Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-7

Photocon

Aktiv medlem
I morgon ska jag testa hur NEX funkar för zombiefoto - fär se om herr Lillnor fastnar på bild :)
Nu ska jag leka PMD! Zoombie stavas med två "o":):)

En bön bara: Publicera inga bilder på Mats som zoombie. Jag ryser vid tanken. Nu tror jag inte han kommer att deltaga i sagda evenemang men ganska säkert plåta det.

Har sett några bilder Mats tagit från tidigare evenemang av den typen. Många riktigt bra och trevliga bilder som hade fungerat bra i reportagesammanhang.

//Lennart
 

afe

Aktiv medlem
Mats skrev i en kommentar till artikeln på FS startsida att han i år ska deltaga i tåget (som Leon S Kennedy, vem tusan det nu är), så risken finns att du får se honom som zombie :D
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Skulle jag se Mats så skulle jag springa fort som fan. En zombie med karateskills! Ingen man muckar med alltså.
Detta citat visar att skribenten ifråga anser att Mats är en zoombie och inte en zombie.

En zoombie är nämligen mycket snabbare än en zombie! :)


Gissar på att detta kanske kommer från "zoom" + "zombie". Det går ju som bekant mycket snabbare att "zooma" än att kuta fram och tillbaka. Uttrycket "zoom" kan förstås även det härröra från gammalgrekiska (i så fall ungefär i betydelser som snabb eller rörlig).


Följaktiligen är det Lennart som har rätt i sak. Som han brukar. :)
.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Hoppas att alla inser att när jag använder uttrycken "Gissar på..." liksom "...kan förstås..." ovan så betyder det att jag vare sig kan grekiska eller har gjort några efterforskningar om dessa uttrycks ursprung. Stavningar är för min del nära nog aldrig av tillräckligt stor vikt för att jag ska öda någon nämnvärd tid på dessa...

Men jag har ett svagt minne av att ordet en gång i tiden helt enkelt betydde "djur". I så fall är den betydelsen idag helt borta, och ersatt ungefär med en "skräckinjagande levande död".
.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Zombie har ett ursprung från Karibien där medicinmän i en voodoo-ritual drogade brottslingar och sedan piskade dem och de blev då helt medgörliga och kunde utnyttjas som slavar ett par dagar innan de dog. Ni har väl sett "Leva och Låta Dö"?

Voodoo-zombies var långt innan det dök upp i skräckfilmsgenren som levande döda, men det är därifrån inspirationen hämtats.

Stavas f.ö. med endast ett o.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Zombie


/Mats
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Mats skrev i en kommentar till artikeln på FS startsida att han i år ska deltaga i tåget (som Leon S Kennedy, vem tusan det nu är), så risken finns att du får se honom som zombie :D
Men herregud människa, saknar du helt allmänbildning? :)

Leon är en av huvudkaraktärerna i Resident Evil-spelen. Han är den unga hjälten som jagar zombier och är aspirant inom R.P.D. (Racoon Police Department). Så här ser han ut.
leon_400.jpg

Det är min son Lukas som är utklädd till honom. Själv har jag inte förberett mig speciellt, utan ska bara leta fram lite trasiga kläder och hälla på massa teaterblod.

Kostymen är bra, så om du ser Leon i tåget är han troligen akkompamnjerad av en vanlig zombie utrustad med kamera, så om du ser oss vore det kul att byta några ord.


/Mats
 

Photocon

Aktiv medlem
Zombie har ett ursprung från Karibien där medicinmän i en voodoo-ritual drogade brottslingar och sedan piskade dem och de blev då helt medgörliga och kunde utnyttjas som slavar ett par dagar innan de dog. Ni har väl sett "Leva och Låta Dö"?

Voodoo-zombies var långt innan det dök upp i skräckfilmsgenren som levande döda, men det är därifrån inspirationen hämtats.

Stavas f.ö. med endast ett o.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Zombie


/Mats
Du har rätt vad gäller den ursprungliga och vedertagna stavningen, men som påpekats är zoombie en "avart" av zombie. Allt en l Urban Dictionary och Gunnar: Egentligen en fiction-zoombie

"zoombie : a type of fictional zombie; an undead person who possesses greater than average mobility compared to other, more traditional undead creatures; a zombie who runs and moves at a normal (or greater than normal) human speed. {best exemplified in the recent films Dawn of the Dead (2004) & 28 Days Later; from “zoom” + “zombie”}"

Men hoppas du och sonen får kul!

//Lennart
 

Photocon

Aktiv medlem
L A i meditation om 14 till 24 millimetrar för NEX...
Kan du plåta mig så kan jag returnera vänligheten. Nu är det 2 skräckfigurer i galleriet. Notera nu alla vänner av NEX-7 att Leif inte är den som är den. Han lät sig fotograferas av undertecknad som i exponeringsögonblicket just höll i en NEX-7.

Objektiv: Sony Carl Zeiss 85/1.4 ZA, NEX-7, Full öppning (F/1.4). Helbild och utsnitt. AF-metod: Fasdetekterande via adapater LA-EA2.

//Lennart
 

Bilagor

Bengf

Aktiv medlem
Kan du plåta mig så kan jag returnera vänligheten. Nu är det 2 skräckfigurer i galleriet. Notera nu alla vänner av NEX-7 att Leif inte är den som är den. Han lät sig fotograferas av undertecknad som i exponeringsögonblicket just höll i en NEX-7.

Objektiv: Sony Carl Zeiss 85/1.4 ZA, NEX-7, Full öppning (F/1.4). Helbild och utsnitt. AF-metod: Fasdetekterande via adapater LA-EA2.

//Lennart
Märkligt, ögonfärgen liknar bärstensgult, är det fullmåne på gång, förvandlas Leif till Varulv, eller vad gör Nex 7 med ögonen. använder Leif färgade linser kanske.

//Bengt.
 

Photocon

Aktiv medlem
Märkligt, ögonfärgen liknar bärstensgult, är det fullmåne på gång, förvandlas Leif till Varulv, eller vad gör Nex 7 med ögonen. använder Leif färgade linser kanske.

//Bengt.
Det var fullmånetider när bilden togs i början av kvällen. Men i mina trakter av vilda Småland spelar det ingen roll. Här blir alla varulvar med tiden. Vid midnatt biter alla varandra. Likaså är det vanligt att vi inte kör med snaps. Man biter bordsgrannen och säger "botten upp" :)

Skämt åsido så har LB inga linser (utom på sina objektiv). Och naturligtvis i glasögonen. Så varför skulle han ha linser på ögonen också? Blir som att köra med dubbla kondomer. Det är lågt stående sol genom tunna moln som reflekteras i hans ögon.

Övrgt om bilden: Utsnittet på ögat är 100%. Men helbilden är egentligen ingen helbild utan beskuren från alla håll.

Sedan är det möjligt att ögonen fick extra glans av habegär när han såg NEX-7:an, även fast hans mun sade något annat:) En NEX med en Zeiss 85:a ser aningen grotesk och obalanserad ut, men ligger faktiskt bra i handen.

//Lennart
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Sedan är det möjligt att ögonen fick extra glans av habegär när han såg NEX-7:an, även fast hans mun sade något annat:) En NEX med en Zeiss 85:a ser aningen grotesk och obalanserad ut, men ligger faktiskt bra i handen.

//Lennart
Haha! Oavsett vilket, så förväntar jag mig ett intensivt förnekande av honom om att han skulle hysa några sådana tvivelaktiga begär. Hemska tanke! :)
.
 

Photocon

Aktiv medlem
Haha! Oavsett vilket, så förväntar jag mig ett intensivt förnekande av honom om att han skulle hysa några sådana tvivelaktiga begär. Hemska tanke! :)
.
Det förnekandet kanske kommer. Och det är i så fall lika väntat som befogat. Befogat om man känner till hans fotograferingsstil. En NEX passar inte alla.

Personligen skulle jag faktiskt inte ha något emot om NEX-7 var någon cm högre för greppets skull, Kund gärna få vara 5 mm djupare också. DET skulle kunna borga för att vi faktiskt får se en NEX med FF-sensor i framtiden.

//Lennart
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jo, jag vet. Leifs preferenser är kristallklara. NEX är ingenting för honom; och med det jag vet om hans fotograferingsstil så håller jag med om detta. Jag bara skämtade lite (förhoppniingsvis utan att väcka alltför mycket ont blod).

Det står ju t.ex. Sony på den... :)


När det gäller "spegelfria" fullformatare så har jag tidigare varit tveksam till att någon skulle ge sig på detta. Inte främst pga problem med objektivfattningar, utan framförallt för att objektiven kommer att bli större än till APS-C varianterna, förutsatt samma objektivkonstruktionskompetens. Detta går direkt emot denna kameratyps huvudegenskap - att vara små och lätta att ta med sig. Det vore ett riskabelt vågspel för vem det vara månde att ge sig på någonting sådant, det krävs mycket stake för det. Att massor av folk skriker efter "spegelfria FF"-kameror i olika forum världen över behöver inte betyda så mycket - vi "entusiaster" utgör en mycket ringa del av världens alla digitalkameraköpare.

Men jag har också sagt att OM någon kommer att göra det, så blir det högst sannolikt Sony. I detta avseende har jag minst hopp om att marknadens "båda stora" ska komma ut med nåt. De förefaller inte särskilt benägna till att ge sig ut på sådana här vådliga äventyr - de verkar känna sig mycket tryggare med att fortsätta finjustera sin gamla teknik. Vilken de tveklöst behärskar mycket bra! Ett halvt århundrades erfarenhet av den hittills dominerande SLR-tekniken borgar för det. Men om man ser ett halvt århundrade framåt i tiden, så ser i alla fall jag att de erfarenheter som behövs huvudsakligen kommer att ligga inom elektronik-området, inte inom ren mekanik.

Gissar ändå att en ev. fullformats stillbilds-NEX ligger en bit in i framtiden. Tror faktiskt att det i så fall kommer en fullformats NEX-videokamera först.


Har mätt lite i "halsen" på min lilla NEX-3. Ska göra detta med lite noggrannare grejer sedan, men mitt preliminera resultat indikerar att det skulle vara möjligt med lite mindre modifiering av "halsen". Är alltså ännu inte klar med mitt slutomdöme i denna sak, men det ser i alla fall bättre ut än vad jag trodde tidigare. :)
.
 

jeduven

Aktiv medlem
Jag tycker det ser ut som denna dära pyttesonymojen var farligt nära att hamna på Bolmens botten.
Halvtaskig maskhållning av mej helt enkelt ;-)
 

afe

Aktiv medlem
Jag hann inte läsa Mats inlägg som förklarade vem Leon är, men jag hittade ändå en zombie som såg ovanligt pigg ut trots odödheten. Han såg så upptagen ut med att fotografera så jag ville inte störa :)

Jag är dock lite tveksam till den där monteringen av blixten ...

Mats Lillnor_20120825-2.jpg
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag hann inte läsa Mats inlägg som förklarade vem Leon är, men jag hittade ändå en zombie som såg ovanligt pigg ut trots odödheten. Han såg så upptagen ut med att fotografera så jag ville inte störa :)

Jag är dock lite tveksam till den där monteringen av blixten ...

Visa bilaga 126278
Aha, det var smart av Mats! Blixten är självklart helt rätt placerad eftersom hans syfte nog var att använda dig som reflektor för indirekt blixt.

Men han borde skaffa haklapp innan han äter blåbärssoppa:)

//Lennart
 
ANNONS