Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AI - får vi en verklig diskussion om AI nu??

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Med tanke på att 58% av svenska folket (i nyligen kommenterad undersökning i DN) tycker sig vilja göra "ingenting" om ingen kräver något av oss på jobbet, så tror jag AI kommer fullständigt skita i oss människor och hellre föredrar att fixa allt själv istället för att spilla tid på att försöka få upp oss ur hängmattorna.
Jag tänkte nog lite mer dystopiskt än att AI skulle bli företagsledare. De där femtioåtta procenten kommer ju inte ligga och blunda i hängmattan. De kommer att klicka sig runt i sociala medier. AI kommer att kunna trolla in de mest häpnadsväckande åsikter i folk som kan driva dem till dåd de aldrig skulle hitta på annars.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tänkte nog lite mer dystopiskt än att AI skulle bli företagsledare. De där femtioåtta procenten kommer ju inte ligga och blunda i hängmattan. De kommer att klicka sig runt i sociala medier. AI kommer att kunna trolla in de mest häpnadsväckande åsikter i folk som kan driva dem till dåd de aldrig skulle hitta på annars.
Har du månde läst "This perfect day" av Ira Levin. Där bildades en motståndsrörelse av några som upptävckte varann på ett museum där de drömde om gångna tider. Till slut efter en tid i barbariet där de planerade sitt terrordåd utanför den välordnade kontrollerade världen tog de sig in i det allra heligaste där "The Unicomp" fanns som styrde hela den "civilisrrade världen", och varenda människa som levde där.

Väl där skulle de spränga den universella datorn men precis innan de kom fram om jag minns rätt så möter de tre äldre män som var den ordnade världens verkliga ledare. Dessa som var misstänkt lika Lenin, Stalin och Hiitler hälsade dem hjärtligt välkomna och utbrast ungefär följande:

"Välkomna, ni är den ordnade världens nya ledare för den behöver människor som kan tänka själva och som är tillräckligt beslutsamma för att driva igenom sina ideer."

Det behövdes f.ö. ingen AI för att skapa en Putin. Det gick tydligen utmärkt ändå.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Har du månde läst "This perfect day" av Ira Levin. Där bildades en motståndsrörelse av några som upptävckte varann på ett museum där de drömde om gångna tider. Till slut efter en tid i barbariet där de planerade sitt terrordåd utanför den välordnade kontrollerade världen tog de sig in i det allra heligaste där "The Unicomp" fanns som styrde hela den "civilisrrade världen", och varenda människa som levde där.

Väl där skulle de spränga den universella datorn men precis innan de kom fram om jag minns rätt så möter de tre äldre män som var den ordnade världens verkliga ledare. Dessa som var misstänkt lika Lenin, Stalin och Hiitler hälsade dem hjärtligt välkomna och utbrast ungefär följande:

"Välkomna, ni är den ordnade världens nya ledare för den behöver människor som kan tänka själva och som är tillräckligt beslutsamma för att driva igenom sina ideer."

Det behövdes f.ö. ingen AI för att skapa en Putin. Det gick tydligen utmärkt ändå.
Nä den har jag inte läst. Men väl Orwells 1984.
Ja despoter odlas ändå. Och nuförtiden har de trollarméer till sitt förfogande för att påverka såväl vänner som fiender över internet. Men i en värld där vi blir än mer uppkopplade, ihopkopplade, och beroende av datorer finns det i min fantasi en fara att ett självständigt tänkande ting med maktbegär kan manipulera och styra oss stackare av kött och blod för att uppnå tingets egen ”perfekta plan”. För varför skulle ett tänkande ting med inneboende egen vilja nöja sig med att bara utföra tjänster till sin skapares nytta?
 
ANNONS