** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Tony Nortrup: föreslår Nikon att göra som Sony och andra tillverkare av spegellöst

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det här är ett lite hårddraget statement men i nedanstående video pekar TN än en gång på att ett krisande krympande Nikon (och i ännu högre grad Canon) behöver tänka om och förnya sig. Han refererar mycket till att de gamla kameratillverkarna inte tagit till sig kundernas förväntningar på exv. ett bättre kameragränssnitt för touch screens bl.a. (det gäller självfallet även Sony) och menar att Nikon måste försöka ta hjälp av utvecklare som kommer från mjukvarusidan och telefonindustrin för att hänga med i utvecklingen.

Han radar sedan upp den ena funktionen efter den andra som redan finns i alla de nyare Sony-husen: sensorstabilisering, EVF, PDAF på sensorn, möjlighet till följande AF vid videofilmning, Eye AF, samt 4K med FF-sensor m.m m.m. Konstigt att han nämnde bracketing och andra multiexponeringsfunktioner (finns inte det i moderna Nikon-hus? Sedan verkar ju SnapBridge som de slog på trummen en hel del för på senaste fotomässan inte funka alls för många.

Kolla själva: https://youtu.be/1uyJVCHDlzU

Det jag undrat över som inte nämndes egentligen är ju när vi ska få se nyare sensorer såsom bakbelysta FF även i Nikon-hus. De säljer ju fortfarande D800-serien med gamla 36MP sensorn.

dPreview: "Nikon D800 Review Published Jun 11, 2012" (saxat från dPreview)

Vi är snart inne på andra kvartalet av 2017 - d.v.s. vi är nu inne på 5:e året med 36 MP sensorerna. Det är en evighet i dessa sammanhang.

Verkar ju inte som om Nikon kommer släppa något med 42MP sensorn som väl är för gammal nu för att väcka något intresse. Verkar som om den kommer gå Nikon förbi. Nikon skulle nog behöva komma med lite nyheter de också för att öka intresset för märket. Kolla filmen ovan själva där Tony just kommenterar idé- och produkttorkan hos Nikon. Det här är ju också en indikator på att det inte verkar hända så mycket hos Nikon på FF-fronten. Den senaste D500 är ju en 21 MP APS-C -kamera mer för action. När den kom förra våren ersatte den D300S ("six-and-a-half years that have passed since the D300S’ launch", skriver dPreview). Även det är en evighet i dessa sammanhang.
 
Gammal & gammal sensorteknik, det är ju inte precis så att har kommit så mycket bättre de senaste åren eller? Hur många alternativ finns det därute till 36 & 42 MP sensorerna? Och hur många av dessa alternativ åker åttor runt dom ifråga om nydanande teknik & prestanda?

https://www.dxomark.com/Cameras/Ratings
 
Gammal & gammal sensorteknik, det är ju inte precis så att har kommit så mycket bättre de senaste åren eller? Hur många alternativ finns det därute till 36 & 42 MP sensorerna? Och hur många av dessa alternativ åker åttor runt dom ifråga om nydanande teknik & prestanda?

https://www.dxomark.com/Cameras/Ratings

Det är inget större fel på bildkvaliteten i 36MP-sensor (har den själv i min A7r men D800-serien fick väl den flera år innan den hamnade i min kamera). Det kommer snart en ny generation Sony FF och då om inte förr så kommer det här bli rätt påtagligt. Vi får väl se vad de tänker göra. Se filmen också även om den är en halvtimme lång. Som sagt, det är snart fem år sedan Nikon började använda 36 MP sensorn och det kan ju tyckas att det är dags nu för bakbelysta FF-sensorer även i Nikon. Jag är förvånad över att de inte använder 42MP-sensorn ännu och att de nog kommer hoppa över den som det ser ut nu.

Rimligtvis blir det bakbelysta sensorer med PDAF på huvudsensorn och sensorpunkter som täcker hela sensorn och kanske dubbelt pixeltal mot i 42MP sensorn. Snart kommer det sensorer med global shutter också. Det kommer kanske ses som en vattendelare av videofotograferna.

Man kan visst släpa lite tekniskt men inte hur länge som helst för det är ju inte bara TN som reagerar över att man inte släpper något nytt. Det måste nog hända lite kring ett varumärke ibland för att det inte ska tappa i värde. Som sagt, TN:s önskelista är lång om du orkar kolla den i videon och det tråkiga för Nikon är ju att en del andra tillverkare (främst i spegellösa system) redan har det mesta av detta på plats som han efterfrågar.
 
