Annons

Olympus Zuiko Digital 14-54mm f/2.8-3.5 II AF

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
så heter kit-zoomen som nu lanseras med E-30. Det är en uppdatering av den som kom tillsammans med E-1'ans lansering för sex år sedan. Standard-zoomen har varit mycket populär genom dess mångsidighet och hyfsade prestanda, trots att den här inte har ED-glas. Popular Photography har testat den nya allt-i-allo zoomen och är lyrisk i sin bedömning av det här objektivet som varandes en kit-zoom. Man skriver tydligen också att Olympus inte bara är en lens-maker utan t.o.m. är en lens-master.


Lens-master Olympus offers the fastest kit lens today -- A step-up option for the E-30.
By wide-to-moderate tele standards, this lens is a superstar. By kit lens standards, it doesn't get any better: Sharp and nearly distortion-free, it's faster and focuses closer than any comparable kit zoom.

That $600 price is steep, especially since it's not a constant f/2.8. But the variable aperture let Olympus create a true general-purpose utility zoom that's not only optically superior but light and compact enough to bring along every day, everywhere.


Två nya detaljer har jag hittat som skiljer mot den gamla:
• High-Speed Imager AF support
• Circular aperture mechanism

Jämför man med 12-60mm ƒ/2.8-4.0, så har den senare SWD men saknar å andra sidan ännu stöd för CDAF. Bägge tillhör HG-klassen av Zuiko Digital objektiv, som alltid är både damm- och stänkskyddade. Den nya standardzoomen bör därför också fungera utmärkt på de kommande µFT-kamerahusen med adaptern. På min E-400 har just den här standard-zoomen blivit det mest använda objektivet, vilket har fungerat utmärkt map. kompromiss i storlek & vikt.

Ref:
 
Två nya detaljer har jag hittat som skiljer mot den gamla:
• High-Speed Imager AF support
• Circular aperture mechanism

I Popphotos test framgår också att den geometriska distortionen är bättre korrigerad och att vinjetteringen är lägre samt att närgränsen försämrats jämfört med originalet.

http://www.popphoto.com/cameralenses/5708/olympus-zuiko-digital-14-54mm-f28-35-ii-af.html

På Four-thirds hemsida uppges däremot att närgränsen är oförändrad.

http://www.four-thirds.org/en/products/standard.html#14-54f2
 
ANNONS