Annons

Varför ska man INTE ha 4K?

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns ingen mediastandard som standardiserat på 5K. Tror inte heller att det blir aktuellt då hoppet och skillnad i upplösning till 4K/UHD skulle bli allt för obetydligt liten. Kan gissa på att nästa hopp och standardökning blir till någonstans runt 8K.

Förstod inte vad den postaren alls tänkte på. Frågade om det, men fick aldrig något svar.

Det kan ju hända att det finns en poäng beroende på hur man använder dessa 1280 pixlar på längden om man gör som de skriver nedan. Man visar tydligen inte 4K på hela 5K-skärmen nödvändigtvis utan kan kosta på sig en ram runt för övrig info som exv. TV-interaktivitet eller plats för "video editing suite toolbars" vad man nu menar med det.


(från Wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/5K_resolution)
"In comparison to 4K UHD (3840 × 2160), the 16:9 5K resolution of 5120 × 2880 offers 1,280 extra columns and 720 extra lines of display area, an increase of 33.33% in each dimension. This additional display area can allow 4K content to be displayed at native resolution without filling the entire screen, which means that additional software such as video editing suite toolbars will be available without having to downscale the content previews.[2]"
 
Du får skilja på TV- och mediastandarder (som tex HD/1080p eller UHD/4K) och upplösningar på datorskärmar (som i princip kan vara vilka upplösningar som helst).
 
Jag har ju inte räknat dem i Bredbandsbolagets TV-utbud men det finns ju en del och nog ser man skillnad allt på mina TV-apparater i alla fall. En del sänder ju parallellt HD och lägre upplösning. "Naturfilmkanaler" med självaktning sänder ju definitivt HD idag i alla fall.

Nej jag använder Boxer med modul och kort i teven, smidigt att flytta kortet till dom 2 apparater som jag använder, jovisst skillnad går att se när det är HD, just nu har jag 36 kanaler ( kommer nog att ändra till 16 st )- men beroende på inslag så varierar kvaliteten, påkostade naturfilmer är som oftast av mycket bra kvalitet och betyder mera när kvaliteten är bra, studiosamtal som ofta badar i starka lampor har inte lika stor betydelse.

När man arbetar och stiger upp 04:30 varje morgon, så får man släcka ner helst före kl 22, så vardagen innehåller inte särskilt många timmar framför teven, ibland blir det bara någon timme, en tupplur vid 4 tiden kan bli en stunds teve.
 
Du får skilja på TV- och mediastandarder (som tex HD/1080p eller UHD/4K) och upplösningar på datorskärmar (som i princip kan vara vilka upplösningar som helst).

Sant, så är det och de skriver samma källa jag refererade på Wiki:

"5K resolution is horizontal resolution of about 5,000 pixels. The most common 5K resolution is 5120 × 2880, which has an aspect ratio of 16:9 and is about 14.7 million pixels (just over seven times as many pixels as 1080p Full HD). This resolution is typically used in computer monitors, and is not a standard format in digital television and digital cinematography, which feature 4K resolutions and 8K resolutions.[1]"

Men det är allt lite rörigt där ute på nätet ibland:

Se även: http://www.provideocoalition.com/4k-is-obsolete-5k-is-here-8k-comes-tomorrow/

"4K is obsolete 5K is here". Men om man nu filmar i 4K och visar den i UHD som har lite färre pixlar eller fler som i 5K så blir ju den kvaliteten inte bättre än upptagningstekniken ger. Att visa 4K på 5K är väl bara en fråga om interpollering (https://sv.wikipedia.org/wiki/Interpolation).

Men för bildbehandling av stillbilder är det ju en helt annan grej. Där har ju ursprungsmaterialet normalt numera mer detalj än även en 5K kan återge fullt ut (om man nu inte zoomar i bilderna förstås).

För oss som är äldre så finns en annan fin fördel och det är att även fin text blir tydligare med bättre upplösning/detalj.
 
Det är ingen frågeställning utan bara ett konstaterande.

En 5K-skärm tillför ingen högre bildkvalitet för film men kan göra det om man bildbehandlar (marginellt i alla fall). 4K materialet är ju vad det är.
 
