Annons

Canon EOS 550

Produkter
(logga in för att koppla)
På den står det att den inte funkar med Canons EX blixtar.
Har du mottagre med eller den förlitar sig på kommunkation direkt in i blixtarna?
Cactusen har ju dedikerade mottagare och styrs via radio och inte IR.

/Stefan

Nope ingen mottagare, trycker jag till på "testknappen" på sändaren så slår studioblixtarna, men verkar som sändaren inte får någon signal från kameran, inte ens Canons support fattar varför det inte fungerar, knepigt detta, fick tipset att testa med en speedliteblixt för att se att inte kameran eller blixtkontakten är trasig, men med den fungerade det klockrent, verkar vara att dom inte är kompatibla med varandra, kan inte komma på något annat, men enligt cyberphoto tror dom inte det kommer fungera med någon annat sändare heller isf, hmm
 
Fattar att inte allt finns på en instegskamera, men har ju en hot shoe sändare (IR), och det fungerar inte, detta fungerar ju till och med på min gamla Nikon D50 och Canons 1000d, då borde det ju fungera på en 550d, du har en cactus V4 till din 550d alltså?? och det fungerar?

Med stor sannolikhet finns orsaken till strulet bakom kameran. Varför inte ägna en liten stund till att studera instruktionsboken. Vet att den i mångas ögon enbart är att betrakta som packmaterial, men den medföljer av en ganska enkel anledning. Nämligen att den kan vara till hjälp för att hantera kameran.
 
Med stor sannolikhet finns orsaken till strulet bakom kameran. Varför inte ägna en liten stund till att studera instruktionsboken. Vet att den i mångas ögon enbart är att betrakta som packmaterial, men den medföljer av en ganska enkel anledning. Nämligen att den kan vara till hjälp för att hantera kameran.

Jag tillhör några utav dom som brukar kolla igenom instruktionsböckerna och har gjort det även denna gång, och det står ingenting om detta i den, och enligt Canon och Cyberphoto är det inga inställningar osv som behöver göras i kameran, kör man till exempel på manuell skall kameran skicka signal via blixtskon till sändaren
 
Var inne på stora expertbutiken i Karlstad igår, och vi provade min sändare på lite olika kameror, den fungerade inte på deras 550d heller, men på 1000d och andra modeller, mycket skumt detta, vad har dom gjort för ändring kan man ju då fråga sig? Jag har provat att mäta på mittenstiftet med oscilloskop, men får ej någon puls eller signal ut när jag trycker på avtryckaren på kameran, borde man inte få det, hur ska annars sändaren få en signal från Kameran? Dom på expert hade inget tips, dom stod bara och kliade sig i huvet och var lika oförstående som mig...
 
Nej, kontakten i blixtskon/synkuttaget ger en slutning, ingen puls. Har du inte någon mätspänning pålagd ska du alltså inte kunna se den.
Alla jag känner till ger en potentialfri slutning, men på vissa kameror är den polariserad. Är polariseringen då fel jämfört med blixten, eller vad man nu försöker sätta dit, fungerar det inte.

Känns som att en ev. polarisering borde vara lika på Canons kameror.

Rent allmänt skulle jag köpt kamera med synkuttag om jag hade för avsikt att använda studioblixtar och sånt.
 
Okej, jo men hade ju aldrig drömt om att den inte skulle klara en sändare, men man tycker ju Canons support borde veta vad det är för skillnad på 1000d och 550d, för det är det ju uppenbart, men fungerar det på 1000d borde det ju fungera på 550d är det svar jag får från Cnon
 
Det är inte så att fjärrutlösarens fot är designad att inte trycka ner blixtskons pinnar? Tror inte spärren finns på 1000D, men den finns säkerligen på 550D eftersom den fanns på 50D och på 7D.

/Stefan
 
Det är inte så att fjärrutlösarens fot är designad att inte trycka ner blixtskons pinnar? Tror inte spärren finns på 1000D, men den finns säkerligen på 550D eftersom den fanns på 50D och på 7D.

/Stefan

Hur menar du nu? på sändaren finns det bara ett stift, inget som trycker ner mot dom andra punkterna, om det är som du tror, hur skulle jag kunna lösa detta då?
 
Hur menar du nu? på sändaren finns det bara ett stift, inget som trycker ner mot dom andra punkterna, om det är som du tror, hur skulle jag kunna lösa detta då?

kamerans blixtsko har två metallstänger som trycks ner när man fäster blixten. det för så att kameran.vet att en extern blixt sitter på. Vissa vattenpass är speciella så de bypassar denna funktion.
 
Beställde en 550D med EF-S 18-55/3,5-5,6 IS + EF-S 55-250/4-5,6 IS hos Cyberphoto idag, men fick sedan kalla fötter och ångrade mig. Tyvärr är ju 18-135 paketet slut.

Så har jag lätt ångest hur jag ska göra. Men det känns som att 18-135 objektivet är ett bättre val än 18-55 + 55-250.

Men nu undrar jag om jag istället bara ska köpa huset och kanske köpa ett EF-S 17-85/4-5,6 IS USM istället. eller kanske ett Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM.

Vad tycker ni?
 
Det tror inte jag. Utan att ha något av de objektiven (18-55, 55-250 eller 18-135) tror jag att paketet med de två är bättre än bara ett.
EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM tycker inte jag är så dåligt som somliga vill ha det till, men det nyare 15-85 påstås i alla fall vara ordentligt förbättrat. Så är det också dyrare.

För att återgå till "pinnarna", så är det två metallfjädrar du ser i blixtskon just fjädrar. Under en av dem sitter stiftet som trycker på brytaren som i sin tur talar om för kameran att man har satt något i blixtskon. Men det som händer då är att den interna blixten inte går att fälla upp, och det har ju ingen betydelse för om något slags slavtändare som sätts dit fungerar eller ej.
 
För att återgå till "pinnarna", så är det två metallfjädrar du ser i blixtskon just fjädrar. Under en av dem sitter stiftet som trycker på brytaren som i sin tur talar om för kameran att man har satt något i blixtskon. Men det som händer då är att den interna blixten inte går att fälla upp, och det har ju ingen betydelse för om något slags slavtändare som sätts dit fungerar eller ej.

Men trycks inte dessa ner så är väl ändå blixtskon avaktiverad? Dvs inga signaler skickas?

Tror dock detta inte är "felet".

/Stefan
 
Beställde en 550D med EF-S 18-55/3,5-5,6 IS + EF-S 55-250/4-5,6 IS hos Cyberphoto idag, men fick sedan kalla fötter och ångrade mig. Tyvärr är ju 18-135 paketet slut.

Så har jag lätt ångest hur jag ska göra. Men det känns som att 18-135 objektivet är ett bättre val än 18-55 + 55-250.

Men nu undrar jag om jag istället bara ska köpa huset och kanske köpa ett EF-S 17-85/4-5,6 IS USM istället. eller kanske ett Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM.

Vad tycker ni?



Skulle jag välja...skulle jag itne ta 18-135. 55-250 är riktigt bra till det priset. Annars är ju både Sigma och Tamron 2.8-gluggarna härliga :)
 
Men trycks inte dessa ner så är väl ändå blixtskon avaktiverad? Dvs inga signaler skickas?
Jag tänkte säga nej, så är det inte, men så provade jag först.
Satte ett mätinstrument mot blixtskon på en 40D och en 7D. På 40D får jag ingen reaktion om inte fjädern trycker ner brytaren, men på 7D får jag signal oavsett.
 
ANNONS