Annons

D90 eller D7000?

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Ungefär hur mycket kommer D7000 att sjunka i pris om ett halvår?
Och hur mycket efter att D400 lanseras ?
Sådant är alltid lite svårt att säga med någon exakthet, men de flesta verkar nu vid introduktionen ha lagt sig runt 11000 kr för enbart kamerahuset. Så snart den första ruschen är över och inte alla som dyker upp blir sålda direkt lär väl priset sjunka något, en del butiker kommer nog vilja hamna runt 9995 kronor som är en tacksam nivå. Sedan ligger den kvar där ett tag tills något av paketen (med kit-objektiv) hamnar på den nivån och enbart huset hamnar lite lägre osv, osv.

Utvecklingen styrs i hög grad av hur lätt det är för butiker att sälja kamerorna. Populära kameror som det är väntetid på sjunker inte alls, sådana som står och tar upp plats i butikens lager sjunker snabbt.

Vad gäller D400 så vet vi inte om den alls dyker upp, eller när den i så fall gör det, och framför allt inte hur den i så fall ser ut ... :) Så osäkerheten där är rätt stor. Det kan bli en såpass annorlunda kamera jämfört med D7000 att de inte påverkar varandra så mycket.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Ungefär hur mycket kommer D7000 att sjunka i pris om ett halvår?
Och hur mycket efter att D400 lanseras ?
Tänkbara prisnivåer i slutet av 2011/början av 2012 för Nikons DX DSLR (enbart hus) när D400 kommit (antagen leveransstart november/december 2011) :

1) D3100: 4000 - 4500 kr,

2) D5100: 6000 - 6500 kr,

3) D7000: 8500 - 9500 kr,

4) D400: 14500 - 15.500 kr.
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Sådant är alltid lite svårt att säga med någon exakthet, men de flesta verkar nu vid introduktionen ha lagt sig runt 11000 kr för enbart kamerahuset. Så snart den första ruschen är över och inte alla som dyker upp blir sålda direkt lär väl priset sjunka något, en del butiker kommer nog vilja hamna runt 9995 kronor som är en tacksam nivå. Sedan ligger den kvar där ett tag tills något av paketen (med kit-objektiv) hamnar på den nivån och enbart huset hamnar lite lägre osv, osv.
Apropå det så köpte jag min D90 i mars 2009 vilket väl var ett halvår efter lansering. Då såldes den med erbjudande om batterigrepp för 9000 kr. Batterigreppet gillar jag skarpt och använder det i princip hela tiden och undrar nu om samma grepp passar till D7000 eller om man måste punga ut med extra för det om man uppgraderar till D7000.
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Apropå det så köpte jag min D90 i mars 2009 vilket väl var ett halvår efter lansering. Då såldes den med erbjudande om batterigrepp för 9000 kr. Batterigreppet gillar jag skarpt och använder det i princip hela tiden och undrar nu om samma grepp passar till D7000 eller om man måste punga ut med extra för det om man uppgraderar till D7000.
Du måste köpa nytt grepp till D7000.Det är inte samma !
 

Lalan

Medlem
Tack så mycket för svaren hittills! Det lutar nog mot en D7000. Kvar står funderingarna över vilka objektiv jag ska inhandla. Om jag lägger ut pengarna på en D7000 har jag inte mycket kvar i min budget (är trots allt en ganska fattig studerande), men jag hade tänkt mig en 18-105 och Nikons 35mm (och efter ett tag, när jag sparat ihop lite igen, ett 50mm F1/8!).

Är det bra val, tror ni, eller borde jag byta ut 18-105 mot något annat i liknande prisklass? :)
Jag äger nikon och är grymt nöjd med det (D700). Har inte testat d7000 men skulle sats på den. Ang objektiv skulle jag skippa 18-105. Det är ett ganska blekt objektiv. Spara ihop pengar och köp ett nikon 18-200 istället. Det är kanon för dxkameror. Annars är fast optik det bästa i lägre prisklasser. typ fast 50mm 1.8 kan du ju få för under tusenlappen begagnat och det är väldigt bra.

Lycka till!/Harald
 
ANNONS