** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Behöver lite synpunkter på Nikon D500...

Produkter
(logga in för att koppla)

Terje H

Aktiv medlem
Jag kommer komplettera med en extra kamera framöver. Har kollat spegellösa kameror och det är helt oaktuellt för mitt fotograferande. Är heller inte intresserad av fullformat. Valet har fallit på Nikon D500 som ju inte tillverkas längre, så det blir att leta efter begagnat i mycket bra skick.

Jag skulle vilja ha era synpunkter på just D500. Behöver inga bedömningar av autofokus, då jag alltid använder manuell fokus. Hur är bildfilerna? Hur är det med brus till hur högt ISO-värde. Snabbhet med serietagningar. Batteriförbruk.

Tar tacksamt emot era tips från er fotografering med D500.

Mvh Terje
 
Jag har tagit över 200000 bilder med min D500 innan jag sålde den. Den bästa DX kamera jag har haft och brus/ISO hade jag inte heller något problem med. Aldrig något problem med batteri, minst 1000 innan laddning, men då tar jag skurar av bilder.

Men jag skulle ändå styra in dig på en Z6ii, särskilt för din typ av fotografering med manuell AF, där har den många fördelar med konturfärgning vid fokus. Batteritiden är ju något sämre än D500, men jag kommer oftast upp 1000 exponeringar. Brus/ISO är bättre än D500
 
Jag kommer komplettera med en extra kamera framöver. Har kollat spegellösa kameror och det är helt oaktuellt för mitt fotograferande. Är heller inte intresserad av fullformat. Valet har fallit på Nikon D500 som ju inte tillverkas längre, så det blir att leta efter begagnat i mycket bra skick.

Jag skulle vilja ha era synpunkter på just D500. Behöver inga bedömningar av autofokus, då jag alltid använder manuell fokus. Hur är bildfilerna? Hur är det med brus till hur högt ISO-värde. Snabbhet med serietagningar. Batteriförbruk.

Tar tacksamt emot era tips från er fotografering med D500.

Mvh Terje
Varför väljer du bort spegelfritt? Jag skaffade en Nikon Z6 för några år sedan. På den använder jag mina gamla fasta Nikkor-objektiv (med adaptern FTZ). Dvs. med Z6:an fotar jag "analogt" men med fördelen att ha en skitbra elektronisk sökare som slår mina äldre Nikon-kameror (F2, FM2, D50 och D300) med hästlängder.
 
Testade flaggskeppen till Nikon, Sony och Olympis i spegelfritt. Körde manuellt och blev gråhårig av taskig sökarbild och fokus som inte var tillräckligt direkt med en svag förseningsfaktor. Helt oaktuellt för mig! Vill dessutom ha optisk sökarbild, inget annat.

Så jag önskar era erfarenheter från D500, inga andra modeller.

mvh
Terje
 
Testade flaggskeppen till Nikon, Sony och Olympis i spegelfritt. Körde manuellt och blev gråhårig av taskig sökarbild och fokus som inte var tillräckligt direkt med en svag förseningsfaktor. Helt oaktuellt för mig! Vill dessutom ha optisk sökarbild, inget annat.

Så jag önskar era erfarenheter från D500, inga andra modeller.

mvh
Terje
Mitt tips nedan avser endast APSC kamera (Dx) utan jämförelse med annan bildsensor.

År 2018 skaffade jag mig en Nikon D7500 som väl kan ses som ett lillasyskon till D500. Jag valde den före D500 av ekonomiska skäl och var under en tid ganska nöjd ned den. Men när fotandet blev mer avancerat, med inslag av långa brännvidder och serietagning, var det dags att "stega upp" till en D500. Det har jag aldrig ångrat för, att förutom en suverän AF och snabbare serietagning (10 b/s) sitter den som en välanpassad handske i näven. Handgreppet är det bästa tänkbara (för mina händer) och knappar och reglage sitter lätt åtkomliga. Under de fem år jag har använt 500:an har jag aldrig behövt axelrem, det har räckt bra med en "fångstrem" om handleden. Batteritiden behöver man aldrig bekymra sig över om man går ut med ett fulladdat batteri (såvida man inte använder skärmen överdrivet mycket).

