Annons

Ljusmätning mellanformat/aps-c

Produkter
(logga in för att koppla)

thughab

Aktiv medlem
Har en liten fundering kring ljusmätning.

Ska köpa en mellanformatare med 6x7 negativ. Planen är att inom en snar framtid köpa en bra ljusmätare, men innan dess vill jag ha lite hjälp.

Om jag mäter ljuset på min dslr-kamera och sedan överför alla inställningar till min blivande mamiya. Är ISO, asa, bländaren alltid relativ eller blir bländaren 10 gånger så stor eftersom ytan på negativet är så mycket större? Så om jag tex kör bländare 2,8 på båda, har en 400film och kör iso 400 på min dslr. Blir slutaren samma på båda eller måste jag ha en snabbare slutare för att få samma exponering?

Sen undrar jag också över iso på filmen. Kan jag lura kameran att använda en 400 film som en 100 om ljuset är väldigt starkt? Och tvärtom då det kan behövas.
 
Exponeringen är samma på digitalaren och på filmen.

Man kan ju "pressa" film. Men hur det där går till vet säkert någon räv bättre än mig.

Hejja Mamiya!


/björn
 
Så storleken på negativet spelar ingen roll för ljusinsläpp?

Nej, negativet är lika ljuskänsligt oavsett storlek



Sen finns det push och pull till film.

Låt oss utgå från en ISO400 film så kan man pusha 1-2 steg så det motsvarar iso800 (ett steg) eller iso1600 (två steg). För pull ett steg så blir det iso200 (ett steg).

Detta styrs genom hur länge du agiterar framkallaren dvs det blir för alla bilder på rullen. Genom att förkorta tiden i framkallaren så blir filmen pullad. För att pusha får du ha längre tid i framkallaren. Brukar finns tabeller på internet som du kan söka upp exakt hur lång tid för push eller pull.

Om du blandar iso/ljusmätning på olika bilder på samma film så kommer de bli underexponerade (mörka) eller överexponerade (ljusa). Dvs från första rutan så får du fota med samma iso inställning resten av rullen.

Fina med Mamiya RZ är att du kan ha flera magasin och på så sätt skifta ISO lätt, håll bara reda på vilket magasin du kör vilket iso på :)
 
Så nu med rb67 så kan jag rent teoretiskt köra med samma inställningar som på min d90 och få samma exponering?
 
Så nu med rb67 så kan jag rent teoretiskt köra med samma inställningar som på min d90 och få samma exponering?
Ja PER framkallad enhet (normalt en film)

Film har ett ASA där kvalitén är bäst.
Alla avvikelser därifrån innebär kvalitetsförluster.
I vissa fall pressar man filmen för att man vill ha det uttrycket.
 
Ska du fota dia-film i mellanformat så kanske du kan använda digitalkameran som ljusmätare. Men ska du fota negativ så rekommenderar jag att släpper in nåt steg eller två mer än vad digitalkameran visar på samma iso.
Iso-talen på negativ färgfilm är oftast glädjesiffror enligt min erfarenhet.
 
Så kommer huvudsakligen kör med C41-film eftersom jag kan framkalla det på jobbet. Så då bör jag t.ex. köra på slutare 60 om jag har 150 på min D90 för att få ungefär samma bild?
 
Så kommer huvudsakligen kör med C41-film eftersom jag kan framkalla det på jobbet. Så då bör jag t.ex. köra på slutare 60 om jag har 150 på min D90 för att få ungefär samma bild?

Nej, det kan man inte säga säkert, eftersom det finns ett par obekanta med i spelet.

Din DSLR har troligen glädjesiffror för ISO, vilket gör att de inte stämmer helt. Det brukar handla om ett tredjedels steg ungefär.

Den andra kameran å andra sidan, helt mekanisk, kanske inte alls ger slutartider som står märkta på ratten. Det är möjligt att den överexponerar en del, och det kan jämna ut den lilla skillnaden jämfört med din digitalkamera.

Så "rätt exponering" kan vara precis vad du får fram med digitalkameran.

Men det kan också vara så att du föredrar att exponera lite mer på C41-film, som är ganska tålig för kraftigare exponering och kan ge lite finare korn och jämnare gradation om man exponerar lite mer. Om det är så mycket som ett steg mer är något du får prova dig fram till. Rätt exponering är rätt så subjektivt när det gäller film.

Och i stället för att fundera över att öka slutartiden är det bättre att justera ISO för mätningen till ett värde som stämmer med filmen.
 
Om filmen ska skannas är det snarast en stor nackdel att överexponera den. Särskilt om man inte har möjlighet att styra framkallningstiden.
En överexponerad film "trycker ihop" högdagrarna och man måste lägga på en mycket brutalare kontrastkurva som gör att skannerbrus gärna tittar fram. Min relativt begränsade erfarenhet är att det faktiskt blir bättre att göra precis tvärtom, alltså att underexponera något och överframkalla (eller behålla normalframkallning).

Många av de gamla tips som cirkulerar gäller när man förstorar optiskt på papper, vilket ju inte genererar något brus. Dessa tips behöver inte alls ge bra resultat i ett modernare bildflöde.
 
Så nu med rb67 så kan jag rent teoretiskt köra med samma inställningar som på min d90 och få samma exponering?

Min D90 överexponerar hela tiden, tycker jag. Kör den konstant på EV -0.7 och får då bilder jag tycker är OK.

Om du har en iPhone så finns det OK ljusmätare till den, sök på "Light Meter" i appstore så hittar du några som är gratis. När jag testkör dem mot andra ljusmätare så ger de samma resultat.
 
En liten digitalkompakt kan vara händig att ha med sig om man är ute. Förutom att mäta exakt så kan man ju även ta lite provbilder innan man smäller igång den stora järnspisen.
(i studion är det väl förträffligt med en DSLR)

Negativ färgfilm har mycket stor exponeringstolerans så lite variationer upp och i exponeringen påverkar inte resultatet.

MVH J O
 
Om filmen ska skannas är det snarast en stor nackdel att överexponera den. Särskilt om man inte har möjlighet att styra framkallningstiden.
En överexponerad film "trycker ihop" högdagrarna och man måste lägga på en mycket brutalare kontrastkurva som gör att skannerbrus gärna tittar fram. Min relativt begränsade erfarenhet är att det faktiskt blir bättre att göra precis tvärtom, alltså att underexponera något och överframkalla (eller behålla normalframkallning).

Jag har precis gjort en liknande upptäckt, min pressade filmer blir superfina och "brusfria" vid skanningen om jag exponerar på gränsen till för lite. De negativ som jag hade ansett underexponerade på tiden jag kopierade analogt är idag perfekta för skanning, och lättare att få till ett snyggt resultat med..
 
ANNONS