Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma EX 50/1,4 DG HSM

Rommel

Avslutat medlemskap
Min uppfattning är dock klar, denna optik köper man om man har en fullformatskamera, inte om man kör kroppat. Då räcker det gott med Canons lilla 50/1,8. Av tidningen Fotos test av Sigman framgår att den inte glänser på crop på stora bländaröppningar, däremot på fullformat, alltså ingen anledning om man inte har ff.
Trodde et var tvärtom. En FF med stor sensor och många MPx avslöjar väl objektivens brister bättre än en crop.
Jag tänker på bl.a. vinjettering, CA och skärpa. Tittade snabbt åp photozones hemsida och tycker mig se beteendet rätt bra.

Men visst. Skärpedjup är bl.a. FF:s största fördel.

/Stefan
 

William Spiik

Aktiv medlem
Känns som att jag kommer att fullfölja bytet trots allt. (oavsett vad Håkan Bråkan säger ;-))

Nu är väl det intressanta hur jag ska göra med macrot. Ser att någon säljer Tamron 90mm Macro NYTT, väldigt intressant. Men då ska jag hinna sälja mitt först...
 

JazzBass

Aktiv medlem
Känns som att jag kommer att fullfölja bytet trots allt. (oavsett vad Håkan Bråkan säger ;-))

Nu är väl det intressanta hur jag ska göra med macrot. Ser att någon säljer Tamron 90mm Macro NYTT, väldigt intressant. Men då ska jag hinna sälja mitt först...
Jag tycker du inte ska ha så bråttom med att byta ditt makro, men du kan förstås lägga upp en annons på det. Sätt bara inte ett för lågt pris som folk nappar på direkt, du vill ju ha så mycket som möjligt för ditt objektiv med tanke på uppgraderingen.

Tror du blir nöjd med Sigman, men räkna med att behöva skärpa upp bilder tagna på f/1,4 ganska ordentligt. Och skillanden mot f/2,8 är i praktiken väldigt stor, fyra gånger högre ljusinsläpp gör att du kan använda 1/100s inomhus då du måste gå upp ända till 1/25s (med samma iso) om du "bara" har f/2,8, eller använda blixt. Inomhusfoto är fantastiskt mycket lättare med stora bländare och skärpedjupet blir häftigt kort dessutom. :)
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
På crop slipper du Sigmans enda egentliga svaghet, bokeh längst ut i hörnen. Den kan bli riktigt otrevlig i bildsituationen längre fokusavstånd, stora bländare (lustig, inverterad comatisering... Pga det asfäriska elementet?).

Men skärpan i själva skärpeplanet är ok. Följande exempel är nerskalat från 24MP, tror jag hamnar på typ 60% skala.
 

Bilagor

Rommel

Avslutat medlemskap
fick mitt Sigma idag. Och yupp. Den lider av CA. Får försöka hitta en profil till LR3 :(
Sen kan jag bekräfta det självklara.. Att den klart är softare vid 1.4 än 2.8.
Gud vilken skön bokeh och snabba slutartider!
Blir ett bra komplement till att fotografera porträtt.

/Stefan
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
fick mitt Sigma idag. Och yupp. Den lider av CA. Får försöka hitta en profil till LR3 :(
Sen kan jag bekräfta det självklara.. Att den klart är softare vid 1.4 än 2.8.
Gud vilken skön bokeh och snabba slutartider!
Blir ett bra komplement till att fotografera porträtt.

/Stefan
Men hallå, finns det något så här ljusstarkt objektiv som INTE lider av CA? Vilka då i så fall? Och Sigman hör verkligen inte till de värre, utan istället till de bättre vad gäller denna aspekt.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Men hallå, finns det något så här ljusstarkt objektiv som INTE lider av CA? Vilka då i så fall? Och Sigman hör verkligen inte till de värre, utan istället till de bättre vad gäller denna aspekt.
Nä, det vet jag ;)

F#n va skön den är!

1. Motsvarande kitobjektiv 50/5.6
2. Motsvarande Canon 50/2.8 (För att se skärpedjupet gentemot min 17-55/2.8)
3. Sigma 50/1.4

1.17 m från tigern och lika mycket till öppna spisen bakom.

/Stefan
 

Bilagor

The_SuedeII

Aktiv medlem
Avståndet Sigman är MENAT att arbeta på... :)

Det enda jag tycker är lite jobbigt. De allra bästa bilderna med Sigman jag tagit är samtliga av varianten "nästan tryckt upp objektivet i näsan" på den du fotograferar... Men jag har bara lite snabbt provat på D90, annars har jag bara kört den på FF.
 

Grimmer

Aktiv medlem
På crop slipper du Sigmans enda egentliga svaghet, bokeh längst ut i hörnen. Den kan bli riktigt otrevlig i bildsituationen längre fokusavstånd, stora bländare (lustig, inverterad comatisering... Pga det asfäriska elementet?).

Men skärpan i själva skärpeplanet är ok. Följande exempel är nerskalat från 24MP, tror jag hamnar på typ 60% skala.
Kan bara hålla med. Comatiseringen i hörnen var det första jag la märke till. Då tog jag samma bild igen fast med mitt gamla Minolta 50 F1.7 och där var det problemet helt borta. Tyvärr fanns det andra problem med det objektivet så Sigmat segrade gott och väl.
 

Grimmer

Aktiv medlem
fick mitt Sigma idag. Och yupp. Den lider av CA. Får försöka hitta en profil till LR3 :(
Sen kan jag bekräfta det självklara.. Att den klart är softare vid 1.4 än 2.8.
Gud vilken skön bokeh och snabba slutartider!
Blir ett bra komplement till att fotografera porträtt.

/Stefan
Lite tråkigt att säga men du lär inte hitta någon profil som tar bort CA:t. Det handlar om longitudinell CA och den förändras med hur långt ur fokus objektet är, vilket inte profilen har en aning om.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Lite tråkigt att säga men du lär inte hitta någon profil som tar bort CA:t. Det handlar om longitudinell CA och den förändras med hur långt ur fokus objektet är, vilket inte profilen har en aning om.
Ja, jag märkte det. Det finns en profil i LR3, men som du nämner så tar den inte bort just den typen av CA.
har även märkt att det ganska svårt att fotografera med full bländaröppning. Inget märkesfel eller så, men det är ganska svårt att pricka fokusen rätt om objektet är för nära (jag svajar nog för mycket haha)

/Stefan
 

William Spiik

Aktiv medlem
Kan tillägga nu att bytet är gjort. Testade objektivet på plats men inte gjort någon noggrannare undersökning, gör det ikväll istället. Känns bra!
 
ANNONS