För att vara en APSC-kamera är bildresultatet bra i största allmänhet med en god färgåtergivning och ännu bättre om man har möjlighet att bearbeta råbilder (RAW), något som jag använder till 100%. Personligen använder jag för det mesta ISO-Auto med max 25600 men vill helst inte gå över 6400 (kan bli mycket att redigeringsarbete annars). Man får pröva vad man kan acceptera.

Kameran rekommenderas varmt, men synd att du inte tycker dig ha nytta av den snabba och mycket träffsäkra autofokusen! Tänk gärna på att D500 har två kortplatser, en XQD och en SD. Det förstnämnda kostar en del! (D7500 har bara en plats för SD.)

P.S. Om du inte får tag på beg. D500 till ett rimligt pris rekommenderar jag att du också tittar på D7500 (finns fortfarande ny) om du nu endast är intresserad av att fota utan AF. D.S.
 
Senast ändrad:
D7500 blir nog oaktuell för mig, då jag vill ha snabbare serietagningar och använder ofta långa brännvidder. Vill också ha en kamera som är mer stryktålig.
 
Kanske inte nån höjdare på att recensera men jag är nöjd med min D500.
Kör uteslutande jpeg och är ytterst sällan över iso 640. Håller inte på med en massa micklande med brusprogram o.d. lite lättare ljustering är min grej.
Angående batteriförbrukning har jag aldrig uppnått föreskrivna siffror vare sig med original eller piratbatterier men någon av mina kameramodeller.
Men det är klart att traskar man omkring med en fast glugg och aldrig använder skärmen så kanske det räcker en stund. Sen sprutmålar jag inte heller, blir mest 0-100 bilder på en runda.
HaD
 
Kanske inte nån höjdare på att recensera men jag är nöjd med min D500.
Kör uteslutande jpeg och är ytterst sällan över iso 640. Håller inte på med en massa micklande med brusprogram o.d. lite lättare ljustering är min grej.
Angående batteriförbrukning har jag aldrig uppnått föreskrivna siffror vare sig med original eller piratbatterier men någon av mina kameramodeller.
Men det är klart att traskar man omkring med en fast glugg och aldrig använder skärmen så kanske det räcker en stund. Sen sprutmålar jag inte heller, blir mest 0-100 bilder på en runda.
HaD
Siffrorna är ju efter CIPA:s standardrutin och det är inte särskilt svårt att både få färre och fler bilder. Vad den inte föreskriver är dock "sprutmålning", men det är ett enkelt sätt att få ut fler bilder än vad standardproceduren ger.

Jag har dock svårt att se att batteritiden skulle vara så fasligt relevant för någon av Nikons spegelreflexer med minst EN-EL15~batteri i storlek om man använder sökaren. Det finns lite teoretiska skillnader, men det är ens eget beteende mer än något annat som avgör hur länge batteriet räcker. Att gluffa ur batteriet i en spegellös är en annan femma eftersom de äter påtagligt med batteri så fort sökaren är igång. Det är mer drifttid än antal bilder där. Visst äter exponeringsmätaren i en spegelreflex batteri om den är igång, men det är inte alls på samma nivå. Och den behöver inte vara igång för att man ska kunna titta igenom sökaren...

Tillägg: Dock får man inte ha ett för gammalt batteri i nyare modeller, då de har fel urladdningskurva, vilket kortar batteritiden. När D500 var ny bytte väl Nikon ut de äldsta batterierna gratis av det skälet åt den som köpt en.
 
Siffrorna är ju efter CIPA:s standardrutin och det är inte särskilt svårt att både få färre och fler bilder. Vad den inte föreskriver är dock "sprutmålning", men det är ett enkelt sätt att få ut fler bilder än vad standardproceduren ger.