Sony verkar göra sitt bästa för att inte ta marknadsandelar från Canon och Nikons fullformatmodeller trots många nya fina innovationer. T.ex. alldeles för små batterier, inga dubbla minneskortplatser, segt buggigt användargränssnit med "trainwreck usability", klent objektivprogram där de fina objektiven väger bortåt kilot och helt förtar vinsten med ett mindre kamerahus.

Skulle tro att fujifilm är betydligt större hot mot Nikon och Canon än Sony. Deras små lättanvända X serie med strålande gränssnitt lockar många liksom jag tror deras nya billiga mellanformatare skulle kunna locka dem som behöver många pixlar, såväl från Canon och Nikon som från Sony.
 
Nikon har aldrig legat långt fram på tekniksidan. Hur många år tog det innan AF-D objektiven började uppgraderas?
Jag uppskattar en driftsäker och rapp kamera framför en med mycket bling och lagg.
Att Nikons mobilappar behöver lyftas råder inget tvivel, men sådant köper de säkert in från underleverantörer.
 
Haha, Tony är ju en rackans upplyst kille. Ungefär 13:57 in i filmen klämmer han ur sig: "Nikon also besides digital imaging equipmentent. They make these things that makes semiconductors. Ahh, kind of like little chips that you might put in electronics and things like that. And it´s not something people know much about"

Och ett par sekunder senare: " But that doesn´t have anything to do with cameras"

Vet stolpskottet vad en sensor består av???

Däremot kan han ju ha rätt i att halvledarindustrin går knackigt.
 
Det här är ett lite hårddraget statement men i nedanstående video pekar TN än en gång på att ett krisande krympande Nikon (och i ännu högre grad Canon) behöver tänka om och förnya sig. Han refererar mycket till att de gamla kameratillverkarna inte tagit till sig kundernas förväntningar på exv. ett bättre kameragränssnitt för touch screens bl.a. (det gäller självfallet även Sony) och menar att Nikon måste försöka ta hjälp av utvecklare som kommer från mjukvarusidan och telefonindustrin för att hänga med i utvecklingen.

Han radar sedan upp den ena funktionen efter den andra som redan finns i alla de nyare Sony-husen: sensorstabilisering, EVF, PDAF på sensorn, möjlighet till följande AF vid videofilmning, Eye AF, samt 4K med FF-sensor m.m m.m. Konstigt att han nämnde bracketing och andra multiexponeringsfunktioner (finns inte det i moderna Nikon-hus? Sedan verkar ju SnapBridge som de slog på trummen en hel del för på senaste fotomässan inte funka alls för många.

Kolla själva: https://youtu.be/1uyJVCHDlzU

Det jag undrat över som inte nämndes egentligen är ju när vi ska få se nyare sensorer såsom bakbelysta FF även i Nikon-hus. De säljer ju fortfarande D800-serien med gamla 36MP sensorn.

dPreview: "Nikon D800 Review Published Jun 11, 2012" (saxat från dPreview)

Vi är snart inne på andra kvartalet av 2017 - d.v.s. vi är nu inne på 5:e året med 36 MP sensorerna. Det är en evighet i dessa sammanhang.

Verkar ju inte som om Nikon kommer släppa något med 42MP sensorn som väl är för gammal nu för att väcka något intresse. Verkar som om den kommer gå Nikon förbi. Nikon skulle nog behöva komma med lite nyheter de också för att öka intresset för märket. Kolla filmen ovan själva där Tony just kommenterar idé- och produkttorkan hos Nikon. Det här är ju också en indikator på att det inte verkar hända så mycket hos Nikon på FF-fronten. Den senaste D500 är ju en 21 MP APS-C -kamera mer för action. När den kom förra våren ersatte den D300S ("six-and-a-half years that have passed since the D300S’ launch", skriver dPreview). Även det är en evighet i dessa sammanhang.

Lite nyfiken: Varför ligger en tråd om huvudsakligen Nikon i Sonyforumet?
 
