Annons
Gammal 2010-04-07, 14:45   #151
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 481
Bostromi skrev: Vissa inlägg påminner mig om

a) den lokale oljehandlaren i Umeå, Sven Olof Gustafsson sålde olja under namnet SO-olja. Aja baja, fick ändra direkt efter ingripande från Esso.

b) Hamburgerkedjan Max kallade sin dubbelburgare för Big Max. Aja baja, blev till att ändra när guldbågarna la in sitt veto.

c) det danska rockbandet Disneyland After Dark fick byta namn när advokater från det stora landet i väster hörde av sig....
Gammal 2010-04-07, 15:19   #152
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 126
Anders Svensson skrev: Det här är inte korrekt beskrivning av praxis då det gäller bättre rätt till registrerade varumärken.

Secretbox (ett ord) har registrerats i Frankrike och skulle aldrig kunna bli godkänt av PRV i Sverige, eftersom det är alltför likt Secret Box (två ord). Nu kan man aldrig lita på att respektive nationell myndighet har full koll, så den här typen av misstag görs. Frågan kommer att avgöras av en rimlighetsprövning, om den dras till tings: Vem var a) först (Secretbox var kanske först, jag har inte ids kolla det) och b) inkräktar den senare registreringen i verkligheten på den förras rätt? Det är inte så att en gemenskapsregistrering suddar ut den nationella rättigheten till ett liknande namn, men det skulle kunna förhindra att fotografen använder sitt inarbetade begrepp i marknadsföring i de andra länder där begreppet är registrerat genom gemenskapsregistrering.

Jag skulle (återigen, bedömt) påstå att BG kan hindra användningen av Secretbox i Sverige (nationellt) med hänvisning till registrering och inarbetning. Att "Secret Box" sedan är den grammatiskt och språkligt korrekta formuleringen antar jag att alla inser.
Varumärket SECRETBOX registerades 2009-07-01 i Frankrike.
Trade mark name : SECRETBOX
Trade mark No : 008798241
Trade mark basis: CTM
Number of results: 1 of 1

Detta innebär att Brigitte var flera år före med sin registering.
Gammal 2010-04-07, 15:43   #153
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 788
larsev skrev: Varumärket SECRETBOX registerades 2009-07-01 i Frankrike.
Trade mark name : SECRETBOX
Trade mark No : 008798241
Trade mark basis: CTM
Number of results: 1 of 1

Detta innebär att Brigitte var flera år före med sin registering.
Tackar för detta.

Jo, då kan det förklaras att den franska firman fått tillstånd med att det inte handlar om samma bransch, med att Brigitte med all sannolikthet bara ansökt i Sverige, och (tänkbart) att franska PRV inte tillräckligt noga eftersökt om det redan funnits ett liknande varumärke. Det kan t o m vara så att brigitte har sökt hos PRV innan vi var med i EU ? Då är det gjutet läge för konflikter, men de löses upp med att gemenskapsrätten inte utsträcks till Sverige om varumärket etablerats här först (genom inarbetning eller registrering). Hade Brigitte varit riktigt på hugget hade hon sannolikt kunnat bromsa det om hon varit med på noterna.

Det kan hända spännande saker i denna bransch. Det går ett rykte om att en ryss sitter på ett patent på cylinderformade förvaringscontainers i glas ("glasburkar") och jag vet efter egen utredning att det finns ett australiskt patent på ett mätinstrument som bevisligen uppfunnits i Sverige. Som tur var gällde patentet bara nationellt men det betyder att den Australiska marknaden var stängd för produkten. Alla patentverk ställer inte samma krav.
Gammal 2010-04-07, 16:01   #154
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 10 252
Bostromi skrev: Vissa inlägg påminner mig om

a) den lokale oljehandlaren i Umeå, Sven Olof Gustafsson sålde olja under namnet SO-olja. Aja baja, fick ändra direkt efter ingripande från Esso.

b) Hamburgerkedjan Max kallade sin dubbelburgare för Big Max. Aja baja, blev till att ändra när guldbågarna la in sitt veto.
Jo, men det är väl inte mer än rätt?

/Karl
Gammal 2010-04-07, 18:18   #155
 
Medlem sedan: jun 2001
Inlägg: 4 413
Varumärkesskydd gäller bara för det område man sökt det i. Vilket innebär att BG gissningsvis begränsat sig till Sverige liksom den franska firman begränsat sig till Frankrike. Det är nämligen rätt dyrt vilket de flesta företagare känner till som tänkt sig att skydda sina firmanamn. De flesta är nämligen bara skyddade i det län, eller om det var landskap, de är verksamma i. Förvisso får man en slags rabatt om man skyddar det på Sverigenivå. Om jag minns rätt så kostar det 1500:- att skydda på lägsta nivå, och om det var 10' på Sverigenivå, och varumärkesskydd lär ju inte vara billigare. På världsnivå finns det nog inga fotografer som har råd att varumärkesskydda något.

