Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor om D90

Produkter
(logga in för att koppla)

xlxl67

Aktiv medlem
Har köpt en D90.

Har lite frågor om hur den bör "default-ställas-in":

1. Har läst om bildstabilisering. Skall det vara "läge 1" om man tar foto på (stillasittande) insekter/blommor?
2. Har f3.5 som lägst men min kompaktkamera har f2.8. Har standarsobjektiv 18-55.
3. I denna tråd http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=106949 står det att 18-55 inte "håller måttet". Vad menas?
4. Kan bara ställa in iso200. Hur ställer jag in ISO 100? Efter 200 står det 1, 0,7 och 0,3??!!
5. Vill absolut inte använda blixt utomhus med på Auto kan man visst inte inaktivera blixten. Några tips?
6. Bildkvalitet är inställd på jpeg/hög. Gör inte RAW att bilderna blir mycket större? Är det verkligen nödvändigt att spara i RAW-format?

(Läser gärna manualer men detta kändes som lite frågor man vill ha svar på från vana/expertis)

Tacksam för svar!
 

ztenlund

Aktiv medlem
1. Finns det mer än ett läge på 18-55?

2. Ja, vad var frågan?

3. Att det finns bättre objektiv, men de är förstås dyrare. Dessutom varierar åsikterna och det finns flera 18-55. Oroa dig inte. Tycker du att resultatet blir för dåligt och kommer fram till att det inte är fotografen det är fel på (kräver självinsikt ;)) så är det bara att byta. Om du känner någon som har Nikon och ett annat objektiv så kan du alltid låna det och pröva för att se om du tycker det är värt extra kronor.

4. Lägsta riktiga ISO är 200. ISO 100 nås med lägsta LO, fast det är "falsk" ISO som åstadkoms på samma sätt som om du tar en bild på ISO 200 och skruvar ner den i datorn. Används helst endast i nödfall, vilket är anledningen till att Nikon inte benämner det med siffror.

5. Använd P-läget med blixten avstängd/Auto-ISO påslaget istället. Se upp för starka kontraster om det är ljust ute eftersom blixten även används som upplättning.

6. Ja, RAW gör bildfilerna större eftersom de innehåller mer information. Det går att plocka fram mer ur råfiler, men det kräver också att man kan skruva. En råkonverterare behövs också. Vilket format du ska använda kan ingen annan svara på. Jag kör råformat nästan jämt och annars råfformat+jpeg.
 

xlxl67

Aktiv medlem
Tack för svar! :)

1. Ska leta i manualen då!
2. Så lägsta bländare är alltså f3.5 på detta objektiv?
3. :)
4. ok
5. Använd P-läget med blixten avstängd/Auto-ISO påslaget istället. Hur menar du här?
Testade nu o såg att blixten inte gick igång automatiskt i p-läget men är det alltså bäst att ha auto-iso påslaget i P-läget? Är detta läge bättre än auto-läge med ISO200 för utomhusnaturfoto?
6. Här testar jag mig fram.
 

ztenlund

Aktiv medlem
2. Ja, fast det är 3,5 på den kortaste brännvidden och 5,6 på den längsta. Det kommer du se om du ställer den på 18 mm och sedan zoomar in och tittar i displayen.

4. Jag hade för mig att auto-ISO var på vare sig man ville eller inte i autoläget och likadant med blixten. Därför skrev jag så, för att komma så nära autoläget som möjligt, fast utan att blixten åker upp. Mitt minne visade sig dock vara lite fel då jag använder bländarprioritet eller manuellt läge. Vill du inte ha auto-ISO är det bara att låta bli. :) Då får man förstås hålla koll själv på om ljuset räcker och skruva upp/ned efter eget behag.

Prövade nu på min D80, som borde vara i allt väsentligt lika, och där går det faktiskt att slå av blixten och auto-ISO i autoläget.. Dock går det inte att exponeringskompensera (förmodligen det jag mindes), vilket kan vara användbart att kunna. Om du vill slå av blixten i autoläge (eller något annat) håller du in knappen på vänster sida av blixt/sökarhuset (den som fäller upp blixten) och vrider på det bakre hjulet. Jag föreslår dock P-läget ändå så att exponeringskompensationen fungerar. Dessutom kan du använda variprogram (tror jag att det heter), vilket genom att vrida på det bakre hjulet påverkar om liten bländare eller kort slutartid prioriteras om ljuset räcker.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tack för svar! :)

1. Ska leta i manualen då!
Kan alltid rekommenderas :) Men även att googla kring saker man funderar på - manualen kan ju ofta vara rätt kortfattad. Det finns enorma mängder guider och förklaringar kring det mesta inom på webben, bland annat här i forumen på Fotosidan. Inte allt man hittar är korrekt, men det mesta :)

2. Så lägsta bländare är alltså f3.5 på detta objektiv?
Största bländare (lägsta tal) vid 18 mm brännvidd (max vidvinkel) är 3,5. Största bländare vid 55 mm (max tele) är 5,6, edan är det en glidande skala däremellan.

Du kan hitta oändliga och intensiva diskussioner bland annat här på Fotosidan kringa vilka objektiv som är bäs - i allmänhet, för något speciellt syfte eller för pengarna ... Halva nöjet med att äga en systemkamera är att ha ångest för att man har "fel" objektiv :)

De låga isolägena (LO 03 osv) finns där mest som en bekvämlighet, men de ger ingen kvalitetsökning jämfört med iso 200, snarare tvärtom.

5. Använd P-läget med blixten avstängd/Auto-ISO påslaget istället. Hur menar du här?
Testade nu o såg att blixten inte gick igång automatiskt i p-läget men är det alltså bäst att ha auto-iso påslaget i P-läget? Är detta läge bättre än auto-läge med ISO200 för utomhusnaturfoto?
De flesta föredrar nog att inte ha så att blixten drar igång automatiskt - i en hel del situationer är den inte alltid så välkommen.

Till exempel när du tar utomhusnaturfoto - blixtens räckvidd är bara några meter och ger ofta ett lite tråkigt ljus (en inbyggd blixt är ju liten och svag). Här ger det i de flesta fall bättre resultat om kameran kan få öka iso istället för att dra på blixten.

6. Här testar jag mig fram.
Gör just det där till ditt mantra - testa dig fram. Med digitalkamera kostar det snudd på ingeting att experimentera. Prova saker, testa, lek, gör "fel" ... Det är så man lär sig.

Om just råfiler (RAW) ocg/eller jpeg: Det blir ofta hetsiga debatter om vilket format som är smartast att använda. Det beror på att bägge har sina för- och nackdelar i olika sammanhang och beroende på hur man föredrar att arbeta med sina filer.

Det vanliga är nog att man kör jpeg till en början, mest för att så att säga ha en sak mindre att tänka på. Sedan när man börjar bli varm i kläderna är det kul att börja experimentera med råformat eftersom man då får så mycket mer omfattande möjligheter att efterbearbeta sina bilder. Men som sagt, bägge formaten har sina poänger. Med dagens rymliga och billiga minneskort och hårddiskar kan man ju strunta i att välja och köra bägge och så att säga skjuta på valet vilket man vill ha kvar till ett senare tillfälle när man hunnit sätta sig in i saken mer.
 

xlxl67

Aktiv medlem
Suveräna svar! :)

En sista fråga då. Är det alltså bättre med auto-iso än fast iso på 200? Räcker inte iso200 i nästan alla lägen?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Suveräna svar! :)

En sista fråga då. Är det alltså bättre med auto-iso än fast iso på 200? Räcker inte iso200 i nästan alla lägen?
Om autoiso är bättre eller sämre ...? På det svarar jag ett bestämt ja och nej :)

Tyvärr är det mest exakta svaret du kan få "det beror på" ... Ofta(st) räcker iso 200 alldeles utmärkt, men med en kamera som D90 kan du utan att bildkvaliteten drabbas speciellt mycket hoppa hela vägen upp till iso 1600 (tre steg). Och det kan ofta hjälpa dig att få en kortare tid och/eller en mindre bländaröppning i lägen där du vinner mer i bildkvalitet på det än du förlorar på grund av iso-höjningen.

Men i bra ljus fyller högre iso (och därmed i viss mån också autoiso) ingen direkt funktion.
 

Rickenbacker

Aktiv medlem
1. Har läst om bildstabilisering. Skall det vara "läge 1" om man tar foto på (stillasittande) insekter/blommor?
2. Har f3.5 som lägst men min kompaktkamera har f2.8. Har standarsobjektiv 18-55.
3. I denna tråd http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=106949 står det att 18-55 inte "håller måttet". Vad menas?
4. Kan bara ställa in iso200. Hur ställer jag in ISO 100? Efter 200 står det 1, 0,7 och 0,3??!!
5. Vill absolut inte använda blixt utomhus med på Auto kan man visst inte inaktivera blixten. Några tips?
6. Bildkvalitet är inställd på jpeg/hög. Gör inte RAW att bilderna blir mycket större? Är det verkligen nödvändigt att spara i RAW-format?
1. Den ska vara inställd på det "vanliga" läget för det mesta, undantag är på stativ (avstängd) och när man plåtar från rörliga plattformar (aktiv).
2. Det beror på objektivet. Du lär märka att du har ännu mindre största bländare i 55mm-läget. Ett bra alternativ för dåligt ljus är t ex 35mm f/1,8, som du får för ett par tusenlappar. Om du nu behöver det.
3. Det är skitsnack. Objektivet är inte lika skarpt eller hållbart som dyrare objektiv, men funkar i praktiken mycket bra. Framför allt är det ett fantastiskt bra objektiv för pengarna!
4. 200 är kamerans bas-ISO, om du ställer ner det ytterligare så fejkar kamerans mjukvara en lägre ISO. Gör det om du måste, men du får aningen mer brus än på ISO 200.Om det är mycket ljust och du vill ha korta slutartider på ISO 200 kan ett gråfilter vara ett bra köp.
5. Kör inte auto, kör P istället. Samma sak, men du väljer själv ISO (eller Auto-ISO om du slår på det) och huruvida du vill ha blixt eller inte.
6. RAW-bilderna påverkas inte av kvalitetsinställningen, de lagrar alltid all bilddata. Det är bara JPG som påverkas av kamerans inställningar (undantaget vitbalans, som även sparas i RAW-filen, men kan ändras efteråt). Och nej, det är inte nödvändigt, men ger mer utrymme för bildbehandling i efterhand.
 

Rickenbacker

Aktiv medlem
Suveräna svar! :)

En sista fråga då. Är det alltså bättre med auto-iso än fast iso på 200? Räcker inte iso200 i nästan alla lägen?
Om du plåtar i skiftande ljusförhållanden låter en rätt inställd Auto-ISO dig glömma den inställningen. En sak mindre att bekymra sig om, helt enkelt. Men om du får acceptabel slutartid och bländare på ISO 200, så kör med det!
 
ANNONS