Tror det är runt 10 år sedan som SVT skulle börja prova FHD 1080p, det var tjo och chim, och teknik snack, alla kanaler skulle ha 1080p, nu skall OS i Japan 2020 prova 8K. 6K hoppar man tydligen över. vem blir stora vinnaren bland nya Parabolantenner runt 2025 när kanske, kanske 8K gör antré.
 
Fotbolls-VM i Brasilien sändes delvis i 4K, vilket förmodligen var maffigt för de som gillar fotboll och hade möjlighet att ta emot signalerna.
 
Det är ingen frågeställning utan bara ett konstaterande.

En 5K-skärm tillför ingen högre bildkvalitet för film men kan göra det om man bildbehandlar (marginellt i alla fall). 4K materialet är ju vad det är.

Det pratas mycket (vilket inte absolut alltid måste vara automatiskt fel), och framför allt blandas väldigt mycket. Hänger inte alltid med i svängarna om vad som diskuteras.

Diskuterar vi att filma med digitalkamera i 4K, eller 5K?
Diskuterar vi TV-apparater i 4K, eller 5K?
Diskuterar vi TV-utsändningar i 4K, eller 5K?

Diskuterar vi nu även vilken upplösning som du vill ha på din datorskärm?

Var med på de tre första... (som är ganska relaterade till varandra). Var inte med på hur och varför vi plötsligt började diskutera datorskärmar... (men det var till din fördel inte du som drog igång det initialt ivf).

För en datorskärm så köper jag att 5K, och en massa andra upplösningar, kan absolut vara vettigt. Men det har ju denna tråden aldrig egentligen handlat om.

För att filma i, ha som upplösning på TV-skärm, eller att byta TV-media, så ser jag inte riktigt hur 5K är relevant. Tillför så marginell förbättring i upplösning över 4K att jag inte ser någon större poäng med det.

8K, eller däromkring, blir nog nästa relevanta hopp - om jag förstått frågeställningen ifrån din sida (men är som sagt inte alls säker på att jag alltid förstår dig korrekt och vad du är ute efter - kanske eventuellt en brist i kapacitet hos mig).
 
Tråden ligger i forumet "Filma med din kamera", och det inbegriper väl som jag kan se det både själva filmningen och visningen av materialet. Däremot känns det lite OT när vi går in på 5K och andra upplösningar som inte är standard för filmvisning (eller eventuella framtidsvisioner om ännu högre upplösningar)
 
Precis. Det var där jag själv slutade hänga med när 5K plötsligt kom in i diskussionen...

Resten känns både relaterat och självklart att diskutera (tycker även jag).
 
Tråden ligger i forumet "Filma med din kamera", och det inbegriper väl som jag kan se det både själva filmningen och visningen av materialet. Däremot känns det lite OT när vi går in på 5K och andra upplösningar som inte är standard för filmvisning (eller eventuella framtidsvisioner om ännu högre upplösningar)

Det är ju jag som skapade forumet eller hur Anders och "Varför ska man inte ha 4K" heter det eller hur? Rubriken "Varför ska man INTE ha 4K?" är inverterad från den som tidigare lades upp och hette fritt uttryckt "Varför ska man ha 4K". För de som vill synka sig med systemkraven för vad som gäller för 4K så kan ni alltid gå tillbaka till den länk jag lagt in ovan till Universitetet i väst. Där kan ni synka er om ni nu blir fövirrade av en diskussion som även innefattar 5K TV och monitorer som jag tycker är klart relevant för de som nu står inför att bygga sig en 4K miljö både när det gäller kameror, monitorer, TV-apparater och WIFI och bredbandskommunikation.

I detta forum ovan har fått ett inspel där någon dessutom menar att 4K är passé och att det nu är 5K som gäller eftersom Apple tydligen gjort en Retina-skärm nu som stöder den upplösningen. Det kan väl då vara på sin plats att reda ut vad 5K är bra för och ger för mervärden. Jag ville själv veta detta och det är ju som sagt jag som skapat tråden eller hur? Som jag refererat till så finns det ju minst två möjligheter med detta och det är att visa 4K i fullskärm 5K eller att ha en ram runt som ger möjligheter till en dialogyta som vanliga 4K/UHD-monitörer inte har vare sig de av TV- eller datormonitorer.