Jag har dock svårt att se att batteritiden skulle vara så fasligt relevant för någon av Nikons spegelreflexer med minst EN-EL15~batteri i storlek om man använder sökaren. Det finns lite teoretiska skillnader, men det är ens eget beteende mer än något annat som avgör hur länge batteriet räcker. Att gluffa ur batteriet i en spegellös är en annan femma eftersom de äter påtagligt med batteri så fort sökaren är igång. Det är mer drifttid än antal bilder där. Visst äter exponeringsmätaren i en spegelreflex batteri om den är igång, men det är inte alls på samma nivå. Och den behöver inte vara igång för att man ska kunna titta igenom sökaren...

Tillägg: Dock får man inte ha ett för gammalt batteri i nyare modeller, då de har fel urladdningskurva, vilket kortar batteritiden. När D500 var ny bytte väl Nikon ut de äldsta batterierna gratis av det skälet åt den som köpt en.
Har för mig att den åt batteri när den var avstängd om Wi-Fi, bluetooth eller liknade var aktiverat, så det har jag haft avstängt
 
Har för mig att den åt batteri när den var avstängd om Wi-Fi, bluetooth eller liknade var aktiverat, så det har jag haft avstängt
Jo, det kan alla kompatibla med SnapBridge göra, dvs i princip alla någorlunda moderna. Jag gissar att Terje kan börja med att sätta kameran i flygplansläge, för givet vad som framgår i övrigt är nog ointresset för funktionen monumental. :)
 
Hej Terje!

Det verkar att du redan bestämt dig.
Jag har bara använt Nikon D500 för många år nu.

Svar på dina frågor:

Hur är bildfilerna?
Fotar bara i RAW format uncommpresed. En bild ligger på runt 30 MB. Enkelt att hantera med en vanlig dator när det gäller data transfer. Likadant med redigeringsoftware.

Hur är det med brus till hur högt ISO-värde.
Med dagens redigeringsoftware inga problem alls när det gäller brus. Fotar ibland med 6400, 12800 eller högre. Enkelt att fixa.

Snabbhet med serietagningar.
Om du vill använda det som Nikon D500 möjliggör behöver du använda XQD kortet. SD kortet avnänder jag bara som backup - dvs. att kopiera alla bilder från XQD till SD. Nikon D500 är utrustad med en minnesbuffert för tillfällig lagring, vilket gör att fotograferingen kan fortsätta medan bilderna sparas på minneskortet. Bildhastigheten sjunker när bufferten är full. Har aldrig lyckats fylla bufferten även när jag fotar i Ch mode (med XQD kort).

Batteriförbruk.
I genomsnitt 1000 bilder per batteriet. Använder batterigrep dvs. kan ta cca. 2000 bilder per session. Om du kommer använda mycket live view och lång exponering minskar det numret rejält. Då pratar vi om cca. 300 bilder per batteriet. När batterisprocent minskar till cca 20% kommer snabbt serietagningar inte att fungera.
Har 4 batterier som roterar. Fortfarande som nya.

Hoppas det hjälper.

Mvh,
Zeke.
 
En jämförelse video mellan Nikon D500 och Nikon Z50 så tycks D500 ha mer finkornigt ISO brus, Z50 har mer "färgbrus".
Jag tycker det ser finare ut på D500.


 
Kanske inte nån höjdare på att recensera men jag är nöjd med min D500.
Kör uteslutande jpeg och är ytterst sällan över iso 640. Håller inte på med en massa micklande med brusprogram o.d. lite lättare ljustering är min grej.
Angående batteriförbrukning har jag aldrig uppnått föreskrivna siffror vare sig med original eller piratbatterier men någon av mina kameramodeller.
Men det är klart att traskar man omkring med en fast glugg och aldrig använder skärmen så kanske det räcker en stund. Sen sprutmålar jag inte heller, blir mest 0-100 bilder på en runda.
HaD
Tycker jag känner igen mig själv i din beskrivning. Använder själv nästan aldrig skärmen, om jag då inte håller på med olika former för multiexponeringar. Sprutmålar gör jag inte heller, ser ingen anledning att måste ta bort hundratals medelmåttiga bilder när jag ska arkivera bilderna (kan nog bero på alla mina år som analog diafotograf). Att komma upp i lite högra IOS-värde utan alldeles för mycket brus är däremot intressant för mig under fotografering av däggdjur tidigt i gryningen eller sent i skymningen.

Kommer testa en D500 nu till helgen och mest troligt kommer jag äga en sådan senast på söndag. Däremot behöver jag införskaffa lite extra batterier - just in case...
 
Jo, det kan alla kompatibla med SnapBridge göra, dvs i princip alla någorlunda moderna. Jag gissar att Terje kan börja med att sätta kameran i flygplansläge, för givet vad som framgår i övrigt är nog ointresset för funktionen monumental. :)
Flygplansläge? Måste jag göra det?
 
Hej Terje!

Det verkar att du redan bestämt dig.
Jag har bara använt Nikon D500 för många år nu.

Svar på dina frågor:

Hur är bildfilerna?
Fotar bara i RAW format uncommpresed. En bild ligger på runt 30 MB. Enkelt att hantera med en vanlig dator när det gäller data transfer. Likadant med redigeringsoftware.

Hur är det med brus till hur högt ISO-värde.
Med dagens redigeringsoftware inga problem alls när det gäller brus. Fotar ibland med 6400, 12800 eller högre. Enkelt att fixa.

Snabbhet med serietagningar.
Om du vill använda det som Nikon D500 möjliggör behöver du använda XQD kortet. SD kortet avnänder jag bara som backup - dvs. att kopiera alla bilder från XQD till SD. Nikon D500 är utrustad med en minnesbuffert för tillfällig lagring, vilket gör att fotograferingen kan fortsätta medan bilderna sparas på minneskortet. Bildhastigheten sjunker när bufferten är full. Har aldrig lyckats fylla bufferten även när jag fotar i Ch mode (med XQD kort).

Batteriförbruk.
I genomsnitt 1000 bilder per batteriet. Använder batterigrep dvs. kan ta cca. 2000 bilder per session. Om du kommer använda mycket live view och lång exponering minskar det numret rejält. Då pratar vi om cca. 300 bilder per batteriet. När batterisprocent minskar till cca 20% kommer snabbt serietagningar inte att fungera.
Har 4 batterier som roterar. Fortfarande som nya.

Hoppas det hjälper.

Mvh,
Zeke.
Tack så mycket för din fina recension. Uppskattas! :)
 
En jämförelse video mellan Nikon D500 och Nikon Z50 så tycks D500 ha mer finkornigt ISO brus, Z50 har mer "färgbrus".
Jag tycker det ser finare ut på D500.


Låter intressant, men jag håller inte på med att filma. Är i första hand stillbildsfotograf, då jag tycker det är mer spännande.
 
Flygplansläge? Måste jag göra det?
"SnapBridge-kamerorna" har trådlösa funktioner för att kunna vara kopplade till SnapBridge-appen i telefonen när de är påslagna och i vissa fall även efter att de har slagits av beroende på inställning. Använder man inte detta och vill vara säker på att slippa att kameran smygdrar på batteriet i onödan är det enklaste sättet att ställa den i flygplansläge. Det påverkar ingenting annat än de trådlösa funktionerna, utan den kan stå så och fungerar precis som vanligt i övrigt.
 
Låter intressant, men jag håller inte på med att filma. Är i första hand stillbildsfotograf, då jag tycker det är mer spännande.

Det förstår jag. 2:32 in i videon så visar han enbart bilder tagna mellan de två kamerorna på en testbild med början på ISO 400 och slutar med ISO 51000.
 
ANNONS