Annons

Semesterbilderna blir usla, fy bubblan!

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Hur svårt kan det vara, egentligen, att ta litet trevliga semesterbilder med en enkel kompaktkamera?

Inför vår resa till Budapest köpte jag en ny kompaktkamera (Canon S100) i tron att den hyggligt skulle kunna ersätta Nikon D90 med tillhörande 18-105 och 12-24 på resa. Jag vet ju att det är en mindre sensor och kanske enklare glas, men dåligt ska det väl inte behöva bli? Det är inga mirakelbilder jag förväntar mig.

Kompaktkameran verkar ställa till det för mig genom ha sämre dynamiskt omfång och klart sämre stabilitet. Jag får skakningsoskärpa klart oftare när jag tar bilder på max brännvidd (motsvarande 120mm småbild), troligen pga att jag håller kameran på raka armar. Blixten (eller blixtmjukvaran) på den lilla kameran är inte heller riktigt av samma klass som D90, som ju inte heller är något under.

Borde jag öva mer, bara?

Hur gör lyckas ni andra med en enkel fickkamera?

Per.

PS. Jo jag vet. Det är inte kameran det är fel på , det är fotografen. Men ändå....
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ja du.... Själv försöker jag få bra bilder med min iPhone. Många kan ju få till det riktigt bra inkl min fru. Själv blir det oftast skit.Och då är det kompositionen också som felar. Nåt i tankebanorna får fnatt ;)

/Stefan
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Jag har snarlika erfarenheter. Jag hade tidigare en systemkamera och en kompaktkamera. Ofta tog jag med kompaktkameran av bekvämlighetsskäl och lämnade systemkameran hemma. Härom året sålde jag alla gamla grejor och bytte till ett annat märke, men köpte bara en systemkamera. Utan kompaktkamera "tvingas" jag nu ta med systemkameran om jag vill ha några bilder. Lite otympligare blir det men jag blir inte så ofta besviken på resultatet. Min uppfattning är att kompaktkameran fungerar bra som alternativ:
- när det är bra ljus
- motivet är lagom långt borta, dvs. inte extrema närbilder eller landskapsbilder
- motivet inte rör sig mycket eller för hastigt
Detta skrivet med viss reservation för att kompaktkameror säkert blivit lite bättre sedan jag senast använde någon, men det har ju systemkamerorna också. Skillnaden består sannolikt, men har kanske blivit mindre?
 

eskil23

Aktiv medlem
Att det dynamiska omfånget blir sämre med en mindre sensor är väl kanske inte så konstigt. Det dynamiska omfånget var nog den största vinsten med att jag bytte min IXUS mot en D5100.

Inte heller att bilderna blir skakigare om man håller kameran 30 cm framför näsan jämfört med om man stödjer den mot ögonbrynet.

Tvärt om mot vad Kjell skriver ovan så tycker jag dock att min IXUS är fenomenal på just närbilder. Den lilla sensorn gör att man både får smalare bildvinkel samtidigt som skärpedjupet blir mer än papperstunnt. Dessutom klarar den av att fokusera på kortare håll. Det är nog det enda område där den slår min D5100 på näsan.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Sen jag skaffade systemare så har jag alltid blivigt besviken på min kompaktkameras bilder. Man blir väldigt fort bortskämd! Inte bara bruset som är för högt, de bränner ut högdagern också. Nu väntar jag på att min RX100 ska komma hem, får se om den kan leva upp till mina förväntningar.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Det känns litet trevligt att jag inte är ensam...

Jag glömde en gnällpunkt! Min förra kompakt (Canon Ixus 70) var rätt långsam, men trodde att de nya var kvicka som tusan. Det är de inte. Jag har missat enkla motiv pga fördröjningen som väl ändå bara är några hundra ms(?).

Ack, ja, aldrig får man vara glad.

Per.
 

Tokoza

Aktiv medlem
Skaffa dig en bättre kompaktkamera då. ;) Sony RX1 och Fuji 100s är ett par exempel på kompakter med mkt fin bildkvalité. Nya Fuji x20 i lägre prisklassen verkar också prestera bra.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Skaffa dig en bättre kompaktkamera då. ;) Sony RX1 och Fuji 100s är ett par exempel på kompakter med mkt fin bildkvalité. Nya Fuji x20 i lägre prisklassen verkar också prestera bra.
Tack för tipsen, men båda exemplen du ger gör att kompaktkameran inte längre är kompakt. Ska kameran hänga på axeln, kan jag lika gärna använda D90.

Per.
 

erro.se

Aktiv medlem
Som vanligt kan man inte få allt.....

Liten, snabb, billig, hög bildkvalitet. Välj tre, du kan inte få alla fyra :)
 

Snapphane

Aktiv medlem
Att det är sämre vet både vi och du, så som du själv sa återstå att öva. Eller så kanske mer, vänja sig. När du vet var gränsen för kameran går, kommer du kunna hålla dig inom vad kameran klarar av och bilderna blir bättre.

Ett halvdåligt exempel jag brukar drar fram är min gamla mobilkamera. Du vet, där innan smart phones. Det räckte med lite moln på himmelen så orkade inte kameran med, brusiga, grötigt och konstiga färger. Så jag satte den på svart o vitt och då blev alla bilder "bra". Visst, lite tråkigt måhända med allt i svart o vitt men bättre än alternativet :)
 

perstromgren

Aktiv medlem
Som vanligt kan man inte få allt.....

Liten, snabb, billig, hög bildkvalitet. Välj tre, du kan inte få alla fyra :)
Då väljer jag liten, snabb, och hög bildkvalitet! :)

Allvarligt talat, inte ens det verkar gå. En digital Minox 35GL finns helt enkelt inte.

Nästa semester åker D90:an med igen. Kanske med utvalda fototurer runt stan för att i övrigt stanna på hotellet, då S100 får funka som nödkamera i fickan. Ja, så måste det bli.

Per.
 

A.Dent

Aktiv medlem
Som vanligt kan man inte få allt.....

Liten, snabb, billig, hög bildkvalitet. Välj tre, du kan inte få alla fyra :)
En NEX F3 för 3000kr eller en NEX 3N för 3900kr får man nog minst 3,5 av 4 :)
NEX 3N med 16-50 objektivet är bara 6,5 cm tjock inkl objektivet.

Liten - ja
Snabb - ja
Hög bildkvalitet - ja
Billig - nästan. Väldigt prisvärd åtminstone.
 

erro.se

Aktiv medlem
Då väljer jag liten, snabb, och hög bildkvalitet! :)

Allvarligt talat, inte ens det verkar gå. En digital Minox 35GL finns helt enkelt inte.

Nästa semester åker D90:an med igen. Kanske med utvalda fototurer runt stan för att i övrigt stanna på hotellet, då S100 får funka som nödkamera i fickan. Ja, så måste det bli.

Per.
Det är ju därför man (åtminstone jag) har flera olika kameror för olika tillfällen. System, kompakt, mobil... alla fyller sin funktion, och alla har sina för- och nackdelar. Men det visste du ju egentligen redan, eller hur?
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Hehe, jag var faktiskt på stan idag och gick en sväng och råkade kika in på Japan Photo och titta på kompakter. Lite skönt vore det ju att ha en kompakt, såg t ex Lumix nånting med motsv 24-120mm brännvidd och liten var den. Mumma! Men jag har fotat så mycket med kompaktkamera, mobiler och systemkamera så jag har personligen kommit fram till den slutsatsen att skippa kompaktkamera, jag fotar med mobilen om jag inte orkar ta med systemkameran. Det blir faktiskt rätt ok tycker jag nog allt, förutom att bildvinkeln är lite för bred oftast då. Sedan har jag en spegellös systemkamera (m4/3) som nästan går ner i byxfickan, den passar fint i en väska där jag kan ha plånbok, mobilen och en macka med mig också, den är ju ganska lätt så det känns inte så hemskt att släpa på. Det känns i nuläget som en bra idé men då fotointresset svalnar igen kanske jag tycker annorlunda :) kompakterna idag har ju säkert blivit riktigt bra, sneglade lite på RX100 jag med faktiskt, sådan kanske vore nåt på en resa eller så, men jag vet inte. En liten väska har man ju ofta med sig ändå, guidebok, macka, plånbok och mobil... och kamera :)

Kanske det kan pigga upp med lite jämförelse-inspiration. Kolla mina bilder från Kina för nåt år sedan, då köpte jag en kompaktkamera i just det där syftet att kunna ha den i byxfickan bara, sålde den när jag kom hem. Men trivdes faktiskt rätt bra med den, en Ricoh Caplio R7.
http://dannesholk.se/page/photo/resa2009/index.html

Sedan lite från mobilen :) inte blir det väl så jättetokigt heller om man bara tänker sig för lite, det gäller att vänja sig och kompromissa :)
 

Bilagor

skog1s

Aktiv medlem
Tack för tipsen, men båda exemplen du ger gör att kompaktkameran inte längre är kompakt. Ska kameran hänga på axeln, kan jag lika gärna använda D90.

Per.
RX100 är svaret på din gåta. Du har säkert själv hört talat om detta underbarn. Om inte så googla!

Stor? = Nä

Liten? =Ja

Snabb?= Ja

Hög bildkvalitet?= Ja (med stort plus)

Billig?= ca 5000kr är väldigt billigt för den. Dyrt, nä!
 

millgard

Aktiv medlem
Om två år kommer man att garva åt RX-100... var så säkra. Men i närheten av en systemkamera är den inte på långa väger även om den är bättre än nästan alla kompaktkameror för något år sedan. Utvecklingen går fort...
 

Leaflet

Aktiv medlem
Om två år kommer man att garva åt RX-100... var så säkra. Men i närheten av en systemkamera är den inte på långa väger även om den är bättre än nästan alla kompaktkameror för något år sedan. Utvecklingen går fort...
Nu lever vi ju här och nu och en kamera blir ju inte sämre av att det kommer något bättre. Min RX100 är ett komplement till mina andra fettokameror med allt vad det innebär av kompromisser. Men den gör ett hyfsat jobb.... ;-)
 
ANNONS