Annons

Mingelfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

benjamineidem

Avslutat medlemskap
lol...
PS. Vet vad bändare är! Lovar! ISO också!

Trevlig Helg!
när du påstår att längre slutare är det enda sättet att ljusa upp bakgrunden när man fotar vimmel låter det som att du inte riktigt vet hur iso och bländare fungerar.

För man fotar ju inte vimmelbilder med fast blixtljus, man kör med ttl iaf jag.
 

daytripper

Medlem
när du påstår att längre slutare är det enda sättet att ljusa upp bakgrunden när man fotar vimmel låter det som att du inte riktigt vet hur iso och bländare fungerar.

För man fotar ju inte vimmelbilder med fast blixtljus, man kör med ttl iaf jag.
Oooops, skrev jag ENDAST? I så fall ber jag så hemskt mycket om ursäkt! Kul att du oxå använder dig av TTL vid mingel. Verkligen. Lycka till. Du är verkligen jätteduktig!
 

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Oooops, skrev jag ENDAST? I så fall ber jag så hemskt mycket om ursäkt! Kul att du oxå använder dig av TTL vid mingel. Verkligen. Lycka till. Du är verkligen jätteduktig!
Jag kanske missuppfattade dig. Detta verkar ta på dig ganska hårt, du behöver inte ta så illa upp tycker jag. Men jag kanske missuppfattade detta inlägget också
 

Anders Östberg

Guest
Kommer in sent i diskussionen nu, men en fundering till kring synk på första eller andra ridå?

Utan att ha provat själv så kan jag tänka mig att det är bättre med synk på andra ridån av detta skälet: Med riktigt långa slutartider så tar man ju in mycket av det befintliga ljuset, och jag tror personerna man fotograferar står stilla tills dom tror att bilden är tagen = när blixten går av. Om man då har synken på första ridån så kanske dom blir mindre skarpa därför att dom börjar röra sig direkt efter att blixten gått.

Bara en tanke, utan att ha provat själv som sagt.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Kommer in sent i diskussionen nu, men en fundering till kring synk på första eller andra ridå?

Utan att ha provat själv så kan jag tänka mig att det är bättre med synk på andra ridån av detta skälet: Med riktigt långa slutartider så tar man ju in mycket av det befintliga ljuset, och jag tror personerna man fotograferar står stilla tills dom tror att bilden är tagen = när blixten går av. Om man då har synken på första ridån så kanske dom blir mindre skarpa därför att dom börjar röra sig direkt efter att blixten gått.

Bara en tanke, utan att ha provat själv som sagt.
Tyvärr är det inte så, Sensorn uppfattar inte vilket ljus som är vilket utan den vet bara det totala. Dvs blixtmängden är detsamma i 1:a ridån som den 2:a.

Personerna står definitivt inte still tills 2:a ridån sluter sig. Det kommer en förblixt som för dom är starkt. ju längre slutartid desto värre ifall de inte är med på noterna.

Olikheterna mellan ridåerna vid mingelfoto är hur du vill uppnå rörelsemönstret i ljusen. Jag tycker 2:a ridån ger mig skönast känsla vid mingelfoto eftersom ströljus rör sig och slutblixten fryser mitt motiv i slutet av rörelsen istället för tvärtom.

/Stefan
 

suzza

Ny medlem
fota finmingel

Hej!

Ska fota mingel i anslutning av Nobel middagen nästa fredag och funderar lite på vad ni tror och tycker jag behöver utrustning. Har en Canon 5D med några olika objektiv, 50/1,4 , 80/1,8 och 24-70 /2,8. Tror ni att det går bra att använda 24-70? eller ska jag låna något annat som passar bättre för mingel foto?
Har en Canon 430EX blixt.. räcker den?
Vad skulle ni använda för inställningar på ett finare mingel en nattklubbs mingel?

Tacksam för svar!
 

carl_swahn

Aktiv medlem
Hur ska bilderna användas? Vilka krav finns på brus mm? Ska dem tryckas högupplöst eller skalas ner till webb?

"Elegantast" blir det nog om du lyckas köra med 50/1,4 med hög iso i befintligt ljus. Det känns dock väldigt riskabelt och en "plan B" är nog nödvändig att ha nära till hands.

Ett betydligt säkrare alternativ är att fotografera med 24-70 och svag blixt vilket jag tror funkar finfint. Fotografera med lång slutartid så att du blandar befintligt ljus med blixtljus.

Synka blixten på första ridån, eftersom bilden då blir mest lik det du ser i sökaren i ögonblicket du trycker av (till skillnad mot när du t ex fotar en bil i rörelse, då du vill synka på andra ridån för att få rätt riktning på "fartränderna").

Fototekniskt kommer alternativ två påminna om klassiska mingelbilder från nattklubbar, men jag tror ändå att du får en elegantare touch tack vare outfits och miljöer mm.