Balans

För industrin finns det en delikat balansgång att gå, å ena sidan finns det från delar av marknaden ständigt ökande krav på ännu mer avancerad teknik med ännu kortare intervaller (6 år för en produkt anses vara en oändlighet....) medan å andra sidan kostnaderna för utveckling ökar och summan av kardemumman blir att man knappt hinner få return on Investment på sina produkter, mycket mindre tjäna pengar på mogna produkter för att få resurser till utveckling av framtida teknologier. Detta är kanske speciellt accentuerat när det gäller konsumentprodukter i teknikintensiva branscher. Dessa kunder byter inte pryl för att den gamla inte löser uppgiften längre eller för att den är utsliten utan för att det finns en som är "häftigare". Detta får man möta med "tricks" som balanserar på gränsen till vad som är hållbart mot marknaden. VW har blivit störst i världen tack vare att man får ut flera olika produkter byggda på samma grund med samma komponenter men ändå ge kunden känsla av mervärde som kan tas ut i högre pris. GM drog detta för långt och gjorde identiska bilar med olika skyltar, det genomskådade marknaden. På kamerasidan verkar det finnas två linjer. Canon och Nikon körvsin traditionella mainstream. Bra prylar som blir bättre men inga revolutioner. Man försöker "köra en VW" tycker jagvdet verkar som. Deras konsumentkameror har väldigt mycket gemensamma lösningar/komponenter. D5 & D500 talar man ju öppet om likheter(inget fel i i detta, min D500 är jag otroligt nöjd med men det var jag med min D300 också....och det var inget tekniskt felmpå de bilderna.....) Sony och Fujifilm har hittat "unika" nischer och verkar lyckas bra (oklart för mig om de tjänar pengar). Samsung försökte och gav upp (att stå i ett styrelserum och motivera satsning på kameror och objektiv när kollegorna vill ha pengar till mobiler och läsplattor är nog som att vara missionär i helvetet.....). Lite kan man fundera på situationen för Canon, tidigare var de mästare på små billiga kompaktkameror i enorma mängder, sannolikt med goda marginaler. Här har väl mobilerna tagit död på den strömmen av intäkter.

Kameratillverkarna är säkert otroligt medvetna att gårdagens lösningar var bra, men inte på morgondagens problem...
 
Haha, Tony är ju en rackans upplyst kille. Ungefär 13:57 in i filmen klämmer han ur sig: "Nikon also besides digital imaging equipmentent. They make these things that makes semiconductors. Ahh, kind of like little chips that you might put in electronics and things like that. And it´s not something people know much about"

Och ett par sekunder senare: " But that doesn´t have anything to do with cameras"

Vet stolpskottet vad en sensor består av???

Däremot kan han ju ha rätt i att halvledarindustrin går knackigt.

Det där lät som en medveten parodi på Trump, likt när han "förklarar" vad uran(ium) är.
 
Han radar sedan upp den ena funktionen efter den andra som redan finns i alla de nyare Sony-husen: sensorstabilisering, EVF, PDAF på sensorn, möjlighet till följande AF vid videofilmning, Eye AF, samt 4K med FF-sensor m.m m.m.

* Sensorstabilisering vore iofs kul att ha, i synnerhet med äldre objektiv, men de flesta moderna objektiv har inbyggd stabilisering vilket gör behovet av stabilisering i huset mindre.

* EVF, nej tack, jag föredrar OVF.

* PDAF på sensorn är jag övertygad kommer vilket år som helst. Canon har det redan.

* Möjlighet till följande AF vid filmning är beroende av punkten ovan.

* Ögonföljande AF har Nikon redan, fast bara i LiveView (CDAF). Vet inte om det öht är möjligt med PDAF.

* 4K-video vore iofs kul det också, men knappast någon showstopper, i alla fall inte för mig. Det gäller egentligen video i DSLR öht.
 
Det här är ett lite hårddraget statement men i nedanstående video pekar TN än en gång på att ett krisande krympande Nikon (och i ännu högre grad Canon) behöver tänka om och förnya sig.
Varför i ännu högre grad Canon? Det går väl rätt bra för Canon?

Han refererar mycket till att de gamla kameratillverkarna inte tagit till sig kundernas förväntningar på exv. ett bättre kameragränssnitt för touch screens bl.a. (det gäller självfallet även Sony) och menar att Nikon måste försöka ta hjälp av utvecklare som kommer från mjukvarusidan och telefonindustrin för att hänga med i utvecklingen.
Jag har ingen erfarenhet av just Nikons pekskärmar, men Canons är rätt bra, Olympus pekskärmar är rätt bra, och framförallt så är Panasonic duktiga på att använda pekskärmsteknik på ett bra sätt.

Har Northrup provat dessa, månntro?

Han radar sedan upp den ena funktionen efter den andra som redan finns i alla de nyare Sony-husen: sensorstabilisering, EVF, PDAF på sensorn, möjlighet till följande AF vid videofilmning, Eye AF, samt 4K med FF-sensor m.m m.m.
Lustigt nog har Nikon lyckats med att implementera ögonigenkännande AF i en del av sina spegelreflexkameror (med den vanliga spegelreflexsökaren, alltså).

