** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Ska jag byta objektiv?

lamotte

Aktiv medlem
Jag går och funderar på om jag ska ändra min uppsättning objektiv. Har i dagsläget 14-54mm, men känner i vissa lägen att vidvinkeln inte räcker till. Har därför kollat in det fina 11-22mm och det hade nog passat bra för mina behov. Funderar på att komplettera detta med ett 50mm macro (bra att ha den ljusstyrkan).

Vad tror ni om kombinationen 11-22mm + 50mm?
Det blir iofs lite mer objektivbytande men det kanske är värt det. Alternativet är att behålla 14-54 då jag verkligen gillar det objektivet, men det hade varit skönt att finansiera en liten del av 11-22mm med en försäljning av 14-54mm.
 
Jag anser att 50mm macro måste finnas i varje seriös oly - amatörfotografs väska.

Jag använder mitt 50mm mer och mer. Kan inte få nog av den otroligt fina skärpan.

Har provat 11-22 som också får klart godkänt av mig. Ett bra val om man behöver mera vidvinkel.

Kan tycka att din påtänkta kombination är välvald om du accepterar lite linsbyte då och då. Framför allt för att 50mm ger så mycket mer än 14-54.
 
Jag är riktigt sugen på 50mm, då det lovordas av alla och verkar riktigt bra. Jag skulle kanske kunna behålla 14-54mm till en början och märker jag att jag inte behöver det så mycket kan jag sälja av det då.

Eller så väntar jag på det nya 12-60mm :)
O andra sidan hade det varit kul med det ljusstarka 50mm.
 
3x standardzoom & 5x standardzoom

Jag skulle inte kunna tänka mig att avvara 14-54mm just nu.

Möjligen skulle 3x kit-zoomen ZD ED 14-42mm och den kommande 5x standard-zoomen ZD ED 12-60mm SWD tillsammans kunna ersätta 14-54mm zoomen.

Antingen så räcker 12mm till för att täcka vidvinkel-behovet, eller så inväntar man den kommande ultravidvinkel-zoomen i budget-klassen.

ZD 11-22mm finns ju redan om vidvinkel behövs. Vissa användare ser vidvinkel-zoomen som en dual-prime, med två fasta brännvidder på 11 resp. 22mm.

Beträffande ZD ED 50mm Macro, så skulle det kunna komplettera dessa scenarier väl. Det finns alltid behov av ljusstark och skarp optik för t.ex. porträtt. Lyssna på Micael Häggmans rekommendation.
 
Re: 3x standardzoom & 5x standardzoom

Sundvisson skrev:

Möjligen skulle 3x kit-zoomen ZD ED 14-42mm och den kommande 5x standard-zoomen ZD ED 12-60mm SWD tillsammans kunna ersätta 14-54mm zoomen.

Hur menar du? Om jag köper den nya 12-60mm så lär jag väl knappast ha ngn användning av 14-42mm?

Men frågan är om det räcker med 12mm som vidvinkel? 11mm hade ju suttit fint, men det kanske inte är en nödvändighet.

Jag hittade förresten en intressant länk där de visar de olika brännvidderna 7-200mm, i en och samma bild. Kika in länken om ni inte förstår vad jag menar :)

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1022&message=24302133
 
14-42 är perfekt om man är ute och går och bara vill ha något mobilt.
12-60 verkar vara en stor sak och är då kanske inte precis lämplig att ha med sig ut på en vanlig runda.
Kan vara därför det är en rätt bra kombo?
 
MichaelAlster skrev:
14-42 är perfekt om man är ute och går och bara vill ha något mobilt.
12-60 verkar vara en stor sak och är då kanske inte precis lämplig att ha med sig ut på en vanlig runda.
Kan vara därför det är en rätt bra kombo?

Tja, kanske är ett skäl. Men då en E-1 inte direkt är "liten", som tex e-410, så blir det nog ingen större skillnad, hela paketet blir stor oavsett vilket objektiv man har på huset. Hade jag haft en e-410 (eller 510) så hade det varit ritkigt portabelt och smidigt med 14-42mm.
 
Sådär, nu var det beställt ett 11-22mm samt lite annat krafs när jag ändå var i beställartagen :)

Ska bli otroligt kul att testa det nya objektivet när det kommer. Som vanligt får man alltid vänta för länge när man väntar på något gott.
Jag har inte bestämt än hur jag ska göra med mitt 14-54, men just nu lutar det åt att jag behåller det.
 
ANNONS