Olika filmer är olika korniga. "Gamla" filmer som Tri-X och HP 5 är uppbyggda på ett sätt som ger grövre korn än moderna filmer som T-Max och 400 Delta.
En sak som påverkar både kornighet och gradation är val av exponeringsindex och framkallare (och framkallningstid). Detta gäller oavsett filmsort. Fel framkallad kan även den extremt finkorninga T-max 100 bli kornig. Ytterligare en sak som är värd att nämna är att de moderna filmerna ställer betydligt högre krav på nogrannhet när det gäller framkallningstid och temperatur än de gamla filmerna.
Om man ökar exponeringsindex på en film, eller ”pressar” den, blir kornet grövre. Likaså kan man i viss mån minska kornet genom att sänka exponeringsindex från t.ex. 400 till 320 eller 200. Både när man ökar och minskar exponeringsindex måste korrigera framkallningstiden. Pressa filmen och du måste öka framkallningstiden. Minska känsligheten och du måste minska framkallningstiden.
Man vinner ínte bara ett finare korn om man minskar exponeringindex och framkallningstid. Man får också i många fall ett negativ med bättre teckning både i skuggor och i högdagrar.
Tekniskt det här.. , men det här är kontentan av vad jag säger ovan:
Om du vill få finkorninga bilder (även med Tri-X),
Undvik framkallare av typ Rodinal och Neofin till den gamla typen av snabba filmer. Inget fel på de framkallarna, tvärtom, men de framhäver kornet genom att de ger hög kantskärpa (ska inte gå in på vad det betyder här) Ett bra tips om man är nybörjare är D76 utspädd 1+1 eller XTOL. Om man tycker bättre om Ilford skall man använda ID-11 eller Perceptol. (Perceptol ger otroligt finkorniga resultat men kräver rejäl sänkning av känsligheten, utspädning till 1+2 eller 1+3 och tålamod eftersom framkallningstiderna gärna hamnar närmare 15 minuter. Undvik Perceptol om du är orutinerad)
Sänk din filmkänslighet från 400 till 320 ASA. Kanske ner till 200 med de gamla filmtyperna. Sänk framkallningstiden med ca 20% i förhållande till tillverkarens rekomendationer.
That´s it! Jag har gjort massor av finkorniga Tri-x bilder från småbild på det här sättet. T-Max blir ännu finkorningare men ger en annan tonskala. Vilken som är bäst är en smaksak.
Till sist. Glöm allt vad byte av kamerautrustning heter. Jag vågar påstå att nästan all utrustning, även den lite äldre, håller så pass hög kvalitet att den inte påverkar bildresultatet på ett avgörande sätt. I synnerhet när vi talar svartvitt.
Fredrik P