Hur som helst innebär det att det är fritt fram att använda ett varumärke utanför det område det är skyddat.

/Maverick
Gammal 2010-04-07, 19:02   #156
 
Medlem sedan: aug 2002
Inlägg: 1 712
Zepofan skrev: c) det danska rockbandet Disneyland After Dark fick byta namn när advokater från det stora landet i väster hörde av sig....
d) Arne anka fick göra en plastikoperation då näbben var för lik en anka från samm firma i det stora landet i väster. Men han tröttnade på den och skaffade sig en lösnäbb, liknande den mera kända ankan. Den där firman i det stora landet i väster hörde visst inte av sig mer.
Gammal 2010-04-07, 19:03   #157
KGS
 
Medlem sedan: okt 2002
Inlägg: 9 519
Maverick skrev: ...Hur som helst innebär det att det är fritt fram att använda ett varumärke utanför det område det är skyddat. ...
Och det är bara nästan sant eftersom även oregistrerade varumärken kan arbetas in i stora delar av världen, utan kostsam och osäker registrering. Säkraste sättet att skydda sig är nog att verkligen bli "kändis".
Gammal 2010-04-07, 19:05   #158
 
Medlem sedan: dec 2002
Inlägg: 4 702
tormig skrev: d) Arne anka fick göra en plastikoperation då näbben var för lik en anka från samm firma i det stora landet i väster. Men han tröttnade på den och skaffade sig en lösnäbb, liknande den mera kända ankan. Den där firman i det stora landet i väster hörde visst inte av sig mer.
e) Enmansföretagaren i Sunne som drev ett litet dataföretag under namnet SunWeb fick påstötningar från väster och tvingades byta namn till SwedWeb

Vad nu det har med hemliga lådor att göra...
Gammal 2010-04-07, 21:30   #159
 
Medlem sedan: jun 2001
Inlägg: 4 413
KGS skrev: Och det är bara nästan sant eftersom även oregistrerade varumärken kan arbetas in i stora delar av världen, utan kostsam och osäker registrering. Säkraste sättet att skydda sig är nog att verkligen bli "kändis".
Det är iofs sant men extremt ovanligt. Känner faktiskt inte till ett fall där ett icke registrerat varumärke vunnit mot olovligt användande. Det ska nog till namn på "kändisar" eller nått för att lyckas med det.

/Maverick
Gammal 2010-04-08, 06:36   #160
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 204
Har med visst intresse läst hela tråden (för en gångs skull). Den omtalade fotografen har ett varumärkesskydd i klass 16, som ser ut så här:
Klass 16

Papper; kartong samt produkter därav, ej ingående i andra klasser; trycksaker; bokbinderimaterial; fotografier; pappersvaror (skriv- och kontorsmaterial); klister och lim för pappersvaror och hushållsändamål; konstnärsmaterial; målarpenslar; skrivmaskiner och kontorsförnödenheter (ej möbler); instruktions- och undervisningsmaterial (ej apparater); plastmaterial för emballering (ej ingående i andra klasser); trycktyper; klichéer.

Förklaring
Klass 16 omfattar huvudsakligen papper, varor tillverkade av detta material och kontorsförnödenheter.

Denna klass omfattar särskilt:
pappersknivar;
kopieringsapparater;
plastark, säckar och påsar för emballering och paketering.
Denna klass omfattar ej:
vissa varor tillverkade av papper och kartong (se alfabetiska listan);
målarfärger (klass 2);
handverktyg för konstnärer exempelvis spatlar, skulptörmejslar (klass 8).


Det innebär att hon skyddat en produkt. Det betyder att vem som helst borde kunna marknadsföra tjänsten "Vi tillhandahåller även tjänsten digitala SecretBox fotograferingar" , borde bli i klass 41.

Men passa er för att sälja bilderna i pappersform med benåmningen SecretBox, det går inte.
Gammal 2010-04-08, 07:55   #161
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 788
vifra skrev: Har med visst intresse läst hela tråden (för en gångs skull). Den omtalade fotografen har ett varumärkesskydd i klass 16, som ser ut så här:
Klass 16

Papper; kartong samt produkter därav, ej ingående i andra klasser; trycksaker; bokbinderimaterial; fotografier; pappersvaror (skriv- och kontorsmaterial); klister och lim för pappersvaror och hushållsändamål; konstnärsmaterial; målarpenslar; skrivmaskiner och kontorsförnödenheter (ej möbler); instruktions- och undervisningsmaterial (ej apparater); plastmaterial för emballering (ej ingående i andra klasser); trycktyper; klichéer.

