Annons

Gråfilterstyrka - vad ska man tänka på vid inköp

Produkter
(logga in för att koppla)

Taylor

Aktiv medlem
Som rubriken säger; Vilken styrka ska jag välja (vid normalfotografering sommartid)? Jag kör mest på ISO 100.
... och framför allt; vilken kvalitet ska jag välja?

Jag har aldrig använt gråfilter men jag känner till funktionen.
Det är bara det att jag är lite velig när det gäller valet av styrka.
Jag vill inte köpa på mig en hel hög filter med olika styrkor. Risken blir att det krånglar till sig vid själva valet.

Är de variabla lika bra i kvalitet som de övriga med "fast" styrka?

Är det dumt att köpa ett billigt filter om man har ett bra fast objektiv?
Kvalitetsskillnader i de billiga mot de dyra?

Ja. Frågorna är många när man är novis.

Finns det nån därute som vet och kan hjälpa mig?

Tack på förhand.
 
Som styrka tycker jag ND32 och ND1000, det är de jag använder flitigast.

Om du ska ha filter med filtergänga köp en storlek som är max, som du kan leva med ett tag, alla mina filter är 77mm, använd stepring för att anpassa till dina objektiv

De variabla filterna är inte då bra de kan ge ojämn gråeffekt

Många skulle förorda dyra filter, jag vet inte har aldrig ägt några sådana, jag köpte mina filter i kina tog hem dubbelt så många som jag behövde och slängde de som gav missfärgningar och annat, är riktigt nöjd med de som jag har kvar och även om jag kastat några så är det en bråkdel av vad ett dyrt kostar. Men visst troligen inga större problem med de dyra än priset. Eller köp ett enklare och tycker du det är rätt styrka och något som du kommer att använda mycket så köp ett ”riktigt” om du vill

Du kan titta på vad Kamda säljer, jag har köpt både gråfilter, stepfiler där efter att kinahandeln stannade upp
 
Det beror ju lite på vad du ska ha dom till, vill du kunna fota med full bländare i dagsljus eller vill du få långa exponeringar vid landskapsfotografering etc?

Om du vill kunna fota med full bländaröppning när det är ljust så skulle 3 steg för ett 1,4 objektive eller 2 steg för ett 2-2.8 vara ganska lagom medan för landskapsfotografering så kanske du vill ha 5-6 steg.

Precis som för objektiv tror jag att det är värt att se till att filtrerna har bra antireflexbehandling (coating på engelska).
 
Tack för snabba svar.

"pdahlen": Stepringar måste det bli eftersom jag har 67, 72 resp. 77 mm

"joakim d": det är nog långa exponeringar vid lanskapsfoto etc. det kommer att handla om mest.
Jag har ett 18/2,8 och ett 40/2,0 som jag troligtvis kommer att använda mest.
Vid användare av mitt 70-200/4 vet jag inte hur det blir. Där kanske det inte behövs.
 
Jo precis som Joakim anger så påverkar såklart användandet vilken styrka man behöver. Mitt användningsområde är långa tider, slätt vatten, ND1000 tycker jag behövs på dagen 32 på kvällen. Kanske svårt att få tag på 32, 16 eller 64 kan ju gå det också
 
Om du kollar upp hur man använder nd-filter och hur man räknar så framgår det vilka filter som du kan prova.
Ett Nd2x eller 3x kan t.ex användas med studioblixtar som ger för mycket ljus med önskad bländare. Nd1000 för att trolla bort människor som rör sig på allmän plats eller släta ut vatten.

Tveksamt om man märker någon större skillnad mellan de kända fabrikaten. Vissa ger färgstick som kan redigeras i efterhand. Jag har ett b+w nd1000 som oredigerat ger lilaaktiga bilder. Läste något test där Kenko fick högre betyg.
 
Det verkar vara så knepiga beteckningar.
1000, 16, 32 ...
Vore det inte enklare att ange bländarstegen egentligen?
 
Jo det är rörigt och olika tillverkare använder olika beteckningar vilket gör att det blandas en del på forumen beroende på vilket märke man är van att använda. Wikipedia har en bra tabell för de olika beteckningarna
 
Jag ska börja med att säga att jag själv inte har nåt gråfilter eller har använt, men jag är sugen på att skaffa och har läst flera tester och kollat på en hel rad grundliga tester på Youtube. Helt uppenbart är att kvaliteten varierar stort, även inom ett märke, och högt pris är inte en garant för kvalitet. En del ger kraftiga färgstick, andra ger konstig kontrast och flera försämrar skärpan avsevärt. Samtidigt finns det ju färgneutrala som knappt påverkar skärpan alls, så det går att få bra filter. Lite av en djungel, verkar det som.
 
