Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foton publicerade i tidning och på nätet - har jag rätt till ersättning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nattfotografen

Aktiv medlem
Hej!

Hoppas den här frågan hamnar i rätt forumkategori nu.

Det är så att jag fick några foton publicerade i två lokaltidningar för en vecka sedan, både på nätet och i pappersupplagan. Hade skickat in bilderna med en liten beskrivning och redogörelse för naturfenomenet i fråga. Det var alltså ingen intervju, utan jag skickade iväg ett mail som publicerades i sin helhet inom citattecken.

Fotot i papperstidningen fanns med på förstasidan och sedan inne i tidningen. Under fotot stod angivet "Privat".

Det diskuterades inget om ersättning vid inskickningen av bilderna, men hörde av någon att jag nog borde ha rätt till ersättning för publicerat material.

Någon som är mer insatt i det hela?

Tacksam för svar. :)
 
Hej!

Hoppas den här frågan hamnar i rätt forumkategori nu.

Det är så att jag fick några foton publicerade i två lokaltidningar för en vecka sedan, både på nätet och i pappersupplagan. Hade skickat in bilderna med en liten beskrivning och redogörelse för naturfenomenet i fråga. Det var alltså ingen intervju, utan jag skickade iväg ett mail som publicerades i sin helhet inom citattecken.

Fotot i papperstidningen fanns med på förstasidan och sedan inne i tidningen. Under fotot stod angivet "Privat".

Det diskuterades inget om ersättning vid inskickningen av bilderna, men hörde av någon att jag nog borde ha rätt till ersättning för publicerat material.

Någon som är mer insatt i det hela?

Tacksam för svar. :)

Det åligger den som publicerar att säkerställa hur materialet får användas. Om du skickat in bilder utan att skriva hur de ska användas ligger det implicit i det att du godkänner publicering om de vill. Har du inte bett om ersättning när du skickade in bilderna känns det aningen magstarkt att i efterhand begära det.

Utifrån din beskrivning uppfattar jag det som att du skickade in bild och text för att det vore kul att få materialet publicerat. Det fick du. Om du hade för avsikt att få ett arvode borde du ha skrivit det.

Innan publicering sker tycker jag dock att en tidning bör kolla med den som levererat materialet om denne vill ha ersättning och/eller hur materialet får användas. Den rutinen bör man ha.
 
Slutsatsen man kan dra är alltså: Hör av dig till tidningen och skriv att det inte var överenskommet att de fritt kunde publicera din bild och att du tycker de åtminstone kunde skrivit ditt namn som fotograf (även om de säkert hade goda intentioner att hålla dig Privat). Kan vi lösa detta på något snyggt sätt?
 
Tack för era svar! :)

Ja jag var absolut inte ute efter annat än att få bilderna publicerade i första hand.
Tänkte mest bara för skojs skull om man har rätt att begära arvode för publicerade bilder, inte minst i framtida syfte om man skulle knäppa några fler bilder som vore intressanta för publicering.

Det stämmer att det inte förekom någon överenskommelse innan publicering, jag var ju dock inte säker på om dom skulle publicera det eller inte, utan upptäckte publiceringen dagen efter.
Namn på mig som fotograf framkom både på nätet och i den tryckta upplagan, var lite otydlig. I ena tidningen så stod det under fotografiet, i den andra tidningen i artikeln.

Ska kontakta tidningarna och höra efter, inte som något krav, utan som en generell fråga om dom brukar betala ut något arvode för publicerade bilder.

Hur som helst var syftet framförallt att få bilderna publicerade, inte att tjäna pengar på dom. Men det är ju naturligtvis inte helt fel om man har rätt till att få en slang på sina upphovsrättsliga verk.

Det var en vän som jobbat inom Journalistbranschen som tyckte jag borde kunna få något för bilderna då de i hans tycke borde genererat till lösnummerförsäljning. Jag är novis på området så ställde mig frågande.

Tack ska ni ha! :)
 
Många tidningar kör tyvärr nu för tiden mycket med det de kallar läsarbilder, där man uppmanas skicka in bilder utan någon rätt till ersättning till vissa adresser. Har du skickat till en sådan adress kan det vara svårt att få betalt, men har du skickat till en redaktionell adress torde du kunna begära gängse ersättning för publicering.
 
ANNONS