Annons

Sony Nex-7

jeduven

Aktiv medlem
Vad menar du med rådgivare åt bildintresserad fotograf? Är det en särskild fotograf som inte vill ha tips om bästa utrustningen utan om den magiska "bilden" som bara de som gått vissa certifierade kurser kan uttolka? Jag älskar teknik och trots det lyckades jag placera mig delad tvåa i en hyfsat stor fototävling. Det är helt ok att vilja ha bra fotogrejer utan att få godkännande av någon självutnämnd expert.
Svaret på din fråga skrev jag i de du citerade men som du kanske missade. Här kommer svaret igen:

"Duktiga fotografer, oavsett genre, ska självklart delta i trådarna eftersom de vet otvivelaktigt bäst vad för "teknik", kamerahus och objektiv mm, som räcker och blir över för BILDEN!"

Kan väl tillägga för tydlighets skull att de kan sina grejor och de vet oxå väldigt väl vad som finns att tillgå i form av ny teknik och eventuell nytta med den.

Grattis till din delade andraplats! Kul!

Dina fotogrejor är det bara du själv som kan godkänna för egen nytta och bruk.
 

phool

Aktiv medlem
Leif, du är bra dryg vet du det? I början blev jag arg på alla som hoppade på dig, personangrepp är aldrig ok. Men du har ett "fint" sätt att klanka ner på andra. Lägg ner snälla.
 

Skarström

Aktiv medlem
Ser fram emot den dagen någon läxas upp på sweclockers om de köper bra dator fast de inte är proffs-gamers, eller på garaget.org om någon köper dyr bil fast de inte jobbar med bilkörning. Händer bara här.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag påstår inte att det är fult men jag tror inte att så många teoretsikt kunniga siffernissar i kamerateknik har så mycket kunskap om fotografin att sprida här i trådarna när någon mer fotografiintresserad söker råd. Tyvärr så verkar det mesta handla om nya kamerors lättförståeliga tekniska sifferspecar i tråkiga vs-resonemang eller drömmar om nästa kameramodell fantastiska sifferegenskaper till liten nytta för fotografin. Det är kanske därför som många trådar om köpråd snabbt spårar ur när två olika genrer inom foto möts?

Motsvarande finns ju, som nämnts av Skarström ovan, inom samhället i stort men jag tror ju inte att den golfspelare som är mer intresserad av "bagen" än golfen är någon lämplig rådgivare för en golfspelare som vill utveckla sitt spel.

Tillägg till Lennart:
Jag vet att du är en av de som verkligen kan foto, både teknik och bild, och kommer med vederhäftiga råd oavsett om det gäller det ena eller det andra. Att du väljer kamerautrustning utifrån dina behov och förutsättningar är ju oxå välbekant, även för mej :)

Jag funderar på att börja med att skicka in hela kamerautrustningen en gång per år för översyn. Den är i.a.f. uppåt fem år gammal utan några serviceåtgärder mer än en reparation.
Leif, om du vill diskutera bild, ljussättning, komposition, bildbeha dling, en spe genre osv så är det väl bara att göra det. Finns ju särskilda forum för det.

Vore väl jäkligt märkligt om inte teknik skulle diskuteras i de trådarna som handlar om just det. Varför häckar du här och sprider dina åsikter om andra överhuvudtaget om du nu står över allt sånt. Varför i ett forum som handlar om ett kameramärke du i te har, är speciellt intresserad av ocv dessutom ogillar skarpt av någon anledning. Gå till Canonforumet och berätta att du har en 5 år gammal EOS 5DmkIII istället. Kan nog bli en livlig diskussion.

I stort sett varenda inlägg så är det nåt osaklkgt, trams, idiotihypoteser som retar upp folk, översitteri eller andra dumheter. Kan faktiskt inte hitta ett enda inlägg där du tillfört ens det lilla minsta till Sonyforumen.
 

jeduven

Aktiv medlem
...

Jag har heller inga problem med när folk ärligt säger som PMD: "Själv är jag barnsligt förtjust i kameraprylar så jag är nog mer kameraägare än fotograf, men det hindrar ju inte att jag fotograferar en hel del också". Det tyder på mognad och självkännedom.

Så lev och låt leva får väl bli parollen,
...

//Lennart
PMD är saklig och kunnig inom foto och bidrar med mycket teknisk klokskap på ett sansat sätt här i trådarna.

Jag själv kan som synes vara lite "iglig" ibland, på gott och ont.

För övrigt stämmer din paroll väldigt bra med min som går ut på att hela tiden bli lite bättre dag för dag, utan nån större brådska, med de jag håller på med. Lyssnar gärna på andra även om det är enbart jag som "styr" i slutändan ändå. :)
.
 

jeduven

Aktiv medlem
Leif, om du vill diskutera bild, ljussättning, komposition, bildbeha dling, en spe genre osv så är det väl bara att göra det. Finns ju särskilda forum för det.

Vore väl jäkligt märkligt om inte teknik skulle diskuteras i de trådarna som handlar om just det. Varför häckar du här och sprider dina åsikter om andra överhuvudtaget om du nu står över allt sånt. Varför i ett forum som handlar om ett kameramärke du i te har, är speciellt intresserad av ocv dessutom ogillar skarpt av någon anledning. Gå till Canonforumet och berätta att du har en 5 år gammal EOS 5DmkIII istället. Kan nog bli en livlig diskussion.

I stort sett varenda inlägg så är det nåt osaklkgt, trams, idiotihypoteser som retar upp folk, översitteri eller andra dumheter. Kan faktiskt inte hitta ett enda inlägg där du tillfört ens det lilla minsta till Sonyforumen.
Tack för rådet Mats! :)

Jag har luftat mina tankar så det räcker ett tag men jag kan ju tillägga att orsaken till att jag häckar här i tekniktrådarna är av ett renodlat teknikintresse. :)

Ska titta in till nåt canonforum nu även om det inte verkar hända så mycket där, mycket tack vare många kunniga fotografer inom teknik och bild som snabbt reder ut begreppen och hjälper till :)
 

Photocon

Aktiv medlem
Jäkla gnällputtar! Ni verkar ju leta upp vartenda kommatecken för att med avsikt ha något att reta er på och sedan kasta er över T-bordet.

Jag försökte med att införa lev och låt leva-parollen, men det verkade skita sig direkt. Gå lite bakåt i tråden och läs egna och andras inlägg ANINGEN noggrannare så kommer upptäckten att ni "skriver förbi varandra" att bli ganska uppenbar.

Står 99 "bra" saker i ett inlägg och det 100:e inte faller på läppen så är det oftast DET som leder diskussionen vidare (i kvav).

Slutresultatet BILDEN står inte i motsatsförhållande till TEKNIKEN före eller efter exponering. Teknik handlar också om träning att handha verktygen.

Jag fattar ta mej fan inte varför denna och A99-tråden spårar ur så snart den verkar vara back on track igen.

Nu befolkas ju denna tråd av en del färgstarka personligheter ( som jag tycker om) vilket just nu är enda orsaken att jag häckar här eftersom de andra tekniktrådarna är ganska tråkiga.

Med risk för att få moderatorns stora ogillande samt Jämo över mig så verkar många agera som gamla grälsjuka klimakteriekärringar på ett kafferep och hämta sin näring genom att trampa på varandras liktornsförsedda tår.

//Lennart
 

afe

Aktiv medlem
Lennart: du ska nog hålla dig borta från tråden om man ska välja NEX-7 eller OM-D, om du inte vill riskera en infarkt där i djupaste Småland (och det är väl långt till vettiga sjukhus därifrån).

Jag förstår faktiskt inte varför så många verkar ha en så personlig relation till den kamerautrustning de just nu använder att de hela tiden måste påtala fördelarna med just denna och nackdelarna med allt annat utan att se till den ursprungliga frågeställningen.

Om man av någon anledning ogillar Canon som företag måste man inte försöka skriva negativt om dem vid varje tillfälle. Om man tycker Leica är överprissatta betyder det inte nödvändigtvis att alla gör det, eller att det är en dålig kamera för de fotograferna. Om man tycker att Sony är leksakskameror som måste ha piratobjektiv för att vara användbara får man förstås tycka det, men man behöver inte skriva det varje dag.

Det är många som skriver dumheter på FS, och jag gör det tyvärr också allt för ofta när jag inte tänkt mig för innan jag klickar på knappen "Skicka svar". Det är dock få som erkänner att de har fel, utan de börjar i stället diskutera något annat. Är väl ett naturligt beteende, men det är svårt att ta det på allvar...

Gnällkärringar finns i alla kön och åldrar, så JÄMO behöver nog inte gripa in :)
 

PMD

Aktiv medlem
Där drar Per pålitligt sina strån till stacken och verkar dessutom för att en viss stringens upprätthålls vilket inte alltid är fel i våra Sony-forum.
Tack! Det var snällt skrivet. Jag är nog lite grinig ibland också, men försöker hålla en hyfsad ton. Dina uppmuntrande ord förpliktigar till en höjning av nivån. :)

Fotografering är (eller ska åtminstone vara) roligt, så då borde väl också diskussionerna i detta forum kunna hållas på en sådan nivå att de blir roliga.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag är med i en fotografisk förening där jag regelbundet umgås med upp till ett 50-tal duktiga naturfotografer på olika träffar. Av alla dessa fotografer är jag den ende som hänger på FS forum och när jag nångång nämner det så skrattar dom åt mej och säger att forumen på FS är totalt värdelösa om man vill utvecklas som fotograf. Jag protesterar då och säger att i allt brus så hittar man nåt nyttigt ibland, om än sällan. Bortkastad tid! är då de svar jag får.
De har förstås rätt. Utvecklas som fotograf gör man bara genom att öva och åter öva. Dock kan man få en bas för övningarna genom att lära sig teknik, och en viss sådan inlärning tror jag att man kan få genom att delta i Fotosidans forum. Fast bäst lär man sig fototeknik genom att läsa böcker och artiklar.
 

afe

Aktiv medlem
Tack! Det var snällt skrivet. Jag är nog lite grinig ibland också, men försöker hålla en hyfsad ton. Dina uppmuntrande ord förpliktigar till en höjning av nivån. :)

Fotografering är (eller ska åtminstone vara) roligt, så då borde väl också diskussionerna i detta forum kunna hållas på en sådan nivå att de blir roliga.
Nu tänker jag agera gnällkärring, och påpeka att fotografering inte alls alltid är roligt (även om det borde vara det). Jag har jobbat som skol- och dagisfotograf och det var fan något av det hemskaste jag gjort. Först ska man sälja in sig till skolorna, och sedan ska man göra skittråkiga porträtt av ungar med skitfula bakgrunder, för att sedan skicka ut bilderna till föräldrarna och hoppas de betalar.

Det var roligare att jobba som polisfotograf och fotografera all möjlig skit som inte nödvändigtvis är snyggt, men för att säkra bevis.

Att fotografera det man vill är förstås roligast, men ibland är det kul att få en utmaning genom att man måste fotografera något specifikt. Jag tar många porträtt av mina kollegor, och har ofta väldigt kort tid på mig - det är en kul utmaning att fotografera ungefär en person i minuten och göra nåt vettigt av det :)

Just det senaste funkar utmärkt med en NEX och Sony 50 mm :)
 

PMD

Aktiv medlem
Nu tänker jag agera gnällkärring, och påpeka att fotografering inte alls alltid är roligt (även om det borde vara det). Jag har jobbat som skol- och dagisfotograf och det var fan något av det hemskaste jag gjort. Först ska man sälja in sig till skolorna, och sedan ska man göra skittråkiga porträtt av ungar med skitfula bakgrunder, för att sedan skicka ut bilderna till föräldrarna och hoppas de betalar.
Gissa varför jag inte har fotografi som yrke. :)

Även om jag drömde om det som tonåring så insåg jag så småningom att jag hade fel personlighet för att driva en karriär som frilansfotograf och konkurrensen bland pressfotografer in spe var alldeles för stor för att jag skulle ha en chans.

Hobbyfotografi passar mig alldeles utmärkt. Ingen prestationspress och full frihet att syssla med teknikporr eller bildskapande helt efter humör.
 

afe

Aktiv medlem
Gissa varför jag inte har fotografi som yrke. :)

Även om jag drömde om det som tonåring så insåg jag så småningom att jag hade fel personlighet för att driva en karriär som frilansfotograf och konkurrensen bland pressfotografer in spe var alldeles för stor för att jag skulle ha en chans.

Hobbyfotografi passar mig alldeles utmärkt. Ingen prestationspress och full frihet att syssla med teknikporr eller bildskapande helt efter humör.
Jag ångrar inte att jag valde att försöka försörja mig på fotograferingen. Det gick ett tag och var rätt kul under tiden, men när jag förfallit till skolfoto gav jag upp och lärde mig att hantera datorer i stället. 1994 fick jag min första anställning i IT-branschen och på den vägen är det ...
 

Photocon

Aktiv medlem
Nu tänker jag agera gnällkärring, och påpeka att fotografering inte alls alltid är roligt (även om det borde vara det). Jag har jobbat som skol- och dagisfotograf och det var fan något av det hemskaste jag gjort. Först ska man sälja in sig till skolorna, och sedan ska man göra skittråkiga porträtt av ungar med skitfula bakgrunder, för att sedan skicka ut bilderna till föräldrarna och hoppas de betalar.

Det var roligare att jobba som polisfotograf och fotografera all möjlig skit som inte nödvändigtvis är snyggt, men för att säkra bevis.

Att fotografera det man vill är förstås roligast, men ibland är det kul att få en utmaning genom att man måste fotografera något specifikt. Jag tar många porträtt av mina kollegor, och har ofta väldigt kort tid på mig - det är en kul utmaning att fotografera ungefär en person i minuten och göra nåt vettigt av det :)

Just det senaste funkar utmärkt med en NEX och Sony 50 mm :)
Den som står pall för dagisfotografering har inte bara rätt att vara gnällkärring. Det är en skyldighet mot sig själv om inte annat. Annars är infarkten eller dårkistan inte långt borta. Jag gjorde ETT sådant jobb för en speciellt temanummer på blaskan jag jobbade för. Efter den dagen (jag skäms nästan för att skriva följande eftersom man som pressfotograf i icke ringa omfattning profiterar på andras olycka) samt hustuerliga omsorger, en halv Stesolid samt mardrömmar under natten vaknade jag upp och längtade efter att få ut och plåta bränder och trafikolyckor istället. Sorgligt.

Fast helst skulle jag varit ledig typ 2 år och övat kast med större motorkamera i närmsta sjö.


Mina franska nerver pallar inte för att vara exempelvis porträttfotograf. Kärringskrällena ser ju ut som de gör. Dubbelhakor, bilringar, gäddhäng mm går inte alltid att dölja med modellerande ljus eller partiell NR. Och gubbjäklarna (unga som gamla) vill ju se ut som något helt annat än vad de är. Så många finnar (alltså inte finländare), gråa hår, ärr, dubbehakor man photoshoppat bort.

Nej, rent jobbmässigt tycker jag bäst om att plåta ögomblicksbilder av dokumentär natur. Fågelfotograf har jag ingen lockelse att bli, men jag beundrar andras bilder.


Visst är det roligt ibland att plåta i yrket. Jag tog en s k time-out och jobbade bl a som museifotograf i 2 år, därefter som bildlärare på medialinjen innan jag återvände till blaskan.

Numera gör jag bara ströjobb som fotograf och den fotografering jag kallar "min" fotografering är just helt min egen och är enbart för nöjes skull samt genererar inga pengar. Utom för ÅF av fotografisk utrustning.

//Lennart
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag ångrar inte att jag valde att försöka försörja mig på fotograferingen. Det gick ett tag och var rätt kul under tiden, men när jag förfallit till skolfoto gav jag upp och lärde mig att hantera datorer i stället. 1994 fick jag min första anställning i IT-branschen och på den vägen är det ...
Du gjorde rätt, tror jag. Och jag ångrar inte heller att jag jobbade med foto på heltid (och mer än så), men jag höll på för många år och försummade familj och därmed mig själv. Jag har länge påpekat för de som ids höra på : Gör ALDRIG din hobby till ett jobb! När jag upptäckte att yngsta dotter vuxit 20 cm utan att jag märkt det började jag trycka på bromspedalen.

Nu har jag fler intressen: Musik tillsammans med foto är de främsta. Självklart försökte jag livnära mig som turnerande gitarrist under värsta rockhysterin ett par år. Skulle väl inte vilja vara utan den erfarenheten heller, men som ung och dum försökte man ju leva upp till rock ´n rollmyten.
Spelar i rockband fortfarande, men strikt på hobbybasis och spelar bara ute sporadiskt. Då är det kul.

//Lennart
 

afe

Aktiv medlem
Den roligaste yrkesmässiga fotograferingen jag ägnat mig åt var nog åt polisen, då bilderna där faktiskt kunde få konkreta resultat. Rent bildmässigt var det kanske inte så kul dock :)

En kamera med peaking som NEX-7 (eller en DSLR med exten skärm) torde vara ett utmärkt verktyg för kriminalfotografer tack vare möjligheten att fokusera mycket mer exakt än det gick att göra när jag jobbade med sånt. Möjligheterna att påverka kontraster och dylikt är också förstås intressanta för dessa fotografer nu, så jag tror jag skulle tyckt bättre om det jobbet nu än jag gjorde när det begav sig.

Största problemet när jag jobbade hos polisen var att jag var anställd som assistent, och alltså hade en chef - hon var dessvärre inte så kul att ha att göra med och vägrade gå med på några som helst ideer om förnyelse. Poliserna som jobbade på roteln hade svårt att jobba med hemme, liksom tidigare medarbetare i min position, men i och med att hon var ansvarig "behövde" inte roteln någon mer fotograf (jag alltså).

En del männsikor kan uppenbarligen inte anpassa sig till att jobba ihop med andra, och då blir det så. Det var sista spiken i kistan på mtt försök att få en fotokarriär på heltid ...
 

jeduven

Aktiv medlem
Tack och lov för att man inte är yrkesfotograf! :) Men skulle jag vara yrkesfotograf så hade jag nog gillat pressfotografin bäst tror jag. Gärna sport i första hand men även andra händelser som bildreportag om intressanta händelser inom kulturen. Porträttfotograf skulle jag aldrig palla för av samma orsak som Lennart så målande bra beskriver ovan. Naturfotografin, som jag i huvudsak sysslar med nu på ren hobbynivå, skulle jag även som yrkesfotograf i.s.f. helst behålla som hobby. Jag gillar att luffa i naturen och ta ögonblicksbilder på de som råkar dyka upp. En fantasktisk avkoppling!

Min fotografi tycker jag mest är kantig och tekniskt tråkig även om jag fick kommentaren "magisk" idag i min blogg om en bild på en solnedgång i Skanör, så de tar sej :)) Men de var en kvinna som gav den fina kommentaren...naturligtvis. Ja naturligtvis för jag tycker att kvinnor fotograferar med mycket känsla och skapar ofta "magiska" bilder utan att bry sej ett smack om kamerors tekniska finesser, dr, bps och annat teknikjox eller den ständiga strömmen av s.k. oumbärliga finesser. Sätt ett kameraskrälle i händerna på en kvinna och hon bara skapar. Jag är faktiskt avis på deras frimodiga och lekfulla bildskapande.

Annars hoppas jag få mer tid över till min hobbyfotografi inom en snar framtid för att både utvecklas och kanske nå ut lite mer med diverse utställningar och kanske sälja en och annan bild eller nåt eget påhittat projekt men aldrig binda mej till nåt uppdrag där jag inte har helt fria händer. Det är min dröm vad gäller fotografin :)
 

PMD

Aktiv medlem
"Det", Leif, "det"! Bestämd artikel singularis.

"De" är bestämd artikel pluralis.

/surgubbe och språkpolis
 

Photocon

Aktiv medlem
"Det", Leif, "det"! Bestämd artikel singularis.

"De" är bestämd artikel pluralis.

/surgubbe och språkpolis
Och din mängd grammatikpåpekanden har ökat så att de är super-pluralis:)
För övrigt skall enligt god skriftspråksed en mening inte inledas med "Och" vilket jag gjorde mig skyldig till. Så slipper du påpeka det.

Min svensklärare satte obönhörligen en röd bock om någon inledde en mening med "Och". Att glömma ett kommatecken kunde få passera med en liten röd notering i marginalen, två uteblivna eller felplacerade kommatecken renderade ett minus. Tre stycken kommafel drog ned betyget på uppsatsen.
Fler fel än så innebar att man inlett vägen mot stupstocken.

Det hjälpte inte att påpeka att Hemingway och Strindberg ofta struntade i kommatering på rätt ställe.
Ty då var det "artistiskt".

Bra att du håller efter oss.

//Lennart
 
ANNONS