Förklaring
Klass 16 omfattar huvudsakligen papper, varor tillverkade av detta material och kontorsförnödenheter.

Denna klass omfattar särskilt:
pappersknivar;
kopieringsapparater;
plastark, säckar och påsar för emballering och paketering.
Denna klass omfattar ej:
vissa varor tillverkade av papper och kartong (se alfabetiska listan);
målarfärger (klass 2);
handverktyg för konstnärer exempelvis spatlar, skulptörmejslar (klass 8).


Det innebär att hon skyddat en produkt. Det betyder att vem som helst borde kunna marknadsföra tjänsten "Vi tillhandahåller även tjänsten digitala SecretBox fotograferingar" , borde bli i klass 41.

Men passa er för att sälja bilderna i pappersform med benåmningen SecretBox, det går inte.
Det är inte korrekt. Varumärkets klassificering har huvudsakligen en administrativ betydelse.
Det är den fysiska manifestatione av fotografens arbete som skall skyddas, och det är ju den enda "vara" som kommer ut ur verksamheten. Det går inte att marknadsföra sig med att man gör en "Secret-box-fotografering", lika litet som att man kan "Skogaholms Sirapslimpe-baka" eller Volvo-bygga.

Jag föreslår att listiga lagvrängare börjar med att läsa på i Varumärkeslagen,
http://www.riksdagen.se/webbnav/inde...1&bet=1960:644

Här kan man med fördel titta närmare på på paragraferna 1 och 2 (omfattningen av rätten), 4 (varför det inte räcker att vränga till varumärket till Secretbox) och 16 (om klassificering). Eftersom varumärket arbetats in sedan 1995 och används generellt som benämning på produkten gäller (rimligtvis) hur som helst paragraf 2 oavsett administrativ klassificering.
Gammal 2010-04-08, 08:02   #162
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 126
I definitionen vad grupp 16 innehåller är det nämnt fotografier.
Fotografier är bilder tagna med kamera oavsett vilket medium de visas på eller är lagrade.
De kan vara på papper, men de kan också vara digitalt lagrade.
Så det borde räcka med varumärkesskydd i grupp 16.

MVH / Lars
Gammal 2010-04-08, 08:31   #163
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 10 252
Anders Svensson skrev: Det är inte korrekt. Varumärkets klassificering har huvudsakligen en administrativ betydelse.
Det är den fysiska manifestatione av fotografens arbete som skall skyddas, och det är ju den enda "vara" som kommer ut ur verksamheten. Det går inte att marknadsföra sig med att man gör en "Secret-box-fotografering", lika litet som att man kan "Skogaholms Sirapslimpe-baka" eller Volvo-bygga.

Jag föreslår att listiga lagvrängare börjar med att läsa på i Varumärkeslagen,
http://www.riksdagen.se/webbnav/inde...1&bet=1960:644

Här kan man med fördel titta närmare på på paragraferna 1 och 2 (omfattningen av rätten), 4 (varför det inte räcker att vränga till varumärket till Secretbox) och 16 (om klassificering). Eftersom varumärket arbetats in sedan 1995 och används generellt som benämning på produkten gäller (rimligtvis) hur som helst paragraf 2 oavsett administrativ klassificering.
Så inarbetat är det inte, jag hade aldrig hört talas om det innan denna diskutionen. Det tror jag gäller för dom flesta andra också. Gå ut på stan och fråga folk vad dom tror Secretbox är.

/Karl
Gammal 2010-04-08, 08:35   #164
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 10 252
Daniel_Norin skrev: Bett fotosidan att ändra forumets titel till Varumärkesfråga
Konstigt att det inte hänt något här. BG borde ju med lätthet kunna göra en PUL-anmälan här.

/Karl
Gammal 2010-04-08, 10:58   #165
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 5
Daniel_Norin skrev: Jo ni som undrar varför artikeln är nere så ringde Brigitte idag. Riktigt trevlig! Kommer skriva om artikeln till en lite vänligare och sakligare ton även om hon inte visste vad ut och in var. Det enda hon vill göra är att fota vilket jag förstår så visst kalla mig mes men men vill inte heller att hon ska få leva med Google för resten av livet...
Tycker det är jättebra att du pratat med Birgitte! Viktigt att det hela slutar bra, samtidigt är det fortfarande viktigt att föra diskussionen vidare om varumärkeslagen

Jenny
 

Bokmärken

Taggar
bröllopsfotograf

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:20.



Aifo AB - Tether Tools Kamera och Datatillbehör