Annons

Dyr optik och iso400?

Produkter
(logga in för att koppla)

hummlan

Medlem
Jag har en liten fråga kanske någon kan svara på den.
Har det stor betydelse om man har ett dyrt objektiv eller billigt för iso400 film och snabbare film.
Blir det mindre gryninga bilder med dyrare objektiv typ 10000kr eller mer än med mitt billiga minolta zoom 28-80.

Mvh Mikael.Hummelgård
 

Maverick

Aktiv medlem
Objektiv och gryninghet har inget samband mig veterligen.

Snabba filmer ger upphov till gryninga foton. Fast med en iso400 film är detta i regel inget problem om du inte ska göra stora förstoringar av bilden.

Dåliga objektiv ger upphov till distorsion, dvs störningar. Allt från att man inte får den där superskärpan till vinjettering. Ju billigare ett objektiv är desto sämre är det, grovt räknat alltså. Att tänka på är att objektiven är som regel störst problem i extremlägena, dvs ändlägena på brännvidden, samt ändlägena på bländaren.

Kontentan är att du inte kan kompensera ett dåligt objektiv med film i avseende på grynighet. Ett bra objektiv kan å andra sidan inte heller avhjälpa en dålig film. Det man kan labba med är exponeringstiderna. Dvs har du ett objektiv som inte är så ljusstarkt så kan du använda snabbare film för att korta ner slutartiderna.

/Maverick
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Köper du ett dyrare objektiv, så kanske de har 2.8 i bländare. Då kanske du inte behöver ha 400asa film.
Objektivet kanske är så ljusstarkt att du kan använda en långsammare film=mindre kornighet.

adam
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Jag tycker inte att dagens 400 filmer är så gryniga så att det gör någonting (färgneg)
Ibland bidrar kornet snarare till att bilden känns skarpare
 

Jimsan

Aktiv medlem
Någon som vet hur mycket man kan förstora en bild tagen med en svartvit iso400 film (Tri-X) utan att få överdrivet stora korn?
 

Helena

Aktiv medlem
Jimsan skrev:
Någon som vet hur mycket man kan förstora en bild tagen med en svartvit iso400 film (Tri-X) utan att få överdrivet stora korn?
Tri-x är juh gamla skolans film och känd för sin grynighet... Kanske bra att välja nyare filmsort om du inte vill ha den korniga effekten? :)
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Tri-X i mellanformat är fantastiskt. Värre är det med T-max. Tycker att 100 ISO är ordentligt grynig.
 

Helena

Aktiv medlem
Jag sager som kodak representanten sa till mig...
har man anvant snalla taliga tri-x i hela sitt liv och sedan provar sig pa tmax och framkallar denna pa samma vis sa blir det daligt resultat... men ratt anvand trix ar fantastisk...
 

Henric86

Avslutat medlemskap
:) Hej Helena!

Nu blev jag nyfiken på det du skrev. Tänkte jag skulle prova T-max för en gång skull, och tog några stilsäkra porträtt med ett Canon L-tele (så det kan ju inte vara obtiken). Framkallade med D-76 efter 100 asa och blev inte klok på ressultatet efter en förstoring till Provira Speed 18x24 plast. Grynigare får man leta efter. Hur soppar du T-max som får bättre ressultat? Har du provat den speciella T-max framkallaren, och gör den filmen i sådant fall mer rättvis??

Fotohälsningar
Henric L.
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
Jag sitter just och funderar över varför alla min 400-filmer ger så korniga kopior, och undrar om t-max är det bästa valet av svartvit film. är det det? :)
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Olika filmer är olika korniga. "Gamla" filmer som Tri-X och HP 5 är uppbyggda på ett sätt som ger grövre korn än moderna filmer som T-Max och 400 Delta.

En sak som påverkar både kornighet och gradation är val av exponeringsindex och framkallare (och framkallningstid). Detta gäller oavsett filmsort. Fel framkallad kan även den extremt finkorninga T-max 100 bli kornig. Ytterligare en sak som är värd att nämna är att de moderna filmerna ställer betydligt högre krav på nogrannhet när det gäller framkallningstid och temperatur än de gamla filmerna.

Om man ökar exponeringsindex på en film, eller ”pressar” den, blir kornet grövre. Likaså kan man i viss mån minska kornet genom att sänka exponeringsindex från t.ex. 400 till 320 eller 200. Både när man ökar och minskar exponeringsindex måste korrigera framkallningstiden. Pressa filmen och du måste öka framkallningstiden. Minska känsligheten och du måste minska framkallningstiden.

Man vinner ínte bara ett finare korn om man minskar exponeringindex och framkallningstid. Man får också i många fall ett negativ med bättre teckning både i skuggor och i högdagrar.

Tekniskt det här.. , men det här är kontentan av vad jag säger ovan:

Om du vill få finkorninga bilder (även med Tri-X),

Undvik framkallare av typ Rodinal och Neofin till den gamla typen av snabba filmer. Inget fel på de framkallarna, tvärtom, men de framhäver kornet genom att de ger hög kantskärpa (ska inte gå in på vad det betyder här) Ett bra tips om man är nybörjare är D76 utspädd 1+1 eller XTOL. Om man tycker bättre om Ilford skall man använda ID-11 eller Perceptol. (Perceptol ger otroligt finkorniga resultat men kräver rejäl sänkning av känsligheten, utspädning till 1+2 eller 1+3 och tålamod eftersom framkallningstiderna gärna hamnar närmare 15 minuter. Undvik Perceptol om du är orutinerad)

Sänk din filmkänslighet från 400 till 320 ASA. Kanske ner till 200 med de gamla filmtyperna. Sänk framkallningstiden med ca 20% i förhållande till tillverkarens rekomendationer.

That´s it! Jag har gjort massor av finkorniga Tri-x bilder från småbild på det här sättet. T-Max blir ännu finkorningare men ger en annan tonskala. Vilken som är bäst är en smaksak.

Till sist. Glöm allt vad byte av kamerautrustning heter. Jag vågar påstå att nästan all utrustning, även den lite äldre, håller så pass hög kvalitet att den inte påverkar bildresultatet på ett avgörande sätt. I synnerhet när vi talar svartvitt.



Fredrik P
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
Underbart. så härligt med kunniga människor som delar med sig :)
jag tror att mina neg från t-max blir sopiga, eftersom min framkallare ofta är runt 22 grader och jag kör på tiden för 20 grader. ska vara jättenogran nästa gång och hjälper inte det så dör jag :)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
agitering

Är inte T-Maxen ganska känslig för olika typer av agitering? Jag brukar köra efter instruktionerna, med 5 sekunders upp-och-nervändnings-agitering var 30:e sekund och tycker att jag får rätt schyssta T-Max-negativ för det mesta. Jag framkallar i regel i T-Max. Körde D76 förut iofs, och tyckte det blev rätt ok i den soppan också.
 
ANNONS