Eventuellt skulle ett enbensstativ kunna hjälpa dig lite i båda alternativen.

Testfotografera innan på olika platser med varierande mängd befintligt ljus för att se hur utrustningen presterar. Då är både du och utrustningen intrimmade när det väl gäller sen.
 

suzza

Ny medlem
Hur ska bilderna användas? Vilka krav finns på brus mm? Ska dem tryckas högupplöst eller skalas ner till webb?

"Elegantast" blir det nog om du lyckas köra med 50/1,4 med hög iso i befintligt ljus. Det känns dock väldigt riskabelt och en "plan B" är nog nödvändig att ha nära till hands.

Ett betydligt säkrare alternativ är att fotografera med 24-70 och svag blixt vilket jag tror funkar finfint. Fotografera med lång slutartid så att du blandar befintligt ljus med blixtljus.

Synka blixten på första ridån, eftersom bilden då blir mest lik det du ser i sökaren i ögonblicket du trycker av (till skillnad mot när du t ex fotar en bil i rörelse, då du vill synka på andra ridån för att få rätt riktning på "fartränderna").

Fototekniskt kommer alternativ två påminna om klassiska mingelbilder från nattklubbar, men jag tror ändå att du får en elegantare touch tack vare outfits och miljöer mm.

Eventuellt skulle ett enbensstativ kunna hjälpa dig lite i båda alternativen.

Testfotografera innan på olika platser med varierande mängd befintligt ljus för att se hur utrustningen presterar. Då är både du och utrustningen intrimmade när det väl gäller sen.
Tack så jätte mycket för ditt svar!
 

BenjaminR

Medlem
Mingel

Hejhej, Dags att göra ett nytt inlägg!

Jag (Benjamin Rudström) och Drejjan (André Nordblom) jobbar för närvarande båda på STATT i Mariestad. Vi kör varannan lördag och bilderna finns här: http://www.facebook.com/profile.php?id=100000751696670&sk=photos


Först och främst måste jag säga att André är en ypperlig kollega (Även fast vi inte jobbar ihop! haha..)


Men men, mycket har hänt sedan jag skrev senaste inlägget här.

Bla. har jag skaffat ett Sigma 10-20mm f/3.5 och Omnibouncer.

I dagsläget använder jag ENDAST mitt 10-20mm vid vimmelfoto. Ett extremt bra obejktiv som fyller mina önskningar på foton dagligen. Använder det nästan hela tiden.. (Jag älskar vidvinkel).

Men iaf. Tillbaka till trådens syfte.

Mingelfoto, Jag brukar gå loss med slutartiden, målar mycket med det befintliga ljuset. Detta är både till för och nackdel, men jag älskar att få bilderna att se ut som att denna kväll har varit helt "Bananas". Det är mitt, och jag hoppas det är Andrés syfte med bilderna.

Jag har tänkt lite ang. vimmel/mingelfoto senaste tiden. Jag har sett att vissa fotografer använder sig utav "noice reduction" så att folk ser plastiga ut, något jag absolut inte förstår! Kanske någon här som kan förklara för mig?

Sedan tycker jag att bilderna från tex. Finest och Aveny är tråkiga. Mycket pga. att jag själv smäller av "galna" bilder och leker ljuset en hel del. Kanske också för att Finest/Aveny inte vill att nattklubbarna ska se ut som det är "bananas" utan att det ska vara lite fint och stiligt sådär.

Min personliga åsikt är att jag tycker det är roligare att se bilder från en nattklubb där stället verkar helt "bananas" och "f*cking crazy" då jag gillar att festa på det sättet. Tror det inte bara är jag som tycker så..

Självklart är många/alla bilderna som är lugna, fina och korrekta väligt snygga och trevliga dom med. Men man får mer känslan av att utestället i fråga är ett mingelställe och inte ett "MADDAFUKKIN' REJV" typ.

JazzBazz, du som jobbar i GBG får gärna berätta om ni har några önskemål från eran "arbetsgivare" om hur fotona ska se ut eller om ni har fria händer?

btw. Jag pratade med någon fotograf för ett tag sedan när jag var på Parken i gbg. En fredag. Det var en Downtown Fridays kväll och jag var där med Marko U som spelade.. Kanske, av ren slump var JazzBazz?

Vi pratade iaf om lön till mingelfotografer osv. Eftersom jag då hade hört den sjuka saken att fotografer på Finest inte fick något betalt alls!? Men som tur var så var detta inte fallet..


