Annons

A6000 - efterföljare till NEX-6 och NEX-7

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Batteribyte är ett större problem, eftersom det är då kameran tar tid på sig att starta. Vi kör med jpeg small och då tar bilderna mycket lite plats :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Mjaa.... A6000 är också något billigare än en D4, så Anders kan ha en 5 st att byta med, sedan har han väl en batteribytarpojke ( likt en golfcaddy ) som byter batteri efter hand och torkar av optik och servar Anders med vatten och dylika ting som att ta hand om blåsor på avtryckarfinger mm.


//Bengt.
 

afe

Aktiv medlem
Hehe, fast grejjen är att t.ex. en gammal D2H eller 1D Mk II är idealiska för sån här fotografering. Dessa är billigare än A6000 och är ergonomiskt bättre när man ska hålla i kameran hela dagen. A6000 är bra för mycket, men inte industriell sportfotografering.

Jag fick den "lätta" stationen idag, så jag tog bara drygt 3300 bilder (ett batteri och inte ens ett halvt minneskort).
 

alterswede

Medlem
Impulsköpte ett nytt A6000 hus idag. Var så billigt att jag inte kunde säga nej (3700kr).
Nu hämtas mina gamla canonprylar imorgon och tänkte införskaffa mitt första objektiv och börja övergången till sony e.

Ska till New York i oktober, så vad rekommenderar ni för detta? Inga adapters, ska vara e-mount.
16-70? 10-18? 35?

Har iaf satt ett maxpris på 10k.

Tack på förhand
 

Bengf

Aktiv medlem
ANG tidigare inlägg och länken till cameralabs, så begriper jag inte varför dom drar in D4s och 1DX, vore bättre att man fick en kommentar hur den i så fall står sig mot en Canon 700D. Jag väntar på att Foto möjligtvis kommer att testa kameran för det är den enda som mäter upp AF hastighet mot en testtavla.


Då får man i alla fall ett konkret svar, eller utgår många andra testare enbart från det faktum att spegellösa modeller normalt varit långsammare och jämförelser sker med tanke bakåt i tiden, inte fel att göra så det menar jag inte nu, men ändå vore det bättre eller intressantare att veta om det inte är så att en 700D kanske sopar banan med A6000 eller ej.


Nu för första gången vad jag anser så gör Sony en Nikon och Canon grej som alltid varit en trevlig bonus från dom, då menar jag att dom stoppar in samma AF-modul från A6000 i en billigare variant den nya A5100 som då jag fått uppfattningen blir en modell att jämföra med Canons 1200D som i och för sig funnits ett tag och gått ner i pris.


Som exempel D5300 fick väl ta över AF-modulen från tidigare toppmodellen D7000, och jag skulle inte bli förvånad om en D5400 får ärva från D7100 när dom sedan släpper nya D7200. Canon var ju tidiga att sätta in sin 18Mp sensor i billigare kameror osv.


//Bengt.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
ANG tidigare inlägg och länken till cameralabs, så begriper jag inte varför dom drar in D4s och 1DX, vore bättre att man fick en kommentar hur den i så fall står sig mot en Canon 700D. Jag väntar på att Foto möjligtvis kommer att testa kameran för det är den enda som mäter upp AF hastighet mot en testtavla.


Då får man i alla fall ett konkret svar, eller utgår många andra testare enbart från det faktum att spegellösa modeller normalt varit långsammare och jämförelser sker med tanke bakåt i tiden, inte fel att göra så det menar jag inte nu, men ändå vore det bättre eller intressantare att veta om det inte är så att en 700D kanske sopar banan med A6000 eller ej.
De spegelfria kamerorna har utvecklats snabbt och är idag ofta imponerande snabba. Det sker inte samma utveckling för spegelreflexkameror i de lägre prisklasserna.

Jag har inte läst testen du refererar till, men om en kamera utmärker sig på ett område är det inte ovanligt att man jämför med de bästa som teknisk referens. Sony gör detta själva i sina presentationer och det kan vara därifrån uppgifterna kommer. Även A5100 jämfördes med D4s och 1D X när den presenterades. Helhetsbedömningen i ett test måste givetvis ske mot kameror i samma prisklass.

Autofokus är en komplex funktion. Att mäta hastigheten mot ett stillastående motiv i bra ljus är bara en del i bilden av hur autofokusen fungerar. För vissa användare är det precis så de kommer att använda kameran, andra använder kameran på annat sätt och då kan en sådan mätning bli missvisande. Prestandan kan vara helt annorlunda i svagt ljus. Ännu mer komplicerat blir det med rörliga motiv.
 

Bengf

Aktiv medlem
Autofokus är en komplex funktion. Att mäta hastigheten mot ett stillastående motiv i bra ljus är bara en del i bilden av hur autofokusen fungerar. För vissa användare är det precis så de kommer att använda kameran sa:
Jo det är visserligen sant, men det ger i alla fall en indikation på snabbhet som för just samma tillfälle ( bra ljus )- För att förtydliga Camera labs test så gör han väl inte en jämförelse rakt av utan nämner mitt i förvåningen över A6000 och dess prestanda, att tex 1DS och D4 så klart är betydligt bättre, vilket jag tror att dom flesta andra som har något hum om kameror redan har förstått.


Vänligen.
//Bengt.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
För att förtydliga Camera labs test så gör han väl inte en jämförelse rakt av utan nämner mitt i förvåningen över A6000 och dess prestanda, att tex 1DS och D4 så klart är betydligt bättre, vilket jag tror att dom flesta andra som har något hum om kameror redan har förstått.
Sony hävdar att A6000 och A5100 är snabbare än 1D X och D4s när det gäller stillastående motiv.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Sony hävdar att A6000 och A5100 är snabbare än 1D X och D4s när det gäller stillastående motiv.
Jag har aldrig setta att SONY SJÄLVA har angivit detta. De har skrivit att A6000 har den snabbaste autofokusen bland alla marknadens APS-C systemkameror. Och man bör ha klart för sig att de angett ett specifikt datum när de undersökte detta, vilket var INNAN deras A77 II kom ut. Så det är ju inte så säkert att det fortfarande gäller. :)

Däremot har jag sett en del andra missa den sista biten i Sonys påstående. Inkl. vissa Sonyföreträdare och återförsäljare...

Minns inte ifall mätmetoden har angivits någonstans, men det är förmodligen enligt nån begränsad CIPA-standard. Ungefär som Fotos eller Popular Photographys AF-snabbhetsmätningar...
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har aldrig setta att SONY SJÄLVA har angett detta.
Sony Europa brukar ha 2 timmar långa genomgångar av varje modell med journalister. Allt det materialet de visar presenteras inte i broschyrer och på webben. De brukar bland annat visa jämförelser med konkurrerande märken i form av mätningar, tabeller, videosnuttar och utskrifter.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jag syftade bl.a. på Sony Europas affärs/sälj/reklam-folk i mitt inlägg ovan, även om jag bara har råkat se på ETT muntligt uttalande från det hållet, inte allt det material du har sett. Svenska Sony kanske också har missat här? För riktigt så bra kan väl ändå en liten billig kameraskrutt som A6000 vara?

Av de broschyrer och den information jag själv råkat se, har det i SAMTLIGA fall stått att det gäller vid jämförelse av kameror med APS-C sensorer. Men A6000 kanske står sig rätt bra även gentmot fullformatare, men (när det gäller AF-speed) knappast mot Nikons Series 1 med sin lilla sensor, väl?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag kommer inte ihåg allt kring jämförelsen. Men jag vet att 1D X och D4s var med. Sen har jag för mig att det också var 70D. För att påstå sig vara snabbast måste de ju jämföra med fler, så jag tror bara det var ett urval.

Vi journalister brukar ta den typen av jämförelser med stor reservation eftersom det ofta finns en del smarta undantag och att vi inte får tid att gräva oss in i hur testerna och urvalen är gjorda.

Men att A6000 är snabb på att sätta skärpan på första bilden är det inget snack om. Så det ligger nog en del i deras jämförelse.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jo jag mins 40D kom inte den redan 2007 någonting, för snabbt dök 50D upp och sedan 7D 2009. Hur som helst så var 40D otroligt snabb särskilt med objektivet 50/2,5 makro, Foto mätte upp 40D till 0,16 sek. jag provade 40D under tio minuter ungefär och den upplevde jag som jäkligt kvick och var trevlig att hålla i.


Nu har väl Olympus någon modell som också ligger på 0,16 om jag inte mins fel, men som tidigare sagts så får dom flesta lite problem om motiven är oförutsägbara och ryckiga.


Nej nu kom jag på, det var nog inte A6000 utan A77II där säger Sony att dom provat den tillsammans med 1DX under 6 månader vid fotbollsmatcher och andra sporter.


//Bengt.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jo jag mins 40D kom inte den redan 2007 någonting, för snabbt dök 50D upp och sedan 7D 2009. Hur som helst så var 40D otroligt snabb särskilt med objektivet 50/2,5 makro, Foto mätte upp 40D till 0,16 sek. jag provade 40D under tio minuter ungefär och den upplevde jag som jäkligt kvick och var trevlig att hålla i.
Det låter märkligt. 40D var kvick och trevlig, men EF 50/2,5 macro är ett extremt långsamt objektiv konstruerat på 80-talet. Visserligen använde en del pressfotografer det för tillsammans med en vidvinkel- och en telezoom, men jag har ett själv och använder det bara till makro för att det är så långsamt att fokusera. Ok. lite off topic.

Nu har väl Olympus någon modell som också ligger på 0,16 om jag inte mins fel, men som tidigare sagts så får dom flesta lite problem om motiven är oförutsägbara och ryckiga.
Sony uppger 0,06 sekunder om jag minns rätt. Men det gäller ju stillastående motiv.

Nej nu kom jag på, det var nog inte A6000 utan A77II där säger Sony att dom provat den tillsammans med 1DX under 6 månader vid fotbollsmatcher och andra sporter.
Det stämmer att Sonys tekniker fotograferade parallellt med 1D X under utvecklingen av
A77 II. Jag har själv sett en del av bilderna utskrivna och några är publicerade i broschyren.
 

afe

Aktiv medlem
Största "felet" med A6000:s hybridfokus på rörliga motiv är att det inte går att välja vilka fokuspunkter den ska använda, utan kameran letar själv rätt på det den tycker ska vara i fokus. Det enda som går att påverka är om den ska använda alla fokuspunkter, eller de i centrum.

För det mesta fungerar det bra, men inte om det finns fler än ett "huvudmotiv". När man ska fotografera kattjävlar är det dock klockrent :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Ursäkta jag nog har blandat i hop det med upplösningstesterna som Foto också gjorde, det kanske var där som 50f/2,5 utmärkte sig.


Hur som helst så kom inte Canon då under 0,16 eller så med något annat objektiv vad jag mins vid den tiden.


Ursäkta Of topic, men lite relevans finns det A6000 behöver ju ställas mot något för att veta.



//Bengt.
 
ANNONS