På toppen av allt börjar man också sälja 5K TV trots att det är fortfarande bara 4K-signaler som kommer sändas. Det är väl inte konstigt då att fråga sig varför en del predikar att man ska köpa en 5K TV istället såsom exv. "LG 105UC9V 5K Ultra HD 3D Smart LED TV 105" (ser ni inte bara Apple där heller) och det trots att det står 4K i rubriken.

Dessutom är du så pigg på att bråka med mig tydligen att du Anders inte själv har koll på vad du skriver i tråden.

citat:

"Tråden ligger i forumet "Filma med din kamera", och det inbegriper väl som jag kan se det både själva filmningen och visningen av materialet. Däremot känns det lite OT när vi går in på 5K och andra upplösningar som inte är standard för filmvisning (eller eventuella framtidsvisioner om ännu högre upplösningar)"

Detta skriver samma man som precis ovan helt OT i det sammanhanget börjar "snöa" om de som var glada och fick se senaste fotbolls-VM i 4K. Vad har det i så fall att göra med just det "Filma med din kamera" som du tycker ska finnas i denna tråd. Det finns nog i så fall inte många som har egna 4K filmer tagna vid det spektaklet eller hur? Problemet med den synen är ju att om det nu bara handlade om de egna filmerna så ska vi ju i så fall överhuvudtaget inte tala om TV-apparater, eller systemkrav för bredbands-/WIFI-kommunikation och molnlagring och hur man kan ladda upp och komma åt både sina egna filmer och det man eventuellt vill köpa från "content"-leverantörer på nätet.

4K är ett rätt komplicerat SYSTEM-komplex som omfattar både det vi själva har kontroll över i våra lägenheter och hus och det som ligger bakom det gränssnitt vi har in till våra bostäder och även arbetsplatser för den delen. Om man inte ser på detta holistiskt och försöker se helheten så ska man inte bli förvånad om man kommer få onödiga problem under resans gång till en fungerande total 4 K-plattform. Precis alla dessa pusselbitar måste finnas på plats och funka ihop om det ska bli något 4K överhuvudtaget (förutsatt att man inte som Martain verkar föredra att begränsa sig till att spela upp 4K-film från Blue-Ray på sin X-box eller om det nu var Play Station och den begränsningen avsåg i alla fall jag med min trådrubrik även om jag aldrig tidigare uttalat detta explicit)

Kan vi kanske vara lite mer öppna och konstruktiva om vi nu ska prata vidare i detta ämne? ... men vi kanske faktiskt redan har uttömt det mesta. Jag vet i alla fall själv det jag behöver veta i ämnet och jag har redan det mesta av mina 4K-lösningar på plats så jag väntar faktiskt bara på filmen och sändningarna. Sen får jag väl se om det blir en ny TV när jag målar om mitt TV-rum.

Ibland kan jag tycka att det är lite märkligt att det är jag som (är 67 i februari) som är den som är öppen för en bredare helhetsdialog och ni unga killar som verkar väldigt rigida och fasta i era referensramar. Det borde väl vara tvärtom eller hur? Förvåna mig någon gång ibland - det är något av det bästa som finns. Det skulle kännas lite vårlikt mitt i den här grå och blåsiga vintern.
 
Senast ändrad:
Jag är inte alls intresserad av att bråka med dig, eller hur? Jag bara ifrågasätter vad 5K (som inte är en videostandard) har att göra med en diskussion om videostandarder, som jag tolkade tråden som, eller hur?

Att det finns datorskärmar som har andra upplösningar än 4k (och högre) har inte med 4k att göra, eller hur?

Du använder ofta din ålder och erfarenhet från diverse yrken som argument, men jag kan inte se vad det har med något att göra i den här tråden (eller hur?)!

Du "äger" inte en tråd du skapar på publika forum, och eventuella följdinlägg ska följa forumreglerna oavsett din intention med tråden. Hur som helst slipper du snart mig som moderator, och då lär sonytrådarna gå helt över styr.
 
På toppen av allt börjar man också sälja 5K TV trots att det är fortfarande bara 4K-signaler som kommer sändas. Det är väl inte konstigt då att fråga sig varför en del predikar att man ska köpa en 5K TV istället såsom exv. "LG 105UC9V 5K Ultra HD 3D Smart LED TV 105" (ser ni inte bara Apple där heller) och det trots att det står 4K i rubriken.
Jag tror att det dröjer innan en teve som kostar mer än en Volvo V90 blir en vanlig syn i svenska vardagsrum ...

Finns det billigare 5K-teveapparater, och vad ska man i så fall ha dem till?
 
Finns det över huvud taget NÅGRA tv med 5k, eller varför diskuterar vi prylar som inte finns?
 
Jodå, den där 400000-kronors teven som Sten-Åke nämnde finns så tillvida att den är listad i Prisjakt.
 
Jag är inte alls intresserad av att bråka med dig, eller hur? Jag bara ifrågasätter vad 5K (som inte är en videostandard) har att göra med en diskussion om videostandarder, som jag tolkade tråden som, eller hur?

Att det finns datorskärmar som har andra upplösningar än 4k (och högre) har inte med 4k att göra, eller hur?

Du använder ofta din ålder och erfarenhet från diverse yrken som argument, men jag kan inte se vad det har med något att göra i den här tråden (eller hur?)!

Du "äger" inte en tråd du skapar på publika forum, och eventuella följdinlägg ska följa forumreglerna oavsett din intention med tråden. Hur som helst slipper du snart mig som moderator, och då lär sonytrådarna gå helt över styr.

Nä Anders, du skrev mig på näsan om att jag inte höll mig ämnet som låg under "filma med egen kamera" då jag kommenterat en annan skribents inlägg om 5K och det efter att du själv pratat om fotbolls VM helt OT eftersom ju det rätteligen inte var filmat med din A6000 i 4K alla fall. Vad hade den TV-bolagsupptagningen av VM i så fall att göra med denna tråd?

Nä, jag äger inte tråden Anders men du kan väl åtminstone ge mig rätt till mina egna avsikter med den? Tråden har jag skapat för att jag ville ha en förutsättningslös diskussion kring 4K och systemkraven kring den tekniken och det visade sig att det finns ett 5K begrepp också som någon uppenbarligen låst på rätt hårt. Jag skapade tråden för att jag ville lära mig mer på samma sätt som vi alltid försöker göra här på FS i de bästa stunderna - förutsättningslöst. Ska man förstå 4K-plattformen så måste man försöka se på hela systemet och även om det irriterar några tydligen, så finns 5K som begrepp definitivt med i detta ämne lite ute i periferin men dock klart relaterat. Ni kan vara säkra på att det kommer vara fler än en som kommer fundera på vad det är för skillnad på 4K och 5K. En del kommer veta att det är som att jämföra äpplen och päron men andra inte och de kommer ställa sina frågor om inte förr så i TV-affären.

Det finns dessutom tydligen redan produkter som säljs med 5K som säljargument. Tycker du då verkligen inte att det är en kandidat för en klargörande diskussion särskilt som det tydligen finns folk som skriver att 4K redan är överspelat och att man istället bör välja 5K.

Jag förstår inte att man ska begränsa diskussionen till enbart 4K upplösningen då. Det känns väl avgränsat i en verklighet då även 5K upplösning finns av ett skäl och som ett komplement till 4K upplösningen alldeles oavsett filmupptagningstekniken parallellt. Vad spelar det för roll att det delvis är separata diskussioner - en om en standard för TV-teknik med tillhörande upplösning som inte ens för 4K är något helt entydigt (4K och UHD är ju som sagt inte riktigt samma sak det heller även om begreppen både förekommer parallellt och används lite hipp som happ idag). Alla dessa saker förtjänar att diskuteras i ett och samma sammanhang eftersom begreppen kommer att torgföras på samma marknad i många fall.

5K ger dessutom möjligheter som 4K/UHD saknar då det inte alls bara handlar om en högre upplösning utan även om hur man använder den 30-33% större ytan 5K ger. Så det skulle förvåna mig om inte de som säljer 5K-utrustning framöver kommer lyfta fram dessa "selling points". Det var det jag tyckte var intressant i detta sammanhang. Men visst, det finns alltid folk som har en motvilja mot att diskutera flera relaterade frågor samtidigt och det är möjligt att dessa skulle blivit gladare åt en egen tråd för 5K men jag tyckte faktiskt att detta var så pass nära relaterat att de flesta borde klara av att se detta, men jag kan ju ha fel. Det händer att även jag överskattar folks förmåga men jag tycker det är en mer givande hållning än att underskatta människors förmågor. Gjorde jag det så skulle jag ju aldrig mer kunna starta en enda ny tråd här på FS. Men tycker du inte att jag ska starta trådar som dessa och diskutera detta ämne fullt ut så kan jag ju skriva dem någon annanstans.

Det står ju dessutom vem som helst fritt att i så fall starta en 5K -tråd, men risken är väl stor att den istället skulle "kontamineras" med 4K-referenser och vi istället skulle få ett helt inverterat diskussionsproblem.

Det är ju inte bara en leverantör som flaggat för 5K TV utan det gör nu även Samsung:

http://4k.com/news/samsungs-new-105-inch-curved-4k-ultra-hd-tv-astonishing-theres-one-catch/

http://www.lg.com/ae/tvs/lg-105UC9T-ultra-hd-tv-105-inch-gigantic-screen

Sök själva, även Phillips är på G.
 
Jag tog upp fotbolls-VM, då jag tror att det fanns en hel del fotbollsälskare som skaffade 4K-teve just tack vare de sändningarna (på samma sätt som tidigare VM som sändes i 1080P gjorde).

4K/UHD är en standard för visning av film och teve - 5K är det inte (även om det finns skärmar som har den upplösningen). Det finns mig veterligen heller inga konsumentkameror som kan filma i den upplösningen. Ska man visa material som är för 4K på 5K måste det skalas upp, och jag är ytterst tveksam till om någon kan se skillnad på normalt betraktningsavstånd.
 
Verkar som dom bättre 4K apparaterna gör någon form av uppskalning av 1080p också för att förbättra bilden, 4K/UHD i alla ära, man vill också kunna visa sina stillbilder på så bra sätt som möjligt i nya fina stora Teven, första CD skivan med bilder i gamla 28 tummaren var ingen höjdare av kvalitet, nu är det någorlunda bra i 1080p Teve, som sagt inte bara skarpa rörliga bilder, utan skarpa fina stillbilder också.
 
Då UHD/4K har dubbla linjeupplösningen (2160) jämfört med HD/1080p (1080) så är det väldigt trivialt att interpolera/skala upp bilden utan kvalitetsförsämring. Samma sak till UHD/8K som har exakt den fyrdubbla linjeupplösningen (4320).

Med en eventuell 5K-standard så blir det dock inte lika smidigt och självklart att man behåller kvaliteten lika enkelt vid uppskalning eller nerskalning då linjeupplösningen inte är en multipel av 1080p (5K har 2880).

En av orsakerna till att jag personligen inte tror på 5K som varken medieformat, film/sensorformat eller TV-format. Det ger en högst marginell (närmast obetydlig om jag skall vara krass) praktisk förbättring som medieformat över 4K, men ställer till en hel del problem i omskalningen och interpolationssteget i förhållande till existerande och på marknaden väl etablerade format.

Striden är (enligt mig) redan förlorad där. Vad framtida mediestandarder kommer att kriga om är inte upplösningsformat, utan de framtida HDR-formaten som ännu inte riktigt standardiserats.

(OBS: diskuterar inte bildskärmar till datorer och dess upplösningar ovan - och inte heller olika kamerors/sensorers stillbildsformat - håller de två sakerna medvetet utanför diskussionen).
 
ANNONS