Shit, mycket text. Hoppas någon orkar läsa igenom! /over
 

JazzBass

Aktiv medlem
JazzBazz, du som jobbar i GBG får gärna berätta om ni har några önskemål från eran "arbetsgivare" om hur fotona ska se ut eller om ni har fria händer?
Om du menar mig (JazzBass, namnet taget av värlens kändaste elbasmodell - Fender Jazz Bass) så jobbar jag varken i GBG eller med mingelfoto..Har inte ens sysslat så värst mycket med det, råkar bara bara ha blivit lite insatt i fototeori och så fotograferar jag en hel del i mörka miljöer med (och utan) blixt, vilket är varför jag skrivit en del i denna tråd. Så tyvärr kan jag inte svara på din fråga. Du blandar nog ihop mig med nån annan tror jag...

Håller annars med om att Sigma 10-20/3,5 passar utmärkt till foto inomhus med blixt. Har inte mingelfotat med det dock, ska prova då jag får tillfälle till det. :)
 

drejjan

Aktiv medlem
Det är mitt, och jag hoppas det är Andrés syfte med bilderna.
Klart det är det ;-)

Min personliga åsikt är att jag tycker det är roligare att se bilder från en nattklubb där stället verkar helt "bananas" och "f*cking crazy" då jag gillar att festa på det sättet. Tror det inte bara är jag som tycker så..
Jag tror också att det har mycket att göra med hur stor en stad är.
En stor stad= mer pengar, snobbar, stekare. Man minglar, man visar att man har pengar och stil.
En liten stad= alla är sig själva, man går ut för att verkligen ha kul och festa järnet! Och det är väl det vi vill visa genom våra bilder, hur galet gött det är i Mariestad :)
 
Hej!

Ska fota mingel i anslutning av Nobel middagen nästa fredag och funderar lite på vad ni tror och tycker jag behöver utrustning. Har en Canon 5D med några olika objektiv, 50/1,4 , 80/1,8 och 24-70 /2,8. Tror ni att det går bra att använda 24-70? eller ska jag låna något annat som passar bättre för mingel foto?
Har en Canon 430EX blixt.. räcker den?
Vad skulle ni använda för inställningar på ett finare mingel en nattklubbs mingel?

Tacksam för svar!
Hej,

Har fotat en hel del mingel nu och kan inte annat än att rekommendera 24-70 som är ett otroligt bra allround objektiv, körde canon tidigare och har då använt mig av både 430 och 580 och jag måste säga att 580 är ganska mycket bättre. blir ett lite mjukare/trevligare ljus.

Använder mig för stunden av en D3s med 24-70 och sb900
brukar ligga på runt iso 1000 1/15 slutar och bländare 2.8.

Detta brukar ge en ganska lagom balans mellan befintligt ljus i bakgrunden och blixtljuset på personerna.

Med tanke på takhöjden i stadshuset så skulle jag köra blixten rakt på med vinkelskiva och omnibounce över, då bör du få hygglig täckning även över kläderna. om du kör ettl så kan du underexponera med -1/3 eller liknande.

För att sammanfatta det hela så är 5d med 24-70 ett optimalt kit och 430 fungerar även om 580 är vassare.


Vänligen,
Gustaf Svanberg
 

BenjaminR

Medlem
Om du menar mig (JazzBass, namnet taget av värlens kändaste elbasmodell - Fender Jazz Bass) så jobbar jag varken i GBG eller med mingelfoto..Har inte ens sysslat så värst mycket med det, råkar bara bara ha blivit lite insatt i fototeori och så fotograferar jag en hel del i mörka miljöer med (och utan) blixt, vilket är varför jag skrivit en del i denna tråd. Så tyvärr kan jag inte svara på din fråga. Du blandar nog ihop mig med nån annan tror jag...

Håller annars med om att Sigma 10-20/3,5 passar utmärkt till foto inomhus med blixt. Har inte mingelfotat med det dock, ska prova då jag får tillfälle till det. :)

Okej! ne jag fick för mig att du jobbade som det efter att jag läst ett par inlägg av dig! Men man kan ha fel! ;)

Jo, 10-20mm'arn är UNDERBAR. Man får det omfånget man vill ha. Det hade dock varit trevligt med en bländare på 2.8 vid 20mm om man ville ta lite mer chill "mingel" bilder. :)


Klart det är det ;-)

Jag tror också att det har mycket att göra med hur stor en stad är.
En stor stad= mer pengar, snobbar, stekare. Man minglar, man visar att man har pengar och stil.
En liten stad= alla är sig själva, man går ut för att verkligen ha kul och festa järnet! Och det är väl det vi vill visa genom våra bilder, hur galet gött det är i Mariestad :)
Yes, det är också min uppfattning! Men folk verkar festa jävel där också, men tror nattklubbarna inte vill att folk bara går dit för å "REJVA SÖNDER" som sagt. Menmen, jag är nöjd med våra bilder Drejjan och gillar vår stil, så vi kör på det ;)
 
ANNONS