Konstigt att han nämnde bracketing och andra multiexponeringsfunktioner (finns inte det i moderna Nikon-hus?
Jo, åtminstone exponering, blixtexponering,"D-lighting" och vitbalans finns det bracketing för på min Nikon. Det finns t.o.m. en knapp som det står "BKT" på.
 
Canon behöver vi nog inte blanda in. Får de bekymmer köper de bara företaget som gör bäst grejer för tillfället ;). Kanske inte Sony dock:)
 
TN har skrivit många dumheter, och det här är väl bara ytterligare en? Hela kameramarknaden har minskat kraftigt, och att göra som Sony hjälper knappast. Sony säljer visserligen hyfsat nu för tiden på konsumentsidan, men för entusiaster och yrkesfotografer är deras sortiment fortfarande underligt (oavsett hur många objektiv det finns listat på Cyberphoto).

Sony har många bra funktioner, men jag tror inte att det är något som skulle påverka Nikons eventuella överlevnad eller fall.

Hur Canon kom in i bilden, eller varför den här tråden ligger i Sonyforat förstår jag inte alls ...
 
Som sagt, vad gäller Canon så dominerar de segmentet globalt och det med stor marginal uppenbarligen är det dom som gör mest rätt ur affärssynpunkt. Nikon är mycket mindre än Canon, likaså Sonys kameradivision även om Sony i övrigt är ett stort företag.

Men hela segmentet krymper, det är även Canon oroliga för, bla därför dom köpte Toshibas division för medicinska instrument.

Eftersom segmentet i stort krymper kan vi nog inte vänta oss några revolutioner vad gäller konsumentkameror, man vill säkert pressa upp priset per såld enhet och rikta sig mer och mer mot proffs/semiproffs dvs kameror med "alla" finesser kommer sannolikt att vara mycket dyra och man kommer inte att vilja erbjuda dessa finesser på instegsmodeller. Produktsegmentering.

Svensson kommer alldeles säkert att vara helt nöjd med sin mobilkamera framöver, dessa utvecklas fortfarande en hel del, jag tror att foto/kameror kommer att än mer bli en speciell sysselsättning för entusiaster och priserna kommer att bli därefter. Dyra. Tyvärr.
 
Ja nu är vi där igen, Sony har inte batteri för 6000 bilder eller är intressant för 1DXII eller D5 ägare, och Fuji har dom bästa objektiven för APS-C. och Canon säljer bättre än Sony, Olympus och Panasonic och Pentax tillsammans. Mest innovativa har Gopro varit enligt en liten röstning här på fotosidorna för något år sedan, fast dom går sämre nu på börsen enligt TN.
 
Fast om man är lika seriös som TN så skulle man ju kunna påstå att Sonys stora problem är att de inte har ett vettigt 50mm alternativ ;)
Skämt åsido, jag gillar verkligen Sonys kamerahus. Både fullformat och APS-C husen tycker jag är riktigt fina. Det är när det kommer till objektiven som det inte riktigt faller mig personligen på läppen. De Sonyhus jag haft har jag nästan uteslutande använt med adapter med 2 undantag, 35/1,8 OSS & 24/1,8:an.
 
Som sagt, vad gäller Canon så dominerar de segmentet globalt och det med stor marginal uppenbarligen är det dom som gör mest rätt ur affärssynpunkt. Nikon är mycket mindre än Canon, likaså Sonys kameradivision även om Sony i övrigt är ett stort företag.

Men hela segmentet krymper, det är även Canon oroliga för, bla därför dom köpte Toshibas division för medicinska instrument.

Eftersom segmentet i stort krymper kan vi nog inte vänta oss några revolutioner vad gäller konsumentkameror, man vill säkert pressa upp priset per såld enhet och rikta sig mer och mer mot proffs/semiproffs dvs kameror med "alla" finesser kommer sannolikt att vara mycket dyra och man kommer inte att vilja erbjuda dessa finesser på instegsmodeller. Produktsegmentering.

Svensson kommer alldeles säkert att vara helt nöjd med sin mobilkamera framöver, dessa utvecklas fortfarande en hel del, jag tror att foto/kameror kommer att än mer bli en speciell sysselsättning för entusiaster och priserna kommer att bli därefter. Dyra. Tyvärr.


Ja kan nog hålla med, tyvärr så blir det dyrare och dyrare att handla en kamera framöver, man får hålla till godo med det gamla man har.
 
Fast de gamla man har är ju oftast väldigt kompetenta och bra kameror vilket ju kan vara en del av problemet för tillverkarna. Personligen ser jag ingen anledning att byta ut min D800E. Det finns helt enkelt inga nyare alternativ som lockar eller som känns som ett lyft sett till bildkvalitet.
 
ANNONS