** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Ljusmätning på D90

Produkter
(logga in för att koppla)

Freddie Boy

Aktiv medlem
Funderar lite när det gäller ljusmätning. Enklast är väl att ljusmäta och fokusera på avtryckningknappen??
eller ska man mäta ljuset och fokusera för sig? vad är bäst hur gör ni?
Och hur ställer jag då in detta i min Nikon D90?
Vet att jag går in på "tilldela AE-L/AF-L-Knapp. men vad väljer jag sen vad har de 6 olika alternativen för funktioner, tycker inte min manual ger mej all info om detta.

Givetvis handlar det ju om motivet jag fotar hur ljuset faller osv. men om jag ljusmäter och fokuserar på marken framför modellen för det var där som ljuset var bäst blir inte modellen lite suddig då?

istället ljusmäta på marken och sen fokusera på modellens öga borde ju bli bäst? ge mej lite råd i detta som är lite knepigt./ Fredrik
 
Om det är anskiktet som är viktigt brukar jag gärna spotmäta i ansiktet. Om modellen har väldigt blek hy (vinter) burkar jag kompensera detta med exponeringskompensation.

Vilken variant på AE-L/AF-L som funkar bästa är lite ave en smaksak. Men jag brukar programmera den till att vara AF-ON. Fördelen med detta är att jag normalt fokuserar manuellt, men när jag vill ha hjälp av AF så trycker jag till på knappen. Detta gäller på D90/D80. På större modeller finns ju en separat AF-ON knapp.

När det gäller att låsa exponeringen lägger jag gärna det på avtryckaren. Då spotmäter jag på vald plats (ansikte) och kan komponera om. Men det gäller då att inte släppa upp knappen.

Men det finns många varianter på detta. Just om du använder spotmätning funkar det ofta bra att låsa både fokus och exponering samtidigt. Det finns också en variant där AE-L låser exponeringen och håller den tills du trycker på knappen igen.

Så mitt luddiga svar - välj det som passar situationen bäst
 
Det finns också en variant där AE-L låser exponeringen och håller den tills du trycker på knappen igen.

Precis så har jag. Avtrycket sköter AF och mätningen är konstant, dvs den låser inte när jag trycker ned halvvägs.

Svaret är som sagt att du måste testa vad du trivs med för variant.
 
ANNONS