Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver lite synpunkter på Nikon D500...

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Det förstår jag. 2:32 in i videon så visar han enbart bilder tagna mellan de två kamerorna på en testbild med början på ISO 400 och slutar med ISO 51000.
Men det saknar ju relevans eftersom Terje vill ha en spegelreflex, vilket Z50 inte är, så jag förstår inte riktigt poängen med att länka in videon. I praktiken testas dessutom kombinationen av kamerans råfil och den vid tillfället aktuella versionen av LR, vilket gör det lite svårt att veta varifrån de mindre variationerna härrör.
 

Falumas

Aktiv medlem
"SnapBridge-kamerorna" har trådlösa funktioner för att kunna vara kopplade till SnapBridge-appen i telefonen när de är påslagna och i vissa fall även efter att de har slagits av beroende på inställning. Använder man inte detta och vill vara säker på att slippa att kameran smygdrar på batteriet i onödan är det enklaste sättet att ställa den i flygplansläge. Det påverkar ingenting annat än de trådlösa funktionerna, utan den kan stå så och fungerar precis som vanligt i övrigt.
Det är väl inte bara för Snapbridge.

Jag använder bara Snapbridge för att skicka GPS-data till kameran, men WiFi för att köra över bilder till min dator så fort jag är på mitt hem-WiFi.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är väl inte bara för Snapbridge.

Jag använder bara Snapbridge för att skicka GPS-data till kameran, men WiFi för att köra över bilder till min dator så fort jag är på mitt hem-WiFi.
Inbyggda WiFit i D500 är inte kompatibelt med Wireless Transmitter Utility, om det är det du använder. Fungerar bara med lös WiFi-mojäng, se listan över Supported devices.
 

Falumas

Aktiv medlem
Inbyggda WiFit i D500 är inte kompatibelt med Wireless Transmitter Utility, om det är det du använder. Fungerar bara med lös WiFi-mojäng, se listan över Supported devices.
Ok, det visste jag inte. Min Z6 fungerar det i alla fall på, men det kanske inte fungerar så på alla D-varianter. Har för mig att jag sett en kompis göra så på sin D780 i alla fall.
 

lonian

Aktiv medlem
Men det saknar ju relevans eftersom Terje vill ha en spegelreflex, vilket Z50 inte är, så jag förstår inte riktigt poängen med att länka in videon. I praktiken testas dessutom kombinationen av kamerans råfil och den vid tillfället aktuella versionen av LR, vilket gör det lite svårt att veta varifrån de mindre variationerna härrör.
Min poäng var i alla fall att man ser bruset och kan avgöra om det ser fint ut eller inte. Sen kan det vara intressant att se hur det står sig mot dagens dx kamera från Nikon och att det inte ser ut att ha blivit bättre.
Menar du att ISO bruset blir bättre med nyare version av Lightroom? Det låter ju bra.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Min poäng var i alla fall att man ser bruset och kan avgöra om det ser fint ut eller inte. Sen kan det vara intressant att se hur det står sig mot dagens dx kamera från Nikon och att det inte ser ut att ha blivit bättre.
Du menar att ISO bruset blir bättre med nyare version av Lightroom? Det låter ju bra.
Jag menar att det är svårt att veta vilka av de små skillnaderna som syns i videon som härrör från vad (kameran eller råkonverterarens hantering). I grunden är det ju i stort sett "samma" sensor i båda kamerorna, fast med fasavkännande pixlar i Z50. Att det inte är någon omvälvande förändring är därför förväntat.
 

Terje H

Aktiv medlem
En jämförelse video mellan Nikon D500 och Nikon Z50 så tycks D500 ha mer finkornigt ISO brus, Z50 har mer "färgbrus".
Jag tycker det ser finare ut på D500.


Missförstod ditt inlägg innan, men har tittat nu. Vad jag kan bedöma verkar D500 ha ett mycket fint brus i jämförelse med Z50. Lite abstrakt dock mot färgtavlor och liknande - men ska testa D500 nu i helgen för att visuellt se hur brus är ute i naturen i skymningen.

Vet sedan innan att höga ISO-värden även medför hårdare kontrast, så kommer se hur detta påverkas i skymningens mjuka toner i skogen.
 

Terje H

Aktiv medlem
"SnapBridge-kamerorna" har trådlösa funktioner för att kunna vara kopplade till SnapBridge-appen i telefonen när de är påslagna och i vissa fall även efter att de har slagits av beroende på inställning. Använder man inte detta och vill vara säker på att slippa att kameran smygdrar på batteriet i onödan är det enklaste sättet att ställa den i flygplansläge. Det påverkar ingenting annat än de trådlösa funktionerna, utan den kan stå så och fungerar precis som vanligt i övrigt.
Får kolla detta till helgen. Tack för tipset! :)
 
Terje, skall bli intressant att höra vad du tycker. Läser just din ”Min plats i ljuset” och njuter av många fantastiska bilder. D500 rapport som bildkavalkad ?
/Eric
 

Terje H

Aktiv medlem
Det har jag inga, men jag kan konstatera att din fråga är totalt meningslös. Om du ska ha en D500 och inget annat spelar det ingen roll hur den är.
Köp en bara.
Då kan jag konstatera att din kommentar här var minst lika meningslös!

Nåja, jag har aldrig varit den som "bara" köper. Jag tänker till, ofta länge - då de kameror jag väljer att köpa ska hålla minst 10 år, helst längre. Så har jag fungerat sedan min första systemkamera (Nikon FM) som jag köpte 1979. Nikon F3 använde jag exempelvis 1982-2005. Jag har heller inte köpt någon ny Nikonkamera sedan 2006 då det blev två D200. Dessa sjunger idag på sista versen, då jag alltid använder kameror tills de slutar fungera och är utslitna. Med Nikon D500 räknar jag med att jag ska klara mig med närmsta dryga tio åren.

Därför inga snabba beslut, och jag uppskattar bedömningar från de som använt D500 själva. Och det spelar stor roll för mig hur den är, då det ska fungera för mig länge. Sedan jobbar jag ju även parallellt med Pentax där det blivit flera nya kameror de senaste åren, men alltså inte i Nikon.

För mig är kameror ett viktigt verktyg som ska ge mig precis exakt det jag behöver, så att jag kan fortsätta fotografera med samma intensitet på det sätt jag vill, även många år till.
 

Terje H

Aktiv medlem
Terje, skall bli intressant att höra vad du tycker. Läser just din ”Min plats i ljuset” och njuter av många fantastiska bilder. D500 rapport som bildkavalkad ?
/Eric
Jo, det kan jag nästan lova. Åtminstone kommer det synas i min blogg med många bilder framöver. Tack så mycket för dina ord om "Min plats i ljuset".

mvh Terje
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nu har vi väl nämnt D500 så många gånger så man kan få slänga in ett svart får ytterligare en gång 😉. En spegelfri som tex Z6ii som kanske en andrakamera? Jag tänker när Terje tar multiexponeringar så ser man i sökaren varje exponering, vilket gör att det är betydligt enklare att vara kreativ med den kameran. Inbyggd fokusförskjutning om man skulle vilja stacka en serie och i efterhand bestämma var fokus ska börja och sluta. Att vid manuell fokus kunna se med färg var fokus ligger i bilden. Om jag skulle försöka vara kreativ så hade jag valt min Z6ii före min D850
 

Terje H

Aktiv medlem
Nu har vi väl nämnt D500 så många gånger så man kan få slänga in ett svart får ytterligare en gång 😉. En spegelfri som tex Z6ii som kanske en andrakamera? Jag tänker när Terje tar multiexponeringar så ser man i sökaren varje exponering, vilket gör att det är betydligt enklare att vara kreativ med den kameran. Inbyggd fokusförskjutning om man skulle vilja stacka en serie och i efterhand bestämma var fokus ska börja och sluta. Att vid manuell fokus kunna se med färg var fokus ligger i bilden. Om jag skulle försöka vara kreativ så hade jag valt min Z6ii före min D850
Du får slänga in många svarta får, men än så länge är de spegelfria inget för mig - vad gäller multiexponeringar så är det redan tillräckligt enkelt med D200 och sedan även D500. Ännu enklare med mina Pentaxkameror som även har en minnesfunktion som Nikon ännu inte har, den fortsätter med multiexponeringar direkt efter - om jag inte avaktiverar. Ännu enklare!

Jag vill inte ha inbyggd fokusförskjutning, då jag inte önskar en automatikfunktion - utan vill anpassa efterhand, beroende på vilka bilder jag vill göra. Fokus ser jag redan utan problem med de system jag använder.

Men jag tackar för ditt engagemang som jag uppskattar! :)

mvh Terje
 

pdahlen

Aktiv medlem
Du får slänga in många svarta får, men än så länge är de spegelfria inget för mig - vad gäller multiexponeringar så är det redan tillräckligt enkelt med D200 och sedan även D500. Ännu enklare med mina Pentaxkameror som även har en minnesfunktion som Nikon ännu inte har, den fortsätter med multiexponeringar direkt efter - om jag inte avaktiverar. Ännu enklare!

Jag vill inte ha inbyggd fokusförskjutning, då jag inte önskar en automatikfunktion - utan vill anpassa efterhand, beroende på vilka bilder jag vill göra. Fokus ser jag redan utan problem med de system jag använder.

Men jag tackar för ditt engagemang som jag uppskattar! :)

mvh Terje
Både min Z6 och D850 har multiexponeringar där man sätter in antal bilder man önskar slå ihop och om man vill köra i serie. Så man behöver inte aktivera om multiexponeringar efter varje gång. Hur det är med D500 kommer jag inte ihåg, för jag har sett att en del funktioner har man implementerat i D850 som jag har i den spegelfria och som jag inte haft i tidigare DSLR’s. Kanske D850 är den bästa från två världar, man kan ställa om till DX format och får då en D500, allt i ett
 

Terje H

Aktiv medlem
Både min Z6 och D850 har multiexponeringar där man sätter in antal bilder man önskar slå ihop och om man vill köra i serie. Så man behöver inte aktivera om multiexponeringar efter varje gång. Hur det är med D500 kommer jag inte ihåg, för jag har sett att en del funktioner har man implementerat i D850 som jag har i den spegelfria och som jag inte haft i tidigare DSLR’s. Kanske D850 är den bästa från två världar, man kan ställa om till DX format och får då en D500, allt i ett
Det är något jag får kolla upp. Helst hade jag velat haft en ny digital kamera där man kan dra fram manuellt till nästa exponering (ni förstår nog vad jag menar) - då kan man tänka till efter en exponering om man vill fortsätta exponera på samma ruta. (Det var en stor fördel fram till och med Nikon F3, på den analoga tiden).
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det är något jag får kolla upp. Helst hade jag velat haft en ny digital kamera där man kan dra fram manuellt till nästa exponering (ni förstår nog vad jag menar) - då kan man tänka till efter en exponering om man vill fortsätta exponera på samma ruta. (Det var en stor fördel fram till och med Nikon F3, på den analoga tiden).
Om man väljer tex tre men tror att det räcker med två, om man då skulle stänga av multiexponering så tror jag inte den kommer slå ihop de bilder man tagit. Men det finns en redigeringsfunktion i kameran, så har man valt att spara de ingående bilderna (det har jag alltid på) så kan man gå in i redigeringen och i efterhand välja att slå ihop två bilder, tror man bara kan slå ihop två åt gången. Redigering med att lägga ihop två bilder kan man alltid använda, man behöver inte aktivera multiexponeringar utan man väljer två bilder man har tagit och slår ihop dessa

Det är iaf en lösning med en DSLR, om det finns någon smidigare lösning med en spegelfri har jag inte testat.
 

Terje H

Aktiv medlem
Om man väljer tex tre men tror att det räcker med två, om man då skulle stänga av multiexponering så tror jag inte den kommer slå ihop de bilder man tagit. Men det finns en redigeringsfunktion i kameran, så har man valt att spara de ingående bilderna (det har jag alltid på) så kan man gå in i redigeringen och i efterhand välja att slå ihop två bilder, tror man bara kan slå ihop två åt gången. Redigering med att lägga ihop två bilder kan man alltid använda, man behöver inte aktivera multiexponeringar utan man väljer två bilder man har tagit och slår ihop dessa

Det är iaf en lösning med en DSLR, om det finns någon smidigare lösning med en spegelfri har jag inte testat.
Man kan ju alltid avsluta multiexponera innan man är klar, med att exponera svart exempelvis, men det är ju inte det samma. Jag jobbade en del på den analoga tiden där jag exponerade ihop en uppsjö av varianter (med olika filter, olika utsnitt, olika urfokusdelar mm). Idag måste man tänka in allt detta innan man börjar. Visst kan man lägga ihop i efterhand i datorn, men det är inte det samma. Jag gillar att göra allt i kameran när jag fotograferar, det är den skapelseprocessen jag gillar och jobbar efter.
 
Senast ändrad:

Terje H

Aktiv medlem
På den analoga tiden kunde jag exponera samma rulle flera gånger, jag hade alltid en kamera bredvid där jag hade i en rulle med månbilder och en menykarta med alla bilder i anteckningsboken så jag visste var månen var placerad per bild. Eller att jag hade en filmrulle där jag hade en massa bilder på oskarpa detaljer i olika färgtoner. Sedan var det enbart att exponera en gång till. Jag jobbade ibland parallellt med 3-4 kameror där vissa hade en redan exponerad rulle för att göra extra exponeringar vid tillfällen där det passade.

Hoppas du förstår vad jag menar.
 
ANNONS