Kör med zomei från ebay, helfärgat och avtonade,10x15 cm med hållare och anpassningsring, det funkar fint..
Anpassningsting 77 mm i ditt fall, komplettera med stepringar till dom andra.
 
Med de mörkare filtren skulle det vara praktiskt om de lätt går att montera på och av eftersom man måste komponera och ställa skärpan utan filter. Det kan vara bökigt att skruva med filtren i fält, särskilt om man ska hålla reda på flera.
 
Borde det inte vara bättre med filterhållare och lösa filterskivor då?
Jo det är det, men det tar mer plats, större skaderisk och är oftast dyrare. Använder man graduated ND så är rektangulär filter såklart bäst, men använder inte det längre för upplättning av skuggor går så bra med moderna kameror
 
Med de mörkare filtren skulle det vara praktiskt om de lätt går att montera på och av eftersom man måste komponera och ställa skärpan utan filter. Det kan vara bökigt att skruva med filtren i fält, särskilt om man ska hålla reda på flera.

Beror på hur man jobbar. En modern kamera med live view klarar ofta att visa en utmärkt bild även med mörkt gråfilter påskruvat.
 
Jo det är det, men det tar mer plats, större skaderisk och är oftast dyrare. Använder man graduated ND så är rektangulär filter såklart bäst, men använder inte det längre för upplättning av skuggor går så bra med moderna kameror

Jag tänker att om man har en hel rad objektiv med olika filterstorlekar, så kunde det vara enklare att bara köra med 100x100-filter och en filterhållare med några adaptrar.

Kör man med gråfilter som kapar 6-10 steg, så lär man ju ändå ha ett stativ och vara ganska "orörlig".
 
Med de mörkare filtren skulle det vara praktiskt om de lätt går att montera på och av eftersom man måste komponera och ställa skärpan utan filter. Det kan vara bökigt att skruva med filtren i fält, särskilt om man ska hålla reda på flera.
Freewell gör en serie med magnetiska filter.
Har sett någon annan tillverkare som också börjat med runda magnetiska filter men minns just nu inte vilka.
 
Till TS.
Helt säkert kommer du skaffa fler än ett filter till slut ändå, men jag själv tycker det är roligast med 10-stops filtret, antagligen för att jag är nybörjare kring filter. Och om det blir fler filter så köp samma serie så colorcastingen åtminstone är lika..flera av mina är allt från svagt lila till bruna. Nisi känns neutrala.
Variabla filter tycker jag är helt ok och 2 st (svag/stark) täcker typ det mesta. Dock tycker jag himlen inte blir lika jämn (x effekten), har Syrp och Peter McKinnon och använder egentligen bara när jag filmar.

Övrigt OT, my 2 cents:
Har skaffat mig ett Nisi 100x100 filtersystem (3 st nd och 3 st graderade) och jag tycker det är hur kul som helst och en riktig nytändning. Jag skaffade det egentligen för att tvinga mig själv att "skapa" på plats och komponera mer...att ta tid på mig. Nackdelen...det tar plats och pyssla med glasskivor med kalla fingrar är en sport i sig...det blir halt. Och det är löjligt dyrt om man köper nytt.

Tidigare använde jag inte filter så ofta, lade filter i LR istället. Och hade jag olika diametrar på objektiven så jag köpte overzise-filter och skötte det med ringar. Enda som inte fungerade bra är graderade filter om man vill hålla sig över eller under horisonten. Tar inte speciellt stor plats i kameraväskan och numera finns fiffiga vikbara hållare. Och tyvärr om man är som mig...ett ND1000 ligger kvar i Stekenjokk och 2 stackade nd8 ligger kvar på Lofoten :-/

Idag så som jag packar ryggsäcken, en relativt liten Think Tank Airport Essentials, så får jag med mig huset, 4 objektiv och filtrena i en hardcase inne i väskan. Redo när andan faller på.
 
Med de mörkare filtren skulle det vara praktiskt om de lätt går att montera på och av eftersom man måste komponera och ställa skärpan utan filter. Det kan vara bökigt att skruva med filtren i fält, särskilt om man ska hålla reda på flera.
Jag har också funderat på det där hur jag ska kunna se objektet, men jag har en snabbknapp på min Sony A7Riii där jag kan ändra fokusläge från automatiskt till manuellt. På Batis-objektiven är det en tydlig avståndsskala. Det kanske skulle underlätta avståndsinställningen.
 
ANNONS