Annons

Fördelar med Af-On? Canon EOS 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

Orfeous

Aktiv medlem
Hej!
Jag har blivit tipsad om att använda AF-on knappen vid t.ex porträttfotografering.
Men vad gör AF-on och vilka fördelar har det? Ge ett praktiskt exempel.

Med hjälp av en Custominställning i kameran kan man använda AF-on istället för avtryckarknappen för att fokusera.

Är nyfiken på denna AF-on knappt för att se om det kan utveckla mitt fotograferande :)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Fördelen med AF-ON är att man själv bestämmer när AF ska användas. Man slipper onödiga svep där kameran inte hittar fokus mellan bilder. Jag tycker AF-ON fungerar väldigt bra med manuell kontroll, man gör en AF inställning och sedan gör man manuell kontroll mellan varje bild. Bra också om man har ett fix avstånd mot objektet och kan då använda samma inställning.

Vad man sedan föredrar är nog en vanesak, det är dock ganska svårt att hela tiden växla mellan sätten.

Själv använder jag nog oftare tvärs-om knappen, där jag har AF i avtrycket, men vill jag frysa fokus håller jag in AF låsningen
 

apersson850

Aktiv medlem
Personligen tycker jag fokus på AF-ON, inte på halvt nedtryckt avtryckare, är mest användbart när jag fotograferar action med Servo AF. Det är då jag använder det.
Annars har jag AF-ON till att fokusera med en förvald AF-punkt istället.
 

wimi

Aktiv medlem
Samma här. Tumfokus med AI Servo på min 50D. Aldrig mer fokus på avtryckaren för mig. Tog en vecka att vänja sig, men det var det värt. :)
 

Lok

Aktiv medlem
Jag kör alltid med AF-ON och servoläge, om så bara för att jag hellre tar oskarpa bilder än inga alls (medan kameran kastar skärpeplanet fram och tillbaka). Bra när man behöver vara lite kvick, plus att det ger möjlighet att separera ljusmätning och AF på ett föredömligt sätt.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej!
Jag har blivit tipsad om att använda AF-on knappen vid t.ex porträttfotografering.
Men vad gör AF-on och vilka fördelar har det? Ge ett praktiskt exempel.

Med hjälp av en Custominställning i kameran kan man använda AF-on istället för avtryckarknappen för att fokusera.

Är nyfiken på denna AF-on knappt för att se om det kan utveckla mitt fotograferande :)
Hej!

Nu kör jag Nikon men det spelar ingen roll jag använder afon när jag vet med mig att jag vill kunna ta några snabba bilder på samma objekt men med olika kompositioner efter jag med af-c satt fokus "en gång för alla" då avståndet inte kommer ändras nämnvärt, ungefär som någon redan skrivit att hellre en bild lite ur fokus än ingen alls.

Det kan vara en idé att använda en fokuspunkt vid förinställningen av fokus som kanske inte är helt på fel ställe när bilden väl tas vid omkomposition mtp att vid stor panorering diffar avståndet kanske lite för mkt i vissa lägen.

Sammanfattningsvis så kan man väl säga att af on snabbar upp reaktionstiden något mellan komposition och avtryck och minskar arbetet med att sätta fokus upprepade gånger för ett hyffsat stillastående motiv vilket i sig främjar kompositionen då man inte hela tiden behöver "hitta hem" varje gång man fokuserat om och kan koncentrera sig på skeendet framför kameran och fånga det avgörande ögonblicket då Einstein exempelvis räcker ut tungan eller nåt...;-)

Hans
 

Orfeous

Aktiv medlem
Hej!
Tack så hemskt mycket för alla era fina svar!
Låter ju som en vettig funktion värt att prova!

Kanske är den bäst vid just AI-Servo läget?

Har försökt att söka på youtube för att hitta filmer kring detta men jag har verkligen inte hittat någon.
Varav därför som jag skrev en tråd om detta här :)
 

Lok

Aktiv medlem
Kanske är den bäst vid just AI-Servo läget?
Jag skulle säga det. AF-ON ger dig helt plötsligt kontroll över vad som händer i servoläget. Ett snabbt tryck på den är ungefär detsamma som "one shot", och genom att hålla inne knappen har du istället kontinuerlig AF. Mycket smidigt när man vant sig, men räkna med ett par dagars omställningsperiod!

Du får dessutom räkna med att alla bilder på dig själv, tagna av andra med din kamera, kommer bli totalt felfokuserade :)
 

johnzzon

Medlem
Du får dessutom räkna med att alla bilder på dig själv, tagna av andra med din kamera, kommer bli totalt felfokuserade :)
Inget gott som inte för något ont med sig. Efter några misslyckade försök blir man rätt snabb på att ändra tillbaka till default när kameran ska lånas ut.

skickat med Tapatalk
 

Orfeous

Aktiv medlem
Jag skulle säga det. AF-ON ger dig helt plötsligt kontroll över vad som händer i servoläget. Ett snabbt tryck på den är ungefär detsamma som "one shot", och genom att hålla inne knappen har du istället kontinuerlig AF. Mycket smidigt när man vant sig, men räkna med ett par dagars omställningsperiod!

Du får dessutom räkna med att alla bilder på dig själv, tagna av andra med din kamera, kommer bli totalt felfokuserade :)
Men jag förstår inte skillnaden.. det går väl att ha autofokus på vanliga avtryckaren i servoläge också?
 

Canalog

Aktiv medlem
Personligen tycker jag fokus på AF-ON, inte på halvt nedtryckt avtryckare, är mest användbart när jag fotograferar action med Servo AF. Det är då jag använder det.
Annars har jag AF-ON till att fokusera med en förvald AF-punkt istället.
Mkt bra tråd med många bra svar & inlägg - detta behöver jag lära mig oxå!!
/B
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Ok, mitt favoritämne :)

Om man använder följande fokus och AF-ON konstant jobbar man så här:

För stillastående motiv, tryck en gång och kameran fokuserar precis som vid single shot och du kan komponera om hur du vill efter att du släppt knappen. Nu kan du ta hur många bilder som helst och göra vad du vill med avtryckaren och ändå behålla fokus, kör du single shot måste du fokusera om varje gång du släpper upp avtryckaren.

På rörliga motiv, håll inne AF-ON så länge motivet rör sig, släpp när det står stilla. Då kan man följa en flygande fågel eller springande hund och när de stannar kan man behålla fokus och komponera om för att testa lite olika miljöbilder när de står stilla. I samma sekund som de börjar röra sig trycker man in AF-ON igen och kör vidare.

Vill man fokusera manuellt är det bara att låta bli att trycka på AF-ON och istället vrida på fokusringen om objektivet stödjer det. Sedan är det bara att trycka igen och så är allt som vanligt!
 

Orfeous

Aktiv medlem
En hockeyspelare eller en crossmotorcykel som inte står still då?
ser fortfarande ingen fördel för mig som gillar porträtt o lägga fokus på ögat, komponera om o ta bild. Rör personen på sig eller gör en annan pose så måste jag ju göra samma sak för att behålla fokus o skärpan på ögat
 

drjoshua

Aktiv medlem
Om du låter AF+ljusmätaren ligga kvar på avtryckaren kan du låna ut kameran till vem som helst! Då fungerar den som vanligt även om du vill använda AF-On med tummen. AF-ON blir bara ytterligare ett sätt att jobba fast med det traditionella sättet kvar som vanligt.

Om man kör med M och Auto-ISO som jag gör får man problemet (med Canon) att den mäter ljuset när du trycker av. Det går helt enkelt inte att låsa exponeringen på något annat ställe. Lite synd tycker jag. Jag kan alltså inte låsa AF och ljusmätning i ansiktet på någon och sedan rikta om för att ta bilden. Eller är det bara jag?
 

knobloch

Aktiv medlem
Om man kör med M och Auto-ISO som jag gör får man problemet (med Canon) att den mäter ljuset när du trycker av. Det går helt enkelt inte att låsa exponeringen på något annat ställe. Lite synd tycker jag. Jag kan alltså inte låsa AF och ljusmätning i ansiktet på någon och sedan rikta om för att ta bilden. Eller är det bara jag?
Det är inte bara du. Därför jag undviker auto-ISO. Men det ska funka att låsa exponering om du kör Av eller Tv. Väldig synd att inte samma funkar i M-läget (vad gäller Canon).
 

Helmetrock

Aktiv medlem
En hockeyspelare eller en crossmotorcykel som inte står still då?
Se vad jag skrev, då håller du bara inne AF-ON så länge du vill följa, precis som vanligt.


ser fortfarande ingen fördel för mig som gillar porträtt o lägga fokus på ögat, komponera om o ta bild. Rör personen på sig eller gör en annan pose så måste jag ju göra samma sak för att behålla fokus o skärpan på ögat
Om du väljer en fokuspunkt där du vill ha ögat, så kan du ligga kvar med följande fokus på ögat hela tiden till och med! Det är ju ingen försäkring mot att slippa fokusera om i alla lägen, men i vissa fall är det väldigt användbart!

Varför inte testa i ett par veckor och se vad du tycker? :)
 
ANNONS