Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

afe

Aktiv medlem
Jag skulle väntat på Sonys (Zeiss) 16-35 och köpt ett gammalt manuellt makroobjektiv med dum adapter - för just makro klarar man sig oftast utan AF, och kör man EF med adapter som ger AF blir det ändå för långsamt för att använda till annat än statiska motiv.
 

ricky123

Medlem
Tack igen för svar! Nån som har en bra legacy-makro? Finns det nån bra för FD adapter exempelvis? Eller någon annan adapter. skala 1:1 är det som gäller isåfall.
 

afe

Aktiv medlem
Jag tror att både Nikon 105/2.8 Ais och Canon FD 100/2.8 kräver mellanring för att uppnå 1:1, men Tamrons 90/2,8 med Nikonfattning finns med bländarring (har jag för mig) och funkar med dum adapter.

Jag har själv kört lite med Nikon 55/3,5 (som också ger 1:2) på min A6000 och det fungerar bra.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Med FD fattning finns ett 100mm makro och jag har för mig även 200mm makro. Annars kan man ju köra med mellanringar. Vet inte hur mycket FD mellanringar som finns att få tag i. Mig veterligt finns inte E mellanringar än - men kan ha fel.
 

hornavan

Aktiv medlem
Hej, jag är på jakt efter ett bra norrskensobjektv till min A7. kriterierna är:

1.Vidvinkligt, minst 24 helst 21 mm.

2. Ljusstarkt, minst 2.8.

3.Skarpt på full glugg och oändligt.

Manuell avståndsinställning och bländare är att föredra och gärna ett stoppläge för oändligt som verkligen är oändligt. Mitt 14 mm Samyang är inställd på en meter när skärpan är i oändligt; det irriterar.

Provade nyligen ett beg 21 mm Calle Z till Canon, men upplevde att det inte alls var så bra som jag minns när jag hade ett likadant på min Canon D5 mk2.
 

afe

Aktiv medlem
Med FD fattning finns ett 100mm makro och jag har för mig även 200mm makro. Annars kan man ju köra med mellanringar. Vet inte hur mycket FD mellanringar som finns att få tag i. Mig veterligt finns inte E mellanringar än - men kan ha fel.
FD 200mm makro ger 1:1, men för 100mm krävs mellanringar som inte borde vara allt för svåra att få tag på.
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
Tack igen för svar! Nån som har en bra legacy-makro? Finns det nån bra för FD adapter exempelvis? Eller någon annan adapter. skala 1:1 är det som gäller isåfall.
Om du är intresserad av ett Olympus OM 50mm 3.5 macro så kan du mejla. Jag har ett i kanonfint skick med en lika fin mellanring som ger en skala på 1:1. Använder det tyvärr alldeles för sällan.
 

Bilagor

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Hej, jag är på jakt efter ett bra norrskensobjektv till min A7. kriterierna är:

1.Vidvinkligt, minst 24 helst 21 mm.

2. Ljusstarkt, minst 2.8.

3.Skarpt på full glugg och oändligt.

Manuell avståndsinställning och bländare är att föredra och gärna ett stoppläge för oändligt som verkligen är oändligt. Mitt 14 mm Samyang är inställd på en meter när skärpan är i oändligt; det irriterar.

Provade nyligen ett beg 21 mm Calle Z till Canon, men upplevde att det inte alls var så bra som jag minns när jag hade ett likadant på min Canon D5 mk2.
Vad sägs om Canon FD 24/1,4 L - samma optiska konstruktion som EF 24/1,4 Lversion ett? Skall du bara köra Samyang 14 på oändlighet, varför inte noga ställa in det i rätt läge för oändlighet i dagsljus med förstorat utsnitt och peaking, tejpa fokusringen i det läget och sedan köra det så på natten?
 

afe

Aktiv medlem
Jag har testat fD 24/1.4L på Nex-7 och blev inte imponerad. Skärpan höll inte tycker jag, och den gav väldigt mycket CA.
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag kör Nikon AF-S 105/2.8 G ED+Kiponadapter som styr bländaren mekaniskt. Ger 1:1 och ger väldigt bra resultat. Denna adapter är inte dyr och tar alla typer av Nikonobjektiv (med eller utan bländarring).

Men som många fler föreslagit: Ska du köra Canonobjektiv på A7 känns det både billigast och bäst med äldre manuella gluggar som har egen bländarring. D v s FD och FDn.

Egentligen spelar objektivvalet inte så stor roll vad gäller märke eftersom alla "dumma" adaptrar i stort sett är billiga. Men givetvis ska gluggen vara bra och efterlyser du just macro och Canon FD gäller på de kortare brännvidderna mellanringar.

Men hoppa bland märkena. Finns både Tamron 90/2.8 och Sigma 105/2.8 med egen bländarring kvar för Nikon. En dum adpater kan fås för 200-500:-.

//Lennart
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag har testat fD 24/1.4L på Nex-7 och blev inte imponerad. Skärpan höll inte tycker jag, och den gav väldigt mycket CA.
Knappt något annat att vänta. Den gluggen är väl känd för just mycket CA och att vara ganska mjuktecknande även i midrangeområdet. Rätta mig om jag har fel, men det är mitt minne av den gluggen när jag provade den på ett Canon F-1n-hus anno dazumal.

Finns så många andra 24mm som är bra på A7, men har inte samma ljusstyrka.

//Lennart
 

afe

Aktiv medlem
Omformulerar frågan.

Bästa 24 med 2,8.
Om inte Zeissobjektivet var bra kan det nog ändå bero på adaptern - det objektivet ska det väl inte vara något större fel på? Fungerar den bra med andra gluggar?

Det finns några fina OM-vidvinklar, men jag vet inte hur de är för nattfoto.
 

Photocon

Aktiv medlem
Omformulerar frågan.

Bästa 24 med 2,8.
Svårt att säga, men jag var nöjd med min gamla Nikkor AI-s Nikkor 24/2.8. Tyckte deras AF 24/2.8 D var lite ruckligt att ställa manuellt.

Överhuvudtaget om vi pratar just vidvinklar och jämför exempelvis Nikon och Canon så upplever jag att N i de flesta fall lyckades bättre med just vidvinklar än C.

Det vidimeras av att många Canonfotografer sedan länge skaffade adapter för att köra exempelvis Nikon 20/2.8.

Sedan kan man väl säga att många äldre konstruktioner knappast var påtänkta för en 24 eller 36 mp sensor vars microlinser vinklats i kanterna. Det gäller att prova sig fram om man kör med lite mer udda märken.

Själv är jag exempelvis mycket nöjd med att köra ett Sigma 12-24 DG HSM (nej det har inte ljusstyrka f/2.8) via adapter på A7R.

Se exempel på hur Sigmagluggen fungerar på A7R: http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2008596&postcount=321

Gamla OM-vidvinklar från Olympus vet jag att många är nöjda med, liksom en del Pentaxdito.

//Lennart
 

hornavan

Aktiv medlem
Om inte Zeissobjektivet var bra kan det nog ändå bero på adaptern - det objektivet ska det väl inte vara något större fel på? Fungerar den bra med andra gluggar?

Det finns några fina OM-vidvinklar, men jag vet inte hur de är för nattfoto.
Som sagt användes Metabonesadapter på carl Zeiss 21 mm 2,8 och det känns ju som en givet kvalitetsval, men resultatet kändes inte alls bra.

Problemet med norrsken är förutom skärpan också CA som ofta bildas runt stjärnor.
 

afe

Aktiv medlem
Som sagt användes Metabonesadapter på carl Zeiss 21 mm 2,8 och det känns ju som en givet kvalitetsval, men resultatet kändes inte alls bra.

Problemet med norrsken är förutom skärpan också CA som ofta bildas runt stjärnor.
Det skulle kunna vara värt att testa med en annan adapter. Just på oändligt blir det ju tämligen viktig att adaptern sitter exakt rätt.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Ärligt sagt ser jag begränsad nytta med att köra Canon EF med Sony A7. Visst är sensorn något bättre i Sonyn men man tjänar i stort sett inget i total storlek och får långsammare AF. Sony A7r bjuder på högre upplösning men hur bra Canon USM objektiv fokuserar med kontrast AF är jag tveksam till. Dessutom ligger priset för A7r alltför nära Nikon D800(E) som säljs billigare då D810 kommit och där får man snabbare AF med Nikkorobjektiv. På samma sätt ligger A7 inte så mycket under D610 och 6D.

Nej, jag ser främsta fördelen med A7/r då man kör peaking med objektiv från döda spegelreflexsystem, lämpligen de relativt billiga Canon FD L objektiv - 24/1,4, 135/2,0, 300/2,8 t ex.
http://erphotoreview.com/wordpress/

En mycket intressant länk där man testa gammalt och nytt på framför allt på NEX, A7 och A7R
35mm Canon FD ser ut att vara ett fynd. Övriga vidvinklar har som vanligt rätt dåliga kanter
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har två 24m/ 2,8, en Minolta AF och en manuell Konica Hexanon och där väljer jag Hexanonen alla dagar i veckan. Jag har testat Minoltan med en massa äldre Sony-hus utan mikrojustering och då har jag alltid haft fokusproblem. Även justerat på A7r så är det inget att höja ögonbrynen över. Föredrar min helt manuella Konica Hexanon 24mm/2,8.

Men det jag alltid förbluffas av är Pentax 100mm/2,8. Vilket skarpt objektiv kan jag tycka än idag. Köpte det redan på 70-talet och det är ännu bättre nu än det någonsin varit på mina analoga hus. Senast plåtade jag med min NEX 7 för ett par veckor sedan.

Annars blir det mest Zeiss 35/2,8 och Sony 70-200mm/4 på mitt A7r-hus. Orginalobjektiven har ju dessutom AF.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS