Annons

Tamron SP 150-600mm VC

Lite BIFockså

Fortfarande tjurigt väder.
Men det sätter också fotografen och grejorna på prov.
Jag bidrar med lite "testbilder" från Stadsparken.
Sittande fågel är (och ska vara) inga problem.
Flygande fågel BIF är något annat. Jag vill inte dra några förhastade slutsatser ännu om Tamronets prestanda men helt klart är jag positivt överraskad över de optiska egenskaperna.

https://plus.google.com/photos/115641044458687696262/albums/5975465270829936641
 
Eftersom jag är inom Nikon så ser jag egentligen inget alternativ alls till detta Tamron, skulle då vara det nya 80-400 som kostar det dubbla.

Det här kan jag hålla med om. Jag som har fullformat kommer heller inte undan med någon cropfaktor. Väntar på något test i Nikontappning på D800 det ska bli intressant. Kan inte motivera en f/4 supertele men det vore kul att ha lite räckvidd ibland. Det kan ju vara så att 400 räcker och då verkar det konkurrenskraftigt. Fortfarande halva priset:)
 
Fortfarande tjurigt väder.
Men det sätter också fotografen och grejorna på prov.
Jag bidrar med lite "testbilder" från Stadsparken.
Sittande fågel är (och ska vara) inga problem.
Flygande fågel BIF är något annat. Jag vill inte dra några förhastade slutsatser ännu om Tamronets prestanda men helt klart är jag positivt överraskad över de optiska egenskaperna.

https://plus.google.com/photos/115641044458687696262/albums/5975465270829936641

Ser ju fantastiskt bra ut :), jag vill att det ska vara April nu!
 
Trevligt!

Är dessa bilder beskurna eller är det hela rutan?

Det är lite blandat. En del bilder är hela rutan, några är lätt beskurna, ett par bilder är kraftigare beskurna.

Något som skulle underlätta vore en bättre fokusbegränsare. Nu finns det två lägen, fullt område "FULL" eller från 15m - ∞ längsta avståndet . För fågel och småvilt skulle ett spann mellan ca 5m till 15m göra skillnad. Eller från närgränsen till 10m.
 
Fina bilder J-O Härnström, känns som en av de första serierna där man faktiskt försökt fånga snabbt rörliga djur/föremål. Ser ju riktigt bra ut, hur stor del av bilderna blev oskarpa (om några)? Hur känns autfokusen jämfört med andra obektiv du använt?

Funderade på att köpa tamronzoomen tidigare i tråden men hämtade nyligen ut ett 400 5,6L, skall jag har köpångest eller gjorde jag rätt? =) Tog några bilder på hunden igår och det är ju sådana bilder som jag var orolig för att Tamronen skulle gå bet på.
http://mjonssonfoto.se/blogg/wp-content/uploads/2014/02/Aslan00007.jpg
 
Fina bilder J-O Härnström, känns som en av de första serierna där man faktiskt försökt fånga snabbt rörliga djur/föremål. Ser ju riktigt bra ut, hur stor del av bilderna blev oskarpa (om några)? Hur känns autfokusen jämfört med andra obektiv du använt?

Funderade på att köpa tamronzoomen tidigare i tråden men hämtade nyligen ut ett 400 5,6L, skall jag har köpångest eller gjorde jag rätt? =) Tog några bilder på hunden igår och det är ju sådana bilder som jag var orolig för att Tamronen skulle gå bet på.
http://mjonssonfoto.se/blogg/wp-content/uploads/2014/02/Aslan00007.jpg

Snygg bild på hunden.
(Ja saknar min hund, hon gick till sällare jaktmarker i julas)

Lite upprepning då. EF 400/5,6 L är optimal för skärpa och snabb AF. Det kompakta formatet och lätta vikten gör objektivet mycket lämpligt för flygande fågel och annan aktion.

Jag har tagit väldigt lite bilder med Tamron 150-600mm. Brännviddsomfånget och stabiliseringen är guld värd. Jag kan inte uttala mig om snabbhet och precision vid följande fokus (servo)
Om de vita örnarna som jag länkade till hamnade i rutan och om fokuspunkten träffade något så när rätt var rena slumpen. Kanske hade de blivit fler träffar med EF 400/5,6, förmodligen ännu fler med EF 300/4.

Det är kul att se när det dyker fler bilder tagna även med APS-C som 60D, 70D och 7D.
Det ser ju lovande ut även på den mindre och pixeltätare sensorn.
 
Killen som tog örn-bilderna sammanfattar sina intryck i en tråd på fredmiranda.com med följande:

Just want to clarify what I have experienced with this lens using the AiServo for BIF.
Canon 6D Aiservo Single center point focus works fine
Canon 70D Aiservo Single center point focus works fine
Canon 7D Aiservo does not work Note: The only way I have taken keeper BIF images with this lens is by using Single center point focus or center point expanded and constantly bumping focus.
Canon 1DM4 Servo does not work
Canon 1DX Aiservo works fine.
Jay



Det är ju en hel del diskussioner på den siten om gluggen och hur pass bra/dåligt följande fokus fungerar.
 
Det där låter inte bra.
Konstigt att det inte fungerar med en del av husen.

Ja, det är lite oroande. Verkar ju som de nya husen funkar, men inte de lite äldre.

Det finns en del andra - mycket kompetenta fågelfotografer - på fredmiranda.com som också upplevt problem med just följande fokus. Det tycks finnas en förhoppning om att Tamron skall ta tag i problemet och att det skall lösas med någon firmware uppdatering. Återstår väl att se...

Jag är mycket intresserad av den här gluggen men jag tycker resultaten är rätt blandade. Många riktigt bra bilder, men samtidigt en hel del som inte håller måttet. Kan ju bero på skit bakom spakarna och det faktum att 600mm kräver bra teknik, men lite tveksam är jag allt.
 
ANNONS