04, dom i Svea Hovrätt 26/5-2005.

Några kommentarer till Robert Deli. Texterna i tingsrättens dom och hovrättens dom är aningen missvisande. Fotografen fotograferade för eget bruk då tidningen beställde bilder att även användas för dem. Tidningen insisterade på att få framkallningen gjord under helgen för att få med dem i tidningen.

När fotografen kom till tidningen fanns en lapp på framkallningsapparaten med den ungefärliga texten: "Jag vågar inte framkalla här"
Fotografen frågade då (Obs fotografen) om det var fel på maskinen och om det gick att framkalla. Fanns det minsta tvivel om saken hade fotografen avstått ifrån att framkalla filmen.
Tidningens representant upplyste om att om bara en av tidningens fotografer skötte framkallande skulle det gå bra.

Det framstod som helt klart att fotografen hade egna bilder på rullen som var viktiga för annat ändamål. Fotografen väntade också på rullen så det stod helt klart för de som skötte framkallandet på tidningen att fotografen ville ha igen sina rullar framkallade.

Trots att en fotograf skötte framkallandet fastnade rullen och filmen förstördes. Tidningen ansåg inte att det var deras ansvar trots att de

1. hade rullen i sin vård
2. skötte framkallandet
3. ägde framkallningsmaskinen

Tidningen hade ingen försäkring för framkallningsmaskinen och inte heller något avtal med maskinleverantören om ersättning ifall maskinen skulle orsaka fel. Ledningen för tidningen redogjorde inför rätten att maskinen nyss hade servats och var i bra skick. Personalen hade en annan uppfattning om maskinens skick.
De grunder som fotografen bl.a. åberopat var presumtionsansvar dvs. ansvar för den som vållar skaden eftersom han har föremålet i sin vård när skada uppstår. Eftersom det här var ett småmål behövdes prövningstillstånd i hovrätten. En referent i hovrätten beviljade prövning och ansåg just att presumtionsansvaret skulle prövas. Tyvärr fanns inte referenten i rätten när målet avgjordes.

Detta påtalades också under rättegången Trots detta ägnar sig hovrätten i sin dom inte en rad om presumtionsansvaret för tidningen utan endast om att fotografen skulle bevisa att tidningen varit vårdslös.

Man kan inte dra annan slutsats än att det var fotografens fel att rullen förstörts.

Så här citerar fotografen delar av domen:
”Om man läser nedanstående beskrivning, kan man ju tro sig vara i en
absurd pjäs av Beckett eller Ionesco:

"Tingsrätten konstaterade att tidningen varit ansvarig för filmen och att
det var tidningens framkallningsmaskin som förstört filmen. Men
tingsrätten ansåg ändå inte att detta medförde någon
skadeståndsskyldighet. Tidningen hade inte lämnat någon garanti för
framkallandet av filmen eller förfarit vårdslöst. De inblandade hade
innan diskuterat maskinen eftersom denna inte ansågs helt pålitlig.
Tidningen hade inte heller varit försumlig genom att inte ha någon
försäkring som täckte skadefall som det aktuella. Fotografen hade också
hävdat att det enligt branschpraxis fanns en strikt
skadeståndsskyldighet, något som rätten inte heller ansåg bevisat."

Läser man denna beskrivning några gånger, blir det hela bara alltmer absurt".
Hur skulle fotografen utformat sin talan för att vinna mer gehör i rätten kan man fråga sig?
Beträffande om fotografen hade varit konsument så finns det flera utslag där fotografen får ersättning för bl.a. bilder på ett bröllop.
Här talar vi om en professionell fotograf som förevigar en invigning. En fotografering som aldrig kan återskapas.
Framtiden är alltmer digital som många påpekar i kommentarerna, men det kommer att dröja länge innan våra gamla arkivbilder är digitala. Ett företag som t.ex. bildbyrån Pressens Bild har 18 miljoner bilder i negativ, papperskopior och glasplåtar och kanske högst en miljon digitala bilder. Det gäller att fortsätta se upp med till vem man lämnar sina original. Och av domen att döma skall man se upp med Norrtelje tidning.

Beträffande överklagande så var det ett FT-mål (mål av ringa värde) som egentligen inte går att överklaga till HD och fotografen orkade inte heller längre.

Staffan Teste
photoboy 2005-08-09 11:35  
Som artikeln är formulerad var fotografen anställd för att fotografera en händelse och dessa bilder förstördes vid framkallningen hos uppdragsgivaren. Då anser jag inte att ersättning ska utgå till fotografen eftersom denne är anställd av uppdragsgivaren, och den största förlusten drabbar arbetsgivaren. Detta kan inte liknas vid om ett handelsbolag lämnar sin tjänstebil för reparation hos en utomstående verkstad, eftersom handelsbolagets bil inte köpts in för verkstadens räkning så att säga. På samma sätt är inte en privatpersons bilder tagna för framkallninngslabbet där denne lämnar in bilderna, och därför är det en skillnad.

Efter ytterligare kommentarer från artikelförfattaren framkommer dock fler detaljer, och då anser jag det vara solklart att fotografen ska ha ett stort skadestånd, eftersom han även hade egna bilder på rullen.
mrfiat 2005-08-16 11:54  
Läste en kommentar om att vanliga konsumenter INTE borde få ersättning vid förstörd film. Råkade ut för att labbet repade mina negativ och förstörde en del bilder och då fick jag en ersättning ca 100 euro (i Frankrike) utan en tvekan. Trodde det funkade likadant i Sverige?
Kanadabalsam 2005-09-12 22:14  
Lite Roy och Roger "Macken" över det hela tycker jag om man nu ska dra likheter med Norrtelje Tidnings service.Jag framkallade diapositiv under ett helt år på egen hand, aldrig så mycket som en repa ens och färgerna blev lika bra som på proffslabb och till och med bättre dessutom var bilderna klara och torra efter högst 3 timmar. Ofta tror jag det finns en slags övertro på att proffs gör allt riktigt (de tar ju betalt). Att maskinen havererar filmen borde bara bero på 2 saker antingen handhavandefel eller dålig maskin. Att ansvara för att maskinen inte skär ihop måste kännas otryggt, det kan även de dyraste göra. Nä begär dosframkallad film för hand av en kunnig person på tidningen det går minst lika fort och risken för förstörd film är minimerad (om nu inte personalen trott flaskan med framkallare var avsedd att tömma överblivet